[Review] Geschreven door Gary op 2005-11-20 22:33:27

SSX: On Tour

EA BIG’s grootste franchise is zonder twijfel SSX. Het eerst deel was aanwezig bij de geboorte van de Playstation 2, en het vervolg Tricky heeft me maanden weten te boeien. Hoewel ik SSX 3 heb overgeslagen, heeft de serie toch altijd een plekje ergens in m’n lichaam gekregen. De preview die ik afgelopen september schreef voor deze website liet dan ook duidelijk merken dat ik erg hoge verwachtingen had van het vierde deel uit de SSX-serie: SSX On Tour. Nu, een kleine 2 maand verder, heeft het spel redelijk wat gedraaid in m’n GameCube, en een oordeel vellen over het spel moet zo makkelijk zijn als een spreekwoordelijk ‘stuk taart’. Is SSX: On Tour net zo koel als de top van Mt. Everest of komt hij terecht onder een lawine? Zodra je GameCube met daarin SSX: On Tour aan wordt gezet knalt er van alles over je scherm. De meest freaky tekenfilmfiguren pakken een gitaar bij de hand en rocken over je scherm heen, natuurlijk begeleidt door heerlijke oldskool rock, en na ruim een minuut is het feest voorbij. Het logo van de game straalt op je scherm en vraagt vriendelijk aan je of je op de startbutton wilt drukken. Je twijfelt…want waar is die loungesfeer van de vorige drie delen, en waarom verschijnen er steeds punkerige characters op m’n tv-scherm?

[url=http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000001.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000001.jpg border=1 width=200[/img][/url] [url=http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000002.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000002.jpg border=1 width=200[/img][/url]
Verrassing! EA BIG heeft besloten om dit nieuwe deel compleet op de schop te doen. Omdat tegenwoordig iedereen SpongeBob dope vindt, en denkt te leven in de ‘80’s hebben de makers de look van het spel gepresenteerd als een cartoon met nogal wat rockinvloeden. Als je na het zien van de intro een hartverzakking hebt gekregen, dan kun je beter niet meer op ‘start’ drukken in het titelscherm. Wat namelijk volgt is een sleur van kleurloze drukke figuurtjes, die gemixt zijn met een berg vol snowboards en skies. Juist; je leest het perfect. Niet alleen snowboarders ruleren de berg van SSX: On Tour, ook fanatieke skiërs proberen te domineren op de berg, maar daarover lees je verder in deze review meer. Nadat je op ‘start’ hebt gedrukt krijg je de mogelijkheid om te kiezen tussen de modi ‘The Tour’ en ‘Free Play’. Die laatst genoemde is zoals de naam al aanduidt bedoelt om gewoon wat relaxt op allerlei punten van de berg te sliden, met of zonder een maat. Het spel draait dan ook eigenlijk alleen maar om ‘The Tour’, en dat is niet gek aangezien dit meteen de ‘Story Mode’ van het spel moet voorstellen. Zodra je dus begint met ‘The Tour’ krijg je de keus om een eigen personage samen te stellen. In tegenstelling tot de vorige delen heb je nu dus de keuze uit een aantal verschillende ogen, neuzen, huidskleuren en haarstijl. Daarnaast kun je kiezen wat jouw character prefereert om op te rijden over de berg; skies of het vertrouwde snowboard. Nadat jouw personage ‘af’ is sta je aan de voet van een grote berg (lees: een berg die jammer genoeg net wat kleiner is dan die van SSX 3). Vanuit daar kun je allerlei kanten op. Zo kun je meteen de berg op om uitdagingen aan te gaan, of je stapt meteen een winkel binnen om nieuwe gear, nieuwe kleding of een totaal nieuw kapsel aan te schaffen. Wat je ook beslist te doen, uiteindelijk zal je moeten knokken om bovenaan op de ranglijst van ‘The Tour’ te staan.
[url=http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000003.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000003.jpg border=1 width=200[/img][/url] [url=http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000004.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000004.jpg border=1 width=200[/img][/url]
Voordat je echter mee mag doen met ‘The Tour’ moet je je eerst bewijzen door wat shreds (wat kleine uitdagingen zoals een snelle tijd neerzetten op een parcours, of een bepaalde afstand op wat stangen railen) te voltooien. Wanneer je er een handvol hebt gehaald verandert je ‘rang’ naar amateur, en dan kan het feest beginnen. Vanaf dan sta je op plaats 200 of hoger, en mag je meedoen aan competities. Dit varieert van races tot trickchallenges waar jij degene zult zijn die uiteindelijk op #1 belandt. Mensen die bekend zijn met de SSX-serie zullen op de look na veel herkennen uit eerdere delen.

SSX: On Tour (pagina 2)

Genoeg gesproken over het doel in het spel. Wat is er nog meer veranderd in SSX: On Tour naast de oldskool look? Zoals eerder genoemd zijn er naast snowboarders deze keer ook skiërs aanwezig op de berg waar je je foefjes uitvoert. Veel voegen deze skiërs niet toe aan de gameplay, maar het is zeker geinig om ermee te kunnen spelen. Het was namelijk voorheen niet mogelijk om op zo’n slicke manier over wat sneeuw te skiën.

