[Review] Geschreven door Joost op 2007-06-11 18:43:43

Wario: Master of Disguise

Op de DS reeds voorgegaan door Wario Ware, begeeft Wario zich wederom in een DS avontuur. In Wario: Master of Disguise probeert hij voor de zoveelste maal zijn oneindige honger naar schatten te stillen. In hoeverre weet de 3rd party ontwikkelaar van dit spel in kwaliteit op te leven naar Wario's voorgaande platformavonturen? Wii-DS biedt antwoord op deze vraag. [url=http://www.wiids.nl/files/WarioDSArt02.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/WarioDSArt02.jpg border=0 width=250 align=left [/img][/url]Schatten en rijkdom Verrassend genoeg werd de eindbaas van Mario Land 2 voor de Game Boy de eer toebedeeld de held te spelen in de eerst volgende Game Boy Nintendo platformer: Wario Land: Super Mario Land 3. Bruut beuken en het tactisch gebruiken van verschillende hoeden die je vaardigheden als vliegen en vuur spuwen lieten gebruiken, waren de sleutels tot succes. Omdat ieder mens in wezen van nature een slecht, inhalig roofdier is, kon slechterik Wario rekenen op een flinke schare fans en werden niet alleen het eerste, maar ook de daarop volgende delen van de Wario Land spellen een succes, evenals de Wario Ware spellen, waarin in rap tempo ‘micro’-games met elkaar werden afgewisseld. Met Wario: Master of Disguise keert de franchise in zekere zin terug naar Wario’s 2D sidescroll platform-avonturen. Goed, een Japanse 3rd party developer, onbekend met het ontwikkelen van Wario spellen, is dan wel belast geweest met het maken van deze titel, maar de focus ligt wederom op het transformeren in een groot aantal verschillende vormen, ditmaal met behulp van kostuums in plaats van petten. En schatten en rijkdom zijn nog steeds je drijfveren. In hoeverre weet de ontwikkelaar de kwaliteit van de voorgaande Wario platformers te benaderen? Ik zocht het voor je uit, met rode wangetjes van opwinding. De stok In een suf, gevoelsmatig lang filmpje wordt na het aanklikken van een nieuw spel de verhaallijn onthuld. Wario, arm als hij is, maar tevens nog steeds even hebzuchtig als altijd, kijkt een televisieprogramma over een meesterdief. Overduidelijk jaloers (‘This chump is a thief? How’s he gonna steal any treasure if he’s dressed like such a bonehead?’) kijkt Wario gefascineerd toe hoe deze meesterdief gewapend met een toverstok zichzelf een nieuw, hip kostuum aanmeet. Na een tijdje is Wario het zat (‘Bah, I want in on the action, this guy ain’t worthy.’). Hij trekt zich terug in zijn kelder en komt een paar momenten later weer terug in beeld, voorzien van een zelf gecreëerde ‘Telmet’: een helm die hem op zijn commando naar televisieseries laat teleporteren. De show van de meesterdief is nog aan de gang, maar haast is gewenst. Vlug worden een paar knoppen van de Telmet ingedrukt en zien we Wario uit de lucht in de show vallen.

