[Review] Geschreven door Johannes op 2007-07-15 20:46:16

Finish him!

Tekken, Dead or Alive, Soul Calibur en Mortal Kombat. Dit kwartet heeft overeenkomsten. Eén daarvan is het genre, de ander is de historie van de serie. Hetgeen wat de laatstgenoemde game laat opvallen is bijvoorbeeld de schrijfwijze. Vroeger dacht ik altijd dat de mensen bij Midway simpelweg niet wisten hoe ze ‘combat’ moesten schrijven totdat ik erachter kwam dat de ‘K’ hét handelsmerk van deze fighter is. Het geeft de game gelijk iets anders en unieks. Niet slechts een spelfout die wordt uitgemelkt! Mortal Kombat is zoals gezegd geen onbekende in de gameswereld wat betreft vechtgames. Mortal Kombat II wordt nog altijd als de beste uit de serie gezien. Kan de Wii versie van Armageddon deze klassieker evenaren dan wel overtreffen? Lees het in deze dodelijke en bloedrijke review!

[url=http://www.wiids.nl/files/Mortal_Kombat_Armageddon_Wii_Logo.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/Mortal_Kombat_Armageddon_Wii_Logo.jpg width=450 border=0[/img][/url]
Midway heeft het zevende deel in de reeks eerder naar de PlayStation 2 en Xbox gebracht. Een release op de GameCube bleef angstaanjagend uit. Het is geen groot geheim dat Nintendo’s en Midway’s visie niet geheel op één lijn liggen. Met slechte verkopen (vooral vergeleken met die van de andere twee platformen) van Deadly Alliance en Deception leek er geen reden voor het bedrijf uit Chicago om deze vechtgame ook nog naar de paarse kubus te brengen. Met Nintendo’s witte Wii lijkt het echter anders. Dat Armageddon zeer welkom is op de Wii is vooral vanwege het gebrek aan vechtgames op de Wii. Simpelweg porten van de normale versie was niet het plan. Een Mortal Kombat die optimaal gebruik zou maken van de unieke besturingsmogelijkheid was zelfs nog niet voldoende, want het grootse arsenaal aan speelbare characters werd aangevuld met één personage die speciaal voor de Wii versie een rentree, in aangepaste vorm, maakte. Khameleon is de naam en zij maakte haar debuut in Mortal Kombat Trilogy op de Nintendo 64. Nu ik kort over de historierijke serie heb verteld is het tijd om de Wii Remote, gekoppeld met de Nunchuk-controller, respectievelijk in mijn rechter- en linkerhandhand te pakken om vervolgens de meeste fraaie, spectaculaire, donkerrood bloedrijke dodelijke moves uit de controller te toveren. Teveel van het goede? Armageddon bestaat uit meer dan zestig speelbare characters, gecollecteerd uit het hele Mortal Kombat universum. Je kan deze grote keuze op twee manieren bekijken. Ik bekijk hem licht vanuit de negatieve kant, want het feit dat je vanaf het begin al deze characters direct tot je keuze hebt is naar mijn mening simpelweg jammer. Het is vooral bij een vechtgame leuk om characters te ontgrendelen naarmate je vordert in het spel. Daarnaast is het aantal erg groot, maar begrijpelijk gezien de opzet. Echter betekent dit niet dat sommige characters veel van elkaar weg hebben.
[url=http://www.wiids.nl/files/MKA_Character_Selection.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/MKA_Character_Selection.jpg width=450 border=0[/img][/url]
Voordat ik op de controls inga, rees bij mij de vraag op: waarom? Waarom iets als Motor Kombat toevoegen? Meer modes klinkt leuk… zolang het goed is uitgewerkt. Motor Kombat komt bij mij over als een mode die ter compensatie dient van het hoofdspel. Dit racegedeelte is niet goed uitgewerkt en het besturen van je voertuig en tegelijkertijd uitschakelen van je concurrenten is niet bepaald voor herhaling vatbaar. Het is niet dat je de aandacht van het hoofdspel, het vechten, weghaalt, maar het geeft zoals gezegd iets aan.
[url=http://www.wiids.nl/files/MKA_Screen_004.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/MKA_Screen_004.jpg width=450 border=0[/img][/url]

Killer Fatality?

Gelukkig wordt de nare smaak weggespoeld door de interessante bediening. Met de vierpuntdruktoets staan er normale aanvallen tot je beschikking, maar de toegang tot de indrukwekkende en dodelijkste moves opent zich pas echt zodra je de B-knop indrukt, een enkele beweging met de Wii Remote maakt om vervolgens dezelfde B-knop los te laten. Een actie van je personage is het gevolg die vernietigende gevolgen hebben voor je vijand. In het begin is het vanzelfsprekend wennen aan de controls, maar naarmate de tijd vordert wordt de besturing natuurlijker en tover je de ene na de andere move uit je afstandsbediening. Ben je echter niet zo weg van de manier waarop je dit spel moet besturen, dan kan je dit op verschillende manieren naar wens aanpassen. Natuurlijk kan je de knoppen van de Wii Remote en Nunchuk-controller configureren. De andere twee mogelijkheden zijn het aansluiten van een GameCube controller of Traditionele Controller. Genoeg keuze en voor veel mensen zorgt dit er voor dat ze makkelijker een potje multiplayer kunnen spelen.

[url=http://www.wiids.nl/files/MKA_Screen_001.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/MKA_Screen_001.jpg width=225 border=0[/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/MKA_Screen_005.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/MKA_Screen_005.jpg width=225 border=0[/img][/url]
Een ander leuk gedeelte in het heetst van de strijd is de opdracht die in beeld verschijnt zodra je een tegenstander in een één op één gevecht verslaat, om hem of haar op een zo gruwelijk en vernietigend mogelijke manier diegene af te rekenen. Door middel van de juiste reeks bewegingen te maken binnen de door rood gevulde tijdbalk moet je een ‘Fatality’ creëren. In het begin is het niet gemakkelijk, maar zodra het je lukt om maximaal tien reeksen te voltooien zal er werkelijk niets van je tegenstander overblijven. Overal zullen afgerukte en gebroken lichaamsdelen liggen overspoelt met héél wat liters donkerrood bloed. Een waar slachtveld dat voldoening brengt als het je lukt om dit te bereiken. De andere ‘K’-modes Mocht je het zat zijn om simpelweg gevechten achter elkaar te doen, dan is het een uitdaging om je in de Konquest (daar is die ‘K’ weer) te verdiepen. In dit avontuur, dat je het best kan zien als een soort God of War, bestuur je Taven. In zijn zoektocht kom je vele vijanden tegen waar je lekker hersenloos op in kan slaan, schatkisten met waardevolle inhoud zoals geld, voorwerpen of zelfs soundtracks. Dit alles wordt afgewisseld met serieuze één op één gevechten die je dient te voltooien.
[url=http://www.wiids.nl/files/MKA_Screen_002.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/MKA_Screen_002.jpg width=450 border=0[/img][/url]
Eén van de leukste features, zoniet dé leukste, in het spel is Kreate-A-Fighter. In deze uitgebreide mode is het mogelijk om vele wijzingen aan te brengen bij je strijder. De grootte, kleding, vechtstijl, het geslacht en gezicht zijn enkele onderdelen. De grote variatie aan haartypen, beenbescherming en kapsels zijn goed uitgewerkt dat er vast en zeker wel een gekostumeerde strijder uitkomt. Met dit zelf gecreëerde personage is natuurlijk ook mogelijk om hem deel te laten nemen in je strijd om de beste te worden. Conclusie De gehele presentatie van Mortal Kombat Armageddon is netjes. Op het gebied van de graphics is het weliswaar niet beter dan een gemiddelde GameCube game, maar genoeg om je ogen kostelijk te vermaken met het veelvuldige bloed op de grond. Het geluid is ook niet spetterend en ‘de stem’ is simpele doch nostalgische kwaliteit. Je koopt de game niet om de soundtrack. Zet bijvoorbeeld zelf een muziekje naar keuze op de achtergrond op en zet die van het spel uit. Slechts de ‘Finish him’ met de lage stem is het waard om gehoord te worden. Deze game koop je om het vechten met de Wii besturing, om de vele characters en de mogelijkheid om je eigen strijder te maken. Met Mortal Kombat: Armageddon haal je een game die zeker niet slecht is in het genre, maar in de nabije toekomst het onderspit zal moeten delven wanneer de grotere games gelanceerd worden op de Wii.
[url=http://www.wiids.nl/files/MKA_Screen_003.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/MKA_Screen_003.jpg width=450 border=0[/img][/url]

N1 Score: 7.1

+

-

Gekoppelde games

Mortal Kombat: Armageddon! (Wii)