[Review] Geschreven door Quint op 2007-03-18 20:57:35

Tony Hawk gevoel & de besturing

Vorig jaar april was het zo ver. Ik ging met school op vakantie naar Kaprun te Oostenrijk. Man man, wat had ik daar zin in. Voor de eerste keer in mijn leven skiën; ik wist van tevoren al bijna zeker dat het een onvergetelijke ervaring zou worden. Nu, bijna een jaar verder, kan ik stellen dat dat inderdaad het geval was. Ik heb met moeite afgronden rakelings ontweken, mensen hun rug zien breken voor mijn neus en bijna mijn eigen nek gebroken. Toch nam ik op het laatst een bronzen plak mee naar huis, dankzij mijn prestatie op de slalom. Ondanks het relatief hoge aantal negatieve gebeurtenissen kon dat niet opwegen aan de gigantische lol en plezier die ik heb gehad. Ik leerde skiën, werd er zelfs enigszins goed in en kon dat een paar dagen achter elkaar doen met een aantal schoolmaten om me heen. Goddelijk. Toen ik thuiskwam wilde ik meer. Ik wilde meer van de sfeer proeven en het gevoel van de skies onder mijn voeten terug. Dit was uiteraard niet mogelijk in dit koude, grillige land. Ik vond mijn toevlucht echter al gauw in een game genaamd SSX On Tour. Ik had er lol in en bij vlagen kwamen de leuke herinneringen terug. Nu is het maart 2007 en een nieuw deel uit de SSX-serie ligt in de winkels. SSX Blur. Kan deze game dezelfde voldoening geven als haar voorganger(s) en bevat ze voldoende vernieuwing om haar een aanschaf waard te maken? Mijn gevoelens zijn gemengd…

[url=http://www.wiids.nl/files/SSXBlurBox.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/SSXBlurBox.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Tony Hawk gevoel SSX Blur draait om het principe wat we ook al zagen in de voorgaande delen; koning worden van de gehele berg op je snowboard of op je ski’s. Dit krijg je voor elkaar door bovenaan te staan op het algemene scoreboard wat gedurende de game wordt bijgehouden. Punten op dit scoreboard verkrijg je door goed te presteren in toernooien, in zogenaamde ‘side-quests’ of door andere characters te verslaan in hun uitdagingen. Het spel krijgt hierdoor een soort van Tony Hawk gevoel. Je bevind je namelijk in een omgeving waar je zelf de keuze hebt om bepaalde opdrachten uit te voeren. De punten die je hier behaalt heb je onder andere nodig om mee te kunnen doen in een toernooi. In zo’n toernooi krijg je vervolgens wéér punten om die weer te gebruiken voor een ander toernooi. Zo blijf je uiteraard wel eventjes bezig, want er zijn een hoop toernooien en opdrachten. Heb je hier echter geen zin in, dan staat er altijd wel een character op je te wachten met een speciale uitdaging voor je. Al deze opdrachten, uitdagingen of toernooien draaien om óf het als eerste over de eindstreep te komen, óf om met de hoogste score te eindigen. Dit is meteen hetgeen waar het spel om draait en dus zijn er een hoop dingen toegevoegd om deze zaken ‘up te spicen’. Zo is er natuurlijk de mogelijkheid om verschillende characters te kiezen met ieder hun eigen eigenschappen. Ook de mogelijkheid om van type snowboard of ski te veranderen is aanwezig. Zoals in bijna elk spel heb je natuurlijk niet alle characters, boards of ski’s vanaf het begin beschikbaar; die zul je gedurende je avontuur vrijspelen.
[url=http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/ssx_blur/scr_095.jpg][img]http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/ssx_blur/scr_095.jpg width=450 border=0][/img][/url]
De besturing Met deze standaardgegevens heb je natuurlijk nog steeds geen enkele cruciale plek gevonden waar dit deel verschilt met zijn voorgangers. Welnu, dat zit hem in de besturing. De besturing is namelijk volledig aangepast aan de WiiMote en de Nunchuck. Buig je Nunchuck naar links of naar rechts en je stuurt je character de respectievelijke kanten op. Wil je een wat scherpere bocht maken, dan stuur je mee met de Analoge stick. Snelheid maken doe je door de Analoge stick naar voren te bewegen, remmen doe je door hem naar achteren te bewegen.Wil je springen? Met een omhoog gericht wipje van de Nunchuck stuur je je boarder of skiër de lucht in. Tricks gaan met de WiiMote. Grinden gaat vanzelf; het enige wat je daar voor hoeft te doen is recht op een richel of rail af te boarden of te skiën om vervolgens je evenwicht te bewaren. Grabs worden heel gemakkelijk gemaakt met een druk op de Z-knop, maar de échte tricks vereisen al de nodige oefening. Door de WiiMote omhoog of omlaag te richten maak je salto’s, door hem naar links of naar rechts te draaien zul je om je as draaien. Maak hiervan combinaties en je ziet je character de gekste schroeven maken in de lucht. Zorg er echter wel voor dat je dit allemaal goed timed, want anders zul je met je gezicht hard in de sneeuw terecht komen en daarbij al je punten kwijtraken. Timing speelt sowieso een belangrijke rol in het spel. Maak je meer snelheid of gaan de trucjes goed, dan neemt het ritme van de muziek in de achtergrond toe. Hierdoor wordt het moeilijker je tricks te timen; ze moeten namelijk getimed worden op de muziek. Dit vereist dus ongelooflijk veel oefening, maar dat is nog niet alles. Naast de normale tricks zijn er namelijk ook nog de ubertricks. Deze ubertricks kunnen uitgevoerd worden wanneer de speciale Groove-meter aan de rechterkant van je beeld gevuld is. Deze meter vul je door meer snelheid te maken of door succesvolle tricks uit te voeren. Zweef daarna in de lucht en er zal een icoontje verschijnen. Dit icoontje geeft het patroon aan wat je moet tekenen met de WiiMote. Druk de A-knop in, teken het patroon en je character voert de ubertrick uit. Nu klinkt dit véél gemakkelijker dan het is, want deze patronen zijn vrij lastig te tekenen en negen van de tien keer pakt het spel hem niet. Hierdoor loop je dus veel punten en visueel spektakel mis; het ziet er namelijk erg gaaf uit, zo’n ubertrick. Erg jammer dus, want het principe is geniaal bedacht, maar het had veel simpeler gemogen.
[url=http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/ssx_blur/scr_071.jpg][img]http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/ssx_blur/scr_071.jpg width=450 border=0][/img][/url]

