[Review] Geschreven door Joost op 2005-12-03 17:07:57

Geen Donkey

Niet alleen Nintendo, maar ook voormalig hofleverancier Rare grabbelt veel platformers uit den ouden doosch. Ditmaal is Donkey Kong Country 3 de gelukkige en kan de huidige generatie kennis maken met een apenspel zonder weerga. Heeft DKC3 nog dezelfde impact als in 1996? Lees het in MG’s review. Jawohl, ein Deutscher Aan de eerste Donkey Kong Country koester ik warme herinneringen. Ik weet nog als de dag van gister dat mijn half-Duitse Brad Pitt look-a-like neef zijn SNES had meegenomen naar een verjaardagsfeest van mijn oma. Op de begane grond van haar eeuwenoude pand lachten en praatten de ooms, tantes, oudere neven en oudere nichten gezellig met elkander over dingen waar je op een verplicht familiefeestje over lacht en praat. Oma kwam er met haar krakerige lach joviaal bovenuit. Sigarettenrook vulde het vertrek en trok in de kneuterige bloemetjesgordijnen. Oom Ben nam een hijs van zijn trouwe pijp, tante Nettie nipte van haar cognac, de verslaving nabij. Grote mensen praat was aan de orde van de dag, ik samen met een andere neef vluchtten weg uit de wereld van de volwassenen naar de eerste verdieping, alwaar de half-Duitser zijn Duitse Super NES op een oude televisie had aangesloten. Nu was het misschien omdat ik te jong was, maar het kan ook aan mijn gebrek aan intelligentie hebben gelegen; zelf spelen was er voor mij niet bij en ik moest maar machteloos toekijken hoe mijn neven vaardig Donkey en Diddy door de tropische levels heen loodsten. Overigens voelde ik ook niet de aandrang om zelf te spelen, kijken naar de kleurrijke beelden was al fascinerend genoeg.

[url=http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_01.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_01.jpg border=0 width=225 [/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_02.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_02.jpg border=0 width=225 [/img][/url]
Nu, vele jaren later, is mij de schone taak toebedeeld om de op-opvolger van DKC te recenseren: Donkey Kong Country 3. Maakt dit spel dezelfde indruk op mij als DKC1 toentertijd? Spreken we hier over een crème de la crème platformspel of hebben we het hier over een emmer stront? Ik zocht het voor jullie uit. Ieuw, jakkie, bah, lelijk menu! En waar is Donkey Kong? Wat gemeen, wat flauw! Me niet verdiept hebbend in dit spel start ik ‘m op en wat blijkt: Donkey Kong is ingeruild voor de veel minder tot de verbeelding sprekende Dixie Kong en Kiddy Kong. En hiernaast: jakkes, wat ziet dat menu er niet-uitnodigend uit, hadden ze dat na 9 jaar tijd niet kunnen voorzien van een extra likje polygonen? Nee dus, klaarblijkelijk, Nintendo’s laksheid is aanstekelijk. Vooral het feit dat Donkey Kong niet speelbaar is, deed mij een klein beetje pijn. Maar ach, misschien is er met Dixie en Kiddy nog genoeg pret te beleven. DKC3 verschilt feitelijk vrij weinig met zijn twee redelijk revolutionaire voorgangers. Ditmaal zijn het Donkey Kong en Diddy Kong die ontvoerd/kwijt zijn, is een minstens zo kwaadaardige neef van King K. Rool de badguy en speel je zoals gezegd met Dixie en Kiddy Kong, maar buiten dat schittert er weinig nieuws aan de horizon. Je blikt nog steeds neer op een overview kaart volgepropt met levels, shops, mini-games en meer van dat soort frutsels. Het spel is opgedeeld in acht werelden en elke wereld herbergt zijn eigen thema. Zo heb je een onderwaterwereld, een ijswereld, een tropische wereld en een wereld waarin de twee homo-escort beren Bennie en Björn je een ritje laten maken in hun kabelbaan. De levels in deze werelden zijn lang niet zo briljant opgebouwd als die van bijvoorbeeld Super Mario World, maar zijn over het algemeen wel heel erg afwisselend en hebben bij vlagen een hele originele insteek.
[url=http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_04.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_04.jpg border=0 width=225 [/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_03.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_03.jpg border=0 width=225 [/img][/url]

