[Special] Geschreven door Joost op 2005-11-21 16:27:00

Retro-review: Mario Kart Super Circuit

Het was de eerste Mario Kart die portable ging, en dat was maar goed ook. Want crossen met Mario en zijn kornuiten op de GB(C)? Het zou een marteling geweest zijn! Gelukkig maar dat het spel uitkwam in de vroege dagen van bestaan van de GBA . Wat staat er op het menu? Toen ik in 2001 voor mijn verjaardag Mario Kart: Super Circuit kreeg, kon ik wel gillen van genot. Mijn roze GBA, die ik toen net een maandje bezat, werd tot dan toe gevuld met oude Game Boy spelletjes welke stiekem niet zo boeiend waren. Mario Kart: SC daarentegen deed mijn ogen uitpuilen van verbazing. Al bij het opstarten van het spel werd je verwend met een stijlvol, dynamisch menu. Compleet anders dan wat ik van mijn oude handheld spellen gewend was. Gekozen kon worden uit een groot aantal interessante modi, zoals Time-Trial, Quick Run, Grand Prix en natuurlijk de befaamde multiplayer mode, waarin je het tegen maximaal drie maten op kon nemen. Gezapig keek ik het allemaal aan, hakte de spreekwoordelijke knoop door en koos voor Grand Prix. Wel op 50CC, hè.

[url=http://www.m-gaming.nl/files/mkmario.gif][img] http://www.m-gaming.nl/files/mkmario.gif border=0 width=225 [/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/mktoad.gif][img] http://www.m-gaming.nl/files/mktoad.gif border=0 width=225 [/img][/url]
Spanning en sensatie Oranje, oranje, blauw! Sletje Peach, stoere bink Mario, jolige Luigi, ze gingen er allemaal in volle vaart vandoor terwijl ik me samen met Wario – een van mijn favoriete Nintendo karakters - ontdaan en slingerend over het grijze asfalt van Peach Circuit begaf. Snel merkte ik dat het niet handig was om je tegenstanders beukend in te halen; de kostbare muntjes die je onderweg verzamelde werden als strooigoed over het wegdek verspreid. Een kek doosje gaf mij een item welke mij had moeten helpen met het verwerven van de eerste plaats. Groene schilden, rode schilden, een ster met oogjes, bananenschillen, allemaal items die het vermoeden wekte dat de makers zo op zijn tijd wel een paddootje konden waarderen. Voor mij haalde de behulpzame items dat eerste potje racen in ieder geval weinig uit, ik ben niet zo’n ster in gamen, en vooral niet als ik een spel voor de eerste keer speel. En voor mensen die dit spel voor de eerste spelen is het het verstandigst om gewoon maar met Quick Run te beginnen. Hier kun je lekker op je gemak de tot dan toe speelbare banen berijden, de items onder de knie krijgen (voor een groen schild bijvoorbeeld is een goede timing vereist) en natuurlijk erachter komen welk character jou het meeste ligt. De beschikbare figuren zijn namelijk op te delen in drie categorieën: snel maar zwak, traag maar sterk, en natuurlijk de gouden middenweg. Sommige spelers zullen hun gading vinden bij een character als Toad, het snelste en meest zwakke character uit het spel. Kijk uit dat je met deze jongen tegen niemand opbotst, want het kost je je kop. Bowser is dan weer de andere kant van de medaille, de vettige, vadsige en trage kant. Met hem kom je nauwelijks op gang, maar als hij eenmaal op snelheid is, en hij rijdt je aan… Tsja, dan weet je wel hoe laat het is.
[url=http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=mkgba.png][img] http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=mkgba.png border=0 width=225 [/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=mkyoshi.png][img] http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=mkyoshi.png border=0 width=225 [/img][/url]
Banen genot Mario Kart: Super Circuit bevat slechts acht characters, maar daar staat tegenover dat je deze wel kunt laten racen op maarliefst 40 banen! In eerste instantie zijn hier slechts 16 van beschikbaar, maar naarmate je je meer bezig houdt met de Grand Prix mode, worden er steeds meer cups geunlocked. Het gave is dat je op een gegeven moment ook cups uit Super Mario Kart vrijspeelt. Sterker nog: de helft van de 40 banen stamt oorspronkelijk uit SMK. Een waar genot voor veteraan én groentje! Deze banen zijn elk voorzien van hun eigen thema. Zo kun je aan de gang gaan in de wereldberoemde Bowser kastelen, heb je zanderige woestijnen, mogen sneeuwlevels ook niet ontbreken en heb je uiteraard als glinsterende kers op de taart de legendarische Rainbow Road. Maar hiernaast kun je met maximaal vier spelers elkaar ook bestrijden in de vier strijdbanen van de multiplayer battle-mode, iets wat gegarandeerd tot veel lol en frustratie leidt. Deze banen zijn speciaal voor oorlog gecreëerd, wat leidt tot leuke, goed uitgebalanceerde kat-en-muis spelletjes tussen de spelers. Nog steeds gaaf Mario Kart: Super Circuit kan zich anno 2005 nog steeds tussen de beste GBA games scharen. Het spel is alweer vier jaar oud, maar de graphics ogen nog steeds geweldig, de banen zijn leuk en de melodietjes zijn vaak (vaak ook niet) aanstekelijk. Hetgeen wat aan deze Mario Kart op te merken valt is dat hij niet zo fijn stuurt als bijvoorbeeld Mario Kart: Double Dash!!, en dat hij op geen een vlak echt vernieuwd. Wat het spel wel doet is simpelweg een hele solide speelervaring bieden, geschikt voor jong en oud, voor dom en slim. Ben jij een gamer die de DS laat voor wat het is en standvastig aan de GBA is blijven vastplakken als een plakbandje (vergelijking is © Johan)? Dan kun je op z’n minst in overweging nemen om deze game in huis te halen, mocht je dat nog niet hebben gedaan natuurlijk.
[url=http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartSCart001.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartSCart001.jpg width=450 border=''0'' [/img][/url]

Gekoppelde games

Mario Kart: Super Circuit (Game Boy Advance)