[Review] Geschreven door Gebruiker 6223 op 2005-09-26 18:58:38

Cubivore

Kubussen zijn cool, dat weten we allemaal. We spelen veel van onze favoriete games erop, maar het mist iets...Cubivore vult dat gat door je te laten spelen met kubussen in allerlei maten en kleuren (Tetris Worlds vergeten we voor het gemak maar even). Ik denk dat het verstandig is om even een korte introductie te maken voor de game, want Cubivore is al obscuur genoeg. Cubivore was eerst onder de naam Animal Leader uitgebracht voor de N64, maar is later omgezet naar de Cube onder dezelfde naam. Eind 2002 heeft uitgever Atlus besloten deze bizarre game naar Amerika te brengen, maar dit maal onder de toepasselijke naam Cubivore. Europa heeft hij nooit gehaald, maar dat zijn we onderhand wel gewend toch? Allemaal leuk en aardig, maar wat is dit nou voor game? In de wereld van Cubivore is het echt Survival of the Fittest (wat ook de ondertitel van de game is). De zwakken worden letterlijk opgegeten en alleen de sterken blijven over. Dit is gelijk je doel: wordt King of the Cubivores! Je begint als een klein, varkenachtig kubusje en het is je taak om tegenstanders in verschillende kleuren op te eten en zo hun eigenschappen over te nemen. De keus is volledig aan jezelf: zie je een vrolijk kubusje rondhuppelen en je wilt net zo vrolijk rondhuppelen als dit wezentje...ruk hem aan stukken een vreet hem op en je droom is nu werkelijkheid! Om dit te verwezenlijken moet je hem natuurlijk wel aanvallen, gelukkig is dit allemaal redelijk simpel. Je bestuurd je karakter met de analoge stick (goh, echt?) en als een ander wezen ziet gebruik je de L-trigger als lock-on. Met de A-knop val je aan en als de vijand neer is val je hem nog eens aan, maar nu bijt je wezen automatisch vast aan één van de ledematen, welke jij er vervolgens met de analoge stick eraf bijt en inslikt.

[url=http://cubemedia.ign.com/media/space2k1/db4.jpg][img] http://cubemedia.ign.com/media/space2k1/db4.jpg border=0 width=450 [/img][/url]
Elk wezen heeft zo zijn eigen kleuren. De lichtere kleuren stellen vaak niet zoveel voor, maar hoe donkerder de kleur hoe sterker de eigenschappen zijn die je overneemt. Eet je per ongeluk een verkeerde kleur? Geen probleem, de makers hebben er rekening mee gehouden door een "poep" functie te hebben, zo ontdoe je jezelf van de verkeerde kleur en ga je blij verder met je quest om de sterkste te worden. Als je vind dat je genoeg nieuwe eigenschappen hebt (denk aan dingen als tanden, meer snelheid, hoorns etc.) dan ben je klaar voor de level-eindbaas. Elk level is een redelijk-tot groot speelveld waarin je vrij rond kan lopen en je ding kan doen, maar elk van deze levels heeft dus wel een eindbaas. Deze zijn donkerder van kleur en dus een mooie prooi. Elk van deze knakkers heeft een stuk raw-meat, pas als je dit opeet kan je door naar het volgende level. Nu wordt het leuk voor je Cubivore, nadat je een level hebt gehaald krijg je de kans om naar een love-cave te gaan waar je kan paren met andere Cubivores (soms hele orgies met meerdere Cubivores, aww yeah..). Na de geboorte van een nieuwe Cubivore sterft de oude af en ga je verder met de pasgeborene. Omdat je het raw-meat van de baas hebt gegeten begin je nu met een extra ledemaat, maar elk stuk raw-meat heeft zo zijn eigen eigenschappen. De eerste die je krijgt is raw-paw waardoor je nu ook kan rennen, zo zit er heel wat afwisseling in de eigenschappen en zijn je Cubivores nooit hetzelfde.
[url=http://cubemedia.ign.com/media/space2k1/db1.jpg][img] http://cubemedia.ign.com/media/space2k1/db1.jpg border=0 width=225 [/img][/url] [url=http://cubemedia.ign.com/media/space2k1/db5.jpg][img] http://cubemedia.ign.com/media/space2k1/db5.jpg border=0 width=225 [/img][/url]
Zo zit het allemaal dus in elkaar. Klinkt best leuk toch? Het is uniek, origineel en uitgebreid. Toch is dit niet een game die ik écht aan kan raden. Dit komt door meerdere factoren om bij het minst belangrijke te beginnen: graphics en geluid. Games die barsten van originaliteit hoeven wat mij betreft geen spectaculaire graphics te hebben om te werken, het almachtige Earthbound (Snes) en Animal Crossing (Cube) hebben simpele graphics, maar werken doordat ze stijl en karakter uitstralen. Cubivores graphics zijn dan wel stijlvol bedacht in die zin dat vrijwel alles in de vorm van een kubus is gemaakt, van het gras tot de wolken, maar het heeft allemaal geen uitstraling. Het ziet er saai en grauw uit en dat is jammer, want graphics dienen vaak als een soort uitnodiging naar een gamewereld maar als je dit ziet blijf je misschien liever thuis. De muziek en het geluid zijn aanwezig, maar ik zou geen liedje na kunnen fluiten. Ze doen hun werk, maar niet meer dan dat. Kijk, dit zijn drie aspecten die een game aangenaam kunnen maken en als rest van de game heel erg goed zou zijn zouden we nog steeds met een klassieker te maken hebben. jammer genoeg laat Cubivore hier ook de nodige steekjes vallen. Om te beginnen met de camera...ugh...de camera. Het is mischien het best om maar gelijk niet te proberen de camera te laten werken, dat scheelt je aardig wat frustratie. Aangezien de game dus origineel voor de N64 was ontwikkeld is de camera ook voor de C-knoppen op die desbetreffende controller bedoeld. Ze hebben het niet aangepast voor de stick op de Cube controller wat eigenlijk gewoon lui van de makers is. De slechte camera haalt best veel plezier weg en dat terwijl het helemaal niet zo moeilijk had geweest om het wel fatsoenlijk te maken, gezien de openheid van de levels. Tenminste ik denk dat het niet moeilijk zou zijn, maar ik ben natuurlijk geen game-developer.
[url=http://cubemedia.ign.com/media/space2k1/db3.jpg][img] http://cubemedia.ign.com/media/space2k1/db3.jpg border=0 width=225 [/img][/url] [url=http://cubemedia.ign.com/media/space2k1/db2.jpg][img] http://cubemedia.ign.com/media/space2k1/db2.jpg border=0 width=225 [/img][/url]
Ook is de balans in de game niet geweldig. Het begint allemaal makkelijk genoeg om je te laten wennen aan de gameplay en simpele controls, maar de eind-level-bazen zijn vaak moeilijk...te moeilijk. Nu is een hoge moeilijkheidsgraad geen probleem, graag zelfs maar het vervelende is dat wanneer je zelf dood gaat, je het hele level opnieuw moet doen. Je bent dus alles wat je hebt gevonden kwijt en of je dan nog zin hebt om het allemaal weer te doen moet je zelf weten, maar ik haakte regelmatig af. Wat replayability betreft kan ik kort zijn: die is er niet. Tuurlijk, je kan alles opnieuw doen en proberen een andere Cubivore te produceren, maar het is het in mijn ogen gewoon niet waard. Dit is echt zo'n geval van één keer is genoeg. Conclusie? Cubivore is zeker een hele interessante game en als je dit leest en je bent benieuwd naar het geheel kan ik je vertellen dat het ook zeker geen miskoop zal zijn. Er zit genoeg in om er aardig wat plezier uit te halen: de humor, de stijl, het concept. Helaas is de uitwerking vaak te slordig om je echt vastgelijmd aan de controller te houden. Ook zijn de graphics gewoon matig, maar ik denk dat als het concept je aanspreekt dit van minder belang zal zijn. Aangezien de game alleen in Japan en Amerika is uitgebracht (in 2002 alweer) en het natuurlijk geen mainstream game is zal je wel moeite hebben om de game te pakken te krijgen verwacht ik. Op eBay komen ze nog regelmatig voorbij, maar dan wel tegen nieuwprijs.
[url=http://cubemedia.ign.com/media/previews/image/animalleader/doubutsu1.jpg][img] http://cubemedia.ign.com/media/previews/image/animalleader/doubutsu1.jpg border=0 width=450 [/img][/url]

N1 Score: 7

+

-

Gekoppelde games

Cubivore (Nintendo GameCube)