[Review] Geschreven door Quint op 2007-03-31 16:40:00

De essentie

Ik moet jullie iets vertellen. Het is iets waar ik al een tijdje mee rondloop, maar ik merk aan mezelf dat ik het nu kwijt moet. Ik….ik….heb ooit een Playstation 2 gehad. Ja, sorry; ik wist ook niet wat me bezielde. De games spraken me hoogstwaarschijnlijk aan. Met name een bepaalde serie, denk ik. Grand Theft Auto was geloof ik de naam. De hype, de vrijheid, de opdrachten, het stelen van auto’s, de achtervolgende politie, het neerknallen of neerslaan van criminelen, het oppikken van hoertjes; al deze gegevens waren voor mij een goede reden om zo’n zwarte kast aan te schaffen. Ik had binnen no-time alle drie de delen in mijn bezit en speelde ze helemaal plat. Nu, een paar jaar later en een PS2 minder, hoop ik op weer zo’n beleving, maar dan op een Nintendo console. Ik blijf immers een Nintendo fanboy. De mislukte True Crime serie op de Gamecube kon me helaas niet bekoren. Het lijkt er echter op dat ik nu uiterst tevreden kan zijn met deze nieuwkomer. Het is geen nieuwe GTA en ook geen nieuwe True Crime. Nee, het is zelfs beter: The Godfather: Blackhand Edition is gearriveerd op de Nintendo Wii.

[img]/files/boxarttgf.jpg[/img]
De essentie The Godfather: Blackhand Edition speelt zich volledig af in het oude New York. Je ziet het aan alles; de gebouwen, de auto’s, de kledij van de mensen: het straalt allemaal de juiste sfeer uit om je een beeld te geven van die tijd. Op een dag loop je als klein jongetje door de stad en zie je je eigen vader voor je neus vermoord worden. Je vader was een vriend van de Corleone familie en dus wordt jij onder hun hoede genomen vanaf dat moment. Je begint als onervaren jochie aan allerlei klusjes, maar naar mate de tijd verstrekt zul je uiteindelijk eindigen als de Don van de hele bende. Voor het zover is heb je echter wel het één en het ander begaan… Die klusjes die verschillen namelijk nogal wat. Één ervan is bijvoorbeeld het overnemen van een zaak. Je loopt een winkel binnen (later worden dat warenhuizen of heuse geldbanken) die op dat moment nog niet bij de Corleone familie hoort en spreekt de baas aan. “If you pay us weekly, we’ll make sure your shop will be safe.' – “No, no, no, I won’t pay you! Get lost!' Dan wordt het leuk. Iedere baas heeft namelijk een zwakke plek en jij moet die vinden om hem om te praten. Dit kun je op allerlei manieren doen. Pak een knuppel en sla zijn winkel aan gorden, grijp hem bij zijn nek en stomp hem in paar keer in zijn gezicht. Smijt hem vervolgens tegen de toonbank en trap hem een paar keer na. Terwijl je vrolijk bezig bent met dit rossen zie je een drukmetertje rechtsboven in beeld oplopen. Gaat dit metertje voorbij het groene streepje, dan kun je de baas wederom aanspreken en dit keer zal hij je wel betalen. Vanaf dat moment zul je wekelijks een bedrag krijgen wat je weer kunt gebruiken voor het kopen van wapens, kleren en huizen. Soms is het zelfs nog zo dat als je een winkel hebt overgenomen, er een deur opent naar een illegale handel achterin de winkel. Ook die neem je uiteraard over, maar dit keer doe je het op een wat vriendelijkere manier. Je koopt gewoon de baas om en vanaf dat moment run jij het desbetreffende casino, drugshandeltje, transportbedrijfje etc.
[url=/files/tgf5.jpg][img]/files/tgf5.jpg width=450 border=0][/img][/url]

