[Review] Geschreven door Marcel op 2007-10-03 21:32:52

Super Paper Mario

Wii bezitters hebben een hoop moeten slikken de afgelopen maanden. Van Trauma Center tot Mario Strikers en Far Cry. De overvloed aan Wii titels die nu in de winkels ligt ontbreekt het aan één ding, kwaliteit. Brengt Super Paper Mario eindelijk een kwalitatief meesterwerk van de bovenste plank, of eist de kortere ontwikkel periode zijn tol? Super Paper Mario is hopelijk het laatste erfgoed van de GameCube. We houden van de paarse spelkubus, maar toch zien we liever compleet nieuwe projecten. De game brengt Mario naar Flipside, een wereld die draait om gezichtsbedrog en verschillende dimensies. Nadat het huwelijksfeestje van Peach en Bowser in het water is gevallen, moet Mario de slechte Count Bleck verslaan en acht harten vinden die verborgen liggen in even zoveel spelwerelden.

[img]files/sppm62.jpg width=480[/img]
Super Paper Mario Bros. De hoofdmoot van het spel bestaat uit fijne platform actie met Mario in de hoofdrol. Spring op een Goomba, verzamel wat munten, het standaard werk. Het is jammer dat je niet direct kunt rennen en springen, pas na een aantal levels krijg je deze power-up tot je beschikking. Afijn, terug naar de platform wereld. Het grootste deel van de 2D wereld is prachtig vormgegeven met stijlvolle graphics. zodra je echter de iets minder zorgvuldig ontworpen gebieden betreedt, valt direct op dat de grafische kant van het spel niet zoveel om handen heeft. De muren ogen kaal en de verscheidene bewoners van Flipside zijn lang niet zo leuk of grappig ontworpen als de Mario vijanden van welleer. Naast de standaard 2D actie krijgt Mario diverse nieuwe mogelijkheden tot zijn beschikking. Allereerst zijn er de Pixl’s kleine wezentjes die met je mee reizen en Mario voorzien van nieuwe krachten. Thudley is vergelijkbaar met de buttstomp en Boomer kan beschreven worden als Bomb-omb. "Tippi" is echter wel uniek en maakt gebruik van de geweldige Wii afstandsbediening. Met je richter kun je objecten zoeken en deze activeren, zoals een platform of ladder. De simpelheid van dit gameplay element zorgt ervoor dat je vaak vergeet dat je het tot je beschikking hebt. Het is me een raadsel waarom Intelligent Systems deze optie heeft toegevoegd aan het spel. Het voelt vooral geforceerd aan. Een beetje vergelijkbaar met de eerste DS spellen die koste wat het kost Touch Screen besturing moesten waarborgen. Geniaal Super Paper Mario bevat echter een twist. Mario kan zijn wereld van 2D naar 3D veranderen. De ware gameplay van de game komt hier boven drijven. Een buis te hoog om over te springen? Geen nood, verplaats jezelf naar de 3D wereld en loop er simpelweg omheen. Een grote stenen kooi die de weg blokkeert? In de 3D dimensie blijkt dat de stenen verspreid staan! De combinatie van het schakelen van 2D naar 3D maakt talloze puzzels mogelijk. Een buis achter een steen, of meerder rijen muntjes. Om het allemaal nog dubbelzinniger te maken kun je met diverse buizen de achtergrond van het level bereiