[Review] Geschreven door Michiel op 2005-09-10 20:45:07

Dual Strike

De Advance Wars-games zijn volgens velen de beste games voor de Game Boy Advance. De aankondiging van Dual Strike was voor mij zelfs de belangrijkste reden om een DS aan te schaffen. De vraag is nu of deze game de hoge verwachtingen waar kan maken. In deze review vind je het antwoord!

Advance Wars Dual Strike is alweer het derde deel van de succesvolle turn-based strategie-serie. Na twee zeer succesvolle delen op de GBA maakt de serie zijn debuut op de DS. In Nederland ligt het spel vanaf 30 september in de winkels, maar ik heb het geluk dat ik de Amerikaanse versie nu al in mijn bezit heb. Omdat Michiel mij vriendelijk vroeg of ik een review wilde schrijven onderbreek ik met moeite mijn gamesessie om jullie over dit spel te informeren. What’s new? Elke gamer kent Advance Wars wel. En voor de paar cultuurbarbaren die het niet kennen verwijs ik naar de reviews van de GBA-versies. In deze review zal ik vooral de vernieuwingen van de game behandelen. De grootste veranderingen hebben natuurlijk betrekking tot de eigenschappen van de DS: Je kunt het spel via de touchscreen besturen en er wordt handig gebruik gemaakt van het dubbele scherm. Vooral de eerste mogelijkheid is erg leuk, het is geweldig om je troepen met de stylus over het slagveld te sturen. Voor de conservatieven onder ons is het ook mogelijk om ouderwets de knoppen te gebruiken, de besturing is hierbij praktisch hetzelfde als bij de GBA-versies. Het dubbele scherm wordt op meerdere manieren benut. Zo zijn er missies waarin je op twee fronten moet vechten. Het hoofdgevecht vind dan plaats op de touchscreen en het tweede front kun je op het bovenste scherm bekijken. Er is hierbij wel interactie tussen de schermen doordat je troepen naar het tweede scherm kunt sturen. Hier moet je echter wel voorzichtig mee zijn want het is niet mogelijk om je troepen weer terug te halen. Als je geen tweede front tot je beschikking hebt kan het bovenste scherm gebruikt worden om informatie over je troepen weer te geven.
[img]http://www.m-gaming.nl/files/1406AWDSArt01.jpg height=450 width=450[/img]
Een andere groot verschil ten opzichte van de eerdere delen is de ontwikkeling die de CO’s hebben ondergaan. Natuurlijk zijn er een paar nieuwe karakters met nieuwe mogelijkheden (9 stuks maar liefst), maar in deze game is er ook de mogelijkheid om de krachten van de CO’s te combineren. Zo kun je per gevecht twee personen aanwijzen en kun je deze tijdens het gevecht wisselen om optimaal te profiteren van de voordelen die een CO heeft. Als je genoeg schade hebt geleden kun je een gecombineerde super power uitvoeren waarmee je je vijand van het veld veegt. Hiernaast krijgen de CO’s ook nog experience-points na elke gewonnen battle waarmee de CO sterker kan worden en meer special powers kan uitvoeren. Ook zijn er een paar nieuwe modi toegevoegd aan Dual Strike. De meest opvallende van deze mogelijkheden is wel de Combat-mode. Met deze optie kun je real time gevechten aangaan met je tegenstanders. Voor een typische turn based strategie game als Advance Wars is dit natuurlijk zeer bijzonder. Helaas stelt het eigenlijk niet zo veel voor, je verplaatst je met de door jouw uitgekozen troepen over het veld en schiet naar tegenstanders. Dit is wel aardig, maar lang niet zo leuk als de andere mogelijkheden. Zo is de Survival-mode veel leuker, hierbij moet je een missie voltooien met beperkte middelen. Als je de missie hebt voltooid binnen een bepaalde limiet (aantal beurten, beperkt geldbudget of binnen een bepaalde tijd) heb je de opdracht voltooid. Naast deze opties zijn er natuurlijk ook de oude opties als Campaign (verhaalmode), War Room (losse missies ), Versus (draadloze multiplayer) en Design Room (zelf maps ontwerpen welke je draadloos kunt uitwisselen).
[url=http://www.m-gaming.nl/files/1805AWDSScreen17.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/1805AWDSScreen17.jpg height=192 width=128 border=0[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/1805AWDSScreen16.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/1805AWDSScreen16.jpg height=192 width=128 border=0[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/1805AWDSScreen15.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/1805AWDSScreen15.jpg height=192 width=128 border=0[/img][/url] Klik voor vergroting
Naast deze toevoegingen zijn er ook vernieuwingen die je mag verwachten van een nieuw deel. Zo zijn er een hoop nieuwe units die je in kunt zetten tegen je vijand. De belangrijkste hiervan zijn de Stealth Bomber, een HP-reparerende boot en een zeer sterke nieuwe tank. Verder zijn er toevoegingen zoals bommen en raketten. Deze ontwikkeling is te vergelijken met de ontwikkeling die AW2 heeft gemaakt ten opzichte van het eerste deel. Het is dus allemaal weer wat uitgebreider en dit alles maakt van Dual Strike een zeer complete game. Gameplay Echte gamefreaks weten dat gameplay het belangrijkste is bij games, en dit is extra het geval bij de Advance Wars-serie. Bij Dual Strike is de gameplay ouderwets goed, het basisprincipe is gelukkig hetzelfde en strategisch zit het dus weer zeer goed in elkaar. Het spel is gewoon alles wat je ervan verwacht, het is simpel van opzet maar is tactisch toch zeer diepzinnig. Deze eigenschappen maakte de eerdere delen zo populair en er is op dit vlak gelukkig niks veranderd. Een onderdeel wat nog extra aandacht verdient is de erg sterke multiplayer. Met een goeie tegenstander kun je je uren met deze game vermaken. Je kunt tot 8 spelers draadloos tegen elkaar spelen en voor de meeste modi heb je maar één cardridge nodig. En als je met z’n tweeën bent heb je eigenlijk maar één DS nodig aangezien het turn based is en je de handheld simpelweg kunt wisselen.