De besturing & GTA-feeling

De besturing Om bij zo’n plek aan te komen pak je uiteraard de auto. Of, liever gezegd, je steelt er één. Dit gaat erg gemakkelijk en het rijden zelf is ook erg simpel, maar toch weer tof uitgewerkt. Zo heb je de ordinaire rem, maar ook een rem die speciaal bedoeld is om bij hoge snelheden een scherpe bocht te maken. Het werkt erg goed en je hebt het zo onder de knie; je bestuurt het niet met de WiiMote of iets dergelijks, maar gewoon met de analoge stick van de Nuncuck. Eenmaal aangekomen bij je bestemming en klaar om de boel over te nemen, moet je eerst aan de bak met het nodige geweld, want vaak beschermt een andere familie de boel daar. Voor je dus rustig aan de slag kunt gaan met het overnemen van bedrijfjes zul je eerst die bendeleden kwijt moeten raken. De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos en zijn allemaal geniaal uitgewerkt met de WiiMote en de Nunchuck. Als je iemand besluipt, dan ‘lock’ je hem met Z en druk je op B. Je grijpt hem dan bij zijn keel. Beweeg nu beide controllers op en neer en je laat hem stikken. Ondertussen zie je zijn levensbalkje afnemen en op den duur is het afgelopen met die persoon. Hou je niet zo van dat softy gebeuren? Sla er dan gewoon op los met het principe wat we al kennen uit Wii Boxing: sla met de WiiMote en je levert een rechterstoot, sla met de Nunchuck en je geeft een flinke linkse. Heb je een knuppel vast, dan kun je ook nog forhand / backhand slaan of verticaal. Het feit dat ik zojuist een vergelijking maakte met WiiBoxing wat betreft de controls was misschien niet zo slim, want daar was niet iedereen blij mee. Hier is het echter zo dat het allemaal goddelijk werkt en dat het spel echt doet wat jij wil. Nu is het ook weer niet zo dat je een hoogteverschil kunt bepalen in je stoten, maar dat maakt eigenlijk totaal niet uit; ligt de persoon namelijk op de grond dan schakel je automatisch over naar het trappen. Naast dit slaan zijn er nog veel meer dingen. Grijp iemand vast en geef hem een kopstoot door beide controllers snel naar voren te bewegen. Maak een snelle beweging naar links of naar rechts en de persoon die je vast hebt smijt je weg. Sta je tegen een muur aan; beweeg dan wederom de controllers snel naar voren en je laat zijn hoofd tegen de muur aan knallen. Loop je toevallig langs een kist / tafel / wat dan ook? Ga er dan naast staan en beweeg beide controllers naar links of naar rechts en je slaat zijn of haar hoofd kapot tegen het desbetreffende voorwerp. Ook het staan voor afgronden of grote ovens is erg aandoenlijk; hang een persoon boven de afgrond en gooi hem erin of eraf. Tof.

[url=/files/tgf2.jpg][img]/files/tgf2.jpg width=450 border=0][/img][/url]
En dat was alleen nog maar het slaan, schoppen en vastpakken! Ook de mogelijkheid om vuurwapens te gebruiken zit er namelijk in. Een normaal handpistool, een ware shotgun of een tommygun; ze komen allemaal langs. Ook dit schieten gaat gepaard met het locken door middel van de Z-knop. Zorg ervoor dat je gebukt bent, want dan ben jij zelf moeilijker te raken. Als je iemand in je vizier hebt kun je met de WiiMote nog op een bepaald lichaamsdeel mikken om zo je gewenste effect te krijgen. Schiet je iemand in de knieën, dan zal hij niet meer kunnen lopen op dat been; schiet je iemand in zijn schouder waarmee hij zijn wapen vasthoudt, dan disarm je hem. Een welgemikte ‘headschot’ resulteert uiteraard in een instant death. Ook dit werkt allemaal fantastisch en het is werkelijk een genot om te doen én om te zien. Vind je het locken een beetje gemakkelijk en niet iets voor echte mannen / vrouwen, dan kun je er ook nog voor kiezen om gewoon in het wild te gaan aimen met de WiiMote. Met een druk op de +-knop schakel je over naar dit perspectief en kun je je gang gaan. Super! Heb je iemand nu half doodgemept / geschopt / geschoten, dan kun je vaak kiezen voor een “Execution' move. Druk op de A-knop wanneer hij in beeld verschijnt, houdt hem ingedrukt en maak de beweging die dan in beeld komt. Dit is altijd een bepaalde kant op bewegen met de controllers of een knop indrukken. Vervolgens maak je je vijand af op een brute wijze. Denk hierbij aan het breken van zijn nek met je voet, het breken van zijn nek met je arm, hem op 2cm afstand door zijn hoofd knallen etc. Het ziet er ongelooflijk vet uit en het is ook nog eens erg tof om te doen.
[url=/files/tgf.jpg][img]/files/tgf.jpg width=450 border=0][/img][/url]
GTA-feeling Het spel zelf is opgebouwd zoals GTA. Je hebt een grote stad waar mensen in rond lopen, je hebt allerlei winkeltjes, je hebt families die bepaalde gedeeltes van de stad in hun bezit hebben, je kunt auto’s jatten, mensen vermoorden, opdrachten uitvoeren, huizen kopen zodat je er in kun saven, autobommen plaatsen, de politie op je hiel krijgen etc. Het is allemaal duidelijk afgekeken, maar dat maakt eigenlijk helemaal niet uit, want het is ook allemaal even goed uitgewerkt of zelfs beter. Het enige wat wel duidelijk minder is ten opzichte van GTA was de afwisseling van de omgevingen; zo’n beetje alles ziet er hetzelfde uit en staat volgebouwd. Daarnaast is er maar een klein aantal verschillende auto’s aanwezig op de straten en lijken de mensen allemaal op elkaar. Waar je in GTA al heel snel de politie achter je aankreeg; hier in The Godfather koop je ze gewoon om, zodat ze eventjes niet op je letten. Mocht je nu toch in de problemen komen en een hoop agenten achter je aan hebben, zorg er dan voor dat je een safehouse binnenloopt of een ander gedeelte van de stad binnenrijdt, want dan zijn ze weer weg. Een beetje onrealistisch. Ook de manier waarop de politie achter je aan komt is een beetje raar. Als je een auto steelt of iemand willekeurig vermoordt, dan krijg je ‘heat’. Een bepaalde hoeveelheid heat staat voor een aantal politieagenten die achter je aan komen. Ook al is er dus geen politie in de buurt, de heat stapelt zich toch op en op den duur komen er dus agenten achter je aan. Raar maar waar.

