[Review] Geschreven door Marcel op 2007-05-25 19:00:30

Mario Strikers Charged Football

Nog 20 seconden op de klok beste mensen! Mario sprint naar voren en duikt voorbij zijn tegenstanders. Hij springt, schiet en…scoort!

[img]files/strikerss1.jpg[/img]
Mario Strikers Charged Football is Mario’s tweede uitstapje naar één van Europa’s populairste sporten. Zoals je waarschijnlijk al verwacht had, hebben Mario Strikers Charged en het klassieke voetbal weinig met elkaar te maken. Sterker nog: behalve de twee doelen is er niets van onze volkssport te bekennen. Completer Mario Strikers Charged is in alle opzichten completer dan zijn voorganger: Mario Smash Football. Het spel heeft diverse broodnodige opties die in het eerste deel ontbraken. Een tutorial mode om je op weg te helpen; maar ook simpele dingen zoals een volumeregeling voor zowel de effecten, muziek als achtergrond geluiden. Omdat je het spel vanuit een vogelvluchtperspectief aanschouwd, is er tevens de mogelijkheid om de camera bij te stellen. Op een klein scherm is het raadzaam om iets verder in te zoomen, aangezien de actie vrij heftig en hectisch kan zijn! Vanzelfsprekend spelen Mario en zijn maten de hoofdrol in Mario Strikers. Het spel geeft je de mogelijkheid om te voetballen met een stuk of tien personages. Zowel de klassieke figuren uit het paddenstoelenrijk, als de moderne verzinsels van Nintendo. Het is belangrijk om jezelf af te vragen wat voor soort speler je bent. Een verdedigende speler zal meer profijt hebben van Donkey Kong, terwijl de snelle aanvallende speler met Peach uit de voeten kan. De verscheidene Nintendohelden hebben ieder hun sterke en zwakke punten. De uitgebreide groep captains wordt bijgestaand door een diverse selectie van medespelers. In Mario Strikers Charged nemen teams van vier spelers het tegen elkaar op. De lijst met sidekicks bestaan uit diverse personages zoals: Toad, Boo en Koopa. Je kunt ze strategisch opstellen voor de wedstrijd begint. Er is een keuze uit diverse spelmodi. Allereerst is er de mogelijkheid om het in “Domination” op te nemen tegen een vriend of computer gestuurde tegenstander. Daarnaast is er een solo mode beschikbaar getiteld: “The Road to the Strikers Cup”. Ten slotte zijn er uitdagingen te vinden in de vorm van een “Challenge” mode. Denk bijvoorbeeld aan een doelpunt scoren om de gelijke stand weg te werken of het maken van een bepaald aantal goals. De uitdagingen zijn een beetje cliché en verre van diepgaand.
[img]files/strikerss2.jpg[/img]
Door alle spelelementen te voltooien met de diverse captains kun je nieuwe levels, personages en tevens cheats vrijspelen. Bovendien is er de mogelijkheid om speciale trofeeën te ontgrendelen. Meestal worden deze uitgereikt als je aan bepaalde voorwaarden voldaan hebt. Daarnaast worden alle online behaalde scores netjes bijgehouden per Mii personage. Een handig lijstje laat ten slotte zien hoeveel procent je van het spel voltooid hebt. Mooier Een wedstrijd Smash Football wordt gespeeld, of beter gezegd uitgevochten in één van de vele stadia. Zowel de klassieke uit het GameCube spel als gloednieuwe zijn aanwezig. De oudere arena’s zijn oppervlakkig en staan in schril contrast met de prachtige nieuwe arena’s. Desondanks zijn deze grafisch wel ietsjes opgepoetst. De nieuwe velden hebben echter ieder een eigen thema en tal van hindernissen. Denk bijvoorbeeld aan: lavastromen, rondvliegende tractors en elektriciteit. Een groot deel van de arena’s zijn afgesloten met een stroomhek; zodra je deze aanraakt, wordt je speler getrakteerd op een stroomschok. Ieder voetbalveld is mooi ontworpen en prima afgewerkt. Toejuichend publiek en achtergrond animaties zijn veelvuldig aanwezig. Tevens worden de helden van het spel prachtig in beeld gebracht door de robuuste grafische motor. Helaas hebben ze, afgezien van enkele accessoires, weinig verandering ondergaan. Een enkele ruwe rand of modderige ondergrond nemen we voorlief, aangezien ik het spel nooit heb kunnen betrappen op haperingen.
