[Review] Geschreven door Tom op 2005-11-09 09:00:08

Metroid Prime Pinball

[B]Na jarenlang springwerk te hebben afgewisseld met Morph Ball actie draait Samus nu de zaak om. Ze rolt de wereld van Metroid Prime in als een heuse pinball. Uitmelken van een goede franchise, of waardevolle aanvulling voor de Nintendo DS? Lees het hier in onze Metroid Prime Pinball review.[/B]

[URL=http://www.m-gaming.nl/article.php?id=13212][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/MPPLogo.jpg border=0[/IMG][/URL]
Na het uitbrengen van Super Metroid op de SNES in 1994 was het een lange tijd stil rond onze heldin Samus Aran. Net toen we dachten dat de girl-power van Nintendo definitief verleden tijd was kwamen ze eind 2002 met de titels Metroid Prime en Metroid Fusion. Dat was het startschot voor het uitbrengen van nog een Gamecube en een GBA vervolg en een reis naar het verleden met de Classics versie van Metroid voor de GBA. Tot slot wordt er nog hard gewerkt aan een Revolution Metroid en Metroid Prime: Hunters. Naast al deze recente titels is er nog een vreemde eend in de bijt, Metroid Prime Pinball. Hiermee lijkt Samus de kant van Mario op te gaan, welke in elk genre spel lijkt op te duiken. Daarom rijst de vraag of dit spel een schaamteloze uitbuiting is van een populaire licentie of simpelweg een goed concept. [B]De spelervaring[/B] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/MetroidPreview002.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/MetroidPreview002.jpg align=right width=150 border=0[/IMG][/URL]Na het aanzetten van de Nintendo DS kom ik langs het opstart scherm, daar zie ik [I]DS option pak inserted[/I] staan bij het GBA vlak, dat is waar ook, ik heb net de bij Metroid Prime Pinball geleverde Rumble Pak in de GBA ingang van de DS gedaan. Mijn nieuwsgierigheid naar het spel wordt nu versterkt met de nieuwsgierigheid naar de trillingen van de Rumble pak. Als Metroid Prime Pinball dan opgestart is ben ik blij verrast, de menu's en het geluid brengen mij gelijk in de sfeer van Metroid Prime, de titel is duidelijk niet uit de lucht gegrepen. Dit gevoel blijft tijdens het gehele spel hangen. De speelvelden zijn gebaseerd op gebieden uit Metroid Prime en de muziek blijft onverminderd van dezelfde kwaliteit. Dit spel is zeker geen slap excuus om de Metroid licentie eens te gebruiken, het is een heus Metroid avontuur in pinball vorm. De velden ademen de Metroid Prime sfeer en zien er prachtig uit, er valt zelfs af en toe op indrukwekkende wijze regen op de Tallon Overworld. De DS leent zich veel beter voor een pinball spel dan de GBA dat deed, de combinatie van de twee schermen zorgt ervoor dat het beeld niet hoeft te scrollen en geeft daarmee echt het gevoel van een pinball kast. De ruimte tussen de twee schermen zorgt voor een blind stuk, dit zorgt echter nooit voor problemen aangezien het rollen van de bal zo realistisch is dat je intuïtief aanvoelt waar de bal is en naartoe gaat. Qua besturing worden er genoeg opties gegeven, je kan met links en rechts flipperen, of met links en de A knop, maar het lekkerste vind ik het spelen met de schouderknoppen. Het is duidelijk dat het spel hierop is ingesteld aangezien alles met de schouderknoppen te besturen is tijdens het spelen. Verder hou je op die manier je duimen vrij, die je nodig zal hebben om de tafel af en toe een duw te geven, om zo de bal in het spel te houden. Het touch-screen wordt namelijk gebruikt om de tafel mee te schudden, de tafel zal met de richting van je duim mee bewegen. Dit is een essentieel deel van de gameplay, aangezien je zo de bal in het spel kan houden, en het gebruik van het touch-screen sluit goed aan bij het idee van het duwen tegen een pinball kast.
[URL=http://www.m-gaming.nl/files/MetroidBallz1.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/MetroidBallz1.jpg width=130 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/MetroidBallz2.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/MetroidBallz2.jpg width=130 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/MetroidBallz3.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/MetroidBallz3.jpg width=130 border=0[/IMG][/URL] [SIZE=1][I]Klik om te vergroten[/I][/SIZE]
[B]Meer dan pinball alleen[/B] Metroid Prime Pinball is meer dan Pinball alleen, zoals al eerder gezegd heeft het veel weg van de meer klassieke Metroid avonturen. Zo duiken er regelmatig vijanden op tijdens het flipperen, dit verschilt van simpele parasieten tot heuse eindbaas gevechten. Zo kan je missies activeren waarin je vijanden moet verslaan, dan verschijnen er bijvoorbeeld enkele Metroids in het scherm, welke je moet verslaan door Samus stevig tegen ze aan te slaan. Om wat meer diepte te geven aan deze gameplay heeft Samus een levensbalk en beschikt ze over bombs en kan je tijdens het spelen haar arsenaal uitbreiden met power bombs en missiles. Je kan er dus ook voor kiezen om een tactische bomb achter te laten in plaats van het lastige aanvallen met de bal. De vijanden kunnen jou echter ook aanvallen, zo duiken er soms Space Pirates op die je beschieten en zullen de Metroids proberen je leven weg te zuigen. Lukt het ze om je levensbalk leeg te krijgen, dan raak je een bal kwijt. Naast het gebruik van bommen in Morph Ball modus kan je ook ouderwets schieten. Na het verzamelen van de letters s-a-m-u-s heb je de mogelijkheid om in het midden van het onderste scherm te gaan staan om vervolgens hordes Shriekbats of Beetles neer te schieten die op je af stormen. Deze flitsende actie tussendoor zorgt voor een verdieping en verlenging van het spelplezier. Meer van dit soort afwisseling vinden we in het wall jumpen. Na het openen van een doorgang kan je Samus naar een aparte sectie schieten, waar je door middel van het goed timen van de schouderknoppen omhoog kan wall jumpen. Aan de top bevind zich dan een artifact of een andere bonus. Het spel is op te delen in twee soorten levels, de levels die rond missies draaien en de levels waarin je een eindbaas moet verslaan om deze af te ronden. In levels van het eerste soort kom je missies tegen zoals de bovenstaande. Het is dus een combinatie van ouderwets flipperwerk, wall-jumpen, schieten en vijanden verslaan. De levels van het tweede soort maken Metroid Prime Pinball net iets specialer. Zo kom je bijvoorbeeld Omega Pirate tegen na het halen van de missiles upgrade. Je zal hem moeten verslaan door simpelweg tegen hem aan te flipperen of door te schieten of bombs te gebruiken. Hij zal je proberen tegen te houden door schokgolven af te vuren en wordt ondersteund door groepen Space Pirates die telkens opduiken. Deze gevechten zorgen ervoor dat je tijdens het flipperen evengoed het Metroid gevoel beleeft.