[url=http://www.wiids.nl/files/WarioDS04.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/WarioDS04.jpg border=0 width=250 [/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/WarioDS02.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/WarioDS02.jpg border=0 width=250 [/img][/url]
Gelukkig wordt zijn val gebroken door de meester dief zelf. Ontdaan van dit onverwachte leed laat deze zijn toverstok uit handen vallen, waar Wario direct gebruik van maakt door deze op te rapen. In eerste instantie niet onder de indruk van dit even later in het spel elementaire verlengstuk van het lichaam, bemerkt hij snel dat het vinden van schatten er een stuk eenvoudiger door wordt. Door de stylus ter hand te nemen en bepaalde symbolen op het touchscreen te tekenen, verandert Wario in een van acht verschillende vormen, welke je gedurende je avontuur een voor een vergaard. Om levels tot een goed einde te brengen en zoveel mogelijk schatten te vinden, moet je van elk van deze vormen, kostuums, gebruik maken. Denk hierbij aan een astronauten-, schilders-, of professorenvorm, die elk hun eigen kwaliteiten herbergen. Schiet als astronaut op schakelaars om deuren te openen, schilder als schilder blokken om deuren te openen, of scan als professor de omgeving op verborgen schatten. Verachtelijk De levels waarin je begeeft, zijn niet alleen suf en langdradig (aldoor backtracken, aldoor dezelfde puzzels uitvoeren), maar worden, om de situatie nog een tikkeltje ernstiger te maken, constant onderbroken door vervelende mini-games (vang drollen in wc’s – dat werk) die succesvol moeten worden afgesloten om de talrijke schatkisten te openen. Hiernaast passen de levelthema’s geenszins bij Wario. Zo maak je onder anderen een realistisch aandoend cruiseschip onveilig, struin je door een museum, enzovoort. Gesteld kan worden dat we hier te maken hebben met een artistiek drama, een vlieger die eveneens opgaat voor de saaie fantasieloze vijanden, die nergens weten te verrassen of te imponeren. De beelden die je voorgeschoteld worden, doen pre-DS aan, maar worden nog wel gecompenseerd door redelijk geluid. [url=http://www.wiids.nl/files/WarioDS05.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/WarioDS05.jpg border=0 align=right [/img][/url]De besturing van Wario voelt over het algemeen behoorlijk goed aan. Met je linkerhand spring je (d-pad boven), loop je en buk je. Tikjes op het touchscreen laten je de alom bekende dashmove uitvoeren, mits je je standaardkostuum aan hebt. De tekens tekenen die nodig zijn om van kostuum te veranderen wekken echter wel ergernis. Vaak is het zaak om vlug te wisselen tussen twee vormen, en omdat het touchscreen jouw penstreken niet feilloos registreert, verander je vaak genoeg óf helemaal niet, óf in een verkeerde vorm. Tijdens eindbaas-gevechten zijn dergelijke fratsen funest. Het spijt me om te zeggen dat we hier gewoon met een ouderwets slechte game te maken, die op geen enkel vlak verrast en eenvoudigheid vreselijk saai aandoet. Ik zou het bijna niet durven om een spel voorzien van mijn geliefde Wario als verachtelijk te bestempelen, maar ik doe het bij deze toch. Tuurlijk, er zijn veel slechtere spellen dan Master of Disguise verkrijgbaar, maar je begrijpt het idee. Met tranen in m’n ogen ‘Zoon, waarom huil je?’ Vroeg m’n moeder, die zojuist mijn kamer kwam binnenlopen. ‘Och moeder,’ snikte ik met grote uithalen. ‘U zou het toch niet begrijpen.’ ‘Mijn zoon, je weet dat je met zorgen en problemen altijd bij me terecht kan,’ antwoordde ze. Hierop dacht ik even kort na. ‘Goed,’ zei ik, terwijl de waterlanders onverminderd hard naar beneden stroomden. ‘Ik zal de situatie kort uiteenzetten. Het fictionele spelfiguur Wario, een figuur waarvoor mijn waardering en respect immer groot waren, is op wel dusdanig vunzige en smerige wijze in een of ander inspiratieloos, waardeloos en vervelend spelletje gedeponeerd, dat ik nu al dagen kamp met een ongekend naar gevoel in mijn onderbuik, lijd aan angstaanvallen en word overvallen door enge dromen.’ Ik pauzeerde kort en haalde een frisse teug lucht in. ‘Het steekt mij dat dit kloeke figuur zo schaamteloos wordt uitgebuit. Maar niet alleen dit stemt mij tot grote droefheid moeder, oh nee, tevens het feit dat dit spel naar alle waarschijnlijkheid blind gekocht gaat worden door minder fanatieke videospelletjesbeoefenaars is een zeer, zeer kwalijke zaak. Ik heb er begrip voor, dat wel, het doosje van Master of Disguise glinstert aanlokkelijk, en wordt gesierd door een mooi stukje art, maar als de arme stakkers toch eens zouden weten wat ze er mee in huis halen…’ Ik werd overmand door een nieuwe stroom tranen en de bijbehorende emoties. Moeder keek een tijdje zwijgend toe, knipperde met haar ogen, en zei toen vastberaden: ‘Joost, schrijf jij niet voor een Nintendo spelletjes site?’ Ik knikte bevestigend. ‘Nou,’ vervolgde ze. ‘Verspreidt het woord, laat weten dat dit spel met dit Wario figuur de aanschaf niet waard is.’ Ik veegde de tranen van m’n wangen en glimlachte breed: ‘Moeder, ik zal me er per direct toe zetten…’
[img]http://www.wiids.nl/files/WarioDSArt03.jpg width=450 [/img]

N1 Score: 5

+

-

Gekoppelde games

Wario: Master of Disguise (Nintendo DS)