[Review] Geschreven door Akropolis op 2007-01-24 23:23:21

Pokémon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team

Gotta catch ‘em all!” Als je voor iedere keer dat je deze slogan hoorde een euro zou krijgen, was je een rijk man. In de jaren ’90 dan, tegenwoordig heeft de Pokémon hype heel wat van zijn kracht in moeten leveren. Desalniettemin blijft Nintendo titel na titel uitbrengen, niet geheel zonder succes. Zo is ook onlangs de spin off ‘Pokémon Mystery Dungeon” uitgebracht, Red Rescue Team en Blue Rescue Team, respectievelijk voor de GameBoy Advance en DS. Interessant? Lees verder voor het oordeel. Het is donker, je hoort slecht en je weet niet waar je je bevindt. Wat licht dringt tot je door en je wrijft wat in je ogen. Je kijkt naar je handen waar je dit mee doet en ontdekt, schokkend genoeg, dat het poten geworden zijn. De poten van een Pokémon! Welke? Dit wordt vooraf bepaald door een korte vragenlijst. Ja, je hoort het goed, in Mystery Dungeon verzamel je niet die leuke kleine beestjes, maar ben je er zelf een. Zo, dat heeft Nintendo leuk bedacht. Nou, niet bepaald. Blue en Red Rescue Team zijn simpelweg nieuwe delen uit de langlopende Mystery Dungeon serie, die in Japan een ongekend hoge status geniet. Erg leuk allemaal, maar hoe werkt het precies? Okee, je bent een Pokémon. En nu? Simpel, je begint (natuurlijk!) een Rescue Team. Een wat? Ja, een reddingsteam ja. Dit houdt in dat je aan de opdrachten van je medemen..Pokémon voldoet, welke varieren van het ophalen van zo’n diertje tot het langsbrengen van een willekeurige item. Dat is het. Natuurlijk zijn er de nodige story-driven missies, maar het grootste gedeelte van de tijd ben je bezig met het doorlopen van repetitieve, nogal saaie dungeons. Niet alleen zijn de dungeons tenenkrommend saai, maar ook is de manier waarop je deze doorloopt nogal eentonig. Met je zgn. ‘partner’ (in crime) doorkruis je deze kerkers en bij iedere stap die je zet doen de andere Pokémon in de buurt dit ook. Zo kom je op bepaalde momenten een ander tegen en moet je in turn-based stijl aanvallen door op de A knop te drukken. A knop, A knop, A knop. Zo dus. Wat deze game anders maakt dan de gemiddelde RPG is dat je in plaats van een beurt aan te vallen, je ook een vakje kan verplaatsen, je aanval kan verwisselen voor een ander of een item kan gebruiken/gooien. Dit mag dan wel erg uitgebreid klinken, na er 5 uur in gestopt te hebben begin je je er, bewust of onbewust, zeker aan te ergeren. Het is niet origineel, verfrissend, spectaculair of interessant op welke manier dan ook denkbaar. Er zijn genoeg andere aspecten van dit spel die ik kan behandelen, maar eigenlijk alleen maar zonder enige goede reden ruimte verspillen. De story missies zijn vermakelijk en het verhaal steekt beter in elkaar dan bij de hele Blue/Ruby/Diamond serie. De achtergronddeuntjes zijn… achtergronddeuntjes. De graphics zijn een belediging voor de Nintendo DS, wat te verklaren is met het feit dat Red Rescue Team voor de GBA ontwikkeld is en de games samen kunnen werken. Ook een leuk iets, ja, als je vast komt te zitten in een dungeon kan je de hulp van een ander inroepen door middel van een code. Klinkt geweldig, is het niet. Al met al is Pokemon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team een gemiste kans. Het had een leuke afwisseling kunnen zijn om de tijd tussen Ruby/Sapphire en Diamond/Pearl te vullen, dit is het alleen niet geworden. Als je deze game ergens tegen komt voor een zacht prijsje van 25/30 euro en je bent niet vies van een ras-echte dungeon crawler: vooral niet laten liggen. Ben je een die-hard Pokémon fan? Denk er even over na. Heb je behoefte aan een bovengemiddelde, traditionele RPG? Overweeg het aanschaffen van deze titel niet. Wacht gewoon even op Diamond en Pearl, die het wachten wél waard zijn.

N1 Score: 6.8

+

-

Gekoppelde games

Pokémon Mysterious Dungeon (Nintendo DS)