Metroid Prime Pinball - II

[B]Rumble, young man, rumble[/B] Metroid Prime Pinball is zoals al eerder vermeld de eerste titel die gebruik maakt van de Rumble Pak. Je hebt in de opties nog de keuze om het uit te zetten, of je kan het spel simpelweg spelen zonder het de Rumble Pak in je DS te stoppen. Maar aangezien hij er toch gratis bij zit, waarom zou je hem dan niet gebruiken? De Rumble Pak geeft maar lichte trillingen af, het is voor de hand liggend dat het ding met de omvang van een GBA spel niet je hele DS intens kan laten trillen. Maar toch is het genoeg om je net iets meer te betrekken bij het spel. De combinatie van beeld, geluid en trillingen zorgen ervoor dat je het idee krijgt echt met je handen aan een flipperkast te staan. Hoewel het geen essentiële toevoeging aan het spel is, siert het Nintendo dat de Rumble Pak erbij zit. Zet echter niet de muziek te zacht, want het ding maakt aardig wat geluid.

[URL=http://www.m-gaming.nl/files/MetroidPinball01.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/MetroidPinball01.jpg width=130 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/MetroidPinball02.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/MetroidPinball02.jpg width=130 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/MetroidPinball03.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/MetroidPinball03.jpg width=130 border=0[/IMG][/URL] [SIZE=1][I]Klik om te vergroten[/I][/SIZE]
[B]Gameplay[/B] Metroid Prime Pinball speelt heerlijk weg, de bal rolt over de twee schermen zoals je van een pinball kan verwachten. De combinatie van de schouderknoppen en de mogelijkheid om de kast een duw te geven met je duimen is qua controls het dichtste wat je bij een pinball kast kan komen. Het hele gevoel wordt nog eens kracht bijgezet door de trillingen van de Rumble Pak. Het voelt heerlijk om zes ballen in het spel te houden en ondertussen de doelen te raken. Hiernaast zorgt de afwisseling tussen het snelle pinball, het schieten, wall jumpen en eindbazen voor en lekker flitsende gameplay. Het avontuur wat door het spel zit verweven is met zijn 6 tafels niet echt groot, met een beetje geluk en kunde ben je er zo doorheen. Maar daarna blijft Metroid Prime Pinball evengoed lekker om nogmaals te spelen, voor die ultieme highscore. Je hebt ook de keuze om een enkele tafel te spelen, vooral de tafels met eindbazen zijn ideaal voor een snelle speelsessie. [B]Graphics en Sound[/B] De presentatie van het spel is heel erg Metroid Prime, de levels zijn interpretaties van Metroid Prime levels, de eindbazen komen uit het spel en ook de muziek doet terugdenken aan het eerste Gamecube avontuur van Samus Aran. Het spel blijft er goed uit zien en vloeiend lopen, zelfs als er zes ballen in het spel zijn, of drie ballen die groepen vijanden te lijf gaan. De muziek en het geluid is zeker een pluspunt, waar je normaal bliepjes en standaard deuntjes verwacht bij een pinball spel, krijg je in dit geval rockende achtergrondmuziek. Ook klinken de geluiden van de kast en de beesten erop goed en zoals je zou verwachten van een flipperkast met wezens uit het Metroid universum erin gestouwd. Schuif met die linkerduim maar eens goed van links naar rechts, want het geluid klinkt voluit op zijn best.
[IMG]http://www.m-gaming.nl/files/spacepirate.jpg[/IMG]
[B]Conclusie[/B] Het blijft natuurlijk een pinball spel, maar Metroid Prime Pinball heeft zoveel in zijn mars dat het voelt als meer dan gewoon een pinball spel. Het ziet er spetterend uit, het speelt lekker weg en het weet variatie te beiden. Het avontuur is redelijk snel bekeken, maar wie speelt er nou een pinball spel voor het verhaal? Met de zes verschillende kasten, opgedeeld in ouderwets punten halen en nieuwerwets eindbazen verslaan, zijn er genoeg high scores neer te zetten. Ode aan de gek die besloot Samus in een flipperkast te stoppen.

N1 Score: 8.1

+

-

Gekoppelde games

Metroid Prime Pinball (Nintendo DS)