[Review] Geschreven door Johan op 2005-10-14 18:23:41

Electroplankton

Een uniek spel verdient het om op een bijzondere manier becijfert te worden. Dit is het eerste spel op M-Gaming dat wij niet becijferen, maar wat door jezelf becijfert moet worden. Wat wij bedoelen? Lees snel verder en kom erachter, laat je betoveren door de elektronische klanken van Electroplankton.

Wij van M-Gaming hebben geen partydrug nodig voor een heftig nachtje door stampen op de pompende beats van erkende DJ’s. Nee, sterker nog; Wij hoeven niet eens naar een feest of concert toe voor het horen van melodieuze orgelklanken. Wij van M-Gaming draaien en mixen onze eigen nummers in elkaar en dit doen wij niet met een staafmixer. Het uit Japan overgevlogen Electroplankton laat onze heupen bewegen als een pan gekookte spaghetti, maar heeft Nintendo de Italiaanse slierten lang genoeg in het borrelende water laten liggen? Lees het in onze review van Electroplankton. Net als bij het blaffende Nintendogs kan je van Electroplankton niet echt zeggen dat het een spel is. Een doel, waarbij je van plaats A naar B moet zien te komen of het verkrijgen van een zo hoog mogelijke score ontbreken in Electroplankton. Daarnaast kan je ook niet spreken van een grote uitdaging of zenuwslopende spelmomenten, maar wat is Electroplankton dan? Tsja, net als Nintendogs is Electroplankton zo’n heerlijk ‘feel good’ spel, waarbij je niet na hoeft te denken, maar alleen maar louter plezier aan beleeft. Het verstand op nul en lekker onderuitgezakt jezelf vermaken in één van de 10 spelmodi. [img]http://www.m-gaming.nl/files/tracyreviewscreen.jpg border=1 align=right[/img]Tracy [img]http://www.m-gaming.nl/files/balk02.jpg width=300[/img] In Tracy heb je de beschikking over 6 soorten Plankton in de vorm van een boemerang. Het is de bedoeling dat je met de stylus een lijn, cirkel of andere vorm tekent, waarna één van de Planktons dit lijntje, bestaande uit verschillende segmenten, zal gaan volgen. Elk segment zorgt voor hetzelfde effect als een druk op een nieuwe pianotoets., waardoor je oplopende akkoorden krijgt op één zo’n lijn. Je kunt tot 6 lijnen tegelijk tekenen, waardoor je allemaal verschillende toonladders tegelijk kan afspelen. [img]http://www.m-gaming.nl/files/hanenbowreviewscreen.jpg border=1 align=left[/img]Hanenbow [img]http://www.m-gaming.nl/files/balk02.jpg width=300[/img] Schiet Planktons vanuit een blad richting een lelieplant, met daaraan 6 bladeren die ieder een eigen klank produceren. Afhankelijk van waar de Plankton landt krijg je een toonhoogte, waarna de Plankton naar een ander blad stuitert en weer een nieuwe klank produceert. Je kunt de snelheid, de hoeveelheid en de graden waarin de Planktons worden afgeschoten zelf afstellen, waardoor je zelf het ritme kan bepalen. Zorg je ervoor dat er lang genoeg allemaal Planktons op de bladeren stuiteren, en er dus lang genoeg een ritme gespeeld wordt, dan zal er een bloem uit de top van de lelieplant groeien. [img]http://www.m-gaming.nl/files/luminariareviewscreen.jpg border=1 align=right[/img]Luminaria [img]http://www.m-gaming.nl/files/balk02.jpg width=300[/img] In de linker boven ring hebben wij Luminaria staan, de vrolijk uitziende Plankton in de vorm van een zonnetje én in de rechter boven ring hebben wij Luminaria staan, de vrolijk uitziende Plankton in de vorm van een zonnetje. Hmmz.. En in de andere 2 hoeken ook, frappant. Naast deze 4 Planktons is het gehele veld bezaaid met pijltjes die allemaal een kant opwijzen. Het is nu aan jou om de pijltjes aan te klikken waardoor deze 90 graden draaien in één van de windrichtingen. Klik, na het uitzetten van een pad, de Luminaria’s aan en zij zullen dit pad blijven volgen. Omdat ze altijd naar een nieuw pad gestuurd worden zal dit de hele tijd blijven ‘loopen’, terwijl dit bezig is kan jij de pijltjes verdraaien zodat ze een ander pad volgen. Afhankelijk van welk pad er gevolgd wordt zal er een bepaald ritme te voorschijn komen, aan jou de nobele taak om dit naar een aanhoorbaar niveau te tillen. [img]http://www.m-gaming.nl/files/sunanimalculereviewscreen.jpg border=1 align=left[/img]Sun-Animalcule [img]http://www.m-gaming.nl/files/balk02.jpg width=300[/img] Sun-Animalcule is een spel die sterk doet denken aan bloedspoor onder een microscoop. De witte bloedcellen, die in de oranje-rode massa drijven, zijn goed te zien. In dit geval zijn de Planktons de witte bloedcellen die jij aan kan maken met een simpele tik van de stylus op je scherm. De zonnetjes, zoals de Planktons eruit zien, zullen vervolgens een rustgevende klank produceren afhankelijk van waar jij ze aanmaakt in je beeldscherm. Deze Planktons zullen meer dan een minuut lang elke 5 seconden hun eigen klank door je Nintendo DS speakers knallen, totdat ze ‘volgroeit’ zijn en uit elkaar knappen. Een erg mooi en melodieus spel dat mij sterk doet denken aan de schitterende momenten uit de afleveringen van Alfred Jodocus Kwak. [img]http://www.m-gaming.nl/files/recrecreviewscreen.jpg border=1 align=right[/img]Red-Rec [img]http://www.m-gaming.nl/files/balk02.jpg