[Review] Geschreven door Johannes op 2007-05-07 22:20:56

Knallen in het tweede DS deel!

Bomberman draait al een tijdje mee in de game-industrie. Vele games zijn reeds verschenen met deze character in de hoofdrol en niet zonder succes. Het eerder verschenen Bomberman DS (BDS) kwam op 8 juli 2005 bij ons in de winkelschappen te liggen voor een adviesprijs die lager lag dan de normale DS-games. Niet veel later herhaalt Hudson Soft dit kunstje door Bomberman Land Touch! (BLT) voor een ongeveer gelijke adviesprijs te laten verkopen waardoor zij hopen dat men het spel even meepikt. Slimme keuze natuurlijk, want de Nintendo DS bezit op het moment een stortvloed aan games waardoor een lagere prijs je game wellicht iets meer geld omzet. Is het tweede Bomberman avontuur op de DS geslaagd? Lees het in deze explosieve review!

Bomberman (de ~ (m.)) 1 Geschapen in 1983 door Hudson Soft 2 D.m.v. bommen anderen uitschakelen => kills! 3 Garantie voor multiplayer fun Met bovenstaande definitie heb je mijns inziens een goed beeld van wat de spellen met Bomberman inhouden. Iedereen heeft wel eens een potje gespeeld al was het op de PC, NES of DS. Iedereen weet dat het doel van het spel is door middel van bommen muren op te blazen, power ups te pakken en vervolgens je tegenstanders één voor één (of massaal tegelijkertijd) op te blazen. Hoe simpel de opzet ook moge zijn, het is en blijft leuk. Het eerste avontuur van Bomberman beviel mij goed, al was dat voornamelijk te danken aan de multiplayer. De singleplayer van BDS is, nadat ik hem vrij snel had uitgespeeld, niet meer opgestart om vervolgens alleen maar multiplayer potjes tegen vrienden te spelen. Toen ik dat spel echter speelde wist ik dat er veel meer uit te halen viel. Het kon allemaal uitgebreider. Meer statistieken, items etc. In BLT doet Hudson Soft een goede poging hiertoe. Vooral de singleplayer is in positieve zin aangepast. Arrh! Pretpark Piratenland! Ik was eigenlijk niet van plan om te veel met het voorgaande deel te gaan vergelijken, maar ik doe dit wel in die zin dat het goed is om te weten wát de verschillen zijn tussen BLT en BDS. Werd je in BDS nog level na level voorgelegd, is dit in BLT compleet anders. Hier speel je namelijk niet de ouderwetse singleplayer mode in de story mode, maar heb je zowaar een avontuur met Bomberman waarin je maar liefst 36 minigames moet voltooien over het hele eiland heen. Je kan het zien als een leuke RPG die compleet met het touchscreen wordt bestuurd. Geen knoppen en zowel bij het lopen in de grote wereld, wat erg goed werkt, als de minigames gebruik je de stylus.
De meeste minigames zijn erg leuk om te doen. Voltooi je hem eenmaal dan is het mogelijk om dezelfde minigame nogmaals te spelen, alleen heb je deze keer een hogere target. Moest je de eerste nog 300 bommen naar het goede luik in de fabriek wijzen, moet je dit vervolgens bij minstens 1000 bommen doen. Het lijkt misschien heel veel, maar in werkelijkheid zijn de meeste minigames goed te doen zowel voor het normale als het hogere target. Ik had echter niet meer de neiging om een minigame nogmaals te spelen zodra ik hem op het hoogste niveau had gehaald. Een ander punt wat ik jammer vind, is dat de behaalde score in de singleplayer niet meer terug te zien was in de speciale minigame mode, te openen vanuit het basisscherm van BLT. Vooral door dit was er voor mij niet de drang om nogmaals een highscore neer te zetten. Een klein, maar toch jammerlijk punt. Daartegenover staat de erg leuke mogelijkheid om alle minigames nog eens met iemand anders te spelen. Offline, dat wel. De online functie voor deze Attraction Mode is helaas niet van toepassing. Een nadeeltje als je niemand in de buurt hebt die deze leuke minigames tegen je wilt spelen. Springbommen en clownpak… voor Bomberman?! Het doel van Bombermans avontuur op dit eiland is onder andere zoveel mogelijk ‘stukjes’ te verzamelen. Dit doe je op verschillende manieren. Speel je een minigame uit en houd je je aan de gegeven target, dan zal je een ‘stukje’ verdienen. Deze stukjes zijn in verschillende soorten. Zoals je met spelkaarten wel weet zijn er vier soorten: harten, klaveren, schoppen en ruiten. In BLT moet je zoveel mogelijk van deze stukjes verzamelen om nieuwe deuren te openen. Je kan ook stukjes verdienen door uitdagingen aan te nemen. Je ontvangt dan een e-mail (ja, Bomberman gaat mee met zijn tijd!) waarin een character vertelt dat hij op je staat te wachten. Versla je hem vervolgens, dan zullen verschillende beloningen mogelijk zijn om in ontvangst te nemen. De ene keer is het een ‘stukje’, terwijl het de andere keer een Token is. Met deze laatste soort kan je speciale items kopen bij een roze Bomberdame die je weer verder helpen in je avontuur.
Bomberman zal deze keer ook in clownpak met een vissenkop en waterbommen rondlopen. Wat een combinatie denk je misschien, maar het is soms noodzakelijk om zo rond te lopen wil je van een character een beloning ontvangen. Het is een grote zoektocht om alles te halen in het Pretpark Pirateneiland. Je bent dan ook wel een tijdje zoet. Vijftien uren vermaak in de singleplayer kan je zeker verwachten en dan heb ik nog geeneens de multiplayer besproken!

