[Review] Geschreven door Michiel op 2003-09-13 21:25:05

Golden Sun

[img]http://207.44.140.104/~admin5/showscreen.php?screen=GoldenSun001.jpg align="right"[/img]“Isaac, wake up! Please Dear, wake up!” Dit zijn de woorden die op je beeldscherm verschijnen nadat je een nieuwe game hebt gestart en een naam hebt gekozen. Dit zijn de eerste woorden die de inleiding vormen van een geweldig avontuur. Minstens 20 uur zalige gameplay liggen voor je. Maar daarover later meer. Na deze verontrustende woorden te hebben gelezen sta je op uit je bed. Je moeder staat aan de rand van je bed, en vertelt je dat een gigantische rots op het punt staat naar beneden te vallen en je dorpje te vernietigen. Nadat je je tunic aan hebt gedaan, check je nog even je kamer rond om te kijken of je wat vergeten bent en dan ga je naar buiten, waar het ondertussen hevig stormt. Eenmaal buiten aangekomen word je door je vader en moeder naar het dorpsplein gestuurd. “Just go South of here and you’ll reach the plaza”. Met die woorden vertrekken je ouders om de andere inwoners van Vale te gaan helpen. “Go South” zeiden je vader en moeder. Dus wat doe je met je IQ van minstens 70? Je neemt de trap recht onder je. Na die 4 stappen genomen te hebben gebeurt er echter iets onverwachts, een gigantisch rotsblok valt pardoes voor je neus waardoor de weg geblokkeert is. (toeval?....) Met je slaperige kop begrijp je er maar weinig van, en je loopt dus naar de eerst volgende trap toe die je tegenkomt. En ja hoor, eenmaal aangekomen rolt er weer zo’n uit z’n klauwen gewassen zandkorrel voor je neus, de trap wederom blokkerend. Dus zit er niks anders op dan richting het Noorden te lopen. Na een kleine wandeling kom je bij Gareth aan, die tevens je eerste reisgenoot blijkt te zijn.[img]http://207.44.140.104/~admin5/showscreen.php?screen=GoldenSun002.jpg align="left"[/img] Vanaf nu reis je met z’n tweëen. Je loopt over een hangbrug heen, die gespannen staat over een riviertje. Dat riviertje ontstaat weer door een mooi geanimeerde waterval. Dit is een enkel een klein detail van de grafische pracht van Golden Sun. Maar goed, de reis gaat verder. Je loopt over de brug heen, waarna je abrupt stopt vanwege een noodkreet. Het enorme rotsblok, de voornaamste reden waarom je uit je bed bent gehaald, staat op het punt om je dorp te verwoesten. Slechts een handjevol Jomanda-look-a-likes houden het enorme rotsblok tegen. Ze vragen je om hulp te gaan halen bij het Dorpsplein, en je kan weer op weg. Je rent een eindje de natuur in, waarna je een boer tegenkomt die een tukje ligt te doen. Never mind denk je, en je loopt verder. Trapje af, en je komt gelijk je eerste random encounter tegen. Zijn naam is Vermin, en dit is gelijk het eerste wezen dat je moet bevechten. [img]http://207.44.140.104/~admin5/showscreen.php?screen=GoldenSun003.jpg align="right"[/img] Het ziet er allemaal indrukwekkend uit, en nadat je hebt uitgevogeld hoe en wat heb je het blauwe wezentje al verpletterd. Je loopt verder, en na nog wat monsters te hebben verslagen kom je uit bij een mooie villa aan een riviertje. Wederom word je hulp gevraagd, omdat Felix verdrinkt. Nou ja, dat kan er ook nog wel bij. Eenmaal aangekomen bij het Dorpsplein komt er een man naar je toe lopen en biedt zijn hulp aan. Geen seconde langer dan nodig is wacht je en dan ren je weer terug, terug naar Felix die op het punt staat te verdrinken. Eenmaal terug bij de rivier zie je Felix nog steeds in het water liggen. Je loopt naar hem toe, maar juist op dat moment valt het rotsblok naar beneden. Een tijdje lang wordt je in spanning gehouden, maar daarna zie je dat Felix is verdwenen. Na dit alles vervolg je je reis weer naar het Dorpsplein, en Gareth besluit je te volgen. Echter, voordat je aankomt op het plein hoor je twee duistere figuren praten over een enorme kracht die de uitbarsting heeft veroorzaakt. Ze merken je op, en na een kort gevecht ben je verslagen.... [img]http://207.44.140.104/~admin5/showscreen.php?screen=GoldenSun004.jpg align="left"[/img]3 Jaar later. Na je nederlaag tegen die 2 duistere figuren stopt het spel even. Dan verschijnt Jenna op het toneel, 3 jaar na het bovengenoemde gevecht. Je leeft nog. Verder ga ik niks