[Special] Geschreven door RutgerK op 2003-11-04 22:14:12

The Sims Bustin' Out Console versie

De wekker ging al erg vroeg op maandag 26 Oktober. Om precies te zijn gaven de groen/blauwe cijfertjes op mijn stereo 5:45 aan toen de midden in de nacht muziek van een niet nader te noemen radio station mij met volume 25 (ik had mijn stereo extra hard gezet, just in case, mensen die mij kennen weten waarom) omver blies. Alsof er zojuist een vrachtwagen over me heen was gereden strompelde ik naar m’n badkamer om te voldoen aan mijn hygiënische ochtendeisen. Eenmaal fris en fruitig begon ik aan mijn reis Purmerend - Den Haag. Vol goede moed stapte ik de frisse buitenlucht in op weg naar de bushalte. Op m’n dooie akkertje liep ik naar de bus, die ik tot overmaat van ramp nog bijna miste ook. Zwetend van mijn eindsprint maar toch voldaan van het feit dat ik op tijd was (schaars moment, geloof me) liet ik de bus mij naar Amsterdam brengen. Eenmaal in de trein verwonderde ik mijzelf over waar ik precies naar toe ging en wat ik kon verwachten. Geteisterd door een extreme jeuk aan mijn edele delen en het onzinnige gekwebbel van twee bejaarden, die strategisch om mij heen waren gaan zitten, vervolgde ik mijn tripje naar de perspresentatie van The Sims: Bustin' Out voor de console en voor de GBA.

[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=sims3.jpg"[/img]
Na Arnold ontmoet te hebben en heel wat zoek werk naar de juiste tram kwamen we iets later dan gepland aan bij de desbetreffende locatie. De aardige meneer die het daar enigszins voor het zeggen had, begeleidde ons naar de plek van ontvangst, een rij tafels bezet door 2 rare snuiters wiens namen mij zijn ontschoten. Niet al te veel later (15 minuten tot een uur)werden we vergezeld door meer mensen die zichzelf als pers beschouwen. Na een vluchtige introductie van main-marketing-man van EA Hans Jose werden we naar de daar aanwezige klimwand gestuurd om de zwaartekracht te tarten door enkele meters tegen een muur op te klimmen. Na een heldhaftig optreden van mij (2 keer omhoog geklommen) en een laf optreden van Arnold ( 0 keer omhoog geklommen, maar wel heel goed gekeken hoe ik het deed) hadden we het wel weer gezien en gingen we maar weer naar boven waar de presentatie zou plaats vinden. We werden ontvangen door een jongedame genaamd Virginia McArthur, een grafisch ontwerpster van de game (ook grafisch ontwerpster van onder andere eerdere uitbreidingen van de originele sims en the Sims Online) en dezelfde Hans van een paar uur eerder. Niet veel later begon hetgeen waar de dag om draaide: de presentatie. Het woord was aan de eerder genoemde Virginia, die begon met het vertellen over de console versie en ons vertelde wat de opzet van de game was. Om een lang verhaal kort te maken is het idee van “The Sims: Bustin' Out” dat je van huis tot huis trekt, en dus niet meer zoals in de eerdere versies aan een en hetzelfde huis gebonden zit voor de rest van het spel. In de game zijn een shitload aan verschillende kant-en-klare huizen, die je naarmate het spel en verhaal vordert unlocked door succesvol te zijn in verschillende dingen. Dit constante verhuizen doe je met behulp van een voertuig die je ook steeds in kan ruilen voor een nieuwere en mooiere, wat overigens alleen voor de show is en geen effect heeft op de rest van de game..
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=sims2.jpg"[/img]
Als eerst kregen we de "Create a Sim" mode te zien, waarbij Virginia een belangrijke rol heeft gespeeld tijdens de ontwikkeling. Zoals in de eerdere versies van de Sims zijn er oneindig veel opties om af te stellen aan je Sim. Om te beginnen is er de persoonlijkheid van je Sim. Deze is in 6 verschillende categorieën ingedeeld en verschilt niet veel van vorige versies. Als je dit gedaan hebt kan je gaan werken aan het uiterlijk van je Sim. Deze opties zijn even onuitputtelijk als humoristisch. Met hulp van EA Japan is er een set modieuze kleding in elkaar gezet om je Sim in te hijsen. Hiernaast zijn nog een hele rits leuke objecten beschikbaar om aan je sim toe te voegen. Zo zagen we zelfs de nightvision goggles van Splinter Cell langskomen! Bang dat het uiterlijk van je Sim gaat vervelen na een poosje? Geen nood, je kan dit namelijk op elk punt in de game veranderen. Na de innerlijke en uiterlijke eigenschappen van je Sim ingesteld te hebben wordt de game vervolgd door een soort tutorial level, waar de basics van de game spelenderwijs uitgelegd worden en je voor kleine rewards makkelijke opdrachten uit moet voeren (klik hierop, ga daarheen, gebruik dat). Ook maak je kennis met de andere characters uit de game waarvan een deel overgebracht is vanuit eerdere versies. Bijna al deze characters zijn te beïnvloeden in hun laten en doen, op een paar characters na. Zo is er een vervelende goochelaar wannabee met een huge hoed genaamd Malcolm die al jouw coole bezittingen jat en ze pas terug geeft wanneer je aan bepaalde eisen hebt voldaan (baan zoeken, bepaalde promotie krijgen, etc).
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=sims1.jpg"[/img]
Veel gamers spelen games om aan de dagelijkse sleur van het leven te ontkomen, en dan vaak met name het onuitstaanbare gezeur van moeder. Bij The Sims Bustin’ Out zal dat je niet lukken want ook daar staat een onaantrekkelijke vrouw met krulspelden die luister naar de naam “mom” op je te wachten om je de ene uitbrander na de andere te verkopen. Een extra motivatie om zo snel mogelijk het ouderlijk huis te verlaten dus! Niet alleen qua omgevingen zijn er verbeteringen geboekt, ook de gameplay kent wijzigingen. Elke gamer die wel eens de Sims heeft gespeeld weet dat je meerdere optie hebt om met je medesim te communiceren. In The Sims Bustin’ Out is er weer een shitload aan nieuwe “social options” om nieuwe vrienden mee te maken. Na al deze informatie volgde een ander punt van de dag waar ik ernstig naar uitkeek: de lunch (of in mijn geval ontbijt)! Toen dit achter de rug en in de maag was, was het tijd voor de uitleg over de GBA versie van de game waarvoor ik je naar de feature van Arnold moet verwijzen. Deze kan je vinden op de tweede pagina van dit artikel. Na de GBA presentatie hebben wij onder het genot van een koffie nog wat gepraat met Hans, Raul (GameQuest/Gamepro Magazine) en Virginia, waarna we om een uurtje of 3 weer aan onze lange reis terug zijn begonnen. Na een hele dag met iemand anders zijn leven gespeeld te hebben, werd het maar weer eens tijd om ons eigen leven weer op te pakken....

The Sims Bustin' Out GBA versie

RutgerK heeft jullie al het een en ander verteld over onze dag waar wij uitgebreid kennis mochten maken met The Sims Bustin' out voor alle consoles en voor het eerst ook voor de Gameboy Advance. RutgerK heeft jullie vertelt hoe de console versie in elkaar steekt en nu ga ik jullie vertellen hoe dat met de Gameboy Advance versie zit. Eindelijk weer echt iets nieuws omtrend The Sims!

Zoals de meesten van jullie wel mee gekregen hebben, is dit de eerste keer dat de Sims op de Gameboy Advance verschijnen. Nu kan je dus overal even uit de realiteit stappen en met je sim spelen. Als je een echte sims fan bent en ook de Gamecube versie van The Sims Bustin' out, begint het al lekker voor je. Je kan namelijk je Gamecube character in de GBA versie laden, om zo echt 24/7 te kunnen spelen met je favoriete Sim. Maar het is niet zo maar een handheld versie van de console versie, want hij verschilt op vele dingen van de console versie. Een ding waar de sims om bekend staat, is het niet direct besturen van de characters. Je hebt een cursor waarmee je dingen aan kunt klikken en zo kan je je sim dingen laten ondernemen. Bij de Gameboy Advance versie is dit voor het eerst doorbroken, je bestuurt de sim zelf en je kiest ook de acties die je gelijk uitvoert. Daar komt ook bij dat je op elk gewenst moment een actie kan afbreken door op B te drukken. Zo is de game al een stuk directer dan zijn console broertje.
Ook het praten met andere sims is aanzienelijk veranderd. Zodra je in een gesprek komt, zie je een ander scherm wat het gezicht van de snuiter waar je mee praat toont en daaronder wat hij zegt. Je kan dan uit allerlei antwoorden kiezen om te antwoorden. Zo kan je dus dingen vragen of gewoon een gezellig praatje over het weer maken. Je beïnvloed wel de relatie tussen jouw sim en andere sim door bepaalde antwoorden te geven. Zo kan sims boos maken, maar je kan ze ook tot goede vrienden maken. Dit alles kan in het Nederlands! De hele game is in het nederlands, wat ook nog aardig goed is gedaan. De gesprekken zijn in correct nederlands en zijn zelfs enigzins grappig te noemen. Als je het zo fantastisch vond dat The Sims altijd oneindig was, kom je nu bedrogen uit. De Gameboy Advance versie is namelijk niet oneindig en heeft zelfs een eind FMV. Dit alles komt door het nieuwe missie gebasseerde systeem, maar daar zo meer over. Als je het spel voor het eerst start, zie je een klein filmpje van een sim die aankomt op een boerderij, laat dat nou net jouw sim zijn. Na een kort gesprekje met een boer, die je ook onderdak bied in zijn schuur, mag je enkele opdrachten gaan doen om bekend te worden met het spel. Het spel draait om verschillende opdrachten te voltooien. Heb je alle opdrachten in een omgeving gedaan, ga je door naar het volgende level. Dit missie systeem is dus een nieuw fenomeen in “The Sims” games.
Wat ook een leuke toevoeging aan de Gameboy Advance versie is, zijn de mini games. Er zitten een stuk of tien mini games in het spel, die je op bepaalde tijden kan spelen. Een voorbeeld hier van is de mini game “Vissen”. Je gaat lekker vissen, maar alle vissen die je vangt kan je op de barbeque grillen en dan lekker op eten. Zo kan het soms mogelijk zijn dat een van je opdrachten, om naar een ander level te gaan, een bepaald aantal punten halen bij een mini game is. Al met al was ik erg verbaasd over het creativiteits niveau van deze game. Het is niet een handheld versie van The Sims Bustin' Out, maar dé handheld versie. Er zal zo'n 30+ uren aan gameplay zijn en geloof me, als je de tijd heb, speel je het spel ook echt wel zo lang. Eenmaal geproeft is verslaaft. Kortom, een toppertje!