[Review] Geschreven door Johannes op 2007-05-27 15:38:31

Apes, start your engines!

Het jaar 1997: Rare brengt een half jaar na Mario Kart 64, Diddy Kong Racing voor de Nintendo 64 uit. Een waardige concurrent en wordt door sommigen zelfs als beter, leuker en completer gezien dan diens voorbeeld. Het jaar 2007: Rare (inmiddels al een half decennium niet meer bij Nintendo, maar bij diens concurrent, Microsoft) brengt anderhalf jaar na Mario Kart DS, Diddy Kong Racing DS uit. Het resultaat? Lees het in deze apige review!

[url=http://www.wiids.nl/files/diidykongracingbox_eur.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/diidykongracingbox_eur.jpg width=375 border=0[/img][/url]
Om gelijk maar met een schokkend feit te beginnen: ik heb nooit het voorrecht gehad om Diddy Kong Racing op de Nintendo 64 te spelen. Vanaf jongs af aan was het voor mij noodzakelijk om steeds mijn geliefde Nintendo console te verkopen als ik de nieuwste parel van Nintendo wilde bemachtigen. Over Diddy Kong Racing hoorde allemaal verhalen die van redelijk positief tot perfect uitliepen. Toen Rare bekend maakte dat het kleine aapje zijn debuut zou maken op de DS door middel van een racegame gelijkwaardig aan de N64 versie, bestond er bij mij geen twijfel om dit spel op z’n minst een kans te geven. Stel je voor… Je eerste autorijles. Ikzelf kan hem nog goed herinneren aangezien ik niet zo heel lang geleden ben geslaagd. Echter, de eerste keer dat je achter het stuur stapt, is niet iets wat je snel zal vergeten. Het voelt allemaal nog een beetje onwennig, terwijl je het allemaal misschien iets makkelijk had voorgesteld. Je hebt naar anderen gekeken en jij zou het ook zo kunnen. Hetzelfde is het geval met Diddy Kong Racing DS. Je kiest één van de verschillende characters, die elk zo zijn voor- en nadelen hebben. Vervolgens verschijn je voor de start en wil je natuurlijk zo snel mogelijk langs je ‘vrienden’ scheuren. Een snelle start verkrijg je door middel van een bepaalde handeling op het touchscreen uit te voeren. Het gaat goed totdat je de eerste bocht tegenkomt. Met veel pijn en moeite, kom je er met enkele krassen op je kart redelijk goed doorheen.
[url=http://www.wiids.nl/files/DKR_Screen_004.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/DKR_Screen_004.jpg width=225 border=0[/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/DKR_Screen_003.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/DKR_Screen_003.jpg width=225 border=0[/img][/url]
Volgende keer toch maar de rechterschouderknop gebruiken zoals dat zo ideaal werkte in Mario Kart DS? Nog een bocht en ik probeer hetgeen wat ik zojuist had bedacht. Het gevolg is dat ik frontaal tegen een muur botst. In mijn linkerooghoek zie ik de resterende zeven deelnemers vrolijk langs mij scheuren, nog net niet toeterend van feestvreugde. Ik probeer zo snel mogelijk achteruit te rijden, maar ook dit gaat niet zoals het hoort. Misschien komt het doordat ik de Mario Kart serie (terecht?) zo leuk vind en daarom veel speel, dat ik niet aan de besturing van dit apenspel kan wennen, maar het feit dat je niet even snel en makkelijk je kart in z’n achteruit kan zetten om hem vervolgens met een soepele beweging langs de muur te verplaatsen, waar je zojuist tegenaan was gebotst, komt mijn humeur niet echt ten goede. De rest van de race probeer ik nog combo’s te maken van blauwe en rode ballonnen, die respectievelijk voor snelheid en raketten zorgen. Echter, het mag niet baten. Ik verlies de race. Zonder te twijfelen probeer ik het nog een keer. Ditmaal zegevieren Diddy en ik!

Nog meer obstakels in dit apenspel

…dat een grote, lelijke, blauwe olifant… Gelijk naar je toekomt zodra je dit eerste level hebt gehaald. Hij brabbelt wat in het rond en ik zeg dat ik het allemaal wel begrijp. Hij vertelt dat het doel van dit ‘racefestijn’ zoveel mogelijk gouden ballonnen verzamelen is. Hoe meer je er hiervan verzamelt, hoe meer levels en mogelijkheden er op het variërende eiland ontstaan. Heb je op een gegeven moment alle racelevels in een wereld voltooid, dan staat je een wedstrijdje tegen de eindbaas te wachten. Versla je deze voor de eerste keer, dan zal elk racelevel omgetoverd worden in een laat-zoveel-mogelijk-ballonnetjes-knappen-in-een-automatisch-bestuurd-voertuig-vanuit-first-person-view-level. Het touchscreen komt hier voor het eerst echt tot zijn recht. Jij moet minimaal zo’n dertig á veertig opgeblazen ballonnen laten knappen. Dit is best vermakelijk om te doen, al ging het bij mij op den duur vervelen. Het spel kwam op een gegeven moment in een onaangename routine. Totdat wederom de grote, lelijke, blauwe olifant tevoorschijn kwam!