[url=http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000005.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000005.jpg border=1 width=200[/img][/url] [url=http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000006.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/SSX4screen000006.jpg border=1 width=200[/img][/url]
Naast de skiërs is er ook een nieuw tricksysteem doorgevoerd. De Ubertricks uit SSX 3 zijn verleden tijd, en daarvoor in de plaats zijn de Monstertricks gekomen. Deze Monstertricks zijn uit te voeren nadat je boostmeter (ja, ook die is weer aanwezig) geel is uitgeslagen, dat wil zeggen: zodra je flink wat tricks hebt uitgevoerd. Zodra je een Monstertrick uitvoert met behulp van de ‘C-stick’ versloomt je personage en zie je hoe hij/zij een funky trick presenteert. Deze ultieme tricks zijn zeer goed uitgewerkt, en kunnen naarmate het spel vordert door jezelf worden aangepast, zodat er ook wat variatie in het spel komt. Verder kun je met de X-, Y-, L- en R-buttons allerlei tricks uitvoeren en gebruik je de A-knop om te springen met je stuff. De B-knop wordt nog steeds gebruikt voor de boost… En de weergave van de boost is ontzettend verbeterd. Was het in de vorige delen een ‘regenboog’ die ergens uit je lichaam knalde, nu is het een strak ‘blur-effect’. EA kan blijkbaar sinds Need For Speed: Underground geen enkele game meer produceren die het zogenaamde ‘blur-effect’ niet heeft, en dus moest SSX: On Tour er ook aan geloven. Druk je dus op de B-button terwijl je over een baan raast, dan wordt je beeld wat vervaagd wat als gevolg heeft dat je binnen enkele secondes tientallen meters hebt afgelegd. Verder zijn de graphics van SSX: On Tour niet veel verbeterd ten opzichte van SSX 3. Hier en daar is het uiterlijk van je personage wat strakker, en ook de banen hebben wat meer glans. Toch is dit geen game die een award van beste graphics hoeft te verwachten, voor de huidige tijd zijn de graphics een beetje tegenvallend. Een ander belangrijk element van SSX is de soundtrack in het spel. Zoals ik al aangaf is die chille clubsfeer uit SSX 3 verdwenen, en is deze vervangen door ‘tal van rockartiesten, met hier en daar een uitzondering. De playlist bestaat onder andere uit bands als The Hives, Bloc Party, Maximo Park, LCD Soundsystem en Death From Above 1979. Verder zijn hiphopartiesten Chali 2Na en The Herbaliser ook van de partij. Naar mijn mening is de soundtrack van SSX: On Tour beter dan voorheen (dat komt waarschijnlijk omdat dit ook mijn soort muziek is), en ik hoop dan ook dat zulke sounds vaker in EA games gebruikt zullen worden. De soundtrack is dan ook één van de weinige dingen die EA echt goed verzorgd in haar games, en dus ook in SSX: On Tour.
[url=http://www.gameqube.nl/files/ontour1.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/ontour1.jpg border=1 width=200[/img][/url] [url=http://www.gameqube.nl/files/ontour2.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/ontour2.jpg border=1 width=200[/img][/url]
Nog voor ik de conclusie ga vormen wil ik GameCube bezitters er op aanmerken dat het mogelijk is om met Nintendo’s supersterren Mario, Luigi en Peach te spelen. Nadat het triootje een team vormde in NBA Street V.3 (toevallig ook een EA-game) zijn ze nu dus ook te bewonderen in SSX: On Tour. In ‘Free Play’ kun je dus kiezen tussen Mario en Luigi op een board, en Peach op de skies. Het voegt eigenlijk niets toe aan de waarde van het spel, maar voor liefhebbers van de dikke loodgieter is het altijd wel een leuke extra. Er is trouwens ook een baan toegevoegd aan het spel die de naam ‘Nintendo Village’ heeft gekregen. De sneeuw is bedrukt met allerlei sterren en paddestoelen. Ik heb me laten vertellen dat dit ook te maken heeft met dezelfde loodgieter die ik hier boven al noemde… Als ik SSX: On Tour als een totaal pakket moet beoordelen kom ik op een hele dikke voldoende uit. Al het goede uit vorige delen is behouden, maar er is verder ook niets toegevoegd dat de gemiddelde gamer echt zal aanspreken. Het toevoegen van de cartoonysfeer, de playlist die vooral bestaat uit bandjes, het ‘blur-effect’ en Mario maken de game voor mij echter een heel groot feest. Liefhebbers van de serie moeten dit vierde deel zeker checken, zoniet gewoon aanschaffen en compleet ‘dood’ spelen. Nieuwkomers die op zoek zijn naar een leuke extremesports-game kunnen beter eerst even nadenken wat ze doen met hun geld. SSX 3 is namelijk nog maar €20, en als je niet houdt van de sfeer die om On Tour heen hangt dan kun je die beter eerst even uitproberen. Maar of je nu wel of niet bekend bent met de serie, dit is dé EA-titel van het najaar op de console.

N1 Score: 8.7

+

-

Gekoppelde games

SSX On Tour (Nintendo GameCube)