[Review] Geschreven door Rutger op 2003-10-30 19:43:43

Het verhaal en Spelmodes

Dat racegames hun succes tegenwoordig grotendeels te danken hebben aan hun snelheid is oud nieuws. Kijk maar eens naar het uitgebreide arsenaal aan formule 1 spellen dat op tien-tallen consoles uitgebracht is. Allemaal heel leuk natuurlijk, maar ver in de toekomst is een nog veel snellere maar minder bekende Grand Prix. Deze Grand Prix luistert naar de naam "Formule 0"... Voor iedereen die het nog niet door had, we hebben het hier dus over F-zero (ja, die F staat voor "Formula"). Met een gemiddelde snelheid van zo'n 1000 kilometer per uur staat het spel wereldwijd bekend als het snelste spel ter wereld. F-zero is ontstaan nadat de mensheid hun angst voor buitenaardse wezens overwonnen hadden. Het fenomeen formule-1 was tegen die tijd al lang van de aardbodem verdwenen en rijke zakenlui die van gekheid niet meer wisten wat ze met hun geld moesten doen zochten een nieuwe manier van vermaak. Toen kwam het idee om een race te houden, net als de formule-1, dat ongeveer 500 jaar daarvoor door miljoenen mensen als een deel van hun leven beschouwd werd. Naar mate van tijd werden de machines steeds groter en sneller en de banen steeds wilder en gevaarlijker. Op een gegeven moment was de Grand Prix zo gevaarlijk dat het winnen ervan je een hogere status opleverde dan wie dan ook in het hele universum. [img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=fzero1.jpg width=400[/img] First thing first: de besturing. De graphics en het geluid kunnen nog zo mooi zijn, als een voertuig niet lekker rijdt is er weinig aan. Gelukkig heeft F-zero GX een typische arcade besturing, simpel en doeltreffend dus. Met de A-button geef je gas, met de B-button rem je en sturen doe je natuurlijk met de control stick. De Y-button zorgt voor een tijdelijke boost, deze functie kan je gebruiken zo lang er nog energie in je machine zit. De X en Z-button worden gebruikt om aan te vallen, met X geef je een stoot naar links of rechts en met Z doe je een spin attack waarmee je alle racers om je heen raakt. Met de L en R knop kun je driften (je machine naar links en rechts of links laten gaan terwijl de neus van je machines naar voren blijft wijzen). De D-pad laat je het camera beeld veranderen, van helemaal uitgezoomed tot een first-person view vanuit de cockpit. De C-stick wordt niet gebruikt. Modes In de tijd dat F-zero uitkwam waren er niet zo heel veel mogelijkheden. Je kon racen in een Grand Prix, oefenen en...ehm, ja, dat was het eigenlijk wel. Maar in een wereld waar de standaard gamer niet snel tevreden is moeten er natuurlijk heel wat modes toegevoegd worden. De eerste zeer bekende spelmode die tot nu toe in elke F-zero voorkwam is de Grand Prix mode. Hier gaat het er om dat jij in het jaar 2560 Grand Prix Champion wordt. Je kunt kiezen uit 3 verschillende cups (later ontdek je meer cups) en als je er een wint zul je hiervoor rijkelijk beloond worden (nou ja, soms dan). win je niet, dan kun je het zo vaak als je wilt overnieuw proberen. Val je tijdens een race van de baan af, dan moet je de race gelijk helemaal overnieuw doen. Afhankelijk van welke moeilijkheidsgraad je speelt (novice, standard, expert of master) is het aantal keer dat je een baan overnieuw kan doen hoger of lager (ook wel het aantal spare machines dat je hebt genoemd) en per 5 tegenstanders die je afmaakt in een race krijg je een extra sparemachine (wat een heerlijke boodschap zit er toch in dit spel). Het spel werkt trouwens met een punten systeem, waarbij je afhankelijk van de plaats waar je eindigt een bepaald aantal punten krijgt. Diegene die aan het eind opgeteld de meeste punten heeft is de winnaar (dit even voor diegene onder ons die weten hoe de eindstand van de "tour de france" bepaald wordt). [img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=fzero2.jpg width=400[/img] En van de ene klassieke spelmode gaan we naar de andere: time attack. Naast het winnen van een race is het natuurlijk ook leuk om te kijken hoe snel je een bepaald rondje kan rijden. Veel extras valt er over deze mode natuurlijk niet te vertellen, behalve dat er dit keer een leuke extra in het spel zit; de makers hebben hun eigen tijden erin gestopt om te verslaan. De machine van de makers zal als een "ghost" op de baan verschijnen en zal een marker met "staff" boven zich hebben hangen. Je kunt dus precies zien hoe de makers van het spel geraced hebben, maar je kunt geen invloed hebben op hun tijden, want je kunt gewoon door ze heen rijden. Deze "staff ghosts" moet je wel eerst unlocken door maximaal tien seconden boven hun tijd te rijden. Race je zelf een nieuw record, dan heb je natuurlijk ook de optie om de ghost van je eigen tijd op te slaan. Elke keer als je die baan opnieuw raced zul je de ghost van je best gereden tijd zien rijden, waardoor je tijdens de race je tijd kunt vergelijken met je huidige record. Je kunt ook nog de hele race als filmpje opslaan (dit kost vrij veel ruimte op je memory card) en hem nog eens bekijken bij de "replay" mode. Nieuw voor F-zero is de story mode, met in de hoofdrol Captain Falcon. Eigenlijk lijkt Captain Falcon wel een beetje op superman. Hij redt allerlei mensen van de dood, spoort gemene mensen op en gooit ze in de gevangenis. En hij wil niet herkend worden in zijn supergedaante (hij heeft altijd een helm op), want Captain Falcon wil liever niet nagewezen worden tijdens het uitgaan. En ook Captain Falcon heeft een rivaal die de wereld zo snel mogelijk wil overnemen en alle mensen wil laten lijden. Toch heeft Captain Falcon naast dit leven nog een andere passie: racen. Captain Falcon is overal goed in en heeft dan ook in het jaar 2559 de Grand Prix gewonnen. Hiermee heeft hij de ultieme racer riem te pakken gekregen. Wat Captain Falcon niet weet is dat er nog een riem is, de riem van de onderwereld. Als deze 2 riemen samen worden gevoegd zal de ultieme kracht gemaakt worden waarmee de drager de macht over de hele wereld over zou kunnen nemen. En laat het nou net de geweldzuchtige rivaal van Captain Falcon zijn die de riem van de onderwereld in handen heeft. 3 keer raden welke riem hij er nogal graag bij zou willen hebben (hint: je hebt hem nodig om de macht over de hele wereld te krijgen). [img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=fzero3.jpg width=400[/img] De story mode bestaat uit 9 hoofdstukken en beschrijft het leven van Captain Falcon en zijn doel om opnieuw Grand Prix Champion te worden (je kan dus ook alleen maar met Captain Falcon spelen). Elk chapter is op 3 moeilijkheden uit te spelen: normal, hard en very hard. Speel je normal uit, dan krijg je toegang tot het volgende hoofdstuk. Als je hard uitspeelt krijg je voor elk chapter 3 nieuwe onderdelen om je eigen machine van te bouwen (hier kom ik later op terug) en elk chapter op very hard geeft je een nieuwe racer. De story mode is voor een racer trouwens opvallend goed. De cutscenes zijn erg leuk, de extra details over de achtergrond van alle personages zijn leuk om te weten en het maakt elk character dat er in voorkomt toch wat meer een echt character dan een opvuller voor een racegame dat characters te kort komt. Verder vormen vooral de hogere moeilijkheidsgraden echt een uitdaging, wat niet alleen zorgt voor frustatie en het tegen de muur gooien van je controller, maar ook voor voldoening als je dat ene extra character gehaald hebt. De story mode is erg leuk als afwisseling voor de gewone tracks, die toch wel wat saai worden als je ze in elke mode keer op keer weer terug ziet komen.

Customize

Vlak voor de release in Japan werdt door Nintendo nog even gauw door Nintendo bevestigd dat je in F-zero GX ook je eigen racemonster kon ontwerpen. Nou ja, ontwerpen is een groot woord, want je gaat zeker niet zelf met pen en papier aan de slag. Om een racer te ontwerpen zul je eerst een garage data aan moeten maken, hierdoor krijg je 4 plaatsen om een racer op te kunnen zetten. Je kunt zelf een racer maken of een orginele racer (bijvoorbeeld de blue falcon) op desbetreffende plek zetten. Je kunt deze orginele machines niet aanpassen, maar je kunt er wel allerlij plaatjes op plakken (zie het stuk over de "emblem editor" hieronder). Kies je om zelf een machine te ontwerpen, dan heb je meer mogelijkheden. Nou ja, eigenlijk is ontwerpen best een groot woord. Elke racer bestaat namelijk uit slechts 3 onderdelen: de cockpit, de body en de engine. Door veel te spelen zul je naar mate van tijd een hele lijst met onderdelen krijgen, die je met elkaar kunt combineren. Vervelend is trouwens wel dat de computer afhankelijk van de naam van het onderdeel de naam van het voertuig bepaalt, je kan deze dus niet zelf bepalen. Op zich een leuk idee om je eigen voertuig te kunnen maken, maar de mogelijkheden zijn nogal beperkt. En voor de mensen die hun voertuig graag op willen sieren met hartjes en bloemetjes is er nu ook de emblem editor, waarmee je een leuk plaatje kunt ontwerpen voor op je voertuig. Je kunt je emblem zo groot maken als jij zelf wilt en je kunt hem op elke gewenste plek op je racer plakken, maximaal 4 keer. En nee, het is geen photoshop, maar het is best leuk om je zelfgemaakte logo op je F-zero machine te zien zitten tijdens een race. Je hoeft je trouwens geen zorgen te maken dat je kleine zusje hartjes gaat plakken op de blue falcon, want om dit te kunnen doen zul je de blue falcon een extra keer moeten registreren. Hierdoor kun je dus kiezen uit 2 blue falcons: de orginele blue falcon en de blue falcon met de hartjes erop. [img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=fzero4.jpg width=400[/img] F-zero shop Gewoon iets vrijspelen is er in F-zero GX niet meer bij. Het meeste wat je vrijspeelt zul je namelijk moeten kopen in de F-zero shop voor tickets. Deze tickets kun je verdienen door verschillende chapters uit te spelen in story mode, de Grand Prix te winnen op moeilijkere niveaus of een bepaalde tijd halen in time attack. Je kunt in de shop nieuwe chapters voor de story mode kopen, nieuwe banen voor in de grand prix en time attack of staff ghosts die je geunlocked hebt in time attack (ja, zelfs die moet je kopen). Ook kun je het magere aantal racers dat je in het begin hebt (je hebt er slechts 4 tot je beschikking) voor een klein aantal tickets uitbreiden en kun je er nieuwe parts voor je zelfgemaakte racer aanschaffen. Individuele racereigenschappen Nou nou, dat is nogal een mond vol. In principe komt het er op neer dat de ene racer de bocht bijvoorbeeld wat makkelijker neemt dan de ander of wat sneller naar links of rechts gaat, want Amusent vision heeft ook wel door dat het geen nut heeft om 40 racers in een game te stoppen als ze allemaal hetzelfde racen. Daarom heeft elke racer 7 eigenschappen die de manier waarop een racer stuurt kunnen beinvloeden. De eerste 3 (Body, Booster en Grip) zijn de belangrijkste. Als een eigenschap op zijn best is krijgt deze een "A", is die op zijn slechts, dan is het een "E". Vooral de grip is erg belangrijk bij een voertuig, het bepaald hoe snel een voertuig van de baan vliegt en hierdoor ook een beetje hoe snel je de controle over je stuur verliest. Ook is voor elke racer bepaalt hoe scherp deze een bocht kan nemen, hoe snel deze maximaal kan gaan en hoe makkelijk hij andere racers aan de kant beukt. [img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=fzero5.jpg width=400[/img] Vlak voor de wedstrijd kun je trouwens nog een hoop bepalen. Je kunt zelf bepalen hoe snel je optrekt en hoe hoog je maximale snelheid zal liggen. Is de ene laag, dan zal de andere hoger zijn. Je bepaald dit nadat je een baan gekozen hebt, zodat je het lijntje voor elke track weer op een andere plek kan zetten. Moeilijk Wat ik tot nu toe over F-zero GX verteld heb is fantastisch en verslaat de voorgaande delen op elk punt. Er zit echter een groot nadeel aan het spel: het is moeilijk, heel moeilijk! Vooral bij de story mode is mijn controller meerder malen door de kamer gevlogen. Bovendien schijnen de computers op master mode oneindig veel energie te hebben, maken sommige courses bochten die je met de meeste racers gewoon niet kunt maken en is de maximale snelheid van de staff ghosts kunstmatig uitgerekt. Je zult veel tijd in het spel moeten steken wil je alle character en extras halen. Minder geschikt dus voor de mensen die elke week een nieuw spel kopen en geen zin hebben om uren over een missie te doen.

Conclusie

Graphics Het was eigenlijk het eerste wat F-zero GX bij het grote publiek zo gelieft maakte, de prachtige graphics! Racers gaan met z'n 30en tegelijk op 60 frames per seconden en er is veel oog voor detail. De coureurs in de racers bewegen zelfs hun stuur in de goede richting zodra jij je control stick beweegt! Veel beter zul je ze op de gamecube in ieder geval niet meer zien. Sound De muziek in F-zero is en zal waarschijnlijk altijd wel fantastisch blijven. De soundtrack van Big Blue zal bij menig man herinneringen oproepen en de gitaarsolo in de laatste lap van Fire Field kan zich gerust meten met de grote namen in de rock-wereld. Jammer is alleen de voice-acting. Captain Falcon en Black Bull vallen best mee, hun stemmen zijn nog redelijk goed ingesproken, maar het probleem zit hem voornamelijk in de kleine zinnetjes die een character zegt zodra hij of zij een Grand Prix gewonnen heeft. Vooral Jack Levin schijnt niet helemaal normaal te kunnen praten. Voor de rest erg goede kwaliteit, vooral de achtergrond muziek. Gameplay De gameplay van F-zero GX lijkt in eerste instantie niet zoveel te verschillen van andere race games; de controls zijn simpel en de verschillende modes zijn niet echt orgineel. Toch is het spel veel meer dan zomaar een racer. Er is ontzettend veel te unlocken en dankzij de verschillende eigenschappen van een racer is elk voertuig anders om mee te rijden. En de story mode is beter uitgewerkt dan de meeste verhalen in een racer. Alleen jammer dat het spel soms wel erg moeilijk is, mijn controller heeft het in ieder geval zwaar te verduren gehad. Replay Was bij SSBM de single-player een stuk minder dan de multiplayer, in F-zero GX is het juist andersom. Wil je alles unlocken en verslaan, dan zul je heel wat uurtje achter je gamecube door moeten brengen. Heb je eenmaal alles, dan zal het spel al gauw wat minder populair worden. Als je alle banen kent is er geen kunst meer aan om hem zonder ook maar een keer de rand te raken uit te spelen, alleen de vrij sterkre computers vormen nog een uitdaging. De multiplayer begint daarom ook nogal snel te vervelen, tenzij je een goede tegenstander tegen over je hebt. Het is dus meer een single-player spel: het duurt lang om helemaal uit te spelen, maar zodra dat je gelukt is valt er weinig meer aan te zien. Conclusie F-zero GX is, zeker voor de mensen met wat meer tijd en doorzettingsvermogen een aanrader. Het spel is een goedmakertje voor sommige toch vrij makkelijke spellen zoals Mario Sunshine en Starfox Adventures, want moeilijk is het spel zeker. Ben je echter van plan in een paar uurtjes snel alles te gaan halen en vervolgens maanden lang met je vrienden te gaan racen in multiplayer mode, dan heb je het mis. F-zero GX is een prachtig spel met goede controls, geweldige banen en fantastische soundtracks, maar begin niet te zeuren als je er achter komt dat de multiplayer mode eigenlijk maar weinig nieuws brengt en de nadruk vooral ligt op de eigenlijk veel-te-moeilijke single player. Je bent gewaarschuwd!

N1 Score: 8.9

+

-

Gekoppelde games

F-Zero GX (Nintendo GameCube)