[Review] Geschreven door Niels op 2007-01-13 23:09:07

Yoshi's Island DS

[B]Nog voordat het onofficiële vervolg op Super Mario World 2: Yoshi's Island voor de DS verscheen, viel iedereen over Nintendo heen. Was het wel slim om developer Artoon aan het werk te zetten met het geliefde Yoshi-format? Wist Nintendo dat dit voor sommige Nintendo-fundamentalisten als verraad kon worden beschouwd?[/B]

[IMG]http://www.wiids.nl/files/logoyoshids.jpg[/IMG]
Bijna 12 jaar geleden kwam het vervolg op Super Mario World voor de Super Nintendo uit in Europa. 3 jaar lang werd er halsreikend uitgekeken naar deze platformer die het kiddy-imago van Nintendo met mijlen omhoog moest krikken en tevens het langzame afscheid van de SNES moest inleiden. Na het bejubelde Super Mario World, kwam ook Super Mario World 2: Yoshi's Island die alle andere platform-games onnodig maakte en bracht Mario weer aan de macht. Tenminste, via de rug van Yoshi. Je bestuurde geen Mario meer, want die was veranderd in een baby! Nu, 12 jaar later, is Yoshi's Island DS (In japan als Yoshi's Island 2) op de markt. Dit keer met een grote verandering; niet alleen Mario is een kleine dondersteen geworden, maar ook Donkey Kong, Peach, Wario en Bowser zijn veranderd in pamperdragers. Elk karakter heeft zijn eigen karaktertrek die Yoshi het werk uit handen moet nemen. Zo kan Baby Peach haar paraplu uitgooien voor extra hoogte en heeft DK een stukje extra ramkracht. De game is alleen voor de ware oogsnoepers onder ons. Zoete graphics zoals de SNES-versie ons ook al eens wist te tonen, alleen dan nét dat tikkeltje extra dat van de NDS wordt verwacht. Werelden die uit alle kleuren van het palet bestaan en stiekem toch een vredige glimlach op je gezicht toveren. Minder had ik niet geaccepteerd van Nintendo en natuurlijk met mij vele anderen ook niet. Hoewel het allemaal erg veel op de 12-jaar oude SNES-versie lijkt, moet ik props geven aan Artoon die het toch flikt om de feeling van die retegoeie platformer van 12 jaar geleden te behouden. [IMG]http://www.wiids.nl/files/screen001.jpg border=1[/IMG][IMG]http://www.wiids.nl/files/screen002.jpg border=1[/IMG] Yoshi's Island DS is leuk, zeker voor de mensen die diep in hun hart de 2D Mario's een plekje hebben gegeven boven de 3D werelden van onze bolle loodgieter. Waar de sound soms wat in herhaling valt maken de geluidseffecten het een klein beetje goed. Het gekreun van Yoshi die een stukje hoger wil, de vijand die in een ei uitgepoept wordt door onze troeteldino en natuurlijk het gejank van een van de rug afgeschopte Donkey Kong klinken geweldig. De werelden zitten verder leuk in elkaar, alhoewel het soms lijkt alsof een level oneindig is. Sommige moment was er het gevoel dat ik al bijna 10 minuten met een level bezig was, terwijl ik bij vorige (2D) Mario-platformers een stuk minder tijd nodig had om bij de finish te komen. Overigens is dit geen minpunt in het ogen van veel mensen, maar het was een overheersend gevoel dat ik vaak had tijdens het spelen van de game. Maar wat is nou de technische verandering? De DS heeft immers twee schermen tot zijn beschikking. En daar heeft Artoon dan ook gretig gebruik van gemaakt. Als je de game voor 100% uit wilt spelen, wat wil zeggen dat je o.a. alle muntjes en mini-games moet zien te verzamelen, zul je wel eens naar boven moeten kijken! Met een druk op de knop verschuift het beeld en zie je vaker dan verwacht op het bovenste scherm een nog niet ontdekt gedeelte van het level. En hoewel het touchscreen geen extra functies aan de game meegeeft moet ik toegeven dat Artoon hiermee een extra dimensie van de game heeft weten te geven. Naast links en rechts zul je nu vaker dan normaal in een Mario-game naar boven moeten kijken. Naarmate je verder komt in de game, zul je verschillende prachtig nieuwe elementen in de gameplay zien die mede mogelijk zijn door de verschillende baby's die Yoshi kan vervoeren. Helaas zie je dit soort elementen meestal al aankomen, aangezien je kort hiervoor meestal de kans krijgt om de ooievaar te laten komen en zo vervolgens één van de baby's uit kan kiezen die je wilt gebruiken op je tocht. [IMG]http://www.wiids.nl/files/screen004.jpg border=1[/IMG][IMG]http://www.wiids.nl/files/screen005.jpg border=1[/IMG] Deze game is gewoon voor iedereen die de NDS heeft gekocht een must, vooral voor diegene die alleen maar Nintendo-only games kopen. Een dikke 9 uur had ik nodig om alles op mijn gemak te bespelen, om er vervolgens achter te komen dat ik een kleine 30% van de totale game miste in de vorm van mini-games, munten en punten. Mede hierdoor wordt ook de replay-waarde omhoog geknikkerd en mocht je de game op 100% willen spelen dan zul je de tijdsduur van mijn speelsessies maal twee kunnen doen. Must have voor Nintendo-fans, goede keus voor de rest van de wereld met een NDS.

N1 Score: 8.7

+

-

Gekoppelde games

Yoshi's Island DS (Nintendo DS)