[Review] Geschreven door RutgerK op 2003-09-30 05:15:50

Soul Calibur 2

Het gebeurt niet vaak dat ik zo erg naar een game uit kijk als dat ik naar Soul Calibur 2 uitkeek. Misschien komt het omdat ik een echte Beat ‘m Up fan ben, maar er valt niet te ontkennen dat Soul Calibur 2 voor zijn release afgelopen week ontzettend veel goeds voorspelde. Wees allemaal ongerust, de game doet precies wat we er van verlangden: het is een topper geworden. Anders Soul Calibur is niet een Beat ‘m Up als alle andere, er is het een en ander wat deze game, positief, anders maakt. Uiteraard is het nog steeds de bedoeling om de tegenstander bont en blauw te slaan en er er zo voor te zorgen dat hun levensbalkje eerder leeg is dan dat van jou, maar toch zijn er aardig wat dingen die deze game uitzonderlijk maken. Oke Harry-Bob, nu je linker voet op geel Zo vechten nauwelijks tot geen characters met hun blote knuistjes, maar heeft elk een wapen, variërend van een stok tot een 2 meter lange hakbijl. Verder speelt de game heel anders dan de andere games. Het is niet meer een evenwichtsbalk waar je op loopt maar meer een 3d omgeving waar je kan gaan en staan waar je wilt. Nou zal je zeggen, maar Rutger! In Mortal Kombat en Tekken kan je ook meerdere kanten op? Dat is ook zeker zo, maar het verschil ligt in de manier waarop. In de twee eerdergenoemde games beweeg je namelijk omhoog en omlaag door middel van sidesteps wat je toch een beetje een begrenzend gevoel geeft. In Soul Calibur 2 hebben de functies springen en bukken plaats gemaakt voor opzij lopen. Dus geen vervelende twee-keer-omhoog-tikken-om-te-sidesteppen-techniek meer die nooit werkt als je het nodig hebt maar een simpele duimbeweging naar boven of naar beneden die al voldoet. Oogverblindend, maar niet verassend Soul Calibur 2 is een mooi spel. Zeer mooi zelfs. De characters zijn prachtig geanimeerd, de omgevingen zijn, ondanks wat kaalheid, mooi vormgegeven en kleurvolle effecten van een special attack zijn om van te smullen. De character vormgeving is van een die zich gemakkelijk kan meten met de mooiste beat ‘m ups onder de zon. De animaties zijn prachtig en ontzettend realistisch. Zo zijn de kleren als echt, met de dansende muts van Link en de fulltime harde see-through tepels van Taki. Staat er een sterke wind dan gaan de rokjes en jasjes tekeer als bezetenen, terwijl ze bij een windstil klimaat enkel bewegen als het character dat doet. Last but not least hebben grote characters met zware wapens veel meer moeite en kracht nodig om uit te halen dan een licht character met bijvoorbeeld 2 korte zwaarden. Ook Gerard Joling maakt weer zijn opwachting in het tweede deel van Sing Calibur Helaas zijn de graphics niet een en al een natte droom. De omgevingen zijn zoals al eerder gezegd prachtig vormgegeven en zouden zich kunnen meten met die uit Star Fox Adventures en Metroid Prime. Het enige nadeel is dat ze wat suf en kaal zijn, het detail missend. Mensen die wel eens de voorganger Soul Calibur op de Dreamcast gespeeld hebben weten hoe ongelofelijk de graphics toentertijd waren. Nog nooit waren graphics van die kwaliteit vertoond en deze aangename verassing zorgde voor flink wat waardering onder het gamende publiek. Die verrassendheid mist Soul Calibur 2 een beetje. Het geheel is mooi maar het vermogen van de GameCube wordt niet helemaal benut, wat toch een beetje jammer is. Om dit onderwerp af te sluiten wil ik de aandacht vestigen op een laatste punt, niet echt belangrijk, maar het toch waard om even te melden. Het is bijna schandelijk om te zien hoe slecht de animatie is van het water dat opsplasht nadat er iemand is ingekieperd. Als de rest van de game er zo mooi uit ziet waarom wordt dan zoiets afgeraffeld? Super Sounds of the Soul De sound in Soul Calibur 2 is prima. De soundtrack is in vergelijking met soundtoppers als Star Wars Rogue Leader niet bijzonder, maar de magische riedeltjes die op de achtergrond langskomen zijn duidelijk ver bovengemiddeld. Men heeft hoorbaar zijn best gedaan op dit aspect, en dat is zeker niet voor niets geweest. Uiteraard is in een Beat ‘m Up de sound een van de minst belangrijke dingen, maar toch leuk en typerend voor de game dat Namco er toch wat aan gedaan heeft. Nightmare, dom als hij is, trapt keer op keer weer in de "je veters zitten los" truc. De voice acting is subliem. Met zo’n 90 verschillende geluiden per personage is ook dit een onderdeel waar duidelijk niet met de pet naar gegooid is. Bij elke aanval wordt er wel wat gezegd of gekreund door jou of je tegenstander. Ook effecten als het geklets van twee zwaarden die elkaar raken of het suizen van een stok klinken levensecht. And tonights guest is… Het zal niemand ontgaan zijn dat Link een exclusieve gastrol speelt in de Cube versie van deze game. Link zou een doorslaggevende factor moeten spelen om de Cube game te verkiezen boven zijn concurrenten. Helaas is Link niet de character waar we allemaal op hebben zitten wachten. Zijn wapens zijn vrij teleurstellend, al zal niet iedereen het daar mee eens zijn. Uiteraard zijn onder andere de Megaton Hammer en de Master Sword wel acceptabel, maar zijn lange afstandswapens als de boemerang en pijl en boog maken vechten met hem toch een stuk minder leuk. Back to Basic Een van de dingen die de eerdere games zo speciaal maakten was het diepgaande verhaal wat erachter stak. Geen andere beat ‘m up wist zo’n verhaal te scheppen dat het je daadwerkelijk interesseerde wat er gebeurde. Helaas weet Namco dit effect niet met Soul Calibur 2 te herhalen. De saaie stukken tekst die je tegenkomt als je een gebied betreedt klik je al gauw door om zo snel mogelijk door te gaan met de actie, die keer op keer velen malen onderhoudender blijkt dan het duffe langdradige verhaal. Jammer Namco, je had het verhaal ook leuk kunnen maken door middel van tussenfilmpjes in plaats van een boek in de game te verwerken. Toch, wees niet getreurd beste lezer, door de overvloed in actie zal je het verhaal nauwelijks tot niet missen. Yup.... gaat ie weer Not just a fighting game Nog zoiets wat Soul Calibur 2 anders maakt dan al die andere games zijn de verschillende spelelementen. Zo heb je om te beginnen een soort van RPG systeem waarbij je per gevecht ervaringspunten en geld kan verdienen. Het geld dat je wint kan je inruilen voor wapens om je character sterker te maken. Elk character heeft een hele rits aan wapens die over de game verspreid gekocht kunnen worden. Het aanschaffen van nieuwe wapens heeft ook effect, want elk nieuw wapen dat je koopt is sterker dan zijn voorganger. Naast deze wapens zijn er nog een heleboel dingen te unlocken als verschillende outfits, nieuwe speelarena’s en secret characters. Al deze dingen spelen zich af in een speciale speelmode: de zogenaamde Weapon Master mode. Hierin trek je de wereld rond met alle vrijgespeelde characters en bevecht je tegenstanders onder speciale omstandigheden, als bijvoorbeeld een slechts half gevulde levensbalk of hevig windstoten die je om proberen te waaien. Naast deze mode is er natuurlijk ook nog de gewone Arcade mode waarin je tegenstander na tegenstander aanpakt totdat je bij de “vlammende” eindbaas terechtkomt, waarna per character een speciaal filmpje langskomt. Levenslang Een beslissende factor bij beat ‘m ups is de levensduur. Een game kan er prima uitzien en een soepele besturing hebben maar als de game snel saai wordt is het natuurlijk onwaardig om er 60 Euro aan uit te geven. Gelukkig is het oordeel voor Soul Calibur 2 uitermate positief. De single player mode houdt je met al haar verschillende modes gegarandeerd flink wat uren onder de pannen. Soul Calibur 2 kan uiteraard ook met twee spelers gespeeld worden, maar helaas biedt deze mode, behalve heel veel uren plezier met je vrienden, niet veel nieuws. Dit neemt niet weg dat het een prima mode is waar je zeer veel tijd aan zal verbrassen, mits je een leuk stel vrienden hebt die wel van een potje rammen houden. Champange Soul Calibur 2 is alles wat we ervan verwachtten en misschien nog wel meer. Misschien mist de game de innovatiefheid die de voorgangers wel hadden, maar hij kan zich zonder moeite vergelijken met andere top beat ‘m ups als Tekken en Dead or Alive. We kunnen Soul Calibur 2 als de onbetwiste nummer 1 beat ‘m up voor de Cube beschouwen en zeker tot een van de besten in zijn genre ooit. Conclusie: Als je Zelda en Metroid Prime al hebt is dit de volgende verplichte aankoop op het lijstje, of je nou van fighting games houdt of niet.

N1 Score: 9.5

+

-

Gekoppelde games

Soulcalibur II (Nintendo GameCube)