[Review] Geschreven door Tom op 2005-07-16 15:14:51

Meteos

In onze niet aflatende zucht naar nieuwe spellen importeerden we vanuit de Verenigde Staten van Amerika Meteos. Meteorieten werden afgeschoten, planeten vernietigd en beschavingen gered. Is dit echt het puzzel paradijs, of gewoon een tussendoortje?

[URL=http://www.wiids.nl/pms.php?new=1&resiveID=5392&onderwerp=Easter%20Egg!&tekst=Ik%20heb%20je%20wel%20door%20ouwe%20rakker!][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/meteos_logo.jpg border=0[/IMG][/URL]
Als kind wilde ik dolgraag een Super Nintendo, maar mijn ouders waren geen fan van activiteiten die het “voor de tv hangen” stimuleerden. Maar mijn vader was stiekem ook een beetje een gamer, dus op een goede dag kwam er een Game Boy in huis! In die tijd waren Super Mario Land en Tetris bij iedereen een standaard aankoop, dus dit waren mijn eerste ervaringen met games. Hoewel ik Super Mario Land heel gaaf vond, had vooral de eindloze gameplay van Tetris mijn voorkeur. Urenlang was ik bezig met het opstapelen van die blokjes, om ze vervolgens als sneeuw voor de zon te zien verdwijnen. Het enige wat me teleurstelde was het feit dat mijn geweldige scores nooit bewaard bleven. En net nu ik begon te twijfelen aan mijn DS, vanwege het beperkte assortiment van spellen die me aanspreken, valt Meteos in mijn brievenbus en lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Na het aanzetten van de DS is al vrij snel duidelijk dat dit spel zich in de ruimte afspeelt. Na de verplichte logo’s kom je in de intro waarbij de planeten, meteorieten, explosies en aliens je om de oren vliegen. Geheel volgens de traditie van puzzel spellen zit er een flinterdun verhaal achter het spel. Diverse planeten worden bedreigd door de kwaadaardige planeet Meteo, deze stuurt hele stromen meteorieten, oftewel Meteos, op zijn slachtoffers af. Tijdens een van zijn snode aanvallen komen per ongeluk drie Meteos van dezelfde kleur met elkaar in aanraking en schieten weer terug de atmosfeer in. Gebruik makend van deze techniek sturen de bedreigde wezens een vloot op weg, welke zich al combinerend een weg naar de grote boosdoener moet banen.
[IMG]http://www.m-gaming.nl/files/Meteos1.jpg[/IMG]
Spelmechaniek Bij een spelletje is het dus zaak om à la Zookeeper drie Meteos van dezelfde kleur met elkaar te verbinden. Je kunt de Meteos, weergegeven als kleurige blokjes, combineren door ze verticaal van plaats te veranderen. Dit kan je zonder beperkingen doen, de blokjes blijven op de plaats waar je ze naartoe sleept en schieten niet weer terug zoals dat bij Zookeeper het geval is. Dit verplaatsen kan je doen door middel van de knoppen, maar veel logischer en natuurlijker voelt het om ze te verslepen met je stylus. Op het moment dat drie blokjes van dezelfde kleur gecombineerd zijn veranderen deze in raketten die zichzelf en alle blokjes die zich erboven bevinden omhoog stuwen. Als je dit voor elkaar krijg hoef je niet per se van ze af te zijn, als de blokjes niet genoeg stuwkracht hebben of er bevinden zich teveel blokjes er bovenop dan komen ze langzaam weer naar beneden vallen. Je zult dan combo’s moeten maken om de Meteos blijvend weg te schieten. Dit kan op drie manieren, ten eerste kan je binnen de weggeschoten cluster een nieuwe combinatie maken waardoor de cluster extra snelheid zal krijgen, je kan ook extra boost creëren door onder je cluster een nieuwe combinatie te maken die tegen je eerste cluster omhoog schiet en zo de boel omhoog helpt. Door iets meer vooruit te denken kan je ook de blokjes zo schikken dat er bij het landen een nieuwe combinatie van drie ontstaat. De blokjes komen los uit de hemel je scherm in vallen en je kan ze pas verplaatsen als ze geland zijn. Behalve de Meteos komen ook voorwerpen het scherm in vallen, deze voorwerpen kunnen variëren van handig (een bom die een stuk opblaast) tot vervelend (een rookwolk die een deel van je veld moeilijk zichtbaar maakt) maar maken vrijwel nooit het verschil uit tussen winnen en verliezen, vanwege hun meestal beperkte effect. Het spel is afgelopen als je tegenstander wordt overlopen door de door jou afgeschoten Meteos of als de Meteos bij jou boven de rand van het scherm uitkomen.

