[Preview] Geschreven door Paul S op 2003-10-29 20:18:22

Terug naar het succes

“There is only one Snake, and one Big Boss!”, een bekende uitspraak voor verschillende gamers. Al geeft de titel van deze Metal Gear aan dat er toch 2 zijn, een tweeling nog wel… Metal Gear Solid, die naam roept bij vele gamers warme herinneringen op. Zo ook bij mij. De eerste keer dat ik door het gebouw op Black Moses Island sloop als Solid Snake is me nog goed bij gebleven. Ik werd gelanceerd vanuit een onderzeeër en zwom door een gang naar een soort ondergronds warenhuis, waar het krioelde van vijandelijke soldaten. Nadat ik ze een voor een voorbij sloop ging ik via de lift naar het oppervlak van het eiland. Daar begon een van de mooiste avonturen die ik als gamer heb meegemaakt. Mr. Kojima respects Mr. Miyamoto too Ik werd niet zo zeer gegrepen door de schoonheid van de game, want ik vond hem best lelijk (ik was N64 bezitter, had net Zelda:OoT in the pocket en kreeg toen MGS te zien…), maar het verhaal was van grote klasse. Ik miste ook wat diepte in de gameplay, maar dat krijg je als je verwend bent met GoldenEye 007. Zo kon ik niet bewakers door hun hoofd schieten zodat m’n ammo gespaard bleef, maar het maakte niet uit. De mogelijkheid tot het breken van nekken, het tegen een muurtje gaan staan en de hoek om gluren en zoals al eerder vermeld het enorme goede verhaal bleef je gamen. Je wilde natuurlijk wel weten wat er met je favoriete karakters gebeurde! Toen ik hoorde dat de GameCube ook verblijd werd met een Metal Gear game (de eerste Metal Gear op een Nintendo console sinds de NES (nog langer weg geweest dan Final Fantasy!)) ging m’n hart sneller kloppen. Toen bleek dat het om een remake ging van The Sons of Big Boss (Metal Gear voor de PSX), werd ik echter sceptisch. Zou deze game wel de moeite waard worden om te spelen? Silicon Knights mag dan wel achter de game zitten, maar deze game is door de halve wereld al van voor naar achter uitgespeeld… Miyamoto en Kojima bemoeien zich er ook mee, maar toch… En ja hoor, weer een tijdje later werd bekend dat alle gameplay uit MGS2 ook in MGS:TTS zou zitten. Ik werd weer wat positiever. In MGS2 kun je guards namelijk wel door hun hoofd schieten, je kunt ze verslepen, je kunt om een hoek draaien en beginnen met schieten, waarna je weer veilig achter de hoek gaat staan, je kunt koprollen maken en de vijanden zijn slimmer. De hemel? Laten we het hopen. Het verhaal blijft helaas hetzelfde, en zoals het er nu uitziet ook de wereld. Dat laatste zou jammer zijn, want hoewel de oude wereld is omgetoverd naar een wereld waarin de nieuwe moves beter tot hun recht komen, zou ik het verre van erg vinden om extra ruimtes te vinden… Except from your binoculars you need to arm yourself with anything you can find… Oh, wacht, je kent Metal Gear niet? Nou, dan heb je (zoals ze dat zo mooi zeggen) jaren onder een steen gelegen (of in een grot in Afghanistan). In ieder geval is Metal Gear een actie game waarin actie niet voorop staat. Huh? Geen actie? Nou, dat zit er dus wel in, het staat alleen niet op de voorgrond. Sluipen en niet gezien worden is belangrijk in Metal Gear en het leuke is dat niet zo veel games daarop gebaseerd zijn. Splinter Cell propagandeerde dan wel een MGS beater te zijn, maar de game is gewoon fundamenteel anders. Ten eerste bestaat MGS niet uit losse missies, maar uit een lang verhaal in een wereld. Af en toe komt er ook wat back-tracking in voor, maar meestal is verder komen een kwestie van een keycard scoren en die gebruiken op deuren waar je eerst niet in kon. Of het behalen van een bepaalde gebeurtenis zoals het overleven na een achtervolging of het verslaan van een baas. Met de graphics zit het wel snor bij deze game. Ze zijn echt puik en de mensen die MGS2 hebben gezien en horen dat deze game mooier wordt weten genoeg. Bump-mapping zal straks al-over de place zijn net als mooie schaduw effecten. Tel daarbij de uitermate goede karakter ontwerpen en mooie ontploffingen en je hebt een strakke grafische game. Oh, ja en voordat ik het vergeet. Alle cut-scenes zijn op nieuw gemaakt en geregisseerd door de mensen van MGS2… Qua geluid wordt het helemaal goed. De muziek is verzorgt door Harry-Gregson Williams. Ken je hem niet? Dan is hij je waarschijnlijk nog nooit opgevallen met zijn muziek in onder andere Spy Game, Enemy of the State of The Rock. In MGS2 verzorgde hij ook de muziek en MGS3 krijgt hij ook voor de kiezen. Of de muziek in MGS:TTS origineel zal zijn of een compilatie van MGS2 tunes met remixen van MGS1 is niet zeker. Maar met Harry-G zit het wel goed. De geluidseffecten zijn altijd OK bij de MGS games dus hier waarschijnlijk ook. Daarnaast heeft de originele cast van MGS1 al hun zinnen opnieuw ingesproken en is de voice-acting volledig van deze tijd. I’m counting on you Snake Tja en waar kijken we dan naar uit? Simpel gezegd naar een van de beste games ooit met een meesterlijke verhaallijn. De toevoegingen aan de gameplay zullen de game nog beter maken. Nu maar hopen dat zo nog meer extra features in de game stoppen, want de geplande GBA connectie is niet doorgegaan, wat dus niet veel nieuws oplevert naast opgewaardeerde graphics, geluid en een wat moves. Komt dat in orde dan kan ik deze game aan iedereen aanraden. Tja, ik koop deze game sowieso en ik heb deel 1en 2 al meerdere malen uitgespeeld…

Gekoppelde games

Metal Gear Solid: The Twin Snakes (Nintendo GameCube)