[Review] Geschreven door Quint op 2007-09-12 00:00:34

Trauma Center: Second Opinion

Het is inmiddels alweer bijna twee maanden geleden. De dag waarop ik zo lang gewacht had. De dag die in principe mijn hele toekomst zou bepalen. Het was de dag waarop ik de uitslag kreeg van mijn loting voor de opleiding Geneeskunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Het werd uiteindelijk een donkere dag, want ik was uitgeloot….Helaas helaas; dat wordt je zinnen zetten op een andere studie en je daar op proberen te focussen. Ondanks het feit dat ik dit dan ook gedaan heb, blijft de gedachte van doktertje spelen mij altijd wel aantrekken. Gelukkig komt Atlus met een redelijk alternatieve oplossing voor dit probleem. De naam? Trauma Center: Second Opinion voor de Wii. Want dat is waar Trauma Center: Second Opinion om draait. Het spelen van een doktertje. Jij bent namelijk Derek Stiles, een redelijk groentje op het gebied van chirurgie. Gelukkig sta je er niet alleen voor; je krijgt hulp van een assistente en jij, als speler, dus ook. Second Opinion is een zogeheten “ Wii-port” van haar ijzersterke voorganger op de DS: Under the Knife. Er zijn echter enkele verschillen, zoals het toevoegen van een defibrillator aan het gereedschapsarsenaal, maar het grootste verschil is toch wel dat de stylus plaats maakt voor de Nunchuck en de Wii Remote.

[url=http://www.gameqube.nl/files/TraumaCenterSO002.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/TraumaCenterSO002.jpg width=450 border=0[/img][/url]
Het chirurgengereedschap En dat werkt uitstekend! Je gereedschap is gekoppeld aan de Nunchuck en bevindt zich in een kleine cirkel linksonder in beeld. Zo kun je duidelijk zien welke beweging met de analoge stick staat voor welke tool. Naar links staat bijvoorbeeld voor het scalpel en rechtsboven staat voor een spuit. Het scherm is wederom overzichtelijk gehouden, net zoals we gewend zijn van de DS-versie. Hierdoor valt alles uitstekend te overzien, al gaat dit wel ten koste van dieptebeelden. Men heeft er dus weer voor gekozen om functionaliteit te stellen boven mooiheid, vandaar dat ook dit deel 2D is. Er wordt nog steeds ingezoomd op de patiënt met als gevolg een weergave van het desbetreffende orgaan. Dit ziet er op de Wii ronder, gedetailleerder en vaak ook sfeervoller uit dan op de DS. Om even terug te komen op de besturing: zodra je je gereedschap hebt geselecteerd met de Nunchuck, kun je aan het werk gaan door allerlei handelingen uit te voeren met de Wii Remote. Vaak vergt dit behoorlijke precisie, maar omdat het zo goed werkt, zorgt dit eerder voor gezonde spanning dan voor ergernis. Het gaat snel, het werkt goed en het helpt enorm de belevenis van een echte chirurg goed over te brengen door de realistische bewegingen die je er bij maakt. Dit is vooral uitstekend te zien aan de wijze waarop je de defibrillator gebruikt. Je drukt tegelijkertijd de A en B knop in, terwijl je ook beide controllers naar voren beweegt. Erg leuk gedaan, al zijn zulke interacties maar beperkt verwerkt in het spel.
[url=http://www.gameqube.nl/files/TraumaCenterSO001.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/TraumaCenterSO001.jpg width=450 border=0[/img][/url]
Naast de realistische besturing, zorgt ook het feit dat de tijdslimitieten er weer zijn dat je soms zelf, net zoals het een echte chirurg betaamt, een zweetdruppeltje laat vallen door de druk. Aan de riem Aan het begin van je dokterscarrière wordt je nog redelijk aan het handje genomen, maar naar mate het spel vordert zul je steeds meer het diepe in worden gegooid en dan wordt ook van je verwacht dat je ondertussen toch wel de standaard procedure kent voor het verwijderen van een tumor in de lever. Dit klinkt echter gemakkelijker dan het wellicht is; soms treden er namelijk tijdens je operatie complicaties op, waardoor je ineens abrupt moet reageren op de situatie. Dit zorgt voor een erg plezante afwisseling in het spel, welke ook weer voor extra spanning zorgt. Tel daarbij de (vaak dalende) hartslag van de patiënt op en je begrijpt dat klamme handjes geen uitzondering zijn. Deze spanning is overigens ook erg aanwezig wanneer je het echt even niet meer weet en dan zou het toch wel fijn zijn dat er wat hints werden weggegeven. Vaak is het echter zo dat deze niet heel erg handig zijn, dus dan sta je er alsnog alleen voor. Dit werkt vaak frustrerend, zeker als je tijd ziet wegtikken voor je neus en de hartslag ziet dalen. Hierdoor is echter de voldoening als het je alsnog lukt de patiënt te redden alleen maar groter. Ook de muziek helpt een handje met het creëren van een intense belevenis door vooral zenuwslopende geluiden te maken. Hierdoor heb je echt het gevoel bezig te zijn aan een serieuze zaak. Een minpunt van het geluid is echter de voice-over. Net als in de DS-versie, is deze miniem, terwijl er toch vaak hele lappen tekst worden voorgeschoteld. Dit wordt dus gewoon lezen of – voor de minder dramagevoelige onder ons – wegklikken. Jammer, want je zou zeggen dat nu deze game is overgezet naar de Wii, er nu eindelijk wel ruimte was om iedereen van een volle stem te voorzien.
[url=http://www.gameqube.nl/files/TraumaCenterSO003.jpg][img]http://www.gameqube.nl/files/TraumaCenterSO003.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Conclusie Al met al is Second Opinion zeker een aanschaf waard, voor zowel nieuwelingen als fans van het genre. De Nunchuck en de Wii Remote werken beter dan de stylus, de beelden zijn mooier en er zitten kleine extra’s bij het spel. Enige nadelen zijn echter de beperkte voice-over, de lappen tekst, de animestijl waar je van moet houden en de onduidelijkheid die soms geschept wordt tijdens een operatie. Deze nadelen wegen echter niet op tegen de voordelen van het spel; het is leuk om te doen, de besturing werkt uitstekend en realistisch en de gezonde spanning is vaak enorm aanwezig. Toch nog een schrale troost na mijn uitloting.

N1 Score: 7.9

+

-

Gekoppelde games

Trauma Center: Second Opinion (Wii)