[Review] Geschreven door Timo op 2007-03-15 20:59:00

Inleiding, verhaal en gameplay

[B]Je loopt een kamer binnen. De muziek welt op. Je kijkt onrustig om je heen. Plots zie je hen, de vijanden! Je richt je WiiMote naar het scherm en begint te knallen! Wat een heerlijk gevoel. Je bukt weg achter een tafel die je net omstootte om even te bekomen, maar niet te lang, want je bent nog niet veilig. Je springt terug tevoorschijn en knalt iedereen af. De muziek wordt weer rustig. Met een sierlijke beweging breng je de WiiMote rechtop en als een echte cowboy zou beamen blaas je erover. Je keert terug naar de game en zet je avontuur voort. Nog nooit waren First-Person Shooters zo intens.[/B] De launch van de Wii bestond vooral uit minigame compilaties en ports met motion controls toegevoegd. Oké, er is niets mis met die minigame compilaties, maar het zijn geen volwaardige games te noemen. Ook de ports waren oké, maar een port blijft een port en dat valt vaak ook te merken. Red Steel, een First-Person Shooter van Ubi-Soft, is wél volledig voor de Wii gemaakt. De game mixt schiet_ en zwaardgevechten in één game en dit allemaal met de innovatieve Wii motion controls! Red Steel beloofde een hoop en velen keken er naar met volle verwachtingen naar uit, maar kan hij deze hype wel waarmaken? [B]Verhaal[/B] Je speelt als Scott Monroe. Je bent de verloofde van een Japans meisje genaamd Miyu. Als je hoort dat je verloofde ontvoerd is en haar vader, één van de leidende figuren bij de Yakuza (de Japanse maffia) door een andere bende vermoord is, begint een meeslepend drama. De enige manier om haar te redden en je eer te verdedigen is om van Los Angeles naar Tokyo te gaan en het op te nemen tegen de Japanse onderwereld. Zoals je merkt een flinterdun verhaal met totaal geen diepgang, maar dat is meestal zo in First-Person Shooters. Er zitten wel doordachte dingen in en het houdt de game lopende, maar het voegt verder weinig toe. In Red Steel draait het immers vooral om de stoere gevechten en shoot-outs.

[url=http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/red_steel/scr_041.jpg][img] http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/red_steel/scr_041.jpg border=0 width=400 [/img][/url]
[B]Gameplay[/B] De gameplay is wat Red Steel uniek maakt. Als eerste First-Person Shooter op de Wii waren de verwachtingen hoog. Vele mensen werden enthousiast van de unieke gameplay die hen te wachten stond. In plaats van een thumbstick of een muis bewegen, gewoon in de ruimte richten en schieten thuis op je TV! Er stond een grote druk op Ubi-Soft om als eerste de toon te zetten van toekomstige First-Person Shooters. In Red Steel gebruik je nog altijd de analoge stick op de Nunchuck om je personage te bewegen, tot hiertoe niets nieuws. De echte vernieuwingen bevinden zich echter in de motion controls. De Wiimote gebruik je enerzijds om je wapens te richten of anderzijds om je katana (zwaard) te bedienen. De knoppen op je WiiMote en Nunchuck worden gebruikt voor verscheidene dingen zoals bukken, springen, een granaat bovenhalen, wapens wisselen enzovoort. Dit zijn echter niet alle mogelijkheden. Ubi-Soft heeft de Motion controls ten volle benut.
[url=http://www.wiids.nl/files/redsteelreview2.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/redsteelreview2.jpg border=0 width=400 [/img][/url]
De Nuchuck wordt niet enkel gebruikt om te bewegen. Deze controlleruitbreiding bezit ook motion controls. Als het actie-icoon, een groen handje, op je scherm verschijnt betekent dat dat je een tafel kunt omgooien ter bescherming, een lift starten, een deur openen, enzovoort. Een beweging naar boven met de nunchuck en je valt een nabije vijand aan met je katana, een onderwaartse beweging en je herlaadt je wapen. De game blijkt echter niet altijd even accuraat je bewegingen te registreren en je zult vaak je wapen herladen terwijl je eigenlijk iets anders wou doen. Het wil ook wel eens gebeuren dat je bewegingen gewoon niet geregistreerd worden. Het schieten werkt dan weer wel goed. Je kunt richten met een grote precisie en het schieten voelt héérlijk. Gewoon richten en de triggerknop achterop je WiiMote indrukken. Het voelt echt innovatief aan. Er is echter één groot minpunt. Draaien. Hierbij moet je je cursor naar de rand van het scherm richten en dan draait de camera mee. Het draaien gaat echter soms veel te traag. Als er een vijand je langs opzij zit te beschieten en je moet draaien, duurt het meestal gewoon té lang alvorens je eindelijk in de juiste richting kijkt. Als je de A-knop op je WiiMote ingedrukt houdt kun je je tegenstanders selecteren en ‘locken’. Hierna hoef je enkel je Wiimote voorwaarts te bewegen en je zoomt in, terug achteruit en je zoomt uit. Klinkt simpel, is het ook en het is echt enorm cool, maar ook dit werkt soms traag en niet zoals je zou willen.