Graphics, Sound, Laadtijden & Conclusie

De graphics De graphics moeten even apart genoemd worden. Die zien er namelijk erg gelikt uit voor zo’n groot spel! Af en toe wil er nog wel eens een popup verschijnen, maar die vallen niet echt op. De effecten van het omver rijden van lantaarnpalen of stoplichten zien er erg mooi uit, de characters zijn realistisch en zelfs de monden bewegen exact gelijk met de woorden die ze uitspreken. Erg mooi gedaan! Ontploffingen zijn ook van de partij en zorgen ook voor het nodige spektakel. Het kapot slaan / schieten van kisten, potjes, kassa’s etc. ziet er ook allemaal erg goed uit. De auto’s zelf hebben niet echt de next-gen glans zoals we die kennen en zien er een beetje oppervlakkig uit. Ook de gebouwen zien er simpel en oppervlakkig uit; vooral degen waar je niet naar binnen kunt. Het bloed is verder weer wel goed uitgewerkt.

[url=/files/tgf4.jpg][img]/files/tgf4.jpg width=450 border=0][/img][/url]
De sound De sound is ietwat minder. De effecten van de wapens, de bevolking en de auto’s zijn verder allemaal prima, de stemmen van de originele acteurs zitten er ook in en dat klinkt uiteraard geweldig, maar de achtergrond muziek is matig. Soms wil het Godfather deuntje nog wel eens verschijnen, maar daar blijft het zo’n beetje bij. Er wordt verder weinig sfeer neergezet of het stelt weinig voor. Radio’s in de auto hadden ze toen nog niet in die tijd, dus ook daar kun je niet naar luisteren. Jammer. Geen laadtijden Ook noemenswaardig: de game loopt in zijn geheel door wat betreft de locaties. Een deur openen gaat niet gepaard met een zwart scherm of iets dergelijks, nee; je loopt gewoon meteen de kamer binnen. Dit geldt voor alles. Dit werkt ongelooflijk fijn en het zorgt ervoor dat het spel in tempo blijft. De omgevingen worden van tevoren geladen; dit zagen we bijvoorbeeld ook al in Metroid Prime. Skillpoints Vermoord je gangmembers van andere families, sluit je succesvol opdrachten af of flirt je goed met bepaalde dames dan krijg je respect. Bij een bepaalde hoeveelheid respect krijg je een skillpoint. Deze skillpoint kun je gebruiken om nieuwe vaardigheden te krijgen. Zo krijg je meer health, ren je sneller, doe je meer damage bij het slaan, kun je iemand langer vast blijven houden etc. Heb je genoeg respect bij elkaar verzameld, dan kun je in rang stijgen bij de Corleone familie. Op een gegeven moment kun je bij een bepaalde rang gangmembers huren. Ze lopen dan achter je aan en vernietigen alles en iedereen wat jij graag vernietigd wilt hebben. Ook in de auto kun je zo voor de nodige drive-by shootings zorgen in de buurt. Dit zorgt weer voor een leuke extra in de game.
[url=/files/tgf3.jpg][img]/files/tgf3.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Conclusie Al met al is The Godfather: Blackhand Edition een geweldige game waar ik heel veel plezier aan heb gehad en zelfs nog steeds heb. Het vechten en schieten is ongelooflijk goed uitgewerkt en is erg tof om te doen. De sfeer zet perfect de tijd neer en de graphics zien er goed uit. De afwezigheid van laadtijden in de gebieden is goddelijk. De afwisseling van de omgevingen is echter wat minder en daarom is er ook niet zo gek veel te doen. De wereld waarin het zich afspeelt is dan ook ietwat aan de kleine kant vergeleken met andere games uit het free roaming genre. Soms heb je het gevoel dat je een beetje in herhaling valt als je de zoveelste winkel overneemt of vijand neerknalt, maar naar mate de game vordert pak je het steeds grootschaliger of anders aan wat het leuker maakt om te doen. De variëteit in opdrachten wordt dan ook steeds groter. De stemmen van de originele acteurs zijn prachtig, maar de muziek zelf is matig. Dé GTA-beater? Op een paar kleine dingetjes na zeg ik: ja.

N1 Score: 9.2

+

-

Gekoppelde games

The Godfather: Blackhand Edition (Wii)

The Godfather: Blackhand Edition (Wii)