[Review] Geschreven door Theun op 2007-03-10 00:59:45

Star Fox Command

Star Fox, een franchise van Nintendo die voor het eerst verscheen op de door ons allen geliefde Super Nintendo. De game, genaamd Star Fox, bracht met ‘hippe’ 3D graphics een goede start aan een nieuwe game van Nintendo. Niet alleen de graphics waren uitzonderlijk, maar ook de gameplay was apart. Het was namelijk de bedoeling om door een level heen te vliegen volgens een bepaalde route en de meest gigantische vijanden uit de weg te knallen samen met een paar teamgenoten. Deze trend werd voortgezet op de Nintendo 64, waar men een zelfde soort game kreeg voorgeschoteld met hier en daar wat vernieuwingen zoals voice-acting en all-range mode (rondvliegen waar je maar wilt). Het ging echter fout met de Star Fox op de GameCube. Star Fox Adventures was geen vlieg-en-schietspel meer, maar een middelmatige avonturen game. Star Fox Assault was weer een actie game, maar bevatte slechts tien levels, waarvan je de meeste te voet moest afleggen. En laat dat nou net wat slecht zijn uitgewerkt. Nu gaat de al veertien jaar oude serie met Star Fox Command het voor het eerst proberen op handheld gebied, maar kan het oude niveau van de eerste twee Star Fox games nog wel gehaald worden?

[IMG]http://www.ngcfrance.com/images/news/ds/star_fox_ds/art_003.jpg[/IMG][IMG]http://www.ngcfrance.com/images/news/ds/star_fox_ds/art_007.jpg[/IMG]
Strategie Star Fox Command, ontwikkeld door Q-games, gaat met deze eerste handheldpoging terug naar de roots: vliegen. In Star Fox Command zul je dus alleen maar ruimteschepen kunnen besturen. Dit is bij voorbaat al een geschenk uit de hemel, want alleen de grondlevels uit Star Fox 64 waren goed uitgevoerd. Toch valt er heel wat over te zeggen, want de levels zijn in deze game totaal anders opgebouwd. Om te beginnen bevat elk level een kaart, deze kaart toont de locatie van Fox zijn team, de Great Fox, vijanden en vijandelijke basissen. Het is dan de bedoeling om met de stylus een route te tekenen die Fox en zijn vrienden gaan afleggen, wat je in beurten doet. Iedere beurt mag je een route tekenen, en iedere beurt zullen de vijanden ook bewegen. Je zult wel moeten uitkijken, want je bent game over als je geen beurten meer over hebt of als een vijand de Great Fox bereikt. Het is dus de bedoeling alle vijanden te onderscheppen, die uit te schakelen en alle basissen te vernietigen voor je beurten op zijn. Star Fox Command is met deze vernieuwing dus al een stuk strategischer geworden, want je zult continu moeten plannen waar je heen gaat om het nog te halen binnen het bepaalde aantal beurten.
[IMG]http://www.ngcfrance.com/images/news/ds/star_fox_ds/scr_081.jpg[/IMG]
Knallen Tot nu toe klinkt het niet echt als een vlieg-en-schiet game, maar daar komt nu verandering in. Op het moment dat Fox of een teamgenoot tijdens het bevliegen van hun route een vijand of basis tegen komen, zal er worden omgeschakeld naar een 3D wereld waar jij de desbetreffende piloot moet gaan spelen om zodoende een opdracht te voltooien. Dit zijn altijd maar drie verschillende soorten opdrachten: vernietig bepaalde vijanden, vernietig een raket of vernietig vijanden en hun basis. Bij de eerst genoemde opdracht is het de bedoeling om door het level heen te vliegen en zodoende bepaalde vijanden uit de weg te ruimen. Deze levels, die getoond worden op het bovenste scherm met een kaartje op het onderste scherm, hebben altijd een bepaald thema, dat bepaald wordt door de plek waar je bent. Zit je bijvoorbeeld op Aquas, de waterplaneet, dan zullen alle levels een waterthema hebben. Als je in zo’n level een doelwit uitschakelt, laat deze een ster achter. Heb je alle sterren van het level verzameld dan is de vijand uitgeschakeld, zul je terugkeren naar de kaart en zal deze vijand daarvan verdwijnen. Bij een raketlevel is het de bedoeling om door vierkantjes heen te vliegen, waardoor je sneller gaat. Uiteindelijk is het dan de bedoeling een raket neer te knallen. Dit zijn toch vaak nogal saaie opdrachten, omdat ze weinig toevoegen aan de game. Wanneer je een basis moet vernietigen, is er sprake van een soort combinatie van de eerder genoemde twee missies. Eerst moet je namelijk een aantal vijanden uitschakelen en sterren verzamelen. wanneer je alle sterren hebt, zul je door boost-vierkantjes heen moeten vliegen. Zodoende vlieg je richting het moederschip en moet je een barrel-roll (rolaanval) uitvoeren om het moederschip te vernietigen. Wanneer het moederschip is vernietigd, heb je de basis overmeesterd. Soms krijg je na het vernietigen van alle vijanden en basissen op de kaart nog een eindbaas voorgeschoteld. Deze bieden in tegenstelling tot oude Star Fox games maar weinig uitdaging, maar zijn wel redelijk leuk om te doen. Alhoewel deze 3D levels er goed uitzien, vallen ze toch tegen in vergelijking met Star Fox 64. Ze zijn leuk om te doen, maar ze lijken te veel op elkaar. Ook het ontwerp van de levels is niet geweldig: ze zijn kaal en het enige verschil is vaak het thema.

