[Review] Geschreven door Johan op 2005-12-28 01:31:09

'Henshin a go-go baby!'

Na het 'exclusieve' Viewtful Joe voor de Nintendo GameCube brengt Capcom een tweede avontuur exclusief naar een Nintendo systeem. Ditmaal is de Nintendo DS verkozen met Viewtiful Joe: Double Trouble. Viewtful genoeg voor een hoog cijfer? Een nieuwe vlam gevonden op school. Een onschuldig meisje met blauwe, glinsterende pretogen, een lieve glimlach, blonde haren –welke in een staart naar achteren zijn gebonden- en een bescheiden B-cup. Het ideale schoolmeisje, jouw droomvrouw. Met trillende handen en een brok in de keel vraag je haar voor het eerst een avondje uit. Wat schuchter en ingetogen reageert ze wat laconiek op je toch wel confronterende vraag. Gelukkig is ze de rotste niet en stuurt ze je met een hoop kriebelende vlinders rond de maagstreek terug naar huis. Wat volgt zijn enkele slapeloze nachten, een grote schoonmaakbeurt onder de douche –waarbij de haren op diverse plekken op vakkundige wijze worden gemillimeterd-, een fikse klodder gel in het haar en een lekker geurtje onder de oksels en de babyzachte wangetjes. Dit allemaal terwijl jij jezelf in je zondagse pak hijst. Alles voor een rustig, onbewogen en vooral zeer romantisch avondje met Silvia, je nieuwe vlam die je over enkele minuten op zal moeten pikken voor een filmpje in de bioscoop.

[url=http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joescreen1.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joescreen1.jpg width=400[/img][/url]
Op deze manier maakte wij in 2003 kennis met Joe, onder vele van jullie beter bekent als Viewtiful Joe. Het eerste, artistieke deel voor de Nintendo GameCube. Een spel dat werd gekenmerkt door flitsende actie, onnavolgbare ‘fichtingmoves’ en het karakteristieke 'Henshin a go-go baby!'. Een spel dat gepaard ging met lovende kritieken van de gamers en journalisten. Na het fabuleuze eerste deel maakte Capcom al snel bekend te werken aan een tweede deel, vele gamers, waaronder ondergetekende, maakte zich op voor een nieuw avontuur. Helaas miste het tweede deel het ‘nieuwe’, hetgeen het eerste deel uniek in zijn soort maakte. De redenen waarom het tweede deel nergens de klasse van zijn illustere voorganger wist te evenaren. Gelukkig voor de echte fans maakte Capcom op afgelopen E3 bekend te werken aan enkele nieuwe delen voor de onder andere de PSP en Nintendo DS. Van laatst genoemde, Viewtiful Joe: Double Trouble, hebben wij hier de review klaar liggen. Weet Capcom ons met dit deel weer net zo te verbazen als met de ‘Cube versie? Wij zochten het voor je uit. Een unieke ervaring. Of toch niet? Vooraf zijn de verwachtingen hoog gespannen. Een uniek spel, met unieke en eigenzinnige graphics die zijn opwachting maakt op een evenzo uniek stukje hardware van Nintendo, de Nintendo DS. De mogelijkheden om de V-Powers te gebruiken met behulp van het touchscreen lijken op voorhand voor een nieuwe dimensie in de gameplay te zorgen. Ook beide schermen zullen voor dubbel zoveel actie zorgen, waarbij je drie paar ogen nodig hebt om de flitsende actie in de gaten te houden. En wat dacht je van die cell-shaded graphics? Een visuele stijl die voor net dat beetje extra sfeer zorgde bij het eerste deel voor de ‘Cube. Dat kan niet mis gaan. Toch?
[url=http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joescreen5.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joescreen5.jpg width=200[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joescreen4.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joescreen4.jpg width=200[/img][/url]
Waarschijnlijk voel je de buil al aankomen, want het kan weldegelijk mis gaan. Hoewel mis gaan hier eigenlijk de verkeerde woordkeuze is. Spellen die je nog geen eens als onderzetter wilt gebruiken, waarvan Need for Speed en Marvel Nemesis onlangs verschenen voorbeelden zijn, daar is wat mis gegaan. Hier geldt het predikaat ‘jammer’. Een jammer die ik zelf al voelde aankomen, maar die bij de eerste speelsessie werd bevestigd. De magie, het overrompelende gevoel die kenmerkend was voor Viewtiful Joe ontbrak al in het tweede deel en ook in Double Trouble schittert het door afwezigheid. Het nieuwe, het stoere en het gevoel van onbevangenheid ontbreekt ook in Double Trouble.

'Henshin a no-no baby!'

