[Review] Geschreven door Timo op 2007-03-11 14:04:16

Inleiding, verhaal en gameplay

[B]Je loopt een kamer binnen. De muziek welt op. Je kijkt onrustig om je heen. Plots zie je hen, de vijanden! Je richt je WiiMote naar het scherm en begint te knallen! Wat een heerlijk gevoel. Je bukt weg achter een tafel die je net omstootte om even te bekomen, maar niet te lang, want je bent nog niet veilig. Je springt terug tevoorschijn en knalt iedereen af. De muziek wordt weer rustig. Met een sierlijke beweging breng je de WiiMote rechtop en als een echte cowboy zou beamen blaas je erover. Je keert terug naar de game en zet je avontuur voort. Nog nooit waren First-Person Shooters zo intens.[/B] De launch van de Wii bestond vooral uit minigame compilaties en ports met motion controls toegevoegd. Oké, er is niets mis met die minigame compilaties, maar het zijn geen volwaardige games te noemen. Ook de ports waren oké, maar een port blijft een port en dat valt vaak ook te merken. Red Steel, een First-Person Shooter van Ubi-Soft, is wél volledig voor de Wii gemaakt. De game mixt schiet_ en zwaardgevechten in één game en dit allemaal met de innovatieve Wii motion controls! Red Steel beloofde een hoop en velen kenen er naar met volle verwachtingen naar uit, maar kan hij deze hype wel waarmaken? [B]Verhaal[/B] Je speelt als Scott Monroe. Je bent de verloofde van een Japans meisje genaamd Miyu. Als je hoort dat je verloofde ontvoerd is en haar vader, één van de leidende figuren bij de Yakuza (de Japanse maffia) door een andere bende vermoord is, begint een meeslepend drama. De enige manier om haar te redden en je eer te verdedigen is om van Los Angeles naar Tokyo te gaan en het op te nemen tegen de Japanse onderwereld. Zoals je merkt een flinterdun verhaal met totaal geen diepgang, maar dat is meestal zo in First-Person Shooters. Er zitten wel doordachte dingen in en het houdt de game lopende, maar het voegt verder weinig toe. In Red Steel draait het immers vooral om de stoere gevechten en shoot-outs.

[url=http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/red_steel/scr_041.jpg][img] http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/red_steel/scr_041.jpg border=0 width=400 [/img][/url]
[B]Gameplay[/B] De gameplay is wat Red Steel uniek maakt. Als eerste First-Person Shooter op de Wii waren de verwachtingen hoog. Vele mensen werden enthousiast van de unieke gameplay die hen te wachten stond. In plaats van een thumbstick of een muis bewegen, gewoon in de ruimte richten en schieten thuis op je TV! Er stond een grote druk op Ubi-Soft om als eerste de toon te zetten van toekomstige First-Person Shooters. In Red Steel gebruik je nog altijd de analoge stick op de Nunchuck om je personage te bewegen, tot hiertoe niets nieuws. De echte vernieuwingen bevinden zich echter in de motion controls. De Wiimote gebruik je enerzijds om je wapens te richten of anderzijds om je katana (zwaard) te bedienen. De knoppen op je WiiMote en Nunchuck worden gebruikt voor verscheidene dingen zoals bukken, springen, een granaat bovenhalen, wapens wisselen enzovoort. Dit zijn echter niet alle mogelijkheden. Ubi-Soft heeft de Motion controls ten volle benut.
[url=http://www.wiids.nl/files/redsteelreview2.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/redsteelreview2.jpg border=0 width=400 [/img][/url]
De Nuchuck wordt niet enkel gebruikt om te bewegen. Deze controlleruitbreiding bezit ook motion controls. Als het actie-icoon, een groen handje, op je scherm verschijnt betekent dat dat je een tafel kunt omgooien ter bescherming, een lift starten, een deur openen, enzovoort. Een beweging naar boven met de nunchuck en je valt een nabije vijand aan met je katana, een onderwaartse beweging en je herlaadt je wapen. De game blijkt echter niet altijd even accuraat je bewegingen te registreren en je zult vaak je wapen herladen terwijl je eigenlijk iets anders wou doen. Het wil ook wel eens gebeuren dat je bewegingen gewoon niet geregistreerd worden. Het schieten werkt dan weer wel goed. Je kunt richten met een grote precisie en het schieten voelt héérlijk. Gewoon richten en de triggerknop achterop je WiiMote indrukken. Het voelt echt innovatief aan. Er is echter één groot minpunt. Draaien. Hierbij moet je je cursor naar de rand van het scherm richten en dan draait de camera mee. Het draaien gaat echter soms veel te traag. Als er een vijand je langs opzij zit te beschieten en je moet draaien, duurt het meestal gewoon té lang alvorens je eindelijk in de juiste richting kijkt. Als je de A-knop op je WiiMote ingedrukt houdt kun je je tegenstanders selecteren en ‘locken’. Hierna hoef je enkel je Wiimote voorwaarts te bewegen en je zoomt in, terug achteruit en je zoomt uit. Klinkt simpel, is het ook en het is echt enorm cool, maar ook dit werkt soms traag en niet zoals je zou willen.

N1 Score: 7

+

-

Gekoppelde games

Red Steel (Wii)