[Review] Geschreven door Timo op 2007-04-01 00:42:45

Verhaal & gameplay

[B]Hotel Dusk: Room 215 is het spirituele vervolg van het in 2005 uitgebrachte Another Code, de eerste game die de unieke functies van de DS ten volle en op een innovatieve manier wist te benutten. De vele creativiteit die in de game zat was echter niet genoeg om de korte speelduur en het lak aan diepte te doen vergeten. Met Hotel Dusk: Room 215 probeert ontwikkelaar Cing het volledig opnieuw. Er is duidelijk een overeenkomst in de gameplay van beide games. Het verhaal is echter volledig nieuw en diepgaander. Dit samen met de unieke grafische stijl zou wel eens kunnen zorgen dat dit dé adventure game voor de DS wordt.[/B]

[url=/files/hotelduskrecensie1.jpg][img]/files/hotelduskrecensie1.jpg width=450 border=0][/img][/url]
[B]Verhaal[/B] Soms is een beetje duidelijkheid je diepste wens. Jij speelt met Kyle Hyde. Het spel begint met een stijlvol introfilmpje; je rijdt in je wagen op een weg in [I]the middle of nowhere[/I]. Plots zie je een vrouw langs de weg staan. Je vertraagt de wagen, even hebben jullie oogcontact. Toch rij je verder. Verder, naar Hotel Dusk. Kyle is een aan lager wal geraakt FBI-agent die nu werkt als deur-aan-deurverkoper bij een bedrijf genaamd Red Star. Hij heeft een zwaar verleden. Een ex-partner en goede vriend is al jaren vermist. Hij is constant op zoek naar de waarheid. Kyle moet voor zijn job naar Hotel Dusk. Hij komt terecht in kamer 215. Deze kamer blijkt volgens de hoteleigenaar wensen te vervullen. Inderdaad, Kyle vindt zichzelf binnenin een donker mysterie en dingen worden duidelijk. In dit hotel bevinden zich veel herinneringen voor vele mensen. Wat Kyle hier ontdekt gaat verder dan zijn zoektocht naar zijn vermiste partner. De waarheid kan soms hard zijn, Kyle. Hotel Dusk is grotendeels gebaseerd op de ontwikkeling van de personages. In dit hotel verblijven een verscheidenheid aan karakters. Het is interessant hoe de vele toevalligheden zich opstapelen door de hoofdstukken heen. Het lijkt misschien wat onrealistisch, maar het is een mysterieverhaal, vertelt op een klassieke manier. Je moet het onrealistische echter vergeten bij dit soort verhalen. Hotel Dusk is een heel goed geschreven verhaal met veel intriges. Deze intriges zijn net wat je zou verwachten bij oude mysteries. Laat het gewoon op je afkomen, leef je erin mee en laat het verhaal zich opbouwen.
[img]/files/hotelduskrecensie2.jpg[/img]
[B]Gameplay[/B] Het meest opvallende aan Hotel Dusk is dat je je DS, zoals ook bij Brain Training, horizontaal moet houden. Als een boek. Het feit dat de game ook nog eens is opgedeeld in hoofdstukken (chapters), zorgt ervoor dat deze game echt aanvoelt alsof je een echte mysterieroman leest. Je bestuurt Kyle door middel van de stylus. Je kunt de game volledig doorspelen zonder ook maar één knop in te hoeven drukken. Al kun je ook gewoon bewegen door middel van het D-pad. Dan moet je wel het touchscreen gebruiken om dingen aan te wijzen of om puzzels op te lossen. Hotel Dusk is een adventure, dit betekent dus veel puzzels. Deze zullen al de functies van je DS gebruiken, maar dan ook echt alle functies. Zelfs functies waarvan je tijdens het spelen van games normaal niet zou weten dat je DS die had moet je gebruiken. Klein voorbeeldje: de sleep-mode. Zoals waarschijnlijk al duidelijk was geworden, speelt de verhaallijn een grote rol. Dit zorgt voor veel dialoog en tekst in de game. Deze maken de game er echter niet saai op. De dialogen zijn heel goed geschreven. Je moet alles goed volgen, anders zul je al snel vast komen te zitten. De gesprekken zijn typisch adventure-style. Tijdens een gesprek onthoudt Kyle bepaalde dingen waar je later verder op kunt ingaan. Kom je iets verdachts tegen, komt dit ook op je vragenlijstje zodat je je vragen later aan bepaalde personen kan stellen. Pas wel op met wat je tegen bepaalde personen zegt, anders zou je wel eens uit het hotel geschopt kunnen worden. Game over. Hotel Dusk zit vol kleine details. In de omgevingen kun je vrij rondlopen, komt je een interessant plekje tegen, kun je dit verder inspecteren. Tik het aan met je stylus, de camera zoomt dan in en je kunt de details beter bekijken. Kyle houdt een notitieboekje bij dat je zelf kunt invullen, net zoals in PictoChat. Dit is echt een leuke toevoeging. Op het einde van elk hoofdstuk is er een soort van samenvatting: Kyle zet zijn gedachten op een rijtje en er verschijnen, net als in Another Code, meerkeuzevragen over het hoofdstuk dat je net speelde. Dit helpt je dingen te onthouden in het complexe verhaal.
[img]/files/hotelduskrecensie4.jpg[/img]

