[Review] Geschreven door Lennart op 2006-01-07 16:01:02

Dynasty Warriors Advance

[B]De Chinezen nemen het over. Ze worden in groepjes van 50 per koffer het land in gesmokkeld en kopen hier vrijwel iedere snackbarketen op. Kon je vroeger nog nasi halen bij ‘De Gouden Tuin’ of ‘De Chineze Muur’, nu haal je kaassoufflés bij ‘Jin Friet’ en ‘De Gefrituurde Draak’. Laatst nog, ik stapte met wat vrienden nietsvermoedend een snackbar binnen waar we al jaren onze cholesterolbommetjes haalden. Toch merkte we al gauw dat er iets niet helemaal pluis was. Er stonden een soort van die roodgroene beelden van draken en leeuwen en als klap op de vuurpijl zat er naast de kassa ook nog eens zo’n boeddha halfnaakt te wezen. Maar goed, wij bestelde alsnog ons gebruikelijke riedeltje en Aziaat achter de toonbank herhaalde voor de zekerheid nog even onze bestelling: “Ehmm, dlie flikandellen, twee fliet en een belehap. Wilt u daal ook sambal bij?”. Je had zijn betoeterde gezicht moeten zien, hij schrok er zelf van.[/B] Maar op zich heb ik helemaal geen hekel aan chinezen, echt niet. Sterker nog: ik vind die mensen eerlijk gezegd best boeiend. Welk volk op aarde heeft nou een meer boeiende geschiedenis dan zij? Mao, het Rode Boekje, de keizerrijken, de massacampagnes; het heeft allemaal wel wat. Maar: in een stukje gefrituurde aardappel proef je niet de historie van die mensen. Daar hebben wij tegenwoordig hele andere dingen voor, zoals films, boeken en natuurlijk games. Dynasty Warriors Advance is zo’n game waarvan ik verwacht dat die me daar wat over gaat bijbrengen. Op het doosje pronkt een kloeke held met van die gave zwaarden, zo’n gabberstaart en van die uiterst stoer-kijkende speeltogen. Dan denk je toch dat een game iets te maken heeft met het oude China? Nou, schrijf dat maar op je buik. Dynasty Warriors is chaos, mensen lijken allemaal op elkaar en daarbij komt ook nog eens dat het werkelijk nérgens over gaat. Eerst dacht ik dat ik het gewoon niet kon volgen, maar er was uiteindelijk gewoon niets om te volgen. Je vecht wat in de rondte, er verschijnt opeens één of ander lapzwans op de map die heel gevoelloos roept: “Where’s the general? I’m going to chop his head off!”. Tja, dat geeft mij niet het idee dat ik de geschiedenis van China herleef, anders had het nooit zo’n groot en inmiddels vrij machtig land kunnen worden. Oké, veel leer je er dus niet van. Maar wat ik dan verwacht van een game als deze, is dat het mij [I]plezier[/I] geeft. Dat ik het spel met [I]plezier[/I] in mijn Game Boy Advance of Nintendo DS prop, deze met [I]plezier[/I] aanzet en het spel vervolgens met [I]plezier[/I] speel. Je voelt de bui waarschijnlijk al hangen: ook dit kan Dynasty Warriors niet waarmaken.

[URL=http://www.m-gaming.nl/screenviewer.php?screen=21619][IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=sambalbij.jpg[/IMG][/URL]
[B]Graphics[/B] Dit is het enige punt waar de game nog een beetje goed uit de verf komt. De standaard vijanden lijken altijd op elkaar, maar dat heb je met handlangers in een James Bond-film ook. De bazen zien er echter bruut uit en kom je ’s nachts liever niet tegen in een donker steegje. Toch krijgt de game het ook hier voor elkaar het te verneuken, en wel op het gebied van animaties. Als ik mijn mannetje wil laten lopen, heb ik ook liever dat het eruit ziet dat hij loopt en niet naar zijn tegenstander moonwalkt. Als het stilstaat is het dus nog wel bovengemiddeld voor de GBA, maar verwacht geen Golden Sun-achtige kapriolen. [B]Sound[/B] “Hoi, wij zijn van Koei en maken een game dat zich afspeelt in het oude China. Om de echte sfeer van die tijd over te laten komen, wilden wij hier graag muziek instoppen die doet denken aan die tijd. We moeten helaas denken aan ons budget en aangezien wij hier geen tijd / geld voor hebben, hebben wij er maar voor gekozen hersenloos gejengel op te zetten. Dan hebben wij ook nog gedacht aan de mogelijkheden van de GBA / DS, zoals de volumeknop waarmee je het geluid aan en uit kunt zetten.”. Ken je die misselijkmakende gitaarherrie die ze in van die low-budget racespellen stoppen? Men vond het ook nodig dit in Dynasty Warriors te stoppen. Nee, het is geen kwestie van smaak. Echt niet. Daarnaast is er ook nog gezorgd voor enkele ‘toffe effecten’. Zwaardgekletter en al dat soort oorlog-nabootsende dingetjes zijn nog wel prima, maar de strijdkreten die de samoerais uitslaan zijn gewoon lachwekkend. Kent één van jullie de geniale kungfu-parodie Kung Pow? Dan weet je genoeg.
[url=http://www.m-gaming.nl/files/ME0000539641_2.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/ME0000539641_2.jpg width=200[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/ME0000539640_2.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/ME0000539640_2.jpg width=200[/img][/url]
[B]Gameplay[/B] ‘Een game kan er nog wel uitzien als je zojuist gebotoxte moeder en klinken als de muziek van je vader, maar als het lekker speelt kan het alsnog een topgame zijn’. Een fabeltje, als je het mij vraagt. Niet omdat het niet klopt, maar hoe vaak is het nou het geval dat een ontwikkelaar weet dat ‘ie een prima game in handen heeft maar het vertikt om aandacht te schenken aan de graphics en het geluid? Inderdaad, dat gebeurt niet vaak. Zo ook niet met Dynasty Warriors Advance. Koei heeft geprobeerd de game diepgang te geven door er RPG-achtige elementen in te stoppen. Zo kan je sterker worden door level-up te gaan, heb je verschillende wapens en kan je je hoofdpersonage (die je kunt kiezen uit 9 Chinezen) ‘tactisch’ plaatsen voor een gevecht. Uiteindelijk heb je er werkelijk geen ene fuck aan. Ieder gevecht moet je een vooraf bepaald aantal mannetjes verslaan. Er loopt een klokje en als je iedere keer binnen een bepaalde tijd dat groepje weet te verslaan, krijg je een bepaalde ranking, van dingen als ‘Victory’ tot ‘Close Call’. De kans is echter groot dat het uitloopt op een ‘Close Call’ (wat volgens mij het laagste is wat je kan halen), omdat er ieder gevecht maar maximaal 6 mannetjes tegelijk in beeld kunnen komen. Je kunt dan nog wel sneller zijn dan je schaduw, maar binnen twintig seconde een clan van 19 zwaardvechters uitroeien is zo goed als onmogelijk. Daarbij komt dat het ook gewoon niet leuk is. Je hebt een snelle, maar slappe aanval en een slome, maar sterke aanval en de mogelijkheid deze te combineren. Als je lang genoeg op de knopjes ramt, loopt er ook nog een balkje vol waarmee je een superkrachtige aanval uit kan voeren en nog een balkje voor een bonus waar je alleen dat gevecht dan profijt van hebt. Zo kan het zijn dat je het hele gevecht aan het sparen bent voor de meest sterke bonus, maar deze pas in kan zetten als je nog maar twee vijanden overhebt en je dus voor niets hebt zitten sparen. Het is gewoon puur hersenloos, je ramt maar op de knoppen en ziet wel waar het schip strandt. Er zit geen uitdaging in, het is langdradig en ongebalanceerd.
[url=http://www.m-gaming.nl/files/ME0000539643_2.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/ME0000539643_2.jpg width=200[/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/ME0000539642_2.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/ME0000539642_2.jpg width=200[/img][/url]
[B]Conclusie[/B] Hebben jullie vroeger ook zo’n tijd gehad dat je de goedkoopste Game Boy-spelletjes kochten en al heel gauw tevreden was? Dat een game echt héél slecht moest zijn wilde je toegeven dat je hem niet leuk vond en hem maar ging ruilen voor een ander spel uit het rijtje Dennis the Menace of Speedy Gonzales? Dít is zo’n spel. Het is niet leuk, niet spannend, niet educatief, niet ontroerend, niet boeiend, maar het is het [B]wel[/B] gewoon [B]niet[/B]. Loop hier met een hele grote boog omheen en laat je niet verleiden door het goedkope prijsstickertje, die er vroeg of laat toch zeker wel aan komt te hangen.

N1 Score: 3.5

+

-

Gekoppelde games

Dynasty Warriors (Game Boy Advance)