[Review] Geschreven door Lennart op 2005-11-27 18:13:07

Mario Kart DS

[B]Iets haalde me dit weekend uit de trance waar ik al enkele dagen in vastzat. Ik at niet meer, kwam niet meer buiten, vatte geen slaap maar had wél sociaal contact. Nintendo startte op de 25ste dag van november een kart-carnaval die niemand vanaf dat moment meer van ons af kon nemen. Pas toen mijn DS uitviel vanwege een lege accu besefte ik dat ik eigenlijk nog één taak had: de review.[/B]

[IMG]http://www.m-gaming.nl/files/MKDSlogo.jpg[/IMG]
Hoe kun je een game ophemelen zonder dat ‘ie ooit het plafond raakt? Ik weet zeker dat meer dan de helft van de inmiddels miljoenen DS-bezitters zat te wachten op die ene game, de game die makkelijk is om op te pikken en garant staat voor een oneindig aantal uren multiplayer-plezier. Met piepende banden en een bevredigende plof eindigde de reis voor Mario Kart DS van het hoofdkantoor van Nintendo naar mijn deurmat. De game zal me dankbaar zijn geweest toen hij werd gered uit het afschuwelijke doosje en vliegensvlug naar m’n DS werd gebracht. Nog vóór de klik dacht ik nog even zachtjes ‘kom binnen’ te horen, maar dat kan ook mijn buurmeisje zijn geweest… [I]Mijn eerste ervaring met Mario Kart DS is mooi, maar traumatisch. De hele race verliep gesmeerd, op de slome start na stond ik de hele tijd koploper. Inderdaad, stond. Net voor het einde, het zou een metertje of honderd zijn, spurt Peach in haar kekke oldtimer mij voorbij. Ze zullen haar nog wel pakken, bij de dopingtest.[/I]
[url=http://www.m-gaming.nl/files/1805MarioKartDSScreen04.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/1805MarioKartDSScreen04.jpg width=140[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS017.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS017.jpg width=140[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/1805MarioKartDSScreen08.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/1805MarioKartDSScreen08.jpg width=140[/img][/url]
[B]1+1=3 in Mario Kart[/B] Het is moeilijk om een antwoord te vinden als je jezelf eens afvraagt wat deze Mario Kart zo goed maakt. Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat Nintendo alles zó verfijnd heeft, dat het gewoon klopt. Het spectaculaire Wario Pinball, het snelle Yoshi Falls, wannabe-Monaco Delfino Square en klassieker Rainbow Road: elke baan heeft gewoon wel wat en zijn stuk voor stuk leuk om te doen. Ook de Retro-cup biedt genoeg leuks en de keuzes die zijn gemaakt bij het doorzoeken van het archief zijn prima. De wapens in de game zijn ook zeker tof. Nieuw in het assortiment zijn Blooper en Bullet Bill. Blooper is een inktvis die zonder pardon even inkt spuit over het scherm van je tegenstanders. Goed boenen schijnt te helpen en dat is uiteindelijk nog nodig ook, want ik heb heel wat vangrailen voorzien van mijn eigen laagje lak. Bullet Bill kennen we nog uit de oude Mario-platformers. De kogel schiet je enkele seconden met een ongekende snelheid vooruit en kan zomaar het verschil tussen een vierde of eerste plaats maken. Het laatste stuk van de opsomming zijn de karts. Deelnemers van Ter Land, Ter Zee en In De Lucht mogen op gaan passen, want Mario Kart kan er zo eens met enkele originaliteitprijzen vandoor gaan. Naast de gewone karts, heeft ieder personage een eigen, unieke kart en is er ook nog heel wat te unlocken. Zo rijdt Luigi in een opgevoerde stofzuiger, probeert Toad paddenstoelen over de grens te smokkelen maar is z’n vermomming niet bepaald handig en is Donkey Kong klaar voor safari. Kleine kans dat je die ooit tegenkomt op de snelweg.
[url=http://www.m-gaming.nl/files/1805MarioKartDSScreen03.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/1805MarioKartDSScreen03.jpg width=140[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS013.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS013.jpg width=140[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS011.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS011.jpg width=140[/img][/url]
[B]In de modi[/B] Dat Mario Kart geen Gran Turismo is, mag duidelijk zijn. Dit grote verschil zie je niet alleen terug in het realisme, maar ook in de modi. Natuurlijk zit er wederom een Grand Prix-mode in. Hierin kies je één van de acht Nitro- of Retro-cups. Iedere cup bestaat uit vier aparte races op vier aparte tracks. In eerste instantie zal je doel zijn om bovenaan het klassement te eindigen, maar later zullen ook de rankings (van A tot en met E) een rol gaan spelen. Dat de cups vooraf worden ingedeeld in 50, 100 en 150CC hoef ik hopelijk niemand meer te vertellen. Wil je gewoon eventjes één van je favoriete levels doen zonder gelijk vast te zitten aan drie anderen, dan kan je natuurlijk altijd kiezen voor de VS-mode. Hier vorm je de races gewoon naar eigen smaak: de moeilijkheidsgraad, het aantal laps, de klasse en zelfs of je in team's wilt racen of niet! Jawel, je hoeft er niet langer meer in je eentje voor te staan. Vaste kost is natuurlijk ook de Time Trail mode. Steeds meer jezelf pushen om een betere tijd neer te zetten op een bepaald circuit, met een ghost van jou of een