Graphics, geluid en conclusies

Graphics Het lijkt een bekend verhaal te worden bij DS-games: de graphics hadden beter mogen zijn. Zoals bij meerdere DS-games zijn de graphics van Dual Strike bijna identiek aan zijn GBA-voorgangers. Niet dat het echt hinderlijk is bij deze game, maar het is toch wel een gemiste kans. Het is trouwens wel iets mooier dan op de GBA en vooral de animaties zien er goed uit. Ook zijn er dingetjes toegevoegd die het landschap wat levendiger maken. Zo zie je regelmatig een vogeltje over het veld vliegen. Over het algemeen ben ik dus wel tevreden over de graphics, en als ik eerlijk ben vind ik het wel vertrouwd deze ‘oude’ beelden.

[url=http://www.m-gaming.nl/files/1805AWDSScreen14.jpg]
Helaas moet ik ook het woordje helaas gebruiken, want het is niet alleen maar hosannageluid dat de klok slaat. Zo gaat dit spel gebukt onder te weinig vernieuwing. Ja, er zijn nieuwe CO’s en nieuwe units, maar er wordt te weinig gebruik gemaakt van de 2 schermen in mijn ogen, daarnaast zijn de graphics op geen enkel vlak van DS-niveau. De semi-3D view is leuk, maar het is toch erg vervelend als je af en toe, in het heetst van de strijd, een unit uit het oog verliest als die achter een gebouw ‘verstopt’ staat. Daarnaast zijn de animaties en graphics van GBA-niveau, waar in mijn ogen niets mis mee is, maar de DS kan en moet beter. De echte Advance Wars liefhebber zal zich hier niet aan storen, de gameplay staat immers als een huis en ik weet zeker dat je jezelf weer enkele weken kan opsluiten in de kelderkast. Echter zorgen het ontbreken van echte vernieuwingen met betrekking tot de mogelijkheden van de Nintendo DS en de GBA-achtige graphics toch voor een klein smetje op dit verder perfecte strategische meesterwerkje van Intellegent Systems. Ik trek weer ten strijde voor een nieuw potje, de verslaving...

Door: Johan

N1 Score: 9

+

-

Gekoppelde games

Advance Wars: Dual Strike (Nintendo DS)