[Review] Geschreven door RutgerK op 2003-11-03 12:31:56

Het verhaal

Stel je eens voor dat de tweede wereld oorlog anders was gelopen. Stel je eens voor dat de grootste oorlog uit de Europese geschiedenis werd beëindigd door een uitvinding van Russische kant, waardoor deze een beslissende voorsprong in technologie op de Amerikanen kregen. Freedom Fighters vertelt wat er dan zou gebeuren. Sinds de tweede wereld oorlog hebben de Russen gebruik gemaakt van hun voorsprong en zijn ze op veroveringspad gegaan.Heel Europa en grote delen van het Midden Oosten staan al onder invloed van het Sovjet bewind en daar houdt het niet bij op. De Verenigde Staten zijn het grootste land dat nog niet is ingenomen, maar door langzame technologische ontwikkelingen kunnen de VS de Russen niet bijbenen qua hightech wapens en troepen. In de Koude Oorlog wisten de Sovjets hun macht uit te breiden en kregen ze een grote macht in Cuba en de rest van Zuid Amerika.

[url="http://images.ea.com/eagames/official/freedom/screens/bigscreens/set3/screen_4.jpg"][img]http://images.ea.com/eagames/official/freedom/screens/bigscreens/set3/screen_4.jpg width=400[/img][/url]
Als in 1996 de Mexicaanse verkiezingen dan ook nog eens gewonnen worden door de communistische partij zijn de VS omsingeld door de Sovjet-Unie. Dan breekt de dag des oordeels aan: de Russen vallen New York binnen. In no time liggen de havens vol met Russische onderzeeërs en krioelen de straten met Sovjet soldaten. De stad ziet rood van de Sovjet vlaggen en totale chaos bewoont de straten van New York. De invasie... Jij speelt Christopher Stone, een 32 jarige loodgieter uit Brooklyn. Op de dag des onheil is het een gewone werkdag voor Chris en zijn broer en collega Troy en zijn ze voor een klus op weg naar het appartement van een zekere Isabella Angelina. Deze 29 jarige vrouw is bekend om haar politieke opvattingen over de Russen en haar waarschuwende boodschappen over een invasie. Waar Troy volledig achter de ideeën van de jonge vrouw staat, is Chris er vrij sceptisch over. Wanneer ze bij het appartement aankomen blijkt het leeg te zijn. Als ze naar binnen gaan om te kijken of ze iets kunnen vinden stormt er een tiental Russische soldaten binnen gevolgd door een grote Rus met duidelijk een hoge rang. Chris verstopt zich in de keuken maar Troy kan niet aan een kruisverhoor ontsnappen. De Russen blijken op zoek te zijn naar de jonge dame en denken dat Troy haar vriend is. Als deze alles ontkent wordt hij meegenomen en verlaten de Russen het pand.

De Gameplay

Hier begint de game. Jij neemt het lichaam van Chris over als je, gewapend met een Engelse sleutel, onder vuur wordt genomen door een Russische helikopter. Nadat je het appartement uit bent gevlucht kom je een oude man tegen die jou het gebouw uit begeleid en je in een soort Tutorial level laat zien hoe alles werkt. De besturing is niet echt bijzonder. Met de R knop vuur je je wapen af en met de L knop richt je. B gebruik je om te springen of om ergens op te klimmen en met A voer je in bepaalde omstandigheden verschillende acties uit. Y, X en weer A gebruik je om je manschappen te sturen(hier kom ik later op terug) en met de twee sticks kijk/loop je. Uiteraard zijn deze controls naar believen af te stellen maar de standaard besturing zit op zich prima in elkaar. Op de gameplay is maar een ding aan te merken: de camera. Over het algemeen is hier ook weinig mee mis, maar met name in de levels die zich binnen afspelen kan de camera nog wel eens voor kuren zorgen.

[url="http://images.ea.com/eagames/official/freedom/screens/bigscreens/set3/screen_1.jpg"][img]http://images.ea.com/eagames/official/freedom/screens/bigscreens/set3/screen_1.jpg width=400[/img][/url]
Freedom Fighters is niet een gewone 3th person actie game maar heeft ook vleugjes van een RPG, al zijn dat minuscule vleugjes. Jij bent een guerrilla leider en dus heb je team leden tot je commando. Net als in het echt zullen soldaten je niet blind volgen terwijl je nog helemaal geen status hebt. Deze status kan je verkrijgen door verschillende belangrijke missies en submissies uit te spelen, als een object opblazen, een persoon bevrijden of een gebouw claimen. Naarmate je meer van dit soort missies vervult krijg je meer charisma en uiteindelijk meer volgelingen. Wanneer je volgelingen hebt kan je deze ook commando’s geven. Zo laat je ze met de X knop een bepaalde plek tegen de Sovjets verdedigen, laat je ze aanvallen met de Y knop en laat je ze jou volgen met de A knop. Zonder goed gebruik van deze knoppen zal je niet ver komen in het spel dus zorg er voor dat je ze onder de knie krijgt! Kunstmatige intelligentie De soldaten luisteren over het algemeen goed naar de commando’s die jij geeft. Vertel ze een gebied te beschermen en ze zullen in dat gebied dekking zoeken achter kratten en muren, klaar om de tegenstander te verassen. Vertel je ze echter aan te vallen, dan zullen ze een stuk agressiever zijn en het gebied verkennen. Het enige probleempje wat nog wel eens voor irritatie kan zorgen is de “regroup” knop. De soldaten luisteren hier niet altijd even snel naar en als je midden in een gevecht zit hebben je freedom fighters vaak nog de neiging eerst af te maken waar ze mee bezig waren zodat jij, als je wat afstand hebt genomen, niet je granaat in de richting van de vijand kan gooien. Doe je dit wel dan zullen alle mannen in het gebied van impact een metertje of 3 de lucht in vliegen en vrij hard op de grond terecht komen. Dit is echter niet cruciaal voor het leven van je troepen, want deze hebben een aardige stamina.
[url="http://images.ea.com/eagames/official/freedom/screens/bigscreens/set1/screen_2.jpg"][img]http://images.ea.com/eagames/official/freedom/screens/bigscreens/set1/screen_2.jpg width=400[/img][/url]
De AI van de vijand laat echter nog wel eens te wensen over. Het komt nogal vaak voor dat je in een trappenhuis naar boven of beneden rent en een vijandelijke soldaat tegen het lijf loopt. Het gebeurt keer op keer dat de soldaat pas na een paar seconden realiseert dat hij zojuist een rebel tegenkwam, maar dan is het al te laat en heb jij(of je team) de beste man al doorzeeft.

