[Review] Geschreven door Timo op 2007-04-28 17:30:16

Recensie: Wing Island

[B]Games met een lage instapdrempel zijn big business. Nintendo is heer en meester op dit gebied. Eén van de eerste demo’s van de Nintendo Wii was een vliegsimulator die de motion controls volop gebruikte. Deze demo sprak vele mensen aan vanwege de innovatieve en leuke manier waarop je je vliegtuigje bestuurde en het duurde daarom niet lang alvorens deze demo tot een volwaardige game werd omgetoverd. Wing Island.[/B] In Wing Island kruip je in de huid van Sparrow Wing Jr., een soort kruising van een vogel en een mens. Als half vogel zijnde zou je kunnen denken dat hij kan vliegen, maar om een onbekende reden kan hij dit niet. Hij heeft z’n natuurlijke vleugels omgeruild voor mechanische. Klinkt eigenlijk even dom als een vis die duikmateriaal zou gebruiken, maar dit terzijde. Sparrow erft een bedrijf van zijn opa genaamd Wing Inc., die heeft namelijk besloten zijn bedrijf achter te laten en het management door te geven aan Sparrow. In dit moet hij onder andere pakketten ophalen en afleveren, dieren ontdekken en vangen, bosbranden doven enzovoort. Dit alles gebruik makende van vliegtuigen, uiteraard.

[url=http://www.gameqube.nl/files/wing%20island6.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/wing%20island6.jpg border=0 width=400[/img][/url]
[B]Vliegen[/B] De WiiMote lijkt ideaal voor een vliegsimulator. Je zou simpelweg de controller horizontaal kunnen houden en een stuurwiel simuleren, of je zou de WiiMote verticaal kunnen houden als een besturingsknuppel en andere functies met de Nunchuck uitvoeren. Wing Island laat echter deze potentiële besturingsmogelijkheden liggen en kiest voor een besturing die een hoop minder intuïtief aanvoelt. Je vliegtuig vliegt automatisch, het enige wat jij moet doen is het sturen. Dit doe je enkel met de WiiMote. Je houdt hem plat met de voorkant gericht naar de televisie. Kantel hem naar links of rechts om te draaien. Beweeg de voorkant van de WiiMote omhoog of omlaag om hoger of lager te vliegen. Verder kun je sneller of langzamer gaan door de WiiMote snel naar voor of naar achter te bewegen en een snelle draai uitvoeren door hem snel naar links of rechts te slaan. De controls voelen aan als een gemiste kans. Er had meer in kunnen zitten. [B]In formatie[/B] Sparrow Wing Jr. is niet de enige die in het bedrijf werkt. Hij krijgt de hulp van onder andere Puffin-Chirp, zijn jeugdvriendin; zij is monteur en receptioniste. Verder zijn er enkele teamgenoten die Junior helpen tijdens zijn missies. Dit houdt in dat jij, samen met vier andere vliegtuigen, gezamenlijk door sommige missies vliegt. Soms is dit wel handig, zo kun je vijf pakketten tesamen dragen en ze sneller afgeleverd krijgen, maar over het algemeen is deze formatie enkel irritant. Hier gaat het dan ook behoorlijk fout in de gameformule. Je kunt tijdens het vliegen van formatie veranderen naar een wendbare kruisformatie, een snelle lijnformatie of een gebalanceerde v-formatie. Iedere formatie heeft dus heeft z’n voor- en nadelen. Je moet regelmatig wisselen tussen om de missietijd volop te benutten. Het probleem is dat de bewegingen die je moet maken om van formatie te wisselen te veel lijken op de gewone besturingsbewegingen en je hierdoor vaak begint te worstelen met de controls.
[url=http://www.gameqube.nl/files/wing%20island5.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/wing%20island5.jpg border=0 width=400[/img][/url]
[B]Repetitief[/B] Wing Island ziet eruit en voelt als een eerste generatie PS2 of Gamecube titel. Het verhaal is onbenullig en onnodig. Grafisch gezien is de game niet echt hoogstaand te noemen. Je vliegt over zeer ongeïnspireerde en eentonige landschappen, met lage polygonische structuren en vage textures. De game loopt echter wel erg soepel. De keuze van de controls is dus redelijk vreemd te noemen, maar dit neemt niet weg dat ze wel goed zijn uitgewerkt. Missies waarin je met een enkel vliegtuigje rondvliegt zijn best wel leuk, al worden ze zeer snel repetitief. De muziek in Wing Island past perfect binnen het simpele en toch wel kinderlijke thema van de game. De deuntjes zijn vermakelijk, maar niet meer dan dat. [B]Met z'n tweeën[/B] Iets wat Wing Island misschien een beetje uniek maakt is de manier waarop de multiplayer werkt. Je kunt met twee personen het in splitscreen tegen elkaar opnemen. Hiervoor heb je geen twee Wiimotes nodig, nee, de een neemt de WiiMote en de ander de nunchuck! Met beide controllers werkt het sturen even goed. In de multiplayer zijn leuke minigames aanwezig, zoals zoveel mogelijk ballonnen kapotvliegen, zoveel mogelijk ballonnen die achteraan je tegenstander hangen kapot laten klappen of gewoon een simpele race. Dit is misschien één van de leukere functies in Wing Island. Je bestuurt per één vliegtuigje, dus geen gedoe met formaties. De minigames in multiplayer zijn leuk en competitief. Al blijft het enkel leuk voor een paar keer, want net zoals alles in Wing Island begint het snel te vervelen.
[url=http://www.gameqube.nl/files/wing%20island3.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/wing%20island3.jpg border=0 width=400[/img][/url]
[B]Besluit[/B] Wing Island voldoet helaas niet echt aan de verwachtingen. Het is een onopvallende arcade vliegsimulator die de controls van Wii gebruikt, maar helaas niet goed genoeg. Dit resulteert in een matige game die op sommige momenten leuk is, maar over het algemeen herhalend en saai; dit geldt voor zowel de singleplayer als de multiplayer. De game kan echter wel iedereen aanzetten tot vliegen dankzij de WiiMote. De precieze controls zouden niet werken op een normale controller. Hoewel sommige missies best wel leuk zijn, vooral dan diegene waarbij je maar één vliegtuig bestuurt, is de game over het algemeen niet boeiend genoeg. Wing Island is een game waarvan de presentatie veel beter uitgewerkt had kunnen worden. Nu lijkt het op een eerste-generatie PS2 of Gamecube titel en bij een next-gen console als de Wii verwachten we veel, veel meer.

N1 Score: 5.5

+

-

Gekoppelde games

Wing Island (Wii)