width=300[/img] Dit is mijn persoonlijke favoriet en was op de E3 van 2004 één van de spraakmakendste momenten. De manier waarop er met de stem en de achtergrondmuziek een heerlijke beat teweeg werd gebracht was een formidabele manier om de mogelijkheden van de Nintendo DS te tonen. Het principe van Rec-Rec is heel erg simpel. Vier vissen zwemmen in een rechte lijn constant door het beeld en wanneer je er eentje aantikt zal gedurende 10 seconden -zo lang doen de Planktons erover om van de ene kant van het scherm naar de andere kant te zwemmen- de voicerecorder van de Nintendo DS aan staan. Hier kan jij dan iets inspreken, schreeuwen, scheten, boeren of wat dan ook. Op deze manier kan je dan 4 verschillende dingen opnemen, dit in combinatie met de beat op de achtergrond kan met een beetje oefening en creativiteit voor een hoop leuke momenten zorgen. [img]http://www.m-gaming.nl/files/nanocarpreviewscreen.jpg border=1 align=left[/img]Nanocarp [img]http://www.m-gaming.nl/files/balk02.jpg width=300[/img] In Nanocarp is het bedoeling dat jij over het scherm allemaal mini Tsunami’s maakt. Dit kan je doen door met je stylus op het scherm te tikken waardoor er een cirkelvormige golf over het scherm gaat óf je kunt met de vierpuntentoets een golf uit de richting laten komen waarop je drukt. Deze golven zelf produceren geen geluid, maar over het speelveld zijn in verschillende formaties, die je zelf kunt bepalen, allemaal Planktons verspreid. Raakt zo’n golf een Plankton aan dan zal deze geluid maken. Het is in Nanocarp dus de bedoeling om je Planktons zo te ordenen en je golven zo over het scherm te laten gaan dat je één mooi melodieus geheel krijgt. [img]http://www.m-gaming.nl/files/lumiloopreviewscreen.jpg border=1 align=right[/img]Lumiloop [img]http://www.m-gaming.nl/files/balk02.jpg width=300[/img] Luminloop is verre weg het meeste DS onvriendelijk. Je moet namelijk als een bezetene rondjes draaien met je stylus over het scherm. Vergelijk het een beetje met de Mario Party spellen op de N64, die debiele spellen waarbij je als een gek zo snel mogelijk de analogestick moest draaien om een spel winnend af te sluiten. Nu zal je dit moeten doen door rondjes te tekenen op je Nintendo DS. Draai de banden hard genoeg dan zal deze band, afhankelijk van de snelheid waarmee die draait, een geluid produceren dat sterk doet denken aan Nederland zingt op de vroege zondagochtend. [img]http://www.m-gaming.nl/files/marinesnowreviewscreen.jpg border=1 align=left[/img]Marine-Snow [img]http://www.m-gaming.nl/files/balk02.jpg width=300[/img] De moderne versie van een elektronisch keyboard, de beste manier om Marine-Snow te omschrijven. Het scherm is gevuld met Plankton in de vorm van sneeuwvlokjes die stuk voor stuk een eigen klank hebben, vergelijk ze maar met de pianotoetsen op een piano. Er is alleen 1 wezenlijk verschil; Bij Marine-Snow verwisselen de Planktons van plaats met de Plankton die daarvoor is aangeraakt. Hierdoor schuiven alle Planktons telkens naar een andere plaats toe, wat meteen ook de doodsteek voor dit spel is. Het is namelijk nagenoeg onmogelijk om, net zoals bij een piano, een ritme te spelen. Nadat 5 Planktons van plaats zijn gewisseld weet je namelijk niet meer welke Plankton welke noot had, je kunt het dus vergeten om ‘Vader Jacob’ te spelen. Erg jammer en een gemiste kans. [img]http://www.m-gaming.nl/files/beatnesreviewscreen.jpg border=1 align=right[/img]Beatnes [img]http://www.m-gaming.nl/files/balk02.jpg width=300[/img] Het meest herkenbare spel voor de Nintendo fans is Beatnes. In Beatnes komen namelijk vele nostalgische geluiden voor zoals de klassieke Mario-sprong en 1UP geluiden uit Super Mario Bros voor de NES. Bij Beatnes heb je 5 Planktons die als een grote slang naast elkaar staan. Elke Plankton heeft zijn eigen karakteristieke Mario-geluidje (het hoofd van de slang), met daaronder een lange sliert gemaakt van blokjes (het lichaam). Elk blokje staat voor een andere toon en zal, nadat je het hebt aangeklikt, 5 keer afgespeeld worden in een bepaald ritme. In tegenstelling tot Marine-Snow is het bij Beatnes dus wel mogelijk om met een beetje oefening een erg gaaf ritme op te bouwen. [img]http://www.m-gaming.nl/files/volvoicereviewscreen.jpg border=1 align=left[/img]Volvoice [img]http://www.m-gaming.nl/files/balk02.jpg width=300[/img] Net als bij het eerder beschreven Rec-Rec vertolkt ook bij Volvoice de microfoon een hoofdrol. Volvoice is namelijk een luxe uitvoering van zo’n goedkoop voicerecordertje die je voor 2 knaken bij Bart Smit kunt halen; Druk de knop in, spreek wat in en speel het af. Volvoice is precies hetzelfde, alleen kan je met de mogelijkheden van de Nintendo DS ook nog leuke en grappige filters overheen gooien. Op deze manier kun je zinnen en woorden achterste voren af laten spelen. Altijd al de stem van een tenor willen hebben? Met Volvoice heb je binnen no time een prachtige lage stem. Of wat dacht je van het ‘een-trap-in-de-ballen’ effect? Volvoice doet het voor je.

Gekoppelde games

Electroplankton (Nintendo DS)