[img]files/strikerss4.jpg[/img]
Ruiger De actie van Mario Strikers Charged is een stuk minder hectisch dan voorheen. Het concept van Smash Football is verder ontwikkeld en uitgediept. In Mario Strikers wordt gebruik gemaakt van een stalen bal. Deze verandert van kleur bij ieder schot dat je uitvoert. Bij de eerste pass kleurt de bal rood, vervolgens paars en geel. Net zolang totdat de witte “Charged” stand wordt bereikt en de bal moeilijker te onderscheppen is. Het aanvalschot kan versterkt worden. Hierdoor kan mede het aanvalsschot versterkt worden. Door de B knop in te houden, kun je het schot opladen en harder schieten. Echter kost het opladen van een schot extra tijd, waardoor de tegenstander de kans krijgt om de bal weg te kapen. Om dit laatste te voorkomen kun je bal hoog overspelen door middel van de Z en B knop. Het zogenoemde lobje dient tevens als “Skill Shot”. Door op het juiste moment de bal naar de speler te schieten die het dichtst bij het doel loopt, start er een slowmotion sequentie. Dit geeft de betreffende speler de kans om de bal er met een kopstoot of prachtige salto in te knallen. Mocht de verdedigende partij alsnog te dichtbij komen dan kun je altijd nog een ontwijkmove uitvoeren. Koopa rolt zich op in zijn schild, terwijl Yoshi een klein sprongetje maakt. Als je niet de bal hebt, is het natuurlijk belangrijk dat je deze wel krijgt. De eerste methode is voor de echte diehard Smash Football spelers; een harde beuk die doormiddel van een zwaai met de Wii Remote geactiveerd wordt. Om het iets zachtzinniger aan te pakken kun je met D-pad een tackle uitvoeren. Dit laatste heeft zowel voor als nadelen. Als je een vijand aan de kant beukt, blijft hij of zij langer op de grond liggen. De tackle daarentegen zorgt ervoor dat je direct de bal bemachtigd. Het valt niet mee om een goede en snelle speler tegen te houden. Daarom is er een aantal Power-Ups beschikbaar, bijvoorbeeld een paddestoel om te versnellen of een ster om onsterfelijk te worden. De aanvallende partij kan uiteraard ook een beroep doen op deze voorwerpen. Een goed gericht schild of of gerichte bom is zeer effectief tegen tegenstanders die op een kluitje lopen. De belangrijkste toevoegingen qua gameplay zijn de nieuwe “Super Ability” en “Mega Strike”. In het eerste spel had men al een “Super Strike” verwerkt. De “Super Ability” is geheel nieuw. De “Super Ability” verkrijg je als voorwerp, je kunt deze dus niet op ieder moment oproepen. Ieder personage kent zijn eigen speciale move. Waluigi laat bijvoorbeeld een veldoverschrijdende heg achter die zijn tegenstanders blokkeert. Mario groeit tot reusachtige proporties en Yoshi kruipt in zijn ei. De “Super Ability’s” zorgen ervoor dat de keuze van je spelfiguur nog belangrijker wordt. Een ruftende Wario is wellicht minder effectief dan Waluigi. Dit laatste karakter kan zichzelf met de eerder genoemde heg opsluiten. Hierdoor kun je zonder hindering een “Mega Strike” uitvoeren. Jammer, want de overige speciale aanvallen zijn wel goed uitgebalanceerd.
[img]files/strikerss3.jpg[/img]