Slechte B-Porno Het ‘viewtifulle’ jasje van Joe is afgepeld, waardoor er niets meer overblijft dan een kille platformer met wat actie. Het concept is trouwens wel wat bijgeschaafd. Van een ouwe, stoffige filmstudio naar een pretpark vol jolige attracties. Samen met je zusje Jasmine loop je gezellig door het park totdat er ineens een invasie van vreselijk gemene boeven Joe totaal van zijn apropos brengt. Een wel verdiend pak slag geven zoals in de voorgaande delen lukt niet. De krachten die hij kreeg doordat hij over het filmdoek wandelde ontberen hem en een vroegtijdige aftocht met de staart tussen de benen dreigt. Of toch niet? Wie is daar? Het is Silvia met een ‘handycam’. Een camera die ze in de vrije uurtjes gebruikt om wat lege gaatjes op te vullen om zodoende wat bij te verdienen. Een camera die op dit moment donders goed uitkomt. Met een snelle druk op de knop gaat de camera aan en krijgt Joe zijn krachten. Krachten die hij eerst alleen maar kon gebruiken op het witte filmdoek. Mieters wat een handig apparaat. 'Henshin a go-go baby!'

[url=http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joepretpark.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joepretpark.jpg width=400[/img][/url]
Met behulp van deze camera krijgt Joe een drietal nieuwe V-Powers tot zijn beschikking; Scratch, Split en Slide. Die elk zijn eigen steentje bijdragen aan de voortgang van het spel. Zo zal je met ‘Scratch’, door middel van te ‘scratchen’ op het touchscreen, een kleine aardbeving te weeg brengen met alle gevolgen van dien. Een trillende grond, vallende rotsblokken en een hoop paniek. Naast scratch heeft Joe ook de beschikking over de V-Power ‘Split’. Met behulp van deze power kan je het touchscreen in 2 delen verdelen, om op deze manier vernuftige puzzels op te lossen. Zo kan je een kraan verschuiven boven een klein vuurhaardje om deze te blussen en zodoende de doorgang vrij te maken. Als laatste hebben nog ‘Slide’. Hierdoor zullen de 2 schermen ‘van plaats wisselen’. De actie zal zich dus op het bovenste scherm afspelen, waar alles van dichtbij –of te wel met een ‘zoom’- gespeeld wordt. Joe is nu sterker, sneller en heeft de beschikking over meer aanvallen, terwijl de tegenstanders een tandje terug zullen schakelen. Aanvullingen op het toch al redelijk diverse Viewtiful Joe universum. Het is daarom dubbel zo jammer dat ze weinig om het lijf hebben en eerder een sta in de weg zijn dan een behulpzame tweede hand. Sowieso is er ten opzichte van de consoleversies kwaliteit ingeleverd. Grafisch ziet het er minder uit, maar dit is iets dat nog valt te behappen. Iets waar ik een stuk minder over ben te spreken is de speelbaarheid. De snelle en chaotische gevechten die je tegenkomt op de consoleversies kom je door de gebreken van de Nintendo DS niet tegen. Hiermee haal je gelijk de angel uit het spel plezier. Er zullen aanzienlijk minder mannetjes tegelijk in beeld verschijnen, het vechten gaat niet zo soepel (voelt Joe na 2 delen al de ouderdom in zijn botten zitten?) en de V-Powers zijn teleurstellend. Hierdoor is Viewtiful Joe: Double Trouble niet het spel geworden waar ik zo vurig op had gehoopt. Wellicht had ik (en Capcom) het bij het eerste deel moeten laten. Het doet namelijk pijn in mijn hart om het stoere imago van Viewtiful Joe te zien kraken.
[url=http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joescreen2.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joescreen2.jpg width=200[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joescreen3.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joescreen3.jpg width=200[/img][/url]
Conclusie Je moet mij trouwens niet verkeerd begrijpen. Viewtiful Joe: Double Trouble is een leuk spel geworden, maar het mist gewoon de klasse en souplesse van het eerste deel. Misschien heeft Capcom met haar eerste deel al een te hoge standaard voor zichzelf neergelegd? Je zult als een angelloze wesp met een zuur gezicht dit spel spelen. Tenminste, als je zijn voorganger kent. Onwetende gamers, die onbevangen aan de slag gaan, zullen zelfs een alleraardigste actie platform game tegenkomen. Toch mogen wij van Capcom meer verwachten en zorgen de nodige gebreken voor een Viewtiful Joe onwaardig cijfer. Wellicht dat de Playstation Portable versie hier binnenkort verandering in kan brengen? Double Trouble is vlak voor zijn examen in ieder geval de heg in gereden.
[img]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=Joescreen.jpg border=1[/img]

N1 Score: 7.1

+

-

Gekoppelde games

Viewtiful Joe: Double Trouble (Nintendo DS)