Meteos - II

Veel, veel, veel! Wat vooral indruk bij mij maakte is het feit dat er zoveel te doen is in Meteos. Ten eerste zijn er de verschillende spelmodi. Bij het betreden van het Meteos menu heb je keuze uit Simple, Star Trip, Time War, Deluge en Tutor. De laatst genoemde is niets meer dan een filmpje waarin je een demo ziet van het spel. In Simple mode kan je zelf de regels aanpassen, kies tegenstanders, tijdsduur, levens, teams en speel vervolgens een potje volgens je eigen regels. Deluge is een soort survival waarin je een van de planeten kiest waarna je speelt tot je af gaat. Voor elk van de maar liefst 32 planeten zal je score opgeslagen worden. De Time War is in vier onderdelen opgesplitst, in de eerste twee moet je respectievelijk in 2 en 5 minuten zoveel mogelijk punten halen. In het derde onderdeel moet je zo snel mogelijk 100 Meteos het beeld uit schieten en bij het vierde zijn het er 1000. De hoofdmode is echter de Star Trip, dit is de “story mode”. Hierin gaan de aliens van de thuisplaneet van jouw keuze er opuit met hun gave ruimteschip om de snode Meteo te lijf te gaan. Je kan dit in een rechte lijn doen door Straight te kiezen. Hierbij krijg je 6 willekeurige planeten voor de kiezen om tot slot de strijd aan te gaan met Meteo. Als je voor Branch kiest kan je na elke verslagen planeet een keuze maken uit twee planeten, op deze manier ontstaan er verschillende paden die vervolgens leiden tot 7 verschillende eindpunten waar je natuurlijk weer Meteo tegen komt. Ten slotte is er nog de keuze Multi, hierbij krijg je telkens een opdracht voor elk leven. Voorbeelden hiervan zijn de “haal het level binnen x minuten” en “lanceer x aantal Meteos”. Afhankelijk van je prestaties zijn er 3 verschillende eindpunten en, tadaaa daar is Meteo weer! Na elke overwinning op Meteo krijg je een eindscene te zien, in Star Trip komen we dus op een welgetelde 11 eindscenes.

[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=MeteosDS006.jpg[/IMG]
Vrijspelen die handel! Tegenwoordig is een spel geen echt spel als er niet iets vrij te spelen valt, dat moeten de makers van Meteos in gedachten hebben gehad toen ze het Fusion onderdeel bedachten. Tijdens het spelen van Meteos schiet je heel wat blokjes het beeld uit, deze worden vervolgens verdeeld met een verdeelsleutel die voor elke planeet anders is. Zo zal bijvoorbeeld de vuurplaneet Firim het meeste vuur-Meteos opleveren. In alle spelmodi wordt bijgehouden hoeveel Meteos van elke soort zijn gescoord. Naast de standaard soorten zijn er ook twee zeldzame, de elementen Soul en Time vallen op willekeurige momenten het veld in. Dit levert extra spanning op omdat je deze natuurlijk wilt lanceren voor de ronde om is. Vervolgens kan je alle verzamelde Meteos in de Fusion modus inruilen voor nieuwe planeten, items en muziek. Je begint met 3 verschillende planeten, dat wil dus zeggen dat er via Fusion 29 planeten vrij te spelen zijn. Elk van deze planeten heeft zijn eigen set muziek die apart vrijgespeeld moet worden, hiernaast kan je ook de muziek in de menu’s en eindscènes vrijspelen. Tot slot zijn ook de diverse items die in je beeld kunnen vallen te verdienen, deze kan je vervolgens in de opties uitschakelen of de frequentie waarin ze voorkomen veranderen. Al deze dingen bij elkaar zorgen ervoor dat je extra gemotiveerd ben om door te blijven spelen en zorgen simpelweg voor een leuke bonus!
[IMG]http://www.m-gaming.nl/files/Meteos2.jpg[/IMG]
Het zijn de kleine dingen die het doen Er is zorg besteed aan dit spel, je kan merken dat het niet even snel in elkaar is gezet. Een gevoel dat ik wel krijg bij spellen als Polarium en Zookeeper, waarbij net de afwerking ontbreekt. Zo zijn de menu’s van Meteos niet statisch, de opties zijn weergegeven in vakjes die met je stylus kunt verslepen en door elkaar gooien. Noem me gek, maar ik geniet meer van een spel als ik het menu door elkaar kan gooien en kan kijken hoe de vakjes ronddrijven om vervolgens allemaal weer een vrij plekje te vinden. Iets anders wat net dat beetje extra geeft zijn de stats, à la Super Smash Bros. Melee kan je zien hoe lang het spel aan heeft gestaan, hoe lang je de diverse modi hebt gespeeld, hoeveel Meteos je hebt gelanceerd en allerhande andere nutteloze informatie. Eerder noemde ik al de mogelijkheid om de muziek vrij te spelen, deze kan je afluisteren in Sound mode. Zo kan je de vaak 80+ geluiden per planeet nog eens naluisteren. Al deze dingen zijn niet echt nuttig en voegen niets toe aan de gameplay, maar ik wilde ze toch opnoemen aangezien het aangeeft met hoeveel toewijding dit spel is gemaakt.

