[Review] Geschreven door Joost op 2006-11-03 17:20:31

Eindelijk weer vers Mario platformvlees

15 Jaar heeft het geduurd. 15 Jaar voordat hongerige Nintendo-fans zich gulzig op een nieuwe 2D sidescroll Mario-platformer konden storten. Het lange wachten wordt opgeheven door New Super Mario Bros. voor de Nintendo DS, een game die in dit artikel zijn verdiende ontleding krijgt.

Prinses Luchtig en smakelijk, spannend en intens, grappig en koddig. NSMB is kort gezegd een spel dat voldoet aan het beeld dat je hebt van een klassieke Mario-game. Een schoolvoorbeeld van hoe een platformer eruit zou moeten zien, zelfs. Een game die je vrolijk en blij en melig maakt, die je smeekt om te zoeken naar de verborgen geheimen die talrijk over de tientallen levels uitgespreid zijn, als een opengespleten piñata waarvan de snoepjes liggen in het verse gras van een achtertuin. Rennen door een woestijn, zwemmen in tropisch water, glijden, springen, butt-stompen en muur stuiteren. Alsof het allemaal niks is. Maar Mario’s snor is nog steeds bruin en zijn gewrichten zijn nog steeds soepel. Het maakt hem niet uit of hij oog in oog staat met een koopa, een goomba, Baby Bowser of Papa Bowser. Ook draait hij nog steeds zijn hand niet om voor grote gulzige piranhaplanten of smalle richels, diepe kloven en verlaten spookhuizen. Mario is een tijger, een held, een krijger, Mario’s tranen kunnen kanker genezen, Mario kan bergen verschuiven en dalen laten oprijzen, Mario… verliest Peach uit het oog en haar schone lijfje wordt weggekaapt. Naar een ver donker oord waar de zon niet schijnt. Mario is verward en verdrietig, teleurgesteld bovendien. Maar jij kan zijn vrolijke kreten wederom als een goed geoliede trompet laten schallen; jij kan in Mario’s bruine schoenen stappen en de schone prinses Peach redden. En welk Nintendo-minnend gamertje wil dat nou niet? [url=http://www.m-gaming.nl/files/NSMB0003.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/NSMB0003.jpg border=0 width=150 align=left [/img][/url]Oud & nieuw New Super Mario Bros. combineert veel van het goede van de oude Mario-platformers met elementen van de 3D Mario-platformers en met geheel nieuwe versheden. De eerste paar levels laten je gemoedelijk gewend raken met de nieuwe moves waarmee Mario uitgerust is. Maak vaart door de B-knop ingedrukt te houden, spring, spring en maak een acrobatische Super Mario 64 salto. Spring en druk tegelijkertijd naar onderen om Mario’s zompige billetjes als wapen te gebruiken. Spring tegen een muur, druk met de D-pad de goede richting in, en druk op het juiste moment op A om een walljump succesvol te voltooien. Staan er twee muren tegenover elkaar gepositioneerd, dan kun je je door goede timing en wat vingervlugheid de hoogte in werken. Laat je afschieten door een propeller en zweef als een zweefvliegtuigje door de lucht; een druk op de knop naar onder laat je veranderen in een genadeloze drilboor. Alle moves voelen goed en intuïtief aan. Doorgewinterde fans van de serie moeten er direct mee aan de slag kunnen, maar ook spelers die – mochten ze bestaan – nog nooit een spel met Mario in de hoofdrol hebben aangeraakt moeten er meer dan goed mee overweg kunnen. [url=http://www.m-gaming.nl/files/NSMB0002.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/NSMB0002.jpg border=0 width=150 align=right [/img][/url]Het assortiment aan power-ups is helaas een beetje beperkt qua hoeveelheid, maar daarom niet minder spectaculair. Ouwe bekenden zijn natuurlijk de paddestoel die je kleine pappige lijf omtovert tot een tweemaal zo grote brok vlees, de onkwetsbaarheidster en de vuurbloem. Maar ditmaal heb je ook de super paddo; een paddo die Mario bijna uit beeldscherm van je DS laat barsten, zo groot maakt ‘ie ‘m. In deze beeldvullende status zijn de goomba’s, koopa troopa’s en de rest van de monsters en vijanden even machteloos als een drol die uit een broeierige anus wordt geperst. Klein en nietig zijn ze, als jij als een logge tank over ze heen walst. Ondertussen vernietig jij als reuze Mario zijnde ook nog eens alle blokken en pijpen die op je weg komen en hoe meer schade je aanricht, hoe meer groene upjes jouw deel zijn, als de power-up uitgewerkt is. Nu zijn de makers gedurende de hele weg erg royaal in het weggeven van deze van vitaal belang zijnde paddo’s, maar toch, het is altijd mooi meegenomen. Nieuwe power-ups zijn verder nog een blauw koopa-schild, wat je hult in een, ehm, blauw koopa-schild, en een mini-paddestoel. Beiden zijn op hun eigen manier heerlijk én nuttig. Zo zul je de game alleen voor de volle 100% kunnen uitspelen als je gebruik maakt van deze items.

Een heerlijke game

Gouden munten, geheime uitgangen & boze bazen Elk van de acht werelden beschikt over zijn eigen thema. Zo is onder anderen er de klassieke in woestijnzand gedoopte wereld, een wereld die een wolkenthema heeft en een tropische wereld. De overworld – welke vergelijkbaar is met die van Super Mario World, maar dan veel minder tof en sfeervol, helaas – biedt toegang tot de vele levels die NSMB rijk is. Eigenlijk is elk van deze levels erg leuk om te spelen. Na een beetje oefening moet je elke stage in een soepele flow kunnen voltooien, ook in de vorm van een blauwe glijdende koopa, wat erg gaaf is. Over de moeilijkheidsgraad kan gezegd worden dat deze zo hoog of laag is als je zelf wilt. Als je de game zo snel en eenvoudig mogelijk wilt uitspelen, dan is dat mogelijk, maar als je de game to the max wilt voltooien, tsja, dat zal je wel bloed, zweet, tranen, ergernis en frustratie gaan opleveren. Zonder dollen.

[url=http://www.m-gaming.nl/files/NSMB0004.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/NSMB0004.jpg border=0 width=250 [/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/NSMB0005.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/NSMB0005.jpg border=0 width=250 [/img][/url]
Elk level beschikt namelijk over een drietal gouden munten. Deze munten wil je verzamelen omdat je ze in het begin van het spel nodig hebt om te saven, omdat ze toegang bieden tot nieuwe levels en omdat je graag zo’n geile nieuwe wallpaper voor het touchscreen wilt hebben. In veel gevallen liggen ze zo voor het grijpen, maar vaak genoeg komt het voor dat je Koopa- of mini-Mario zult moeten zijn, of anders wel allerlei tergend lastige capriolen moet uitvoeren om ze in je grijpgrage vingers te krijgen. Same goes eigenlijk voor de alternatieve uitgangen waarover een beperkt aantal levels beschikt, waarvan er twee zelfs tot een geheel nieuwe wereld leiden. Punt hiervan is dat je niet weet waar en in welke levels ze zich bevinden, en je dus flink wat level doorspitwerk voor de boeg hebt. Is geen straf hoor, de fundering waarop de levels in Mario-platformers worden gebouwd is immers de replay-waarde. En dus zweefde er een glimlach om mijn lippen, de momenten dat ik voor de zoveelste maal hetzelfde level afspeurde opzoek naar een geheime uitgang die heel eventueel aanwezig had kunnen zijn. Enig. [url=http://www.gameqube.nl/files/NSBMstekelbeestart.jpg][img] http://www.gameqube.nl/files/NSBMstekelbeestart.jpg border=0 width=200 align=left [/img][/url]De ‘gewone’ levels worden per wereld afgewisseld door de onderhand legendarische eindbaaskastelen. Wereld 1 tot en met 7 beschikken elk over twee punten waarin je het ultieme kwaad mag bestrijden: een toren waarin Baby Bowser zich huisvest en een echt kasteel waarin telkens een andere vijand zit. Een beetje jammer is dat elke eindbaas zich bijzonder eenvoudig laat verslaan. Wel bieden deze tussenstops wat aangename afwisseling, van erg groot belang uiteraard, en voelde ik me trots als ik een uit de krochten van de hel afkomstig monster had verslagen. Weer een stap dichter bij het zoete lijfje van Prinses Perzik. De beeldjes, geluidjes & kleine spelletjes De beelden van NSMB stemden mij zondermeer tevreden. Verfijnde achtergronden, Mario opgetrokken uit 3D polygonen, paddestoelen die vrolijk mee swingen met de muziek. Genoeg redenen om gedurende het spel je vrolijk en voldaan te voelen. Dingen als kabbelend water en animaties zien er ook puik uit. Over de sound ben ik minder tevreden. Nergens laat dit onderdeel echt grote steken vallen, maar de achtergrondmelodietjes zijn nietszeggend en verlaten je brein net zo snel als dat ze erin komen. Met de geluidseffecten daarentegen zit het wel weer helemaal snor. En met de bijgevoegde mini-games zit het eveneens snor. Het grootste deel zal je bekend voorkomen van Super Mario 64 DS, maar enkele zijn ook geheel nieuw. Zo is daar een mollen mepgame. Tik zo snel als mogelijk op zoveel mogelijk mollenhoofden die uit zwarte gaten omhoog komen en ontwijk ondertussen Luigi’s drollerige hoofdje. Leuk en spannend, en verfrissend bovendien: een welkome afwisseling op alle platformactie. Nog een slagje hipper is dat de mini-games in offline multiplayer te spelen zijn, en dat er daarnaast een modus is waarin jij en een vriend of vriendin als Mario en Luigi tegen elkaar strijden om de snelste tijd. Het geeft de replay-waarde een flinke zwieper.
[url=http://www.m-gaming.nl/files/NSMB0006.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/NSMB0006.jpg border=0 width=165 [/img][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/NSMB7.jpg][img] http://www.m-gaming.nl/files/NSMB7.jpg border=0 width=165 [/img][/url] [url=http://http://www.jeux-france.com/Webmasters/Images/30261020060510_010338_7_big.jpg][img] http://www.jeux-france.com/Webmasters/Images/30261020060510_010338_7_big.jpg border=0 width=165 [/img][/url]
Classic New Super Mario Bros. is een smeuïge platformer zonder weerga. Lekker luchtig, maar niet te. Gek en mal zonder dat het gestoord en geflipt wordt. De levels zijn stuk voor stuk met liefde bereid en dat proef je. Na een beetje oefening leidt je Mario's soepele lichaampje van hot naar her, vind je de vele geheimen die de game rijk is, maak je eindbazen van kant en red je uiteraard uiteindelijk de in het roze gehulde Prinses Perzik. De rit die je maakt brengt je van de ene naar de andere omgeving, zal je vaak verbazingen opleveren en is immer fijn en leuk. Je herrinneringen aan je zoete zorgeloze kinderjaren waarin je zaterdag morgen om 7 uur opstond om vervolgens tot 12 uur 's middags te NES'en, worden geactiveerd en laten een dun, aangenaam vernis laagje aan de binnenkant van je schedeldak achter. Leuk voor de jonge generatie, maar nog veel leuker voor de 'oude', die zat te smachten om een vleesgeworden stuk nostalgie in de vorm van een Mario-platformer. Maar, ik kan helaas niet enkel lovend zijn over New Super Mario Bros. Zo weet het spel zijn ijzersterke voorganger, Super Mario World, bij lange na niet te overtreffen. NSMB beschikt eenvoudigweg over een slagje minder hustle, flair en sfeer, vernieuwing ook. Voor iemand die zoals ik elke Mario-platformer ooit heeft gespeeld (op die gare neppe PC-shit na dan misschien) voelt alles wel érg als een herhalingsoefening aan. Een Greatest Hits, een Best Of. Daarbij zijn de wereldthema's veel minder tot de verbeelding sprekend dan die in Super Mario World, waardoor je minder in het spel gezogen wordt. Het feit dat de altijd coole Yoshi in totale afwezigheid schittert, stemde mij ook niet gelukkig. Desalniettemin is deze platformer een geweldige game. Een must-have, zelfs, voor diegenen die Mario en/of platform games een warm hart toedragen. Je mag rekenen op verrassingen en nieuwigheden, maar niet op al te veel originaliteit. Nieuwe elementen, maar geen substantiële veranderingen. Eenvoudig onder de knie te krijgen gameplay, leuk voor eenieder. De replay-waarde is hoog en dan zijn er altijd nog de multiplayer-mode en de mini-games voor de nodige afwisseling. En bovendien is NSMB goed en netjes verzorgd, een spel wat waarlijk 'af' voelt en niet beschikt over echte flaws of fouten. Een heerlijke game kortom, die eigenlijk elke DS bezitter in zijn collectie moet opnemen.
[img]http://www.gameqube.nl/files/NSMBpeachart.jpg width=500[/img]

N1 Score: 9

+

-

Gekoppelde games

New Super Mario Bros. (Nintendo DS)