[Review] Geschreven door Tom op 2006-03-16 19:46:46

Dragon Ball Z: Supersonic Warriors 2

[I]De aanwezigheid van een lieveheersbeestje in mijn kamer maakt me bewust van iets waar ik nog niet bij had stilgestaan. Terwijl het beestje zich gemoedelijk over mijn bureau verplaatst besluit ik om de alcoholdampen van de voorgaande avond te verdrijven door het raam open te zetten. De koude wind die naar binnen stroomt lijkt de boodschap van mijn onverwachte bezoeker tegen te spreken, maar de tjilpende vogels ondersteunen hem met veel enthousiasme. "Het is zo ver", is hun gezamenlijke boodschap, de zomer komt eraan! Een tijd gevuld met zwembroeken, bikini's, zonnebrand en... kamehameha's? Maar zal mijn pas aangekochte Dragon Ball Z: Supersonic Warriors 2 voor de DS de zomer wel halen, of beland hij al ver daarvoor in de kast?[/I]

[IMG]http://www.m-gaming.nl/files/logo01.gif width=450[/IMG]
[B]Eerste indruk[/B] Bij het aanzetten van mijn (met de Lite in het achterhoofd) nu al antiek ogende DS schalt opzwepende rockmuziek me tegemoet. Letters schieten voorbij en de beelden doen al flitsend hun best om het tempo bij te houden. Het is al snel duidelijk dat het bij dit spel om de snelheid gaat, iets wat ik natuurlijk al had kunnen opmaken uit de term "Supersonic". Omdat ik niet onder wil doen voor een DS spel kijk ik supersonisch snel in het menu wat het spel zoal te bieden heeft. Er valt te kiezen tussen losse gevechten, story mode en practice. Ook is er een vooralsnog onbekende modus, die pas gespeeld kan worden na het halen van de standaard spelstand. Ik zal deze modus nog spannend houden voor de mensen die het spel gaan kopen, maar ik kan je wel vertellen dat alle modi in essentie op hetzelfde neerkomen. Het gaat om een reeks losse één op één gevechten, die bij de story mode worden ingekleed door een verhaal tussen de gevechten door. [B]De diepte in?[/B] Het vechten zelf is ook snel en simpel om te leren. Het gaat simpel gezegd om een lichte aanval, zware aanval, vuurbal en een blok knop. Verder kan je met een richtingtoets in combinatie met 2 knoppen een superaanval doen. De andere 2 knoppen gelijk indrukken is een worp. Deze standaard controls gelden voor alle characters. Hoewel de uitgevoerde worpen en superaanvallen variëren zodat ze goed bij de characters passen, zorgt dit er wel voor dat de ruime keuze uit characters een beetje leeg voelt.
[URL=http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053251998.jpg][IMG]http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053251998.jpg width=150 height=225 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053252529.jpg][IMG]http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053252529.jpg width=150 height=225 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053252920.jpg][IMG]http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053252920.jpg width=150 height=225 border=0[/IMG][/URL] [SIZE=1][I]Klik om te vergroten[/I][/SIZE]
[B]What if?[/B] Als je ergens fan van een serie bent heb je nooit genoeg aan wat aangeboden krijgt via de televisie, de echte fans blijven altijd mijmeren over hoe het zou gaan als... Dat soort mensen bedient Dragon Ball Z: Supersonic Warriors 2 op de wenken. In de story mode volg je het verhaal van de serie, maar door aan bepaalde eisen te voldoen kan je zijtakken vrijspelen. Deze eisen variëren van het verslaan van een tegenstander zonder geraakt te worden tot winnen door de tijd te laten aflopen. Tijdens het spelen van een van deze zijtakken krijg je een nieuw, verzonnen verhaal over wat er zou gebeuren als dingen ander waren gelopen. Zo kan je het met Freeza en Cell opnemen tegen Buu en andere episch gevechten voeren die niet in de serie voorkomen. [B]Gameplay[/B] Een DS spel is niet een echt DS spel als er niet op zijn minst krampachtig wordt geprobeerd om het touch-screen te integreren in het speelgenot. In dit geval kan je tijdens gevechten met meerdere characters wisselen tussen de vechters door ze met je duim aan te duwen op het touch-screen. Naast vette vingers zorgt dit er ook voor dat je tijdens het kiezen bent afgeleid van het gevecht op het bovenste scherm. Verder kan je ook een teamaanval doen, door deze aan te drukken op het onderste scherm. Het gebruik van het touch-screen voelt over het algemeen geforceerd, aangezien het ook geregeld had kunnen worden met een simpele knoppencombinatie. Over het algemeen is er genoeg te doen in Dragon Ball Z: Supersonic Warriors 2, er zijn diverse verhaallijnen te volgen en vrijwel alle characters die er toe doen zijn speelbaar. Ook zorgen de "what if" verhalen voor leuke afwisseling. Helaas haalt het beperkte vechtsysteem de houdbaarheid van het spel flink omlaag.
[URL=http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053253373.jpg][IMG]http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053253373.jpg width=150 height=225 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053253795.jpg][IMG]http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053253795.jpg width=150 height=225 border=0[/IMG][/URL] [URL=http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053254435.jpg][IMG]http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/677/677742/dragon-ball-z-supersonic-warriors-2-20051220053254435.jpg width=150 height=225 border=0[/IMG][/URL] [SIZE=1][I]Klik om te vergroten[/I][/SIZE]
[B]Graphics en Sound[/B] De visuele stijl van het spel is een mix van 2D characters en 3D achtergronden. De characters lijken dan ook direct over te zijn genomen uit zijn voorganger op de GBA. De achtergronden zorgen dus wel voor wat verbetering, maar het geheel geeft je toch het idee dat je een GBA port zit te spelen. De muziekjes die op de achtergrond spelen zijn net zoals de achtergronden herkenbaar en zorgen voor een goede DBZ sfeer. De vechters slaken met heuse voice-samples hun kreten, wat het niveau van het geluid boven dat van een gemiddeld GBA spel tilt. Toch is het allemaal niet memorabel, het spel kan makkelijk zonder geluid gespeeld worden. [B]Conclusie[/B] Dragon Ball Z: Supersonic Warriors 2 geeft iets te vaak het gevoel dat je bezig bent met een GBA spel, het weet weinig voortgang te bieden ten opzichte van zijn voorganger. Hoewel het zeker geen slecht spel is, zorgen de gebrek aan diepgang en moeilijkheidsgraad er voor dat ik na het vrijspelen van alles niet meer heb omgekeken naar dit spel. Dit vrijspelen zal in het totaal minder dan 10 uur geduurd hebben. Dit is een spel voor de minder veeleisende beat-em-up liefhebbers en Dragon Ball Z fans. Vooral de laatste groep zal hun lol vinden in het herbeleven van het verhaal en de extra "what if" verhaallijnen.

N1 Score: 6.8

+

-

Gekoppelde games

Dragon Ball Z: Supersonic Warriors 2 (Nintendo DS)