vertellen over het verhaal. Dit is slechts het intro, en stelt in vergelijking met de rest van het spel nog helemaal niks voor. Die hele lap tekst is dus om aan te geven dat er een erg diepgaand verhaal in zit. In het kort bestaat de rest van het spel alleen maar uit het achtervolgen van de twee mensen die je 3 jaar terug hebben verslagen. Daarnaast zit de game bordevol ‘subquests’, en bedraagt de gemiddelde speelduur al gauw zo’n 25-30 uur. [img]http://207.44.140.104/~admin5/showscreen.php?screen=GoldenSun007.jpg align="right"[/img]Visueel geweld? Oke, het zit dus allemaal wel goed met het verhaal. Maar hoe wordt dit verhaal gepresenteerd dan? Zonder goede gfx komt een mooi verhaal niet goed tot z’n recht, en mede hierdoor zijn graphics een belangrijk aspect in een videospel. Nou, ik kan je nu al vertellen dat Golden Sun ook op dit punt weet te overtuigen. Ik noemde in het intro al een klein detail, en Golden Sun is hier rijk mee gevuld. Flikkerende fakkels, soepele animaties, kleurrijke werelden, enzovoorts enzovoorts. De World Map, het gebied dat je moet doorkruisen tussen de verschillende levels en dorpen, is daarentegen wat minder gedetailleerd. Toch is het allemaal erg indrukwekkend, en zette het tijdens de release een nieuwe standaard voor GameBoy Advance RPG’s. [img]http://207.44.140.104/~admin5/showscreen.php?screen=GoldenSun008.jpg align="left"[/img]Het geluid. Wat ik altijd erg belangrijk vind in een spel is het geluid. Pakkende deuntjes en bijpassende animatie-geluiden bepalen vaak of een RPG de bedoelde sfeer ook echt behuist. Een mooi voorbeeld vind ik Ocarina of Time, waar geluid een hoofdrol speelde. Golden Sun scoort ook op dit punt weer hoog. Simpele, maar doeltreffende achtergrondmuziekjes krijg je te horen bij de verschillende levels en zorgen voor de juiste impressies. Een enkel nadeel aan het geluid is is dat het af en toe te eentonig wordt. Zo krijg je steeds wanneer je een random encounter bevecht hetzelfde melodietje, en ook het praten klinkt steeds hetzelfde. Op deze kleinigheden na, is het geluid van Golden Sun dik in orde. [img]http://207.44.140.104/~admin5/showscreen.php?screen=GoldenSun006.jpg align="right"[/img]GamePlay. Zoals ik al een beetje deed vermoeden is het spel enorm groot. De seconde nadat je met je queste begint pakt het spel je beet en laat je eigenlijk niet meer los. De tientallen levels variëren van een doodsimpel dorp tot een heuse kasteelvesting, van het binnenste van een vulkaan tot de sneeuwlandschappen dicht bij Imil. Dit houdt de afwisseling er lekker in, waardoor Golden Sun eigenlijk nooit gaat vervelen. Wel is het zo, dat wanneer je niet van eeuwenlange teksten en een diep verhaal houdt, je het spel moet laten liggen. Golden Sun beschikt over een vrij diep verhaal, en laat dit op indrukwekkende wijze tot leven komen. Jammer genoeg zijn de specs waarover de GBA beschikt niet genoeg om audio en video bestanden af te spelen, waardoor het verhaal vrijwel altijd wordt verteld door middel van lange teksten. Ook is een groot nadeel het open einde. Deel 2 vertelt de rest van het verhaal, en voert je ook nog eens mee naar een heel ander werelddeeld. Jammer genoeg stopt Golden Sun abrupt, wat voor sommigen kan leiden tot frustratie. Dit maakt aanschaf van deel 2 bijna verplicht. [img]http://207.44.140.104/~admin5/showscreen.php?screen=GoldenSun005.jpg align="left"[/img]Conclusie. Tja, hoe kan ik na al deze lovende woorden nog een beetje objectief cijfer geven? De graphics, het geluid, het verhaal, de gameplay, alles klopt gewoon in dit spel. De lengte is goed, de replay.... wacht, de replay. Jammer genoeg is, zoals bij bijna elke andere RPG, de replay niet de sterkste kant van Golden Sun. Nadat je het spel hebt uigespeelt valt er weinig meer te doen. Ja, je kan het opnemen tegen een vriend via de link-cable, of het spel nog een keer uitspelen, maar dit zijn slechts kleine dingen die het uitspelen iets dragelijker maken. Desalniettemin is Golden Sun een van de beste dingen dat mij is overkomen op de GameBoy Advance, en dit wil ik dan ook bekronen met een 94. Puik spel, en ik wacht dus ook met smart op deel 2.

N1 Score: 9.4

+

-

Gekoppelde games

Golden Sun (Game Boy Advance)