[Review] Geschreven door Tom op 2005-12-23 15:40:17

Osu! Tatakae! Ouendan!

[B]Wat hebben een overspannen student, een paard die een crimineel op een motor probeert in te halen en een chef-kok op het randje van faillisement met elkaar gemeen? Inderdaad, ze hebben allemaal de ondersteuning van mannelijke cheerleaders nodig![/B]

[IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_imagetop.jpg[/IMG] [I][B]"It is a denial of justice not to stretch out a helping hand to the fallen; that is the common right of humanity."[/B] - Seneca[/I]
In onze maatschappij komt het vaak voor dat mensen worden vergeten, over het hoofd gezien of dat er simpelweg geen tijd wordt genomen om eens naar elkaar te luisteren. Criminelen beroepen zich vaak op een slechte jeugd, de ouders waren er niet, of hadden het te druk om te zorgen dat hun kind goed terecht zou komen. Het zijn symptonen van een maatschappij waarin we ons richten op onze eigen doelen en daarbij de mensen die meer moeite hebben deze te bereiken het liefst vergeten. Deze mensen, mensen die net wat meer tijd nodig hebben, mensen die misschien net teveel hooi op de vork hebben genomen hebben een beetje steun nodig, een vriendelijk woord, een aanmoediging... Een aanmoediging? Wie zijn de crème de la crème van de aanmoediging, de absolute toppers van het toejuichen? Jazeker, cheerleaders! Deze vrolijke, sprankelende, hupse dames weten hun beste kanten in te zetten om zo hun team tot het uiterste te laten gaan. Inis nam dit concept, kruiste het met superhelden en creëerde zo Osu! Tatakae! Ouendan!, het spel waarin je de hulpbehoeftige medemens terzijde staat met een drietal stoere mannelijke cheerleaders. Als superhelden spoeden ze zich naar plaatsen waar ze nodig zijn, om mensen in nood bij te staan. Ze hebben geen superkrachten nodig, ze hebben de simpele, maar krachtige werking van de aanmoediging aan hun kant. Met hun dansroutines weten ze gewone mensen tot grote daden aan te sporen, daarmee een spoor van geluk achterlatend.
[I][B]"You must be the change you wish to see in the world."[/B] - Mahatma Gandhi[/I] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image005.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image005.jpg width=150 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image004.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image004.jpg width=150 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image003.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image003.jpg width=150 border=0[/IMG][/URL] [SIZE=1][I]Klik om te vergroten[/I][/SIZE]
[B]Het spelconcept[/B] Het spelconcept van Ouendan bestaat uit drie basistechnieken, welke geheel worden uitgevoerd met de stylus. De enige knop die je tijdens het spelen nodig zal hebben is de start knop, om te pauzeren. Tijdens het spel verschijnen er op het touch screen rondjes met daarin getallen, het is simpelweg de bedoeling om deze op volgorde van getal aan te tikken met de stylus. Je kan ze echter niet lukraak aantikken. Er verschijnt een cirkel om het rondje die langzaam kleiner wordt, tot hij het rondje raakt. Op het moment dat de cirkel en het rondje samenkomen moet je het rondje aantikken voor de perfecte timing. Tik je het rondje aan voordat de cirkel om het rondje sluit, of ben je te laat met tikken, dan wordt dat als een fout gerekend. De drie basisvormen bestaan uit het bovengenoemde aantikken van de rondjes in volgorde, het tijdig aantikken van een balletje en deze vervolgens over een traject volgen met de stylus en het ronddraaien van een rad voor de cirkel het middenpunt hiervan bereikt. Om dit alles spannend te houden en de gemaakte fouten effectief af te straffen, is er bovenin het scherm een langzaam leeglopende tijdbalk aanwezig. Met elke juiste actie vult deze weer bij, maar elke fout zal er voor zorgen dat het leeglopen extra snel gaat. Het zal duidelijk zijn dat je af gaat op het moment dat deze balk leeg is. [B]Dansen voor het goede doel[/B] [IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_imageside3.jpg align=left[/IMG]Ik ben geen Japan freak, ik kijk geen anime, ik lees geen manga en ik luister niet naar nummers met teveel lettergrepen in de titel, gezongen door Japanners met teveel make-up op hun gezicht. Je kan dus zeggen dat ik redelijk onbevooroordeeld