Meteos - III

Gameplay Zoals mijn geliefde Tetris bedient ook Meteos zich van een simpel, maar onbeperkt houdbare spelmechaniek. Het begint zo simpel, wat heen en weren met je stylus over het scherm, maar na een tijdje ben je een echte meester in de kunst der combo’s. De lange houdbaarheid van het spel hangt sterk samen met de grote variëteit die het spel weet te bieden. Er zijn niet alleen veel verschillende modi, maar ook elke planeet is anders. Zo is niet bij elke planeet het speelveld even breed, bij de moeilijkere levels zal je een groter aantal rijen Meteos in de gaten moeten houden. Zoals te verwachten is bij planeten verschilt de zwaartekracht, bij sommige planeten zijn je Meteos in een oogwenk verdwenen, bij andere zal je soms 4 keer moeten combineren om ze het level uit te krijgen. Er zit ook verschil in het effect van de horizontale en de verticale combinaties, er is zelfs een level waarbij je vers gecreëerde verticale drietal zal ontbranden zonder van plaats te komen. Al deze verschillen zorgen ervoor dat je op je hoede moet blijven en niet bij elk level dezelfde tactiek kan gebruiken. Een veel genoemd kritiekpunt is de “kras-techniek”, hierbij kras je willekeurig over het scherm, daarbij zoveel Meteos verschuivend dat er bijna altijd combinaties gecreëerd worden. In de makkelijkere levels kan je op deze manier zonder enige tactiek te gebruiken het einde halen. Het mooie aan Meteos is echter dat uiteindelijk oefenen loont, want in de hectiek van de moeilijke levels zal je inzicht en tactiek moeten gebruiken en is de valsspeel techniek niets meer dan een laffe gok die maar zelden oplossing biedt.

[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=1805Meteosscreen04.jpg[/IMG]
Graphics en Sound Grafisch gezien is Meteos dik in orde. Hoewel de levels qua opzet vrij simpel zijn, een achtergrondje met vallende blokjes, ademt het hele spel een gevoel voor stijl uit. De menu’s zijn mooi vormgegeven en de actie is flitsend en kleurig. De twee schermen vormen een mooi geheel, hoewel het bovenste scherm niet echt functioneel word gebruikt. Op het bovenste scherm krijg je afwisselend de acties of de planeet van de tegenstander te zien. Het geluid past helemaal binnen het bovengenoemde gevoel voor stijl, elke planeet heeft zijn eigen geluiden die in combinatie met de grafische stijl een echte identiteit meegeven aan de meeste planeten. Zo is de planeet Jeljel met zijn creepy gillen, kerkklokken en kinderlach onvergetelijk. Bij het afschieten van Meteos worden behalve de voorspelbare raket geluiden ook planeet-specifieke geluiden gemaakt. Bij sommige planeten geeft dit soms het gevoel dat je op een Elecroplankton-achtige wijze muziek aan het maken bent op het moment dat je de lanceringen goed timed. Kortom, stijlvol.
[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=MeteosDS003.jpg[/IMG]
Conclusie Zoals Tetris en de Game Boy het in mijn jeugd waren, zo zijn Meteos en de DS nu een onweerstaanbare combinatie. Met Meteos haal je een spel in huis met een spelmechaniek die qua verslaving niet onder doet voor het blokken stapelen van Tetris. En het biedt daarbij ook nog eens een flitsende vormgeving, variëteit en bergen met extra’s. Een handheld is per definitie een console voor snelle spelletjes en daar sluit Meteos perfect op aan. De eeuwige vraag met dergelijke spellen is natuurlijk of je een puzzel-liefhebber bent. Is het antwoord op deze vraag “ja” of zelfs maar een “misschien” dan is Meteos het spel voor jou.

N1 Score: 8.9

+

-

Gekoppelde games

Meteos (Nintendo DS)