Sound, Graphics, Multiplayer & Conclusie

Sound Dan is er nog de muziek. De muziek in de game is soms opzwepend en soms stelt het niets voor. Het heeft niet echt zijn eigen stijl wat de vorige delen wel hadden en dat vond ik een beetje jammer. Het is een mix van allerlei soorten muziek tezamen en dat brengt niet altijd de spannende boodschap die het moet brengen. Ook het feit dat de muziek haast volledig veranderd als je sneller gaat of betere tricks uitvoert, is apart te noemen. Daarnaast stopt de muziek abrupt als je ergens tegen aan botst of op je gezicht valt. Alsof het kwijtraken van je punten al niet genoeg was; de hele loop van het muziekje begint gewoon opnieuw en dat begint op den duur zelfs te irriteren. Jammer, want de muziek was altijd één van de sterkste punten van een SSX game.

[url=http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/ssx_blur/scr_093.jpg][img]http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/ssx_blur/scr_093.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Graphics Naast de muziek zijn er natuurlijk ook de gebruikelijke graphics. De graphics zien er gewoon goed uit. De sneeuw is goed verzorgd, de omgeving heeft vrijwel geen last van popups, de weereffecten worden goed weergegeven en de kleine effecten zoals het opstuivend sneeuw of het welbekende blur-effect aan de zijkant van je scherm helpen de sfeer neer te zetten die het moment vereist. Toch valt er wat te klagen over de graphics. Zo kennen de characters bijna geen detail en de bomen zijn bijna allemaal hetzelfde. Verder hebben de makers er nog een effect in gegooid wat totaal niet succesvol is; als je in de sneeuw valt na een mislukte trick of iets dergelijks, dan zit je character voor een aantal seconde onder de sneeuw. Dit slaat echter helemaal nergens op, want na een seconde of vier is dit weer in zijn geheel verdwenen en om nu te zeggen dat het er realistisch uitzag toen het wel op zat; nou, nee. Daarnaast verdwijnt het ook abrupt en in zijn geheel. Een effect wat dus duidelijk over kwam als “Nou, laten we het er in stoppen, omdat het realistisch lijkt. We hebben echter niet zoveel tijd meer over, dus laten we het afraffelen.” Er zijn dus zeker een aantal dingen op graphics-gebied die beter konden. Multiplayer En last but not least; de multiplayer. Race zo snel mogelijk naar het einde van de berg in een tweespeler splitscreen stand. Gebruik hierbij de nodige shortcuts of maak het elkaar moeilijk door sneeuwballen naar elkaar te gooien. Dit doe je door de B-knop in te houden (je grijpt hierdoor wat sneeuw), waarna je met een zwiep van de WiiMote de B-knop weer los laat. Doe je dit goed, dan zal de sneeuwbal je tegenstander treffen en hij of zij zal daarbij op de grond vallen. Naast deze standaard race-modus kun je ook nog met zijn vieren omstebeurd proberen de meeste punten te halen. Dit doe je door allerlei tricks uit te voeren of succesvolle slaloms te maken. Dit was kort samengevat de multiplayer; het stelt inderdaad maar weinig voor, maar de makers konden er ook moeilijk meer van maken. Misschien had een online-optie het een stuk aantrekkelijker kunnen maken, maar die is niet aanwezig.
[url=http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/ssx_blur/scr_076.jpg][img]http://www.ngcfrance.com/images/news/wii/ssx_blur/scr_076.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Conclusie Al met al is SSX Blur niet de game die ik had gehoopt dat het zou worden. Het tricksysteem is te moeilijk en daarmee verpest het eigenlijk de hele game als het ware. De onmogelijke ubertricks, de rare soundkeuze en de ietwat afgeraffelde graphics helpen daar ook niet bij. Tóch gaf het mij vaak wel het gevoel van snelheid en zette het een realistische snowboard/ski-sfeer neer. De ietwat beperkte multiplayer (maximaal met twee man racen en geen online-optie) is ook een misser. Tel dit allemaal bij elkaar op en je houdt een redelijk fatsoenlijke game over met een hoop gebreken. De vorige delen waren voor hun tijd stukken beter.

N1 Score: 6.8

+

-

Gekoppelde games

SSX Blur (Wii)