[Review] Geschreven door Pimp of Persia op 2006-11-19 13:54:55

Invasion of the Plobfather...

Na Nintendo jarenlang genegeerd te hebben lijkt Square-Enix toch eindelijk weer in zee te gaan met de Japanse spellenmaker. Kreeg de Gamecube nog enkel Final Fantasy Chrystal Chronicles, de Nintendo DS heeft al vele games aangekondigd gekregen. Naast een nieuwe Chrystal Chronicle, een Final Fantasy XII spinoff, een Final Fantasy III remake en een nieuw deel in de Of Mana-serie, is er ook een spinoff van de, vooral in Japan zeer populaire Dragon Quest-reeks uitgebracht. Lees hier of de game de moeite waard was!

Nee, natuurlijk niet! Rocket gaat op avontuur om alles en iedereen te redden. Hier is het waar het daadwerkelijke avontuur begint. Je wordt als speler op pad gezet in een vrolijke spelwereld en beweegt je Slime rond met de vierpuntsdruktoets. Springen kun je niet, slaan kun je niet en schoppen kun je niet. Wat je dan wel kan? Jezelf wegschieten! Dat werkt in principe heel simpel. Je houdt je A-knop ingedrukt en met de pijltjestoets geef je je richting aan. Je slime zal zich dan uitrekken en losschieten. Dit gebruik je om vijanden te verslaan, kooien te openen en kannonen af te vuren Als je jezelf afschiet op iets of iemand, zal datgene op je rug belanden. Zo kun je het meenemen en ergens heen gooien. Andere slimes worden op deze manier terug naar de stad gebracht. Dit alles werkt prima. De besturing is nauwkeurig genoeg, al was een analoge stick hier geen overbodige luxe geweest.

...maar uiteindelijk komt alles goed!

De graphics waarmee dit alles op je scherm getoverd wordt voldoen, zijn kleurrijk, maar overstijgen tegelijkertijd het Gameboy Advance-niveau nauwelijks. Het is allemaal 2D, waarbij het tweede scherm eigenlijk geen functie speelt. De omgevingen zijn leuk vormgegeven, het leveldesign is goed en je verdwaalt nooit, maar toch knaagt het GBA-gevoel een beetje. Hetzelfde geldt voor het geluid. Het voldoet, maar niet meer dan dat. Als alles wat ik hierboven beschreven heb de game zou vormen, was de score minimaal 6 punten lager geweest. Echter, de game bevat een zeer leuke toevoeging, namelijk de Tankbattles. Op een gegeven moment wordt het duidelijk dat The Plobfather een gigantische tank tot zijn beschikking heeft en het duurt dan ook niet lang voordat jij er ook een hebt. Hiermee kun je de battles uitvoeren, die bestaan uit het zo snel mogelijk vervoerren van ammo naar één van de kanonnen. Tegelijkertijd moet je ervoor zorgen dat de tegenstander jou zo min mogelijk kan raken, dus met je ammo tegen zijn kanonsvuur aanschieten.

Is de levensmeter van één van beide tanks tot het nulpunt gedaald, dan kun je naar binnen om het hart van de tank te vernietigen. Helaas is dit ook het grootste minpunt aan te tankbattles. Is jouw tank namelijk eerder kapot, dan kan je je crew laten doorschieten, terwijl jij je vijanden in je eentje buiten houdt. Het is simpelwegg veel te gemakkelijk, zelfs later in het spel. Overigens zijn deze battles ook in multiplayer te spelen, iets wat ook erg leuk is om te doen. Eigenlijk is de hele game te simpel én te kort. Ik was in een uur of acht klaar en het kan nog veel sneller. De honderd slimes heb je na wat zoekwerk zó binnen en de eindbaas is dan ook weinig werk meer. Dit is zeker jammer, aangezien de gemiddelde Dragon Quest-game meestal toch wel zo’n 50 uur in beslag neemt.
Al met al is er, op de spelduur en moeilijkheidsgraad na, weinig mis met Dragon Quest Heroes. Toch bekruipt me het gevoel dat deze game simpelweg gemaakt is voor de wat jongere gamers onder ons. Jammer, want als de game wat langer was geweest had het een echte topper kunnen zijn.

N1 Score: 7.8

+

-

Gekoppelde games

Dragon Quest Heroes: Rocket Slime (Nintendo DS)