vriend om je flink op te naaien. Nieuw is dat je nu eindelijk ook als Koos Vriendloos kunt battlen met Balloon Battle of Shine Runners. Dat is zeker erg tof en komt dichtbij 'the real thing', al is het jammer dat je niet zelf ervoor kunt kiezen om bijvoorbeeld nieuwkomer Tart Top of ieders favoriet Block Fort te spelen, maar het spel dit voor je bepaald. Áls dit je nou allemaal niet bevalt, mag je je laten nakijken om je vervolgens te storten in de Mission Mode. Hier zitten enkele grappige en leuke missies in, maar in vergelijking met de rest zal je hier waarschijnlijk niet zóveel tijd insteken. [I]Balloon Battle is niet meer wat het was, maar daar is niets mis mee. Ditmaal begint iedereen met één ballon en moet 'ie er zelf twee extra bij blazen. Met een reserve van 5 ballonnen is de spanning al gauw om te snijden. Ik blaas me werkelijk een klaplong, maar mijn tactisch inzicht geeft me een grote voorsprong. Zo plaats ik sneaky een fop-wapenkistje in een echte, 'camp' ik op het hoogste punt van Block Fort en krijg ik met geluk drie rode schildjes. Dit alles blijkt niet geheel onverdienstelijk, als ik na een flinke pot van 10 minuten als winnaar (letterlijk) uit de bus kom.[/I]
[URL=http://www.m-gaming.nl/files/1805MarioKartDSScreen07.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/1805MarioKartDSScreen07.jpg width=140[/IMG][/URL] [url=http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS010.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS010.jpg width=140[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS007.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS007.jpg width=140[/img][/url]
[B]Aan een lijntje, zonder lijntje[/B] Het kan jullie niet ontgaan zijn. Double Dash ging door Warppipe min of meer al online, maar veel zullen hier niet gebruik van gemaakt hebben. Dit maal ondersteunt Nintendo het online racen zelf en pronkt er een mooi Wi-Fi logo op het (nog steeds geweldig lelijke) doosje. Mensen met een draadloze router schijnen het ook zelf te kunnen doen, maar aangezien wij nog steeds prehistorisch zijn, moest ik voor 45 euro’s de Nintendo Wi-Fi USB Connector kopen. Geen probleem, want ik ben nog a-technischer dan een deur en met de USB-stick was het eigenlijk allemaal zo gepiept. Eindelijk kon ik dan Leif Ericson uit Zweden, Ghaballa Hussein uit de Ghaza-strook en Hank Jones uit de VS een poepie laten ruiken. Maar ook vrienden moeten het ontgelden, aangezien je vrij simpel een eigen lijst met mensen kunt samenstellen. Als je online gaat moet je eerst kiezen tussen Worldwide, Continantal, Friends of Rivals. Worldwide is voor de IQ-loze onder ons gewoon wereldwijd, in Continantal strijd je enkel tegen Europeanen en bij Friends speel je tegen de mensen uit je lijst. Is de tegenstand even te veel of juist te laag? Dan kan je altijd rijden tegen mensen van je eigen niveau in Rivals. Vervolgens kies je, samen met maximaal drie anderen, één van de ongeveer twintig levels. Jammer is wel dat alleen kunt racen en niet het geweldige en onovertroffen Balloon Battle of het iets minder leuke Shine Runners kunt spelen. Ook gaat het kiezen van je tegenstanders nogal random en heb je eigenlijk alleen zekerheid via Friends. Dat wérkt wel, je daagt even iemand uit over MSN en binnen vijf minuten laat je hem of haar stofhappen. [I]Een bank met plaats voor acht man, acht kratjes bier, acht zakken chips. Zestien zweterige oksels, acht vochtige bilnaten en 48945417 puisten. Zeven verliezers maar voor alle acht dikke løl. Één hele hoop overlast. Acht DS-en, acht cartridges. Mario Kart DS op zijn best.[/I]
[url=http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS006.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS006.jpg width=140[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS005.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS005.jpg width=140[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS004.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/MarioKartDS004.jpg width=140[/img][/url]
[B]De kleine dingen[/B] Singleplayer is leuk, online is geweldig, maar het leukste blijft toch wel het real-life multiplayer. Mario Kart DS maakt gebruik van een concept wat makkelijk door Jan en alleman gekopieerd kan worden. Toch heeft het gewoon iets wat het zo ongelofelijk veel beter maakt dan de concurrentie. Als je bijvoorbeeld in een taart-level tegen een toefje aanstoot, er room op je scherm spettert. Maar ook gewoon die typische tekenfilm-momenten, als je net voor de finish iemand uitschakelt, tegenstanders genadeloos terugpakken of listig banaantjes verstopt die niet meer te ontwijken vallen. De map op het onderste scherm is ook meer dan handig en zet gewoon de standaard. Ik kan me niet voorstellen dat ik nu nog zonder kan bij andere funracers. Zo heb ik met tranen in m’n ogen een vriend moeten smeken of hij ‘alsjeblieft niet dat rode schildje’ wilde afvuren. Het mocht niet baten. Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen, en mochten die kleine dingen in Mario Kart DS nou echt perfect samenkomen.

N1 Score: 9.6

+

-

Gekoppelde games

Mario Kart DS (Nintendo DS)