[Preview] Geschreven door Marcel op 2007-05-23 19:35:56

Super Smash Bros. Brawl

Masahiro Sakurai is degene die samen met Satoru Iwata Super Smash Bros. Melee ontwikkelde. Ieder gingen ze hun eigen weg. Sakurai verliet Nintendo en begon zijn eigen bedrijf: Sora. Iwata werd de inmiddels beroemde directeur van Nintendo. Zelfs in deze functie smeekte hij zijn bloedbroeder om opnieuw een Smash Bros. game te regisseren. Sakurai stemde in en Super Smash Bros. Brawl was geboren! Super Smash Bros. Melee is wellicht de meest succesvolle GameCube game. Het simpele concept dat men op de Nintendo 64 introduceerde werd verder uitgediept met meer opties en personages. Echter werden de spelfiguren hierdoor wel minder uniek. Klonen als Dr. Mario, Young Link en Pichu waren eerder regel dan uitzondering. Om de vechtersbazen ieder goed uit te balanceren, zijn er in Brawl een aantal kopieën weggelaten en nieuwe personages toegevoegd. Onder de afwezigen zijn waarschijnlijk spelfiguren als Dr. Mario. Een simpele kostuumverandering van de standaard Mario die in het spel verwerkt was. Uiteraard is de laatst genoemde loodgieter wel terug te vinden in de game, net als Link, Kirby, Pikachu, Fox en vele anderen. Naast een cast van bekende Nintendo helden zijn er ook nieuwe toegevoegd om het spel meer inhoud te geven. Onder andere Wario, Pit en Meta Knight binden de strijd aan in een van de vele arena’s. Uiteraard allerlei locaties uit Nintendo spellen. Wat dacht je van een Mario Kart Circuit of een tempel uit Zelda? Het klinkt de Smash Bros. speler misschien bekend in de oren.

