[Review] Geschreven door Michiel op 2007-06-28 19:06:42

Spider-Man 3

Examenzeges uitbundig vieren, op vakantie naar tropische oorden, misschien eerst lange werkdagen maken om deze te kunnen veroorloven; iedereen geeft een eigen invulling aan z’n eerste vakantiedagen. Ik? Ik kreeg op de eerste dag van m’n vakantie Spider-Man 3 voor de Nintendo DS om er een kritisch stukje tekst te schrijven. Nou ja, daar gaat ‘ie dan!

spidey3logo.jpg
Web van aandacht De afgelopen jaren hebben we maar liefst drie films mogen verwelkomen met Spider-Man in de hoofdrol. Bleef het vroeger bij een tekenfilm of comic book, inmiddels is Spidey uitgegroeid tot één van de meest succesvolle superhelden met een nog indrukwekkender kassasucces. Nog geen twee maanden geleden sierde de roodblauwe held samen met z’n duistere counterpart de bioscoopadvertenties en kwamen miljoenen fans af op de derde en laatste film uit de reeks. Wat natuurlijk niet uit kan blijven is een spel gebaseerd op dit kassasucces, en op warempel dezelfde dag als de première kon je Spider-Man 3 voor zo’n beetje elk denkbaar apparaat in huis halen. Ka-ching! Vrij slingeren Wanneer je het spel opgestart hebt en een lesje basiswebslingeren voltooid hebt waan je jezelf in de enorme stad New York. Vicarious Visions had vooraf duidelijk wat ambitie voor deze titel want New York ís ook echt groot! Oorspronkelijk was het waarschijnlijk de bedoeling dat je in totale vrijheid door de stad heen kon slingeren, maar gezien de toch wat gelimiteerde hardware van de DS hebben ze dit beperkt tot een vast parcour. Het effect blijft leuk, want ondanks dat je aan een soort rails vast zit kan je vrij rond slingeren door de verschillende wijken van de stad. Central Park, Harlem, Chinatown en nog vele anderen vormen de basis voor het spel, want vanuit deze wijken moet je de verhaallijn voltooien. Helaas is het in de praktijk allemaal wat minder mooi dan het klinkt, want ondanks het feit dat je hiermee een hoop uurtjes vol kan maken, wordt het spel al snel erg rommelig. Door middel van matig uitziende cut-scenes heeft Vicarious nog getracht enige structuur in het spel aan te brengen, maar uiteindelijk raak je toch een beetje de clue kwijt en begin je gewoon lukraak aan missies.
[img]/files/spiderman3nds5.jpg border=1[/img] [img]/files/spiderman3nds4.jpg border=1[/img]
Raggen met die spin Het leukste onderdeel van het spel is wel de behendigheid die je gaandeweg opdoet. Het webslingeren werkt best goed en al snel slinger je als een professional tussen, over en onder gebouwen op weg naar je volgende slachtoffer. De missies bestaan veelal uit het uitschakelen van allerlei soorten bad-guys, het redden van mensen of het uitschakelen van bommen. Echt moeilijk zijn de missies niet te noemen, maar met enige regelmaat zit er eentje tussen waarvoor je toch echt even een aantal keren opnieuw moet beginnen. Daarnaast kan je tijdens je free-roam sessie door New York nog even je al behaalde missies verbeteren in een zogenaamde Ultimate Challenge of een race beginnen. In die laatste is het de bedoeling om binnen de tijd een aantal checkpoints te halen die kriskras door de stad heen zitten. Het is met name in deze races waar je je slingertechnieken volledig onder de knie moet krijgen om ze te kunnen halen. Lekker frustrerend als het na de tiende keer nog niet gelukt is, maar heerlijk als je ‘m dan tóch haalt! Het vechten gaat via het touch-screen en dat is vooral in het begin erg wennen. Door op een bepaald punt van het scherm te drukken zal Spidey zich in die richting focussen en allerlei soorten bewegingen uitvoeren. Helaas is het touch-screen te klein om zo’n accurate besturing mogelijk te maken en al snel veeg je in de richting van je tegenstander over het scherm en zie je ‘m de vreemdste manoeuvres maken. Jammer genoeg kan je niet van besturing wisselen en zit je dus vast aan het touch-screen. Gelukkig kom je met wat vegen ook flink ver en voldoet het om verder te kunnen, zeker omdat de nadruk ook niet op het vechten ligt in Spider-Man 3 maar op het webslingeren. En dat werkt, zoals gezegd, gewoon goed!
[img]/files/spiderman3nds3.jpg border=1[/img] [img]/files/spiderman3nds2.jpg border=1[/img]
Fisiek en geluid Qua graphics zit het wel snor met Spider-Man. New York is compleet in 3D weergegeven, en als je met hoge snelheden door de stad heen slingert is er van pop-up nauwelijks sprake. De stad ziet er goed uit en ook Spidey zelf wordt soepel geanimeerd. Jammer genoeg zie je het geheel wel vanaf de zijkant als in een platformer wat het gevoel van vrijheid erg inperkt. Ook zijn de cut-scenes gewoon waardeloos te noemen. Slechte kwaliteit plaatjes wisselen zich af en vaak is niet helemaal duidelijk wat er nou bedoeld wordt. De beperkingen van de DS worden wel duidelijk, maar voor een DS-game ziet het er zeker niet slecht uit. Over het geluid ben ik wat minder te spreken. De achtergrondmuziek bestaat uit wat simpele technodeuntjes die je met een puur uur geduld en met behulp van een computerprogrammaatje zelf ook nog wel had kunnen componeren. Ook de voice-acting is niet alles, Parker gooit tijdens het spel regelmatig verschillende leuzen eruit, die na een paar keer horen beginnen te irriteren. “Why did the Spider cross the street? – To beat up the bad guy”, om maar een voorbeeld te noemen. Gemiste kans! Conclusie Spider-Man 3 is best een leuk spel. Het webslingeren werkt goed en ziet er soepel uit en maakt een ritje door de stad al gauw een leuke bezigheid. Het gebrek aan structuur in het verhaal en het button-bash idee tijdens een gevecht maken het wat minder boeiend, en ook het geluid is gewoon onder maat, maar verder heeft Vicarious een aardig ogende game neergezet die toch wel de nodige uitdaging biedt!

N1 Score: 7.2

+

-

Gekoppelde games

Spider-Man 3 (Nintendo DS)