Vervelende apenstreken

Transformeren in een olifant. Kekke apenmoves Net als in DKC1 en DKC2 bestuur je een van de twee characters, en volgt de ander je op de voet. Op elk gewenst moment kun je wisselen tussen Kiddie en Dixie en mocht een van de twee geraakt worden, dan legt hij zonder pardon het lootje. Gelukkig bevatten de levels meer dan genoeg tonnen waarin je virtuele kameraad verstopt is. Tonnen spelen sowieso nog steeds een grote rol in DKC3; je hebt tonnen die je wegschieten naar onbereikbare banaantjes, tonnen die je op vijanden kunt gooien en tonnen die je leiden naar de alom bekende bonuslevels. Vijanden kun je natuurlijk ook gewoon verslaan met de unieke moves van Kiddie en Dixie. Allereerst kunnen beiden op de koppen van het gespuis in de vorm van krokodillen, hondkrokodillen en andersoortige krokodillen springen, maar hiernaast kan Dixie flinke klappen uitdelen met haar paardenstaart en kan Kiddie judo-achtige koprollen maken om zijn tegenstanders te vellen. Ook kunnen de twee samen een move uitvoeren. Kiddie kan Dixie bijvoorbeeld wegsmijten om zo normaal gesproken onbereikbare regionen te betreden. Maar wat misschien nog wel gaver is, is dat je zo nu en dan kunt transformeren in of rijden op een flamboyant dier uit de jungle. In de onderwaterlevels bijvoorbeeld kun je er donder op zeggen dat je een ton tegenkomt die je laat veranderen in een zwaardvis, in tropische levels vind je dan weer misschien een ton die je op een olifantje laat rijden terwijl in lugubere binnenlevels de kans groot is dat je een spinnenton tegenkomt. Een leuke afwisseling op de normale gameplay, moet ik zeggen.

[url=http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_07.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_07.jpg border=0 width=225 [/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_08.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_08.jpg border=0 width=225 [/img][/url]
De keerzijde DKC3 is op zich een redelijk goede game, maar wat mij vanaf level 1 al tegenstond is dat het zo walgelijk lastig is. In tegenstelling tot mijn geliefde Mario-platformers is het niet mogelijk om je flowend door de levels te bewegen, soepeltjes een liaan beet te pakken en snel weer doorspringen naar een andere liaan, terwijl je precies tussen de vijanden doorglipt, maar beweeg je je eigenlijk vrijwel altijd hortend en stotend door de spelwereld. Steeds maar weer wachtend tot je verder kunt rollen, springen en rennen. Hetgeen hier verantwoordelijk voor is is de overdaad aan vijanden. De krokodillen vallen nog mee, maar overal en in vrijwel elk level heb je zwermen van killerbees die je het leven meer dan zuur maken. Het is simpelweg vreselijk klote om 15 keer achtereenopvolgend een dodelijke steek van een killerbee op te lopen, zodat je weer helemaal van voor af aan moet beginnen. Ik moest vechten tegen de tranen als ik zag dat een checkpoint op luttele meters afstand was, en ik weer werd gedood. M’n DS trilde in m’n handen, ik werd geestelijk in stukken gescheurd. Nu was dit niet alleen toe de rekenen aan de killerbees, maar ook aan dingen als een geweervizier wat je een heel level lang achtervolgt en eens in de paar seconden een brandende bal op je afvuurt. Zenuwslopend, maar niet op een prettige manier! Een beetje uitdaging in een spel is leuk, maar als je een half uur over één level doet ben je het op een gegeven moment wel beu. Wat me verder tegen stond aan DKC3 waren de graphics. Naar het schijnt waren de oorspronkelijke SNES beelden genoeg reden om een willekeurige geek te laten ontbarsten in een luid gejuich, maar op de GBA is er van die beelden niet vreselijk veel meer over. De makers hebben het contrast flink om hoog gegooid waardoor de kleuren lelijk en flets zijn en het lijkt erop dat de charactermodels het ook hebben moeten ontgelden. Het geluid daarentegen is dan weer wel te pruimen: de oorspronkelijke melodietjes zijn geremixed en de soundeffects zijn puik. Helemaal niet verkeerd.
[url=http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_05.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_05.jpg border=0 width=225 [/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_06.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/DKC3_06.jpg border=0 width=225 [/img][/url]
Port + te hoge moeilijkheidsgraad = matig cijfer Dat ik een waardeloze gamer ben mag geen geheim heten, maar zelfs ik weet het klaar te spelen om games in afzienbare tijd redelijk te masteren. Bij Donkey Kong Country 3 is daar eigenlijk geen moment sprake van geweest. De volle 10 uur die ik in de singleplayer heb gestoken was een constante stroom aan frustratie, ergernis en onmacht, verdriet, pijn, en geestelijke kwelling. Hiernaast hebben we hier ook nog eens te maken met een port, welke, ook al is het een klassieker als [URL="http://www.m-gaming.nl/article.php?id=5336"]Super Mario World[/URL], helaas niet op mijn genade kunnen rekenen (in het geval van DKC3 is trouwens wel een hele nieuwe wereld toegevoegd, wat mij iets milder in m’n oordeel maakt). Donkey Kong Country an sich vind ik ongeveer een 7,5 waard, want ja, eerlijk is eerlijk, de game is ondanks zijn moeilijkheidsgraad niet heel erg slecht. De afwisseling in de levels is behoorlijk aanwezig en er zijn ook mini-games te spelen. Extra’s zijn ook aanwezig. Ports echter blijf ik als verderfelijk beschouwen, en daarom moet Donkey Kong Country 3 het in mijn ogen doen met een schamele 6,5. De aap die uit mijn mouw komt kan helaas niet al te positief zijn.
[url=http://www.m-gaming.nl/files/DKC3art001.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/DKC3art001.jpg width=450 border=0 [/img][/url]

N1 Score: 6.5

+

-

Gekoppelde games

Donkey Kong Country 3 (Game Boy Advance)