in het spel stapte, of eerder gezegd, werd gezogen. Ouendan heeft zijn eigen stijl en maakt dat vanaf het begin duidelijk. Het eerste scherm wat je ziet bestaat uit de drie mannelijke cheerleaders, stoer poserend over beide schermen, terwijl er door een druk muziekje heen "Osu! Tatakae! Ouendan!" naar je wordt geschreeuwd. Deze drukheid zet zich voor in het hele spel, er is altijd wel iets gaande, het liefst meerdere dingen tegelijk. Na het kiezen van je hoofdcheerleader kom je in een stadje terecht. Op het touch-screen is een plattegrond weergegeven waarop je de mensen die je hulp nodig hebben op angstige wijze ziet heen en weer dribbelen. Je kan een level kiezen door een van deze mensen aan te tikken, waarna het spel pas echt begint. Alle levels hebben dezelfde opzet, beide schermen worden gebruikt om een strip te laten zien waarin de problemen van de hoofdpersoon duidelijk worden. Elke strip eindigt met de luide kreet "OUENDAN!", waarna jouw drie stoere cheerleaders opduiken om alles recht te zetten. Op het moment dat jouw knapen ten tonele verschijnen is het tijd om de stylus erbij te pakken. Op het bovenste scherm blijft de strip voortgaan, terwijl op het onderste scherm de drie cheerleaders in 3D weer worden gegeven terwijl ze hun dansroutines uitvoeren. Door de rondjes dus in de juiste volgorde, met de juiste timing aan te tikken laat je de mannen dansen en creëer je geluid op het ritme van de muziek. Maak je een fout, dan vallen ze op hun plaat en gaat er kostbare tijd van de balk af. Elk level is onderverdeeld in meerdere secties, per sectie wordt beoordeeld of je succesvol bent geweest door te kijken of je tijdbalk nog in het geel staat. Heb je dus teveel fouten gemaakt en staat je tijdbalk bijna leeg, dan wordt dat onderdeel afgekeurd, waarna je nog wel kan proberen het geheel te halen. Des te beter jij weet te presteren, des te beter moedigen de cheerleaders de hoofdpersoon aan, wat vervolgens zal bepalen of hij zijn doel haalt of niet. Nadat je verschillende mensen uit de brand hebt geholpen zullen er nieuwe mensen die je hulp nodig hebben opduiken in de stad. [B]More than meets the eye[/B] [IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_imageside.jpg align=right[/IMG]Hoewel het spelprincipe maar uit drie basistechnieken bestaat, weet Ouendan toch heel veel te bieden. Beide schermen zijn tijdens het spelen constant in actie. Terwijl je gespannen naar het onderste scherm zit te staren om je acties goed te timen, worden er hele dansroutines op het ritme van de muziek en de rondjes uitgevoerd. Ondertussen blijft de strip op het bovenste scherm doorgaan, om de verrichtingen van de persoon die te hulp bent geschoten te laten zien. Je zal echter alleen tussen de verschillende secties door tijd hebben om hier naar te kijken, aangezien je voor de actie op het onderste scherm al je concentratie nodig zal hebben. Tijdens al deze visuele chaos spelen er op de achtergrond complete Japanse popsongs, geen low-tech riedeltjes en bliepjes, maar volwaardige nummers. Alles ademt een hele typische Japanse sfeer, zo zal je bijvoorbeeld een paard die een dief op een motor achterna zit moeten aanmoedigen. De echte genialiteit van Ouendan zit echter niet in de presentatie, maar in de gameplay zelf. Met het simpele aantikken van rondjes wordt een pakkend spelmechanisme gecreëerd. Waar je in het begin bijna moet wachten tot het volgende rondje zichtbaar wordt, krijg je in de latere levels hele schermen vol rondjes gepresenteerd, waarbij je soms moet haasten om alles bij te houden, maar soms ook jezelf ook moet inhouden omdat je anders te vroeg bent. De ballen rollen in het begin in een rechte lijn, wat later bogen worden die elkaar in rap tempo opvolgen. En het rad zal ervoor zorgen dat je als een malle rondjes zit te trekken over touch screen, zorg ervoor dat je alleen bent als je dit spel speelt... Soms krijg je het gevoel dat een level gewoon niet te halen is, dat het spel simpelweg te moeilijk is. Dat zijn de momenten dat Ouendan het meest schittert, want als je vol weet te houden zal het uiteindelijk toch lukken, iets wat enorme voldoening oplevert. Je groeit ook mee met de moeilijkheidsgraad, later zal je verbaasd zijn hoe makkelijk de eerdere levels gaan waar zo'n moeite voor hebt gedaan.