Leuker De “Mega Strike” activeer je door de B knop in te houden. Een klein tellertje gaat lopen en door op het juiste moment nogmaals de B knop in te drukken kun je zowel het aantal ballen als de snelheid van je “Mega Strike” bepalen. Hoe verder je van het doel verwijderd bent hoe moeilijker het is om de “Mega Strike” te timen. Zodra je de “Mega Strike” uitvoert, start er een animatie waarbij de team captain hoog de lucht in springt en met een speciale beweging de bal richting de keeper knalt. In Mario Strikers Charged kun je met deze aanval maximaal zes goals maken. Voor de tegenpartij is er een mogelijkheid om de “Mega Strike” tegen te houden. Als het grote aantal vurig geladen stalen ballen het doel naderen, komt er een handschoen in beeld. Het is de bedoeling om de ballen weg te tikken met de A knop. De mate van succes hangt niet alleen af van je eigen kunnen. Als de aanvallende captain geen kaas heeft gegeten van “Mega Strikes” dan zullen ze heel langzaam op je afkomen. Mocht deze wel degelijk een pro zijn in het timen van “Mega Strikes”, dan heb je een probleem. Zoals eerder vermeld kan een “Mega Strike” maarliefst zes doelpunten opleveren. Na zo een perfect schot is de wedstrijd eigenlijk al beslist. De meeste potjes duren drie á vijf minuten: wie zo snel mogelijk een “Mega Strike” maakt, is gegarandeerd de winnaar. De sidekicks hebben geen toegang tot de “Mega Strike”. Wel hebben de hulpjes ieder een speciaal schot. De Hammer Bros. gooien eerst een salvo van hamers alvorens ze op het doel schieten. Koopa kan de bal veranderen in een schild en Monty Mole heeft de mogelijkheid om ondergronds langs de keeper te glippen. In tegenstelling tot “Mega Strikes” leveren deze speciale acties slechts één doelpunt op. Je wordt na iedere goal getrakteerd op een vrolijk filmpje waarin je held wordt toegejuicht. Men heeft voor ieder figuur een andere stijl gekozen. Wario maakt zijn entree met een Russische ballade en Luigi met een western deuntje. Er valt weinig regelmaat te ontdekken in de soundtrack. Wonderwel zijn alle verschillende muziekstijlen wel goed uitgewerkt. Mario Strikers Charged hangt niet alleen af van je kwaliteiten, maar net zo zeer van geluk. Je kunt de keeper niet beïnvloeden buiten de “Mega Strikes”. Hetgeen er voor zorgt dat je je niet hoeft te bekommeren om het doel als de strijd om de bal nadelig uitpakt. Echter is de keeper niet altijd even verstandig. Vaak genoeg vliegt er een bal in het net die hij gemakkelijk had kunnen hebben. Het toekennen van voorwerpen is ook geheel willekeurig, omdat er maar een stuk of zeven in het spel verwerkt zijn. Je krijgt vaak dezelfde toegedeeld. Het kan zomaar gebeuren dat de tegenstander regelmatig een ster of “Super Ability” krijgt. Het is zonde dat men niet beter oplette toen deze functies verwerkt werden in het spel. Het zijn vaak dit soort ergernissen die het plezier snel kunnen bederven.
[img]files/strikerss5.jpg[/img]
Conclusie Mario Strikers Charged Smash Football is een uitgebreid vervolg met een goed uitgewerkt spelconcept. De presentatie en opties staan als een huis. Het enige minpunt is de afwerking, die soms wat te wensen overlaat. De ruige actievolle gameplay is niet voor iedereen weggelegd. Daarnaast heeft het spel nog steeds geen overmaat aan singleplayer elementen. Toch mag Mario Strikers Charged zich met recht tussen het karige lijstje van Wii must-haves voegen. Mario Strikers Charged Football is zowel online als offline te spelen. Mocht je meer willen weten over de online optie of het spel juist daarvoor aanschaffen; op pagina 2 kun je een uitgebreide beschrijving vinden!