Besturing en Multiplayer

Touch only Star Fox Command kent ook een nieuwe besturing, die speciaal gemaakt is voor de Nintendo DS. De game maakt namelijk volop gebruik van de stylus. Alle knoppen (op Start na) doen hetzelfde: schieten. Met de stylus zul je moeten sturen en manoeuvres moeten uitvoeren. Deze besturing werkt op zich best aardig en dat terwijl je best veel moet doen op het touch screen. Tijdens het vliegen is er op het onderste scherm, zoals eerder gezegd, een kaartje. Door gewoon over dit kaartje te bewegen met de stylus beweeg je het ruimteschip van links naar rechts en van boven naar beneden. Door snel een beweging van links naar rechts (of vice versa) te maken doe je een barrel-roll. Versnellen en remmen doe je door het touchscreen snel twee keer te aan te tikken. Tik je twee keer op de bovenste helft van het scherm, dan versnel je en tik je twee keer op de onderste helft van het scherm dan rem je af. Dit brengt wel wat problemen met zich mee, want het remmen of versnellen houdt pas op zodra je het scherm loslaat of als de meter op is (en dat duurt vaak wel even). Gevolg is dat je vaak langs een vijand scheurt, omdat je het scherm vergeet los te laten, of - als je het scherm wel loslaat – je te laat bent met draaien. Je kunt immers niet draaien als je het scherm niet aanraakt. De laatste functies van het touchscreen zijn die van het maken van een looping, een U-turn (180 graden draai) en het planten van bommen. Voor al deze functies zijn icoontjes gemaakt, waardoor ze simpel uit te voeren zijn.

[IMG]http://www.ngcfrance.com/images/news/ds/star_fox_ds/scr_077.jpg[/IMG]
Verschillende verhalen Om de 1-speler mode van Star Fox Command nog even af te maken, hebben ze een ingewikkeld verhaal toegevoegd aan de game. Dit verhaal kan op tien verschillende manieren eindigen afhankelijk van welk pad je kiest. Die verhaallijn eindigt namelijk anders als je een verhaal van een ander personage gaat volgen. Je begint altijd met Fox, maar als je Falco’s verhaal gaat volgen, zul je het grootste gedeelte van de game als hem blijven spelen. Net als in Star Fox 64 kun je dus nu weer zelf kiezen wat je gaat doen en met alle gevolgen van dien. Hiermee wordt de replay waarde van de 1-speler mode aanzienlijk hoger, aangezien het verhaal altijd anders kan lopen. Hetgeen dat best een compliment waard is! Star Fox online Star Fox zou tegenwoordig Star Fox niet zijn als het geen multiplayer mode zou hebben. Deze Star Fox bevat een simpele multiplayer mode, namelijk gewoon elkaar afknallen. Je wordt in een arena gedropt en je kan gaan schieten, met chaotische luchtgevechten als gevolg. Het spelen tegen elkaar op deze manier is erg leuk, maar ook erg oneerlijk. In ieder level worden namelijk wat power-ups gedropt, die variëren van extra sterke lasers tot onzichtbaarheid. Het is dus in feite zo dat je moet racen naar een power-up, want zonder ben je kansloos. Ook als je doodgaat en weer respawned, ben je power-up-loos. Wanneer er dan nog mensen rondvliegen mét power-ups, ben je eigenlijk al zo goed als dood. Ook is het zo dat als je iemand neerschiet, deze een ster achterlaat en je deze sterren moet verzamelen om de wedstrijd te winnen. Dit maakt het ook wat oneerlijk, want als je per ongeluk langs de ster vliegt en iemand anders pakt de ster voel je jezelf in de zeik genomen. Verder zijn de multiplayer levels wel groot genoeg, offline kun je namelijk met maar liefst zes spelers de strijd aangaan met elkaar. Dat kan met multi-card multiplayer en download-play multiplayer. Ik zei net inderdaad expres offline, want deze game kan ook online gespeeld worden met maar liefst vier spelers! Het spijtige is dat je waarschijnlijk nooit vier spelers bij elkaar kan zoeken met je DS, tenzij je tegen vrienden speelt. Het zoeken van een tegenstander gaat met Star Fox DS namelijk vreselijk slecht. Ook moet je van tevoren uitkiezen tegen hoeveel tegenstanders je wilt spelen. Als je dus kiest voor vier tegenstanders is het verspilde tijd, want zelfs als hij er drie kan vinden en geen vierde, houdt het zoeksysteem er na verloop van tijd gewoon mee op en kun je opnieuw gaan zoeken. De enige manier om dus een goede kans te maken om tegen iemand te spelen, is door te kiezen voor een twee-speler gevecht. Hierbij hoeft de DS maar één tegenstander te vinden en dat lukt ‘m af en toe nog wel. Wanneer je dan eindelijk een tegenstander (of als je veel mazzel hebt: meerdere tegenstanders) gevonden hebt, kun je gaan spelen tegen elkaar in drie rondes. Als je wint of verliest dan wordt dit toegevoegd aan je bijgehouden rang die je hebt. Dit is echter vrij nutteloos, want de meeste tegenstanders disconnecten gewoon tussendoor ergens als ze verliezen en krijgen daarvoor geen straf. Bovendien krijg je zelf geen win toegevoegd.
[IMG]http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/726/726528/star-fox-command-20060818111142224.jpg[/IMG]
Mission Complete? Star Fox Command is dus al met al een aardige game, die echter weer het oude Star Fox niveau niet weet te halen. De Wi-Fi mode is een gemiste kans, en in de 1-speler mode hadden ze beter de ouderwetse on-rails levels kunnen gebruiken. Het verhaal is dan wel weer leuk gedaan en de 1-speler mode en ook wat bekende Star Fox muziekjes keren terug in deze game. Daardoor kun je nog stellen dat Star Fox Command toch wel een aanrader is voor de fans, maar als je geen Star Fox fan bent, is deze game niet meer dan een aardige game met een enorm slechte online mode.

N1 Score: 6.9

+

-

Gekoppelde games

Star Fox: Command (Nintendo DS)