[url=http://www.wiids.nl/files/DKR_Screen_001.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/DKR_Screen_001.jpg width=225 border=0[/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/DKR_Screen_002.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/DKR_Screen_002.jpg width=225 border=0[/img][/url]
…je de mogelijkheid geeft om ook in een vliegtuig te racen… “Nu wordt het leuk,” dacht ik. Ditmaal koos ik voor Dixie om de 3D werelden rondvliegen. Zodra ik opsteeg en de grond onder mijn voeten steeds verder weg zag gaan, wilde ik niet even niet meer terug naar de kart. Achteraf was dat geen correcte en logische gedachte. Het is in deze racegame natuurlijk de bedoeling om zo snel mogelijk drie rondjes te racen wat logischerwijs tot gevolg heeft dat je bochten snel en scherp neemt. Met de kart was het al een rare droom zodra je een obstakel tegenkwam, maar met dit vliegende object is het een ware nachtmerrie! Je valt namelijk langzaam omlaag en het is niet mogelijk om enige invloed uit te oefenen op dit ding. Het lag absoluut niet aan de stewardess waardoor dit vliegtuigje niet als eerste de finishlijn passeerde. Evenmin lag de schuld bij mij. Na enkele pogingen en levels verder gaat bij mij de vraag jeuken: waarom niet lekker dichtbij de grond racen? Close to earth, want dan kan je minder snel als game noch als ontwikkelaar hard op je bek gaan. Na de nodige routine verscheen wederom de circusartiest die beter bij gorilla Bokito in Diergaarde Blijdorp gezet kon worden! …maar je dit niet wilt… Want de voertuigen die dit (hopelijk inmiddels al door Bokito verslinde) beest je voorschotelde, waren het niet waard om over naar huis te schrijven! Het laatste voertuig dat Taj (zo heet dit afschuwelijke beest met een behoorlijk vage ingesproken stem) je aanbiedt is een hovercraft. Een gemengd gevoel treft mij. Niet meer in de lucht, maar wel op het water. Als dat maar goed gaat. Niet dus! Hier werd Diddy Kong Racing DS één grote hel zoals ik die niet veel meer had meegemaakt met de door mij laatst gespeelde games. Ik kan op twee manieren vertel hoe ik het ervaren heb om in deze hovercraft tegen anderen rond te racen. Ik kies maar beter voor het alternatief al zegt het passeren van de voor de hand liggende mogelijkheid al waarschijnlijk genoeg. Vond ik het vliegtuig nog erger dan de kart, de hovercraft staat met stipt bovenaan als meest akelig voertuig in Diddy’s raceavontuur.
[url=http://www.wiids.nl/files/DKR_Art_001.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/DKR_Art_001.jpg width=375 border=0[/img][/url]
…en je toch is overkomen! Je kan verschillende dingen doen. Boos worden van je niet al te beste aankoop. Je kon je vijfenveertig Euro's immers vast beter besteden! Of zoek je het hogerop en ga je je recht een schadevergoeding verhalen? Tja, je kan proberen om op grond van onrechtmatige daad (art. 6:162 BW) je schade te verhalen op Rare doordat je misschien in je nostalgische gevoelens bent geschaad. Echter, ik geef je weinig kans. Mocht je dit spel nog niet hebben aangeschaft, dan raad ik je dit niet ten volle aan. Ben je op zoek naar een enigszins leuk raceavontuur waar alle aspecten van de Nintendo DS aan te pas komen, dan zal je wel plezier beleven met de vrolijke figuren in dit spel. Denk je echter rationeel, alle onderdelen van de game in overweging nemend, kom je tot een andere conclusie. De graphics zijn nog goed, maar met geluid en replay gaat het bergafwaarts. De multiplayer (die je met één kaart kan delen) is zowel off- als online niet dé redding voor het geheel. Ook voor de mogelijkheid om banen te creëren en vervolgens online te versturen zodat anderen hier los op kunnen gaan gewapend met character en voertuig naar keuze. Dit werkt gewoon goed naar behoren, maar kan zoals gezegd niet het singleplayer-avontuur doen vergeten. Waar ik ten tijde van de launch nog redelijk uitzag naar deze titel, kan ik nu niet meer bedenken waarom deze titel naast Mario Kart DS in mijn collectie mag staan. Stuur dit apenspel maar terug naar Rare en hoop op betere apentijden!

N1 Score: 6.1

+

-

Gekoppelde games

Diddy Kong Racing DS (Nintendo DS)