Osu! Tatakae! Ouendan! - II

[B]Importvriendelijk?[/B] [IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_imageside2.jpg align=right[/IMG]Ondanks dat er heel wat Japanse tekst in het spel zit is Ouendan zeker wel importvriendelijk. De menu's zijn simpel te navigeren, de optie met het ene mannetje erachter is singleplayer en de optie met de twee mannetjes erachter is de multiplayer, een kind kan de was doen. In de opties is niets noemenswaardigs te veranderen, dus daar hoef je jezelf niet mee te vermoeien. Tijdens het spel zelfs bestaat het kiezen van de levels uit het aantikken van een bepaald gebied op de kaart. Het in stripvorm weergegeven verhaal bij het level bevat best wat tekst, gelukkig zijn de tekeningen dermate sprekend dat je al snel snapt wat er aan de hand is. Zelfs als het over een pottenbakker in hip hop outfit achter de turntables gaat. Tijdens de eerste speelsessie beland je automatisch in een tutorial waar je krijgt te zien wat je moet doen, hierna kan je zonder problemen aan de slag in het spel. Als je tijdens het spelen op de startknop drukt krijg je drie opties waarbij je intuïtief aanvoelt dat het om respectievelijk doorgaan, overnieuw en stoppen gaat. Al met al is Ouendan dus makkelijk te volgen zonder een uitgebreide cursus Japans. [B]Gameplay[/B] In principe is Ouendan een en al gameplay, er zijn nauwelijks dode momenten te vinden. Gespannen zit je naar het touch-screen te staren om al je acties perfect te timen, iets waarvoor je ook wordt beloond. Voor elk level krijg je een cijfer en een score, gebaseerd op je prestaties. Des te meer rondjes je weet te raken zonder fouten te maken, des te hoger is je combo. Hogere combo's zorgen voor hogere scores. Verder is er ook nog verschil tussen het ongeveer op tijd raken van een rondje en de perfecte timing, waarbij je voor het tweede natuurlijk weer extra punten krijgt. Dit score systeem zorgt ervoor dat het de moeite waard is om een level later nog eens te proberen, om zo je score en je cijfer eens op te krikken. Want je zal merken dat je steeds beter wordt naarmate je langer speelt. Levels die eerst onmogelijk leken zal je met het glorieuze gevoel der overwinning voltooien en oude levels zal je met ongekende timing totaal beheersen. Ouendan daagt je tot het uiterste uit, maar beloont je vervolgens ook.

[URL=http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image006.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image006.jpg width=150 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image002.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image002.jpg width=150 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image001.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image001.jpg width=150 border=0[/IMG][/URL] [SIZE=1][I]Klik om te vergroten[/I][/SIZE]
[B]Graphics en Sound[/B] Hoewel heel typisch Japans, zijn de grapics en het geluid dik in orde. De graphics bestaan overwegend uit 2D, wat goed werkt vanwege de unieke cartoon style waarin de filmpjes worden gebracht. In combinatie met het 3D wat wordt gebruikt om de dansroutines te laten zien zorgt dit ervoor dat het hele spel een compleet eigen stijl uitademt. Het geluid vond ik voor de DS zeer opvallend. Waar ik dusver vooral gewend was geraakt aan simpele deuntjes in andere spelen, krijg ik bij Ouendan complete liedjes met zang voor mijn kiezen. De muziek die te horen krijgt bij de levels varieert sterk, zo heb ik pop muziek gehoord, maar werd ik ook geconfronteerd met de Japanse versie van Ja-Rule. Hoewel er dus een grote diversiteit is in muziek, is het allemaal van hoge kwaliteit. Wat extra ondersteuning aan de gameplay geeft is het feit dat de beelden, de muziek en jouw acties elkaar goed aanvullen. Zo passen de geluiden die ontstaan bij het aantikken van de rondjes goed in de muziek en zie je ook de cheerleaders bewegingen maken op dit ritme. Goed luisteren naar de muziek komt je timing zeker ten goede.
[URL=http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image007.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image007.jpg width=150 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image008.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image008.jpg width=150 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image009.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/ouendan_image009.jpg width=150 border=0[/IMG][/URL] [SIZE=1][I]Klik om te vergroten[/I][/SIZE]
[B]Conclusie[/B] Osu! Tatakae! Ouendan! is anders, maar lekker anders. Spellen als deze zorgen ervoor dat de DS zo goed verkoopt in Japan. Hoewel je soms het idee krijgt dat dit spel van waanzin aan elkaar hangt, is het een goed geheel. De beelden, de muziek en de gameplay zorgen er samen voor dat je zwetend boven je DS hangt, op weg naar de overwinning. Als je daarbij de geringe taalbarrière in beschouwing neemt, kan ik iedereen met gerust hart aanraden om dit spel te importeren. Als je open staat voor mannelijke cheerleaders, tenminste.
[I][B]"Genius is one of the many forms of insanity."[/B] - Cesare Lombroso[/I]

N1 Score: 9

+

-

Gekoppelde games

Osu! Tatakae! Ouendan! (Nintendo DS)