Zwaardvechten, graphics & sound en besluit

Dan rest ons nog het zwaardvechten. Wat kan ik zeggen over het zwaardvechten. Op sommige momenten in de game wordt automatisch je katana bovengehaald en kom je face-to-face te staan met een tegenstander. Dit komt al meteen enorm geforceerd over, omdat de zwaardgevechten op vaste momenten staan is het spel. Het zwaard bedien je met de WiiMote. Eigenlijk moet je enkel met je WiiMote een beweging maken en die wordt ongeveer overgezet naar het scherm. Dit werkt jammer genoeg helemaal niet goed. Het duurt veel te lang voor je bewegingen naar het scherm worden vertaald. Daarbij zijn er maar zo’n acht standaardbewegingen en jouw beweging wordt overgezet naar één van die acht die het er meest op lijkt. Je kunt op de momenten dat de tegenstander jou aanvalt door een snelle schudbeweging met de nunchuck die blokkeren zodat hij even verward is. Vervolgens kun jij volop met je katana aan de slag kan. Je kunt ook ontwijken door snel links of rechts te bewegen. Verder maakt het feit dat er geen bloed wordt gebruikt dit zwaardvechten op den duur gewoon ongeloofwaardig en niet leuk. Uiteindelijk kun je meestal winnen door simpelweg je WiiMote in het wilde weg rond te bewegen. Vaak vroeg ik me af: “waarom al die moeite doen zwaard te vechten als je ook gewoon je wapen kunt boventrekken?'. O, wacht, respect tussen Japanse gangs. Terwijl je net daarvoor nog een kamer vol Jappen hebt afgemaakt met pure wapenkracht. Daar hebben we dat ‘diepgaande’ verhaal weer... Uiteindelijk voelt de game wel innovatief aan, maar het voelt nog net iets te geforceerd en werkt soms niet zoals je zou willen. Gelukkig maakt Red Steel gebruik van een health-bar die zichzelf oplaadt. Als je zwaar bent beschoten tijdens een gevecht, kun je je dus even snel terugtrekken in een hoekje, een paar seconden wachten tot je health is heropgeladen en terug aan het gevecht beginnen. Ga je toch dood, dan word je net voor het grote vuurgevecht geregenereerd en kun je weer aan de slag. De basisopbouw van Red Steel zit namelijk zo in elkaar: gang, kamer met vijanden, gang, kamer met vijanden, gang, kamer met zwaardgevecht, gang, enzovoort. Tussen elke kamer wordt het spel nog eens automatisch opgeslagen. Dit brengt een hinderlijke vertraging met zich mee. Het irritante is wel dat er soms cutscenes zijn vlak voor een bepaald deel in de game en dat de game nét hiervoor heeft opgeslagen. Als je sterft, moet je de cutscene helemaal opnieuw bekijken, zonder dat je deze kan skippen.

[url=http://www.wiids.nl/files/redsteelreview1.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/redsteelreview1.jpg border=0 width=400 [/img][/url]
[B]Graphics & sound[/B] De graphics in Red Steel zijn moeilijk te bespreken. Red Steel is namelijk zo’n game die op sommige momenten prachtige en op andere momenten oerlelijke omgevingen weergeeft. De personages zijn enorm saai weergegeven en missen karakter. De wapens zijn dan weer wel goed gedetailleerd, evenals de indrukwekkende explosies en het vuur. Sommige omgevingen zijn zelfs tot op bepaalde mate destructief. Zo kun je tegels van muren schieten, ramen stukschieten enzovoort. De muziek is één van de betere elementen in de game. Geïnspireerd door typische Japanse toonladders met een westerse sound. Er is duidelijk veel aandacht geschonken aan de muziek in de game. De sfeer wordt er volledig door gezet. Je loopt rustig door een gang, opeens zwelt de muziek op. Je kijkt onrustig om je heen. Opeens verschijnen er een aantal vijanden. De aanzwellende muziek zorgt voor een soort van roes tijdens de gevechten die pas weer weggaat als je iedereen hebt uitgeschakeld. Ook aan de geluidseffecten is duidelijk aandacht geschonken. Het geluid van geweerschoten, het breken van voorwerpen en zelfs de voice-acting is allemaal meer dan goed. Dit zorgt ook voor een beter inlevingsgevoel. De vijanden zullen je plagende uitspraken toeroepen als ze je omsingelen, ze zullen je uitschelden als je hun vrienden doodschiet en om vergiffenis smeken als je ze hun wapen hebt afgepakt. Iets wat ook nieuw is en enkel op de Wii mogelijk is, is de speaker die zich in de WiiMote bevindt. Als je je wapen herlaadt, komt dit geluid uit je WiiMote. Gaat je GSM af, komt dit ook uit de speaker waardoor je bijna automatisch de WiiMote naar je oor brengt. Bij de multiplayer van Red Steel is er de “objective mode', waar elke speler informatie krijgt toebedeelt door de speaker. Om deze informatie te horen zul je de WiiMote dicht bij je oor moeten houden.
[url=http://www.wiids.nl/files/redsteelreview3.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/redsteelreview3.jpg border=0 width=400 [/img][/url]
[B]Besluit[/B] Uiteindelijk heeft Red Steel zijn hype niet volledig waargemaakt. In vergelijking met andere First-Person Shooters voelt Red Steel middelmatig en ouderwets aan. Dit neemt niet weg dat de game stiekem toch enorm leuk is. Je weet dat de game niet zo goed is, maar toch speel je het. Dit heeft vooral te maken met de innovatieve controls die, hoewel ze nog voor verbetering vatbaar zijn, de game gewoon enorm leuk maken. Red Steel heeft bovendien enkele levels die enorm goed in elkaar zitten en de game toch iets opliften uit het middelmatige, ik noem zo bijvoorbeeld het ‘konijn-level’. Geniaal gebaseerd op Ubi-Soft’s konijntjes uit Rayman Raving Rabbits. Uiteindelijk is Red Steel een goede start voor het FPS genre op de Wii en we kunnen enkel hopen dat de volgende Wii FPS de goede punten van Red Steel overneemt en de slechtere punten verbetert. Al met al is Red Steel zeker aan te raden als je gewoon een leuke game wilt spelen en en je bereid bent over de minpunten heen te kijken.

N1 Score: 7

+

-

Gekoppelde games

Red Steel (Wii)