Mario Strikers Charged Football - Online

Nintendo lanceert met Mario Strikers Charged Football de eerste online Nintendo Wii game. Als eerste mogen de Europeanen genieten van Nintendo’s nieuwe WiFi architectuur die Nintendo speciaal ontwikkelt voor Battalion Wars II. Nintendo is tot nu toe erg in gebreken gebleven op het gebied van online gaming. Neem bijvoorbeeld Mario Kart DS. Weinig lag of connectieproblemen, maar een hoop valsspelers die het spelplezier bederven. Metroid Prime Hunters had juist wel last van lag en daarnaast een overmaat van herstelvoorwerpen. De respectievelijke concurrenten van Nintendo’s online mogelijkheden, zoals XboxLive en Steam, razen Nintendo in alle opzichten voorbij. Lobby’s zonder friendcodes en updates om problemen met de balans of connecties te verhelpen. De speerpunten van een goede online game zijn dan ook: 1. Connectiesnelheid 2. Balans 3. Plezier Als aan al deze punten voldaan wordt dan is er pas een kans dat het betreffende spel een succes wordt op het wereldwijde web.

[img]files/strikerss6.jpg[/img]
Friendcodes, weg ermee! Mario Strikers Charged Football heeft twee online mogelijkheden. Allereerst is er een “Friend Roster” waarmee je vrienden kunt toevoegen. Je online profiel: het Mii Personage, krijgt een friendcode toegewezen. Als je het op wilt nemen tegen een andere Wii bezitter dan moet je zijn of haar friendcode toevoegen. Als je één of meer vrienden hebt toegevoegd op je Wii, kun je een vriendschappelijke wedstrijd spelen via de Nintendo WiFi Connection. In deze spelmode zijn alle levels en spelfiguren beschikbaar. De friendcodes zijn nog steeds erg omslachtig. Omdat je Mii personage als online profiel fungeert, krijgt deze een friendcode toegewezen. Mario Strikers Charged geeft je de mogelijkheid om met twee personen op een enkele Wii online te spelen. Hiervoor moet je echter twee Mii’s aanmelden op Nintendo’s netwerk en is de tegenstander gedwongen om zowel de friendcode van jouw Mii als die van je medespeler in te voeren. Nintendo had er beter aan gedaan om het friendcode systeem compleet te schrappen.
[img]files/strikerss9.jpg[/img]
Ondanks dat je de mensen in de “Friend Roster” kent, heb je alsnog geen mogelijkheid om via tekst berichten te chatten. Een voice-chat optie is uiteraard ook niet aanwezig aangezien Nintendo nog geen microfoon heeft uitgebracht. Het voelt alsof we terug in de tijd gaan met deze online optie. Immers had Metroid Prime Hunters al de optie om vrienden toe te voegen onder het spelen, zonder dat daarvoor codes benodigd waren. Slechts een invite was voldoende. Daarnaast had dat spel wel chat opties voordat een wedstrijd begon. Het kan ook anders! De tweede online mogelijkheid van Mario Strikers Charged is gelukkig een stuk minder omslachtig. Het systeem genaamd Domination Draft” zoekt automatisch naar een andere speler. Zodra je een geschikte persoon gevonden hebt, krijg je eerst te zien wat voor connectie diegene heeft. Met een aantal sterren wordt aangeduid hoe goed de connectie tussen jouw Wii systeem en die van je tegenstander verloopt. Een connectie van vier sterren levert geen problemen op, twee sterren of minder zorgt voor hinderlijke lag. Er wordt automatisch een level gekozen en je kunt niet dezelfde Striker kiezen als de tegenpartij. Geheel willekeurig word je onder “Home” of “Away” ingedeeld. Als je thuis speelt, mag je als eerste een personage kiezen. Als dat de favoriet van de andere speler blijkt te zijn, dan is er een grote kans dat je zult winnen! Het verloop van de wedstrijd hangt af van het stadion. Een simpele grasmat levert nauwelijks problemen op. Echter wordt het anders wanneer er een stadium wordt gekozen met tal van hindernissen. In het bijzonder de arena met elektriciteitsbedradingen, die haast onspeelbaar is door lag. Tevens garandeert een connectie van vier sterren niet altijd een goede connectie.
[img]files/strikerss7.jpg[/img]
In Mario Strikers Charged Football is er geen mogelijkheid om vals te spelen. Hierdoor komt het echt aan op je kwaliteiten, in plaats van veredelde tactieken. Desondanks zijn sommige spelfiguren iets te krachtig of te zwak. Yoshi is razendsnel met het maken van “Mega Strikes”. Bowser is daarentegen een langzame verdedigende speler. Mario Strikers Charged is geen ontzettend gecompliceerd spel. Toch had ik het iets anders aangepakt wat betreft de special moves. Alle “Domination Draft” matches zijn ranked. Dat houdt in dat er op een online scorebord wordt bijgehouden tot welke plaats jij in de wereldranglijst behoord. Voor iedere gemaakte goal verdien je één punt. Als je wint komen daar nog eens tien punten boven op. De verliezende partij krijgt één punt als troostprijs. Wie als eerste twee potjes wint, mag zich de winnaar van de “Series” noemen. Als iemand besluit om de wedstrijd tussentijds te staken dan worden er punten afgetrokken. De connectie wordt beeindigd en naar alle waarschijnlijkheid zie je de tegenspeler nooit meer terug.
[img]files/strikerss8.jpg[/img]
Conclusie De online mode van Mario Strikers Charged Football is wonderbaarlijk genoeg goed ontworpen. Nintendo voegt beetje bij beetje mogelijkheden toe aan de WiFi Connection. Toch blijft de service een beetje in de middelmatigheid hangen. Laten we hopen dat Battalion Wars II ons de mogelijkheid geeft om spannende veldslagen te voeren tegen vijandelijke legers. Met zestien man online spelen moet zelfs op de Wii mogelijk zijn. Tot die tijd zullen we ons echter moeten vermaken met een potje online voetbal. Ondanks dat het vrij goed is uitgewerkt, blijft het leuker om gezellig thuis met vrienden Mario Strikers Charged te spelen.

N1 Score: 8

+

-

Gekoppelde games

Mario Strikers Charged Football (Wii)