[Review] Geschreven door Jan Overwijk op 2005-10-22 15:03:46

Geist

N-Space komt onder toeziend oog van Nintendo met een heuse ghost-'em-up op de proppen. Tijdens het ontwikkelproces van de game bleek 'uitstellen' een sleutelwoord te zijn. Maar om de quasi-legendarische woorden van de goede heer Shigeru Miyamoto er maar even bij te pakken:'A delayed game may eventually be good, a bad game is bad forever.' Eens kijken of deze wijze woorden op gunstige wijze van toepassing zijn op Geist. GameQube legde hem voor je op de pijnbank en stelde de volgende vraag: geestig en tof of doodsaai? Er zijn genoeg mensen die in geesten geloven. Velen beweren zelfs met geesten gecommuniceerd te hebben en sommigen doen zelfs pogingen ze op te roepen. Dit gegeven bracht N-space waarschijnlijk de inspiratie waar later Geist uit kwam voortvloeien. In Geist ben je namelijk zelf een geest! Hoe kan dit? Wat is er aan de hand? Welcome, Raimi! Je speelt in de game John Raimi en je bent op een missie om je mentor en goede vriend, Thomas Bryson, veilig uit het gebouw te smokkelen, waar deze jongeman al twee weken onderzoek doet naar illegale activiteiten van het bedrijf Volks Corporation. Nadat de missie volledig in de soep loopt wordt je gevangen genomen en wordt je ziel aan je lichaam onttrokken, met als gevolg dat jij als een geest in de game ronddoolt. In deze toestand is het je doel de basis te infiltreren door bezit te nemen van mensen, dieren en voorwerpen. Oh, en als je dan toch bezig bent, ga dan meteen ook op zoek naar een manier om je menselijke gedaante terug te krijgen!

Zoals ik net al zei kun je als geest bezit nemen van mensen, dieren en voorwerpen. Wanneer je dit doet zul je alle eigenschappen, voorwerpen en privileges van hetgeen je bezit er gratis bij krijgen geleverd. Zo heb je ineens een groot brok ijzer met een trekker in je handen als je een bewaker overneemt en heb je spontaan een slechter zicht en een hippe blaf wanneer je in de huid van een hond kruipt. Bepaalde ruimtes kun je niet met elke boerenlul betreden, soms is er een IQ van meer dan twee cijfers voor nodig. Op die momenten is het tijd om bijvoorbeeld een engineer de stuipen op het lijf te jagen. Iedere levend wezen in de game kan namelijk pas worden overgenomen als deze bang is. Voor je dus met de engineer verder de basis in kunt, zul je hem eerst flink moeten laten schrikken.
[url=http://www.gameqube.nl/files/geist_03.jpg]
Naast het puzzelen is het in Geist ook handig als je een beetje met het schietijzer om kan gaan. Na het bezit nemen van mensen die geweren dragen, wil het nog wel eens voorkomen dat je een spoor van lijken achter dient te laten. Leuk. Als je normaal kon schieten en richten dan. Want wat het schieten betreft slaat Geist de plank echt vreselijk mis. De ontwikkelaars hebben in het midden van het scherm een richtertje geprogrammeerd dat rood wordt wanneer je je gun naar een vijand wijst, dan is het dus tijd om los te gaan op de trekker... zou je zeggen. Want hoe het ook kan, ik schoot op die momenten enorm vaak mis. Pak er dan nog een zeer onhandige besturing bij en kijk hoe 1 + 1 = 2. Vuurgevechten gingen zeer moeizaam en zijn zelfs verbazingwekkend. Je voelt er bovendien helemaal niks bij wanneer je iemand neerschiet. Het schootergedeelte is wat mij betreft dus onbegrijpelijk mislukt. Graphics en sound Grafisch stelt Geist niet erg veel voor. De animaties zijn vrij houterig en de omgevingen zien er redelijk uit. Sommige effecten zijn echter wel erg mooi uitgewerkt. Zo wordt de sfeer als geest zijnde nog eens visueel versterkt door een mysterieuze gloed en een slow-motion effect. Over het algemeen, echter, blijven de graphics op een middelmatig niveau steken. Voor het geluid geldt vrijwel hetzelfde. Geen prachtige composities, maar puur functioneel. De sfeer benadrukken is zijn taak en dat doet het aardig, maar ook niet meer dan aardig.
[url=http://www.gameqube.nl/files/geist_05.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/geist_05.jpg width=200 height=100 border=1[/img][/url] [url=http://www.gameqube.nl/files/geist_06.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/geist_06.jpg width=200 height=100 border=1[/img][/url]
Conclusie Geist is een game die zo z'n grote minpunten kent, zoals het erg liniaire puzzelen en het tegenstribbelige schieten. Toch zijn er ook pluspunten aanwezig die zeker niet over het hoofd moeten worden gezien. Er zijn bijvoorbeeld prachtige dingen gedaan met de doorzichtigheid van de geest. Geist geeft je namelijk onder andere de once-in-a-lifetime-kans om ongezien een meisjesdouche in te glippen en deze in vol ornaat inclusief het douchend vrouwelijk schoon letterlijk op je dooie gemakkie van alle kanten bekijken. En dit is niet het enige moment waarop Geist erg creatief bewees te zijn. Het is alleen jammer dat dit aantal toffe spelsituaties in dusdanige getale voorkomt dat het niet opweegt tegen de minputen. Geist is dus een game met prachtige ogenblikken, maar dat uiteindelijk door de stroeve besturing en het opgezette puzzelen wordt overheerst.

N1 Score: 6.4

+

-

Gekoppelde games

Geist (Nintendo GameCube)