[Review] Geschreven door Joost op 2007-07-03 03:15:31

Resident Evil 4: Wii Edition Recensie - Deel I

De afgelopen spellengeneratie kende veel klassiekers. Een van deze smaragden, afkomstig van Capcom, is heruitgebracht voor de Wii: Resident Evil 4. In deze recensie zetten wij nauwkeurig uiteen waarom deze heruitgebrachte titel nog steeds even krachtig is als het origineel, en deze zelfs weet te overtreffen.

[img]http://www.wiids.nl/files/RE4Wiiart003.jpg width=500 [/img]
De schemering Het schemert zachtjes maar onheilspellend, als Leon S. Kennedy door het raam van een Spaanse politietruck, na een korte overpeinzing, naar buiten kijkt, waar verdord stuikgewas en haast bladerloze bomen het uitzicht bepalen. Na een training, gegeven door een speciale organisatie die direct onder de president van de Verenigde Staten werkt, werd Leon aangesteld om diens familie te beschermen. Wie had er gedacht dat zijn eerste opdracht zou zijn de ontvoerde dochter van de president te redden? Er worden een stel korte zinnen uitgewisseld met de voorin de truck zittende lokale politieagenten, die nieuwsgierig zijn naar de motieven van de Amerikaan, maar zich er reeds terdege bewust van zijn wat er speelt. De politietruck mindert vaart, stopt, en geeft een van de agenten de mogelijkheid te wateren. Zodra de klaterende, dampende straal ermee ophoudt, ritst de agent zijn gulp dicht, en neemt weer plaats in de truck. De route wordt vervolgd. Nadat een brug is gepasseerd, houdt de wagen wederom halt, en de agenten manen Leon tot uitstappen. Ze vertellen dat iets verderop het dorp is waar hij moet zijn. Het huis, wat Leon stapvoets nadert, oogt oud en slecht onderhouden. Het pad er naar leidend wordt omgeven door dode bomen. Om de aan de rechterkant van de voorzijde gesitueerde deur te bereiken, moet men een houten, ongeverfde veranda betreden. Enkele meters links van de deur bevindt zich een raam. Op de eerste etage bevindt zich een tweetal andere ramen, waarvan er een over een onstabiel ogend luik beschikt. Uit de eenvoudig vormgegeven schoorsteen, waar het huis eveneens over beschikt, kringelen dunne sliertjes rook. Na een korte aarzeling, en met op de achtergrond het onregelmatige gehuil van wolven, treedt Leon door de voordeur binnen. Evenals de buitenkant toont de binnenkant van het huis zich oud en slecht onderhouden. Hij wacht even, kijkt naar een in het vertrek staande kast, en hoort dan een rochelend gehoest. Met opgeheven pistool loopt hij verder, de woonkamer binnen, om daar een voorovergebogen man aan te treffen, die in een, zo lijkt het, zojuist aangelegd haardvuur prikt met een metalen pook. [url=http://www.wiids.nl/files/RE4review010.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/RE4review010.jpg border=0 align=left [/img][/url]De man kijkt niet op. ‘Uh, excuse me. Sir?’ Begint Leon. Geen reactie. Leon pakt een foto uit zijn zak, welke de dochter van de president toont, en houdt deze naar voren. ‘I was wondering if you might recognize the girl in this photograph?’ Nu draait de man zich om: ‘Qué carajo haces aquí? Lárgate, cabrón!’ snauwt hij agressief. ‘Sorry to have bothered you,’ antwoordt Leon, enigzins gekrenkt. Hij keert zijn rug naar de man en… Een aantal lichaamsgaten rijker … dat is iets wat je in de wereld van Resident Evil beter kunt laten. Want in die wereld is niets wat het lijkt, schuilt om elke hoek en in elke kier een nieuw gevaar en valt niets of niemand te vertrouwen – ook niet de zojuist beschreven man, die na Leon’s (jouw), ondoordachte actie een kleine bijl ter hand nam, en met de bedoeling jou te raken uithaalde. Hij mistte net, en nu, met een veilige afstand tussen jou en hem, krijg jij de kans je pistool ter hand te nemen. Je legt aan met B, sleept met de afstandsbediening de schietcursor naar de borstkas van de man, en drukt driemaal vlug achter elkaar de A-knop in. Op realistische wijze en onder tragisch gekreun stort de man vervolgens in elkaar, een leven armer maar een aantal lichaamsgaten rijker. Vanaf hier komt je avontuur in een stroomversnelling, en word je in een verstrengelende wurggreep gehouden die je pas los laat zodra elk mysterie opgelost is, geen van je vijanden nog lucht in de longen heeft en de presidentsdochter veilig en wel thuis in Amerika zit.

Resident Evil 4: Wii Edition Recensie - Deel II

Intelligentie De klasse van Resident Evil 4: Wii Edition is iets wat zich in haast elk element van het spel uit. Zo begeef je je immer in met liefde bereidde omgevingen (in tegenstelling tot de voorgaande Resident Evil spellen volledig 3d), die niet alleen prachtig ogen, maar eveneens functioneel zijn en op intelligente wijze in elkaar steken. Zo bieden de chefkoks van Capcom je de mogelijkheid tot improvisatie als je oog in oog staat met een horde vijanden. Klim je die schijnbaar veilige hoge kerktoren op, of blijf je toch maar rustig afwachten in dat gebarricadeerde, laag gelegen huis? De wereld neem je in je op via een net achter Leon’s rechterschouder gepositioneerde camera, een vindingrijke truc die direct een band schept met het hoofdpersonage en de spanning weet te verhogen. Het geeft je tevens de kans op semi-first-person precisieschoten, want zodra je een wapen ter hand neemt en aanlegt, kruipt de camera nog net iets dichter op Leon’s rechterschouder, waarna de schietcursor op een vrijwel volledig beeld vrijspel heeft.

[img]http://www.wiids.nl/files/RE4WiiReviewArtpage2.jpg width=500 [/img]
Dit zal je zonder twijfel in dank afnemen, want de vijanden, die niet zoals voorheen hersendode zombies zijn, zijn werkelijk in staat je tot gekte te blijven. Zij het met een vlotte, onvoorspelbare manier van bewegen, zij het met sluwe samenwerking. Ammunitie is schaars, nog altijd, en zij die hun leven lief zijn, maken hier dan ook zo efficiënt mogelijk gebruik van. Hurkt er een tweetal vijanden achter een felrood gekleurde ton? Aarzel dan niet, en jaag er een tot ontvlamming leidende kogel in. Rent er een gigantisch gedrocht, krachtig maar stompzinnig, achter je aan? Zorg dan dat je gebruik maakt van de omgeving. Kijk om je heen, zie dat rotsblok boven zijn hoofd hangen, leg aan, en schiet. Doe je dit op exact het juiste moment, dan is je leven voor tenminste de komende momenten veiliggesteld. Inderdaad, de komende momenten, want eigenlijk is er van een gevoel van serene rust en veiligheid nooit sprake, omdat je altijd het idee hebt dat er een beest of anders wel een krankzinnige boer vanuit het duister je gade slaat, en zijn tanden of respectievelijk een hakbijl in je nek kan werken. Vrijwel altijd komen uit het donker kreunende, tergend vervelende geluiden, wat jou als speler in constante spanning laat, en nog belangrijker: scherp houdt. Nog even voor de duidelijkheid: Resident Evil 4: Wii Edition is een survival horrorspel, en het feit dat jij het zult spelen, vooral als je het voor de eerste keer speelt, met permanent klamme zweethanden, een onregelmatige hartslag en in staat bent van opperste paraatheid, geeft aan hoeveel recht het zijn genre aandoet. Niet alleen Gelukkig sta je er niet alleen voor in je queeste, want al vlug in je avontuur maak je niet alleen kennis met een jonge dame, waar ik zo op terug zal komen, maar wordt je ook bijgestaan door een meer dan spectaculair wapenarsenaal. Gedurende het spel kom je op regelmatig gepositioneerde plaatsen wapenhandelaren tegen. Niet alleen kun je er vergif op in nemen dat je hier over de mogelijkheid beschikt je spel op te slaan, ook kun je je tegoed dan aan al het lekkers wat deze mysterieuze vreemdeling je te bieden heeft. Niet alleen een gevarieerde collectie handpistolen is aan te schaffen, maar ook is te kiezen uit verschillende shotguns, sniper rifles of anders, als je extra hulp nodig denkt te hebben bij een ogenschijnlijk onverslaanbare eindbaas, iets in de vorm van een eenmaal bruikbare raketlanceerder. Aangenaam is ook zondermeer het feit dat je je wapens kunt opwaarderen met extra schotkracht, een groter magazijn of iets in de geest van snellere herlaadmogelijkheden. Waar je dit alles van bekostigt? Veel van je tot stilzwijgen gemaande vijanden zullen wat peseta’s achterlaten, maar ook vind je, soms na enig zoekwerk, glinsterende schatten die je voor een al dan niet spectaculaire prijs kunt verkopen aan deze zelfde handelaar.
[url=http://www.wiids.nl/files/RE4Wiireview005.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/RE4Wiireview005.jpg border=0 width=250 [/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/RE4Wiireview001.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/RE4Wiireview001.jpg border=0 width=250 [/img][/url]
De eerder genoemde jongedame is dan weer van een geheel ander kaliber. In plaats van een aangename materiele bondgenoot, vormt zij eerder een blok aan je been, deze jonge naïeve vrouw met de blonde haren. Over wie ik het hier heb? Ashley, de ontvoerde presidentsdochter. Snel in je avontuur tref je haar aan, bevrijd je haar, en vervolg je je weg met haar aan je zijde. Omdat ze de bron is van en het bestaansrecht geeft aan jouw opdracht, zul je haar zo goed en kwaad als het kan dienen te beschermen. Het is een Godswonder dat dit spelelement, wat zo misselijk had kunnen aflopen, perfect is verzorgd, zodat Ashely’s schelle stem niet voor irritatie, maar voor opgeluchtheid en blijdschap zorgt. Nooit loopt ze in je schotveld, nooit blijft ze haken in een muur, immer reageert ze goed op de eenvoudige commando’s die je haar geeft. Ja, we mogen hier spreken van een sterke toevoeging die de nodige extra diepgang met zich meebrengt.

Resident Evil 4: Wii Edition Recensie - Deel III

Theatrale effecten Niet alleen kom je Ashley tegen als ‘uitwerkte persoonlijkheid’, tijdens het zich gaandeweg ontplooiende verhaal tref je een breed scala aan minstens zo mooie en kundig bedachte karakters, die je, vaker dan je lief is, toch noodgedwongen van het leven moet beroven. Ik lieg niet als ik zeg dat ik het zo nu en dan zonde vond om een vijand, die zich dan meermaals had vertoond in een van de theatrale, ingame tussenfilmpjes, na een zwetend kwartier de laatste fatale kogel tussen de ogen te schieten, in een eindbaasgevecht. Iets als dit geeft andermaal aan in hoeverre dit spel Perfectie weet te benaderen, want hoe vaak roept een eindbaas in een spel nou een dergelijk gevoel op?

[url=http://www.wiids.nl/files/RE4Wiireview007.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/RE4Wiireview007.jpg border=0 width=250 [/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/RE4Wiireview006.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/RE4Wiireview006.jpg border=0 width=250 [/img][/url]
Dat het spel je overigens geen moment rust gunt, schemert ook door in deze ingame tussenfilmpjes. Deze zijn namelijk zo nu en dan interactief, wat inhoudt dat je een bepaalde actie met de afstandsbediening zult moeten uitvoeren voor een goed verloop hiervan. Hou dus immer je concentratie vast, blijf scherp en actief. Het houdt je hersens namelijk ook soepel voor de, vaak relatief eenvoudige puzzels, die net op de juiste momenten een korte intermezzo bieden binnen het schieten. Net als nagenoeg alles in dit spel, is de dosering in zijn geheel juist en in balans. En ja, dit geldt ook voor de vernieuwde Wii besturing, welke natuurlijk niet buiten beschouwing gelaten mag worden. Dankzij de afstandbediening voelt het mikken met je wapens vele malen nauwkeuriger en natuurlijker aan, iets wat de moeilijkheidsgraad dan wel iets omlaag brengt, maar wel een gouden toevoeging blijkt te zijn. Van wennen is niet eens sprake. Je neemt de tweedelige Wii controller ter hand, en voordat je het beseft glijd je door het speelveld, knieschijven, schaamstreken en hoofden doorborend met kogels, een spoor van soepel veroorzaakte dood en verderf achterlatend. [url=http://www.wiids.nl/files/RE4WiiReviewplaatjechain.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/RE4WiiReviewplaatjechain.jpg border=0 align=right [/img][/url]Beeldkundig en geluidsmatig heer en meester Dat de beelden van dit spel de beste zijn die we tot nu toe op de Wii hebben mogen zien, is enerzijds beschamend, maar verdient anderzijds een compliment. Ze verschillen letterlijk geen beeldpunt van de GameCube beelden, baren aldus ook niet zoveel opzien als voorheen, maar weten, vooral als je loopt over een met marmer belegde vloer, oog in oog staat met een uiterst gedetailleerde gigant, of kijkt in een ravijn waarin een riviertje zachtjes stroomt, nog steeds te imponeren. Dit mag ook gezegd worden van de realistische animaties, of dat nou is van een langzaam ineenzakkende Spaanse boer, of een nog actief rondspringend reusachtig rioolinsect. Dan is er nog de framerate, die nooit voor haperingen zorgt, of er zich nou twee of twintig vijanden in je beeldvlak bevinden. Aansluitend bij het beeld hebben we het geluid, een nog wel eens ten onrechte onderschat facet van videospellen. Met een combinatie van kwaliteit, kwantiteit en timing bepaalt het geluid een gigantisch deel van de sfeer en spanning in Resident Evil 4. Van doodse stiltes die plagerig ondraaglijk worden gemaakt door gehijg of nauwelijks hoorbaar gekraak, tot geweerschoten en achtergrondmuziek, het weet consequent tot verbazing te leiden. Willekeurig geritsel in het struikgewas, brekende takjes of opvliegend gevogelte geeft het geluid nog eens net dat beetje extra. Conclusie Niet alleen mijn acties in het spel, maar ook mijn woorden in deze recensie koos ik zorgvuldig, want net zoals dat ik niet zat te wachten op de dood, zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen de genialiteit van Resident Evil te besmeuren met onjuistheden of anders wel schrijfstijlarmoede, die het toch echt niet verdient. Ik heb er bewust voor gekozen het spel als op zichzelf staand te beoordelen, het af te spiegelen tegen het huidige Wii aanbod, en geen punten van het totaalcijfer af te trekken vanwege het gegeven dat het variërend van enkele maanden tot enkele jaren geleden op andere platforms is verschenen. Het zijn slechts de matige dialogen die ik kan aanwijzen als minpunt, want voor de rest nadert dit kunstwerk vleesgeworden Perfectie, hoewel sommige stukken spel vandaag de dag vanzelfsprekend minder fris proeven dan in het eerste kwartaal van 2005. Ik zou niet zo ver willen gaan deze Wii Edition blind aan te bevelen aan diegenen die dit vierde deel reeds op een ander platform in hun bezit hebben (hoewel de PS2 extraatjes de moeite waard zijn voor GameCube spelers), maar laat dit moment niet onbenut de haast oneindige klasse van dit spel nog een laatste maal aan te stippen, opdat het maar door zoveel mensen als mogelijk gehoord mag worden, en zeker aangeschaft dient te worden door diegenen die het nog nooit gespeeld hebben. Hopelijk is het gezien, hopelijk is het niet onopgemerkt gebleven.
[img]http://www.wiids.nl/files/RE4WiiReviewArtpage3.jpg width=500 [/img]

N1 Score: 9.4

+

-

Gekoppelde games

Resident Evil 4: Wii Edition (Wii)