Graphics, sounds & Besluit

[B]Graphics[/B] Hotel Dusk is op grafisch vlak heel apart. De game behoort zeker tot één van dé meest artistieke games die tot nu toe op de markt is verschenen. De illustraties van Hotel Dusk komen uit de hand van Keisuke Sakamoto en zien er in één woord prachtig uit. De geschetste look van de personages brengt hun echt tot leven. Ze zitten allemaal zo vol met detail. Elke emotie is perfect af te lezen en realistisch uitgebeeld. Ieder personage heeft zijn eigen karaktertrekken en manieren die geniaal tot uiting komen. Deze geschetste look vind je echter enkel bij de personages. Niet bij de omgevingen. Op het linkerscherm zie je steeds de 3D omgeving vanuit de ogen van Kyle. Op het rechterscherm zie je een plattegrond langs boven gezien. Het hotel gezien door de ogen van Kyle ziet er jammer genoeg uit als een rommelhoop van polygonen. Ontwikkelaar Cing heeft zoveel aandacht geschonken aan de geweldige illustraties, dat ze de 3D graphics volgens mij gewoon uit het oog hebben verloren. Vage en herhalende textures, saaie kleuren, blokkerige voorwerpen en de vreselijke kartonnen cut-outs van de personages die je in de 3D omgeving ziet staan. De plattegrond is simpel, maar hoeft ook niet ingewikkelder. Ga je een gesprek aan met een andere persoon, verschijnen de twee personages op beide schermen, de ene op het linkerscherm en de andere op het rechterscherm. Ze blijven beiden even lang op beeld en dat maakt de conversatie diepgaander. De prachtige illustraties zorgen er voor dat je ook echt de emoties kunt aflezen op jouw en je gesprekspartner zijn gezicht. Voor elke emotie is er wel een animatie voorzien, zodat je al snel aan de blik van je gesprekspartner kunt afleiden dat ze je beginnen te doorzien en dingen achterhouden.

[img]/files/hotelduskrecensie3.jpg[/img]
[B]Sound[/B] Net als de graphics past het geluid perfect in de setting en het verhaal. De geluidseffecten zijn van goede kwaliteit en zullen niet snel vervelend overkomen. Glas dat breekt klinkt echt als glas dat breekt en geen serie monotone biepjes, om maar een voorbeeld te geven. De achtergrondmuziek bestaat uit een hoop jazzy deuntjes die vermakelijk en prettig klinken en totaal niet irritant. Er zitten een hoop van deze deuntjes in de game, dus je zult niet snel verveeld worden door hetzelfde dat zich steeds opnieuw herhaald. De muziek is relaxerend en maakt de game er enkel beter op. Voor elke situatie zijn er bijpassende deuntjes, maar vooral de mysterieuze deuntjes maken het duistere verhaal eens zo meer duisterder. [B]Besluit[/B] Hotel Dusk: Room 215 is een artistieke game gevuld met kunst en jazzy muziek zoals je die in een oude film noir zouden passen. Het verhaal is diepgaand, maar uiteindelijk schiet het toch wat te kort en blijkt het toch iets te voorspelbaar. Afgezien van de minpunten zijn er ook gewoon zoveel goede kanten aan deze game. Een gemiddelde gamer zal veel plezier kunnen halen uit deze game, al moet je je wel door de hopen tekst weten te slaan. Cing heeft zoveel goede ideeën en als ze die beter zouden uitwerken, wordt hun volgende game een echte klassieker. Net als bij Another Code blijft er echter wat knagen na het uitspelen van deze game. Je kunt de game uitspelen in zo’n tien-twintig uur. Al leunt de game toch meer toe naar de tien uur. Deze toch wat korte duur houdt de game wel tegen verder te gaan uitweiden over onnuttige details, wat de game nu al soms neigt te doen. Tussen het midden en het einde is de game gevuld met een saai en langdurig deel, dus eigenlijk had de game toch nog net wat korter gekund. Door de hopen tekst zul je de game na het uitspelen ook niet meteen herspelen, ookal zijn er verschillende eindes. Als je houdt van games als Another Code of Phoenix Wright is deze game zeker een aanrader. Het is namelijk deze groep waar Hotel Dusk naar gericht is. De games focussen op hetzelfde puzzel/mysterie aspect. Toch is Hotel Dusk zeker ook aan te raden als je niet specifiek van dit genre houdt. De intuïtieve manier van spelen spreekt iedereen wel aan. Hotel Dusk is simpelweg een prachtige mysterieroman tot leven gekomen in een film-noir kleedje. Heerlijk.

N1 Score: 8.5

+

-

Gekoppelde games

Hotel Dusk: Room 215 (Nintendo DS)