Met z’n allen knallen!

In BDS werd de multiplayer als redder gezien van het spel. Nu kan ik zoals je ik je hierboven al hebt verteld, dit gelukkig niet het geval is in BLT. Desondanks zal de multiplayer toch voor de vele uren / dagen / weken plezier zorgen. In BDS vond ik het jammer dat het laden zolang duurde, er geen statistieken werden bijgehouden en het erg veel van hetzelfde was. Dat laatste is aan de andere kant geen minpunt, want zodra ik multiplayer opstartte was het al weer enkele uren later of de accu van de DS die het begaf, waardoor het explosieve bommenvermaak werd gestaakt. In BLT is daar verandering ingekomen. Er worden nu enige statistieken bijgehouden, maar dat kan naar mijn mening meer. Bij een spel als Mario Kart DS werden de statistieken met je tegenstanders netjes bijgehouden en kon je later nog even onder de neus van degene schuiven die je voor de zoveelste maal heb verslagen. Dit punt wordt echter wel goed gecompenseerd door wederom de mogelijkheid om in totaal met z’n achten te spelen op één iemands gamecard! Offline is dat natuurlijk één groot knalfestijn. Hoe meer DS’en, hoe meer vreugde met dit tweede Bomberman deel op de DS!

Echter, een belangrijk punt wat mij opviel en ik bijzonder jammer vond om te constateren was dat er geen nieuwe items zijn toegevoegd. Alsof dat nog niet erg genoeg is, zijn er ook nog eens enkele items uit het assortiment van Bomberman verwijderd! Wat te denken van de ideale remote control bom? Of de ‘doodskopbom’ die door merg en been heen gaat? Om dan nog maar te zwijgen over het ‘full power voorwerp’ waardoor je vuurlijn in één keer maximaal werd. Ten slotte heeft Hudson Soft ook nog maar besluiten om de Powerbom eruit te pikken. In dat opzicht zijn vier interessante en leuke massavernietigingswapens teniet gegaan. Als je BDS al hebt, voelt BLT een beetje als een uitgeklede multiplayer. Bij mij blijft de vraag hangen ‘waarom?!’ De exacte reden is mij niet bekend, maar het kan misschien te maken hebben met de online mode waarin het waarschijnlijk te makkelijk wordt om via een afstandsbediening je bommen af te laten gaan wanneer je tegenstanders in de toekomstige vuurlijn staan. In dat opzicht begrijpelijk, maar deze beslissing zorgt er toch ook voor dat offline spelers die het niet leuk vinden om online te spelen of gamers die hiertoe niet de mogelijkheid hebben, nogal bedrogen worden achtergelaten. De mogelijkheid om met de veelzijdige opties een spel op te starten zijn erg groot. De keuze uit 21 levels met verschillende thema’s en doelen zorgen ervoor dat als je even niet meer een normaal potje bommen wilt leggen, je er ook voor kan kiezen om een wedstrijdje te doen wie het eerst de gouden kroon vindt door middel van stenen muren op te blazen. Al met al kan er wel gezegd worden dat de offline multiplayer wel voor ouderwets zweet, bloed en tranen zorgen in positieve zin. De grootste troef van Bomberman Land Touch Dat is toch wel de online mogelijkheid. Een natte droom voor Bombermanfans die eindelijk eens via hun DS hun explosieve kunsten wilden laten zien. Het is mogelijk om in één potje tot tegen maximaal drie anderen te spelen. Met z’n vieren is het dan wat minder druk i.t.t. de offline potjes waarin je tegen zeven anderen speelt, maar dit maakt het niet minder spannend. Integendeel, doordat je je tegenstander niet (al te goed) kent is het moeilijk te verwachten wat hij zal doen. De computer bijvoorbeeld in BDS en BLT haalden keer op keer rare capriolen uit (ook op het hoogste niveau) waardoor het soms nogal makkelijk, voorspelbaar en saai werd. Via het online gedeelte is het mogelijk om via de beroemde / beruchte Friend Codes tegen vrienden te spelen. Je kan in BLT namelijk tegen alleen vrienden of rivalen spelen. Ook zijn er de derde en vierde mogelijkheid om tegen Nederlanders of tegen iedereen waar dan ook ter wereld te gamen.
Hoe meer spelers je virtueel vermoordt en potjes wint, hoe hoger je rang wat resulteert in één van de vier te verkrijgen titels die je skill level aangeven. De online mode is zeker een reden waardoor aanschaf van dit deel geen verkeerde keuze is.

De graphics, het geluid, de gameplay en replay

Heb je BDS gespeeld dan weet je hoe dit spel in elkaar zit. Simpel doch effectieve 2D beelden die er mooi uitzien op de twee schermen van de DS. Het geluid is geen enkel moment hoogstaand, maar dat hoeft ook niet. Door de momenten waarop opperste concentratie nodig is, luister je toch niet meer naar het melodietje. Hooguit de knallende bommen en de kreten van je tegenstander die tegenover je op zijn DS zijn character probeert te laten overleven in jouw vuurregen. De besturing van BLT is prima en ik zou het niet beter kunnen wensen. Zowel het touchscreen gedeelte als de normale knoppenbesturing voelt goed en compleet aan. Geen geforceerde besturingscombinatie tussen knoppen en touchscreen. Tot slot is de replay het sterkste punt. Dat is het altijd al geweest in elk Bomberman spel. Keer op keer blijven knallen, ik krijg er geen genoeg van! Al had ik wel een gemengd gevoel toen onlangs Bomberman Land Touch! 2 werd aangekondigd.

Conclusie na ontelbare uren explosief vermaak Bomberman Land Touch! is een titel waar ik een tijdje naar uitkeek toen ik Bomberman DS al helemaal had uitgespeeld. Vooral de online mode is het wachten, wat al niet al te lang was, zeker waard gebleken. De singleplayer doet mij die van BDS vergeten en de minigames zijn herspeelbaar tot je ze kan dromen. Multiplayer voelt gebrekkig aan bij het eerste DS deel, maar zoals gezegd maakt de online mode veel goed. Heb je erg veel plezier beleeft aan het eerste Bomberman avontuur op de DS, dan is een aankoop van dit tweede deel niet misplaatst. De niet al te grote veranderingen zijn jammer, maar worden goed gecompenseerd door de vele uren vermaak. Bomberman Land Touché!

N1 Score: 8

+

-

Gekoppelde games

Bomberman Land Touch! (Nintendo DS)