[Review] Geschreven door Sjoerd op 2005-09-19 21:15:02

Intro

Met de aankondiging van twee nieuwe handhelds was er voor marktgigant EA een nieuw marktsegment geboren. Zaak was dan ook - niet al te verrassend - voor EA om één van de op dit moment best verkopende franchises op Nintendo’s Dual Screen uit te brengen. Natuurlijk betreft het hier de Need For Speed serie, die al enige tijd in het teken staat van getunede auto’s en bimbo’s met opgewaardeerde boezems.

NFSU2_logo.jpg
Het is duidelijk dat de DS versie geen hoge prioriteit genoot bij EA. De opties in het beginscherm doen ook niet anders dan dat vermoeden. Allereerst is er de weinig toevoegende ‘Race Now’ optie, waarin er een willekeurige race uitgekozen wordt (dus ook de omstandigheden, zoals verkeersintensiteit.) Vervolgens volgt de belangrijkste optie van het spel, namelijk ‘Go Underground’. In deze optie kun je van alles vrij spelen, denk dan voornamelijk aan (natuurlijk) auto’s en de bijbehorende accessoires die broodnodig zijn om jouw streetcredibility naar een hoger niveau te tillen. De opties hiervoor zijn in tegenstelling tot de versies op de huidige generatie consoles niet erg uitgebreid. Voor het visuele aspect kun je van alles met je auto doen, vinyl’s, spoilers, velgen, het zit er allemaal in. Een leuke, maar beperkte nieuwe toevoeging hier bij zijn de zogehete ‘decals’. Met de stylus kun je op het touchscreen een kleine graphic creëren die je dan vervolgens op verschillende plaatsen op je auto kunt plakken. In tegenstelling tot het redelijk vermakelijke visuele aspect van je auto kun je maar heel beperkt onder de spreekwoordelijke motorkop gaan rommelen. Hiervoor zijn er helaas alleen bepaalde niveau’s van vordering (in procenten weergegeven), je kunt dus niet zoals bij bijvoorbeeld Gran Turismo experimenteren met verschillende uitlaten. In de Underground mode zijn er ook minigames vrij te spelen –die je vervolgens terug kunt vinden in het beginmenu-. Deze minigames zijn verre van vermakelijk vergeleken met de minigames die we zagen bij de wedergeboorte van Mario 64 op diens kleine broertje.
NeedFSUnderDS005.jpg NeedFSUnderDS004.jpg
Daarnaast bevat de Underground mode een aantal soorten races. Allereerst is er de circuit mode. Deze mode is vrij standaard, de bedoeling is om ‘gewoon’ als eerste over de finishlijn te scheurenn.Veel leuker is de ‘Own the zone’ optie. Het circuit is bij deze optie in vier zones verdeeld, om de race te winnen moet je 3 of meer van de zones bezitten. Dit doe je door de snelste tijd neer te zetten in die betreffende zone. Logischerwijs kun je dus de hele race teren op de eventuele goede tijden van je eerste lap. Frappant is wel dat bij een gelijke stand van de zones (2-2) het eremetaal wordt toegekend aan je tegenstander. Dit misverstand had opgelost kunnen worden door bijvoorbeeld het circuit te verdelen in een oneven aantal zones. Daarnaast bestaat er ook nog, de op ‘The fast and the Furious’ gebaseerde mode ‘drag’, die we al eerder gezien hebben in deze serie. Moge het niet duidelijk zijn, de bedoeling is om door vooral goed schakelwerk in de eerste positie weten te blijven op een lang recht stuk. Ook deze optie is,zoals veel in dit spel, vrij beperkt, het is zeer makkelijk om een naar wat het lijkt perfecte ‘shift’ te maken, terwijl dit bij de console versie af en toe nog een flinke klus was.

Gameplay, Sound & Graphics

Rijden maar Naast al dat gesleutel met je auto moet er natuurlijk ook daadwerkelijk gereden worden. De besturing daarvoor is vrij voor de hand liggend: met A geef je gas en met B rem je. Naast die basis is er ook nog de mogelijkheid om - indien je dat vrijgespeeld hebt – lachgas te gebruiken. Dit doe je door de linkerschouderknop in te drukken, of door op het onderste scherm een lachgas tank te selecteren. Wanneer je een lachgastank geactiveerd hebt zal je motor gestimuleerd worden, waarop de kilometer teller omhoog schiet en het zicht onduidelijker wordt. In de praktijk klinkt dit allemaal zeer prettig, maar niets is minder waar. De besturing van de auto’s is ongelofelijk gevoelig. Wanneer je bij een redelijke hoge snelheid een bocht poogt te maken zul je alles uit de kast moeten halen om niet in de slip te raken. Naast de tegenvallende besturing is er ook het roemruchte (tegen)verkeer dat op je weg komt. Dit verkeer, dat overigens altijd gierend op je afkomt, is net als de besturing hoogst irritant. De auto’s komen vaak precies op het punt dat het niet moet op je af. Het kwam dan ook meer dan eens voor, dat ik – tot vreselijke ergernis – een hele race vergooide door in de laatste ronde tegen het verkeer aan te knallen.

NeedFSUnderDS003.jpg NeedFSUnderDS002.jpg
Het oog en het oor wilen ook wat Dat NFSU op de consoles zijn mannetje stond moge duidelijk zijn. EA zou EA dan ook niet zijn als ze graphics uit het apparaat zouden toveren die in verhouding stonden met bijvoorbeeld launchtitel Mario 64 DS. Dit is in bepaalde opzichten gelukt. Naast een paar glitches, zoals het neonlicht dat heel raar verspringt bij een sprong van de auto en wat andere kleine bugs zien de auto’s en de omgevingen er letterlijk gelikt uit. Ondanks dat de graphics in het niet vallen bij bijvoorbeeld Ridger Racers op de concurrerende PSP, kun je wel stellen dat het een van de betere zijn die we tot nu toe hebben mogen aanschouwen in het nog prille bestaan van de Dual Screen. Jammer genoeg zitten er in de DS versie geen zogehete, ‘EA Trax’. Vaak staan er zeer verdienstelijke nummers in die lijst, die ook niet mis zouden staan op de DS versie. Helaas staan er nu enkele zeer simpele deuntjes op die constant herhaalt worden (wat we ook al hoorden bij Goldeneye DS) Conclusie In eigenlijk alles kun je merken dat de game afgeraffeld is. Het is redelijk vermakelijk om af en toe een race proberen te voltooien, maar de uitdaging om je autocollectie zover mogelijk up-to-date te houden is niet echt aanwezig. Daarnaast is er nog de multiplayer functie die daarin verandering zou moeten brengen, maar ook die weet niet te overtuigen doordat er geen andere opties bijkomen. Jammer is ook dat die optie multicard is (beide spelers moeten dus het spel bezitten). De verstandigste beslissing is om gewoon op de volgende versie (‘Wanted’) te wachten en deze lekker in de schappen laten liggen.

N1 Score: 6

+

-

Gekoppelde games

Need for Speed: Underground 2 (Nintendo DS)