Allereerst is er de grafische kant van het geheel. Link vecht gezellig mee in zijn Twilight Princess gedaante terwijl Mario zijn klassieke tuinbroek en overalls heeft aangetrokken. Tevens heeft Fox Mcloud een metamorfose ondergaan die we wellicht vaker te zien krijgen. De algehele stijl van Smash Bros. Brawl is scherper, meer episch en meeslepender. Zo zijn de arena’s gedetailleerder en zijn ze voorzien van allerlei lichteffecten. De lichteffecten veranderen doormiddel van een dag en nacht cyclus. Daarnaast kunnen diverse van deze vechtplekken kapot, waardoor de strijd ergens anders voortgezet moet worden. Het spel doet in presentatie niet onder voor de GameCube versie, orkestrale muziek gecomponeerd door Nobuo Uematsu. Deze man is onder andere verantwoordelijk voor de soundtrack van diverse Final Fantasy spellen; Klassiek ofwel magnifiek. Daarnaast wordt aan de muziek gewerkt door grote namen uit de spellenindustrie als Akihiro Honda(Metal Gear Solid), Jun Fukuda(Killer 7) en Tomoko Sasaki(NiGHTS). De besturing van Super Smash Bros. Melee is wonderwel intact gebleven. Het lijkt erop dat Sakurai de GameCube controller verkiest boven het zwaaien en zwiepen met de Wii Remote of nunchuck. Aan de ene kant een briljante zet aangezien er niets mis is met de klassieke besturing. Aan de andere kant zetten we wat kanttekeningen bij de keuze. Allereerst zorgt het ervoor dat niet iedereen direct aan de slag kan met het spel aangezien niet iedere Wii bezitter een Classic Controller of GameCube controller in huis heeft. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat Super Smash Bros. Brawl niet nieuw aanvoelt. Dezelfde besturing na 4 á 5 jaar sinds Mêlee, wellicht is het tijd voor iets nieuws. Immers is het grootste verkooppunt van de Wii de unieke besturing, een exclusieve topper als Smash bros. wordt op zijn minst geacht gebruikt te maken van deze optie. Aan de andere kant zien we de klassieke pookjes en knopjes liever niet verdwijnen. Nog steeds is het in Smash Bros. Brawl de bedoeling om je vijanden zoveel mogelijk schade aan te richten alvorens je deze het level uit “smasht”. De besturing is niet het enige wat men gekopieerd heeft uit Super Smash bros. Melee. Veel bewegingen en acties uit de eerdere spellen zijn wederom beschikbaar. Zo hebben de klassieke spelfiguren vrijwel dezelfde moves. Denk aan een vuurbal voor Mario of een zwaardslag voor Link. Het tempo in deze Smash bros. ligt echter lager dan voorheen. Dit geeft de speler meer tijd om bewegingen uit te voeren en te ontwijken. Tevens wordt de arial combat hierdoor interessanter. De tijd tussen een sprong en het opnieuw landen is verlengd, waardoor je meerdere acties kunt uitvoeren in de lucht. Wie liever met beide benen op de grond blijft staan heeft ook een aantal nieuwe mogelijkheden. In dit spel kunnen alle spelfiguren kruipen. Het is nog onduidelijk welke nieuwe moves of aanvallen dit met zich mee zal brengen maar opmerkelijk is het in ieder geval wel!
[img]files/ssbd3.jpg[/img]
Zelfs bij de klassieke gameplay elementen zijn enige kritiekpunten te bedenken. Een langzamer spel maakt het volgens Sakurai gemakkelijker. Het is nog maar de vraag of de echte diehards daar blij mee zullen zijn. Smash Bros. Melee heeft veel populariteit te danken aan de alsmaar groeiende community. Talloze nieuwe bewegingen en moves als “Wave dashen” zijn ontdekt door het diepgaande spelmechanisme, zodra deze aanvallen niet meer uitgevoerd kunnen worden gaat er wellicht wat diepgang verloren. Doormiddel van items kun je jezelf helen of vijanden uitschakelen. Eet bijvoorbeeld een Maximum Tomato( bekend uit de Kirby spellen om jezelf te herstellen) of gebruik een paddestoel om te groeien. Naast de klassieke voorheen geïntroduceerde voorwerpen zijn er een aantal nieuwe toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan een Nintendog die het speelveld bedekt. Ten slotte heeft men een nieuw “superitem” ontwikkeld. Zodra je een Smash bros. logo pakt, kun je een speciale move doen. Mario zal de complete arena in een vuurzee veranderen, terwijl Samus met een krachtige Beam haar tegenstanders bestookt.
[img]files/ssbd7.jpg[/img]
Als verassing heeft Sakurai wederom een collega ingeschakeld. Hideo Kojima heeft Solid Snake beschikbaar gesteld als nieuwe vechtersbaas. Eerder al vroeg Kojima het team van Smash Bros. Melee of Solid Snake toegevoegd kon worden. Echter was hij te laat en kon Solid Snake niet meeknokken in dat spel. Sakurai is echter een goede vriend van Kojima en stemde in met het plan om Solid Snake toe te voegen in Super Smash Bros. Brawl. In ruil hiervoor krijgt Kojima een aantal exclusieve speelsessies met de game, wie wil dat nou niet! De volwassen gameheld beschikt over een raketwerper en explosieven. Tevens kan hij rondkruipen over het speelveld. Snake is een waardevolle toevoeging omdat het spelfiguur wellicht entree biedt aan meer third party karakters. Denk bijvoorbeeld aan Sonic, Simon Belmond of Megaman. Aan de hand van de lijst musici die meewerken zijn ook Sora(Kingdom hearts), Isaac(Golden Sun) of NiGHTS(NiGHTS) niet ondenkbaar. Voor de online freaks onder ons is er goed nieuws; waarschijnlijk zal Smash Bros. Brawl een online optie voor vier spelers bevatten, maar in ieder geval de mogelijkheid bieden om met twee man online te spelen. Een online ranking systeem ziet Sakurai tot op heden niet zitten. Wel wil hij de single player flink uitbreiden met nieuwe opties en wellicht het verhaal voor ieder personage aanpassen. Uiteraard kun je nog steeds Smashen met meerdere personen op één console. Hetgeen wat Smash Bros. zo geschikt maakt als meerspeler titel. Het blijft gissen naar de verdere toevoegingen in deze Smash Bros. titel. De wildste geruchten doen de ronde en een aantal klinken goed in de oren. In ieder geval hopen wij dat er wederom een aantal klassieke levels te vinden zijn in het spel. Daarnaast hebben we totaal geen moeite met veel hebbedingetjes zoals de trofeeën uit Mêlee. Een optie om nieuwe spelfiguren te downloaden is wellicht iets te ver gezocht, Maar we verwachten op zijn minst een Mii ondersteuning. Wellicht kunnen deze de Polygon en Wireframe teams vervangen uit de eerdere spellen.
[img]files/Brawlss3.jpg[/img]
Super Smash bros. Brawl weet te imponeren met strakke graphics en een fenomenale soundtrack. Daarnaast heeft het spel alles in zich om dé Wii titel van het jaar te worden. Met spellen als dit in het vooruitzicht is de toekomst van de Wii niets dan rooskleurig. Laten we hopen dat men genoeg vernieuwd om het spel echt uniek te maken, zonder dat de echte Smash Bros. feeling verloren gaat. Bij iedere keuze is wel een minpunt gemoeid. Toch blijven we het volste vertrouwen hebben in Masahiro Sakurai, die niet alleen Mario, Zelda en alle andere helden naadloos verwerkt in een actievolle game; maar ook nog is een reünie organiseert van al het muzikaal talent dat de game-industrie te bieden heeft.

Gekoppelde games

Super Smash Bros. Brawl (Wii)