Ten slot

Een ander front waarop Freedom Fighters verschilt van vergelijkbare games dan het RPG-achtige systeem is de manier waarop je de missies selecteert. Dit doe je vanuit een ondergronds riool, de perfecte plek voor een basis – moeilijk te vinden en alles is bereikbaar. Per level krijg je een overzicht van verschillende missies die allemaal belangrijke punten hebben waar je de Russen flink dwars kan zitten. Al deze missies staan met elkaar in verband, als je in de ene missie iets doet zal dat gevolgen hebben voor de andere(n). Als je in de ene missie hevig wordt beschoten vanaf een tankstation kan je via het riool naar de andere missie gaan en daar met de nodige explosieven het desbetreffende tankstation de lucht in helpen waardoor de andere kant weer veilig is. De missies zijn helaas niet allemaal even afwisselend. Het meeste bestaat uit “blaas dit op” en “claim dat gebouw”. Het claimen van gebouwen klinkt overigens lastiger dan het is, dit is enkel een kwestie van een vlag hijsen op het dak van een gebouw.

[url="http://images.ea.com/eagames/official/freedom/screens/bigscreens/set1/screen_1.jpg"][img]http://images.ea.com/eagames/official/freedom/screens/bigscreens/set1/screen_1.jpg width=400[/img][/url]
Dat brengt mij op het eerste en ook enige echte probleem van Freedom Fighters – de replay waarde. Freedom Fighters is vooral gericht op de singleplayer mode, maar helaas is deze niet al te lang. Natuurlijk zijn er verschillende moeilijkheidsgraden maar toen ik de game op de middelste en ena hoogste moeilijkheid had uitgespeeld had ik nou niet echt de drang om de game voor de derde keer uit te spelen. Meer dan 7 uur zal de singleplayer je niet vast houden, en met weinig extra’s om te unlocken heb je ook niet echt een motivatie om door te gaan. Naast de singleplayer mode is er ook nog een multiplayer mode. Freedom Fighters biedt je de mogelijkheid om met maximaal 4 spelers de strijd met elkaar aan te gaan. Helaas stelt deze mode niet veel voor – er zijn geen bots om tegen te strijden en er is maar een speelmode, een soort king of the hill maar dan anders. Ook deze mode zal helaas geen reden zijn om na een maandje nog bezig te zijn met de game. Graphics De graphics van Freedom Fighters zijn redelijk. De gebouwen zijn over het algemeen wat saai en de special effects zijn moeilijk special te noemen, maar daarentegen zijn de characters goed en gedetailleerd weergegeven. Omgevingen zijn bij vlagen mooi, maar te vaak wat kartelig en de kracht van de GameCube niet helemaal benuttend. De tussenfilmpjes zitten prima in elkaar en zijn duidelijk met zorg gemaakt. De lippen lopen bijna perfect mee met de woorden en de bewegingen van de characters zijn bijzonder realistisch. Ook indrukwekkend is de framerate bijna altijd hoog blijft, zelfs als er een man of 20 op het scherm rondloopt, uitzonderingen daar gelaten.
[url="http://images.ea.com/eagames/official/freedom/screens/bigscreens/set2/screen_5.jpg"][img]http://images.ea.com/eagames/official/freedom/screens/bigscreens/set2/screen_5.jpg width=400[/img][/url]
Sound De voice acting is een van de beste aspecten uit de game. In de game wordt vrij veel gepraat en dat is zeer goed verwerkt, binnen de missies, maar ook daarbuiten. Elke keer dat je een missie hebt voltooid wordt je beloond door een speech van een van je leiders. Deze leiders hebben een geheel eigen persoonlijkheid en praten ook precies zo. Het accent van de Russen is een beetje overdone, maar geeft wel een zeer Russisch gevoel aan de vijanden. De achtergrond muziek is niet geheel onomstreden. Ikzelf houd er wel van, maar vrienden waarmee ik het gespeeld heb, kregen er op den duur een beetje genoeg van. Dit punt kan ik dus niet voor je beoordelen, dat zal je zelf moeten doen. Conclusie Ik heb veel plezier gehad aan Freedom Fighters, voor zolang als het duurde. De singleplayer had wel wat langer gemogen en de multiplayer wat uitgebreider. Tegenover de slechte replay waarde staat dan wel weer het uitmuntende verhaal, prima sound en de geweldige gameplay. Het leiden van je team is simpel, doeltreffend en verder ook zeer leuk, zelfs fans van zeer tactische shooters als de Rainbow Six reeks zullen tevreden zijn met de relatief oppervlakkige tactische opties. Freedom Fighters is eigenlijk verplicht voer voor fans van shooters, en de rest raad ik aan de game op z’n minst een paar dagen te huren.

N1 Score: 8.6

+

-

Gekoppelde games

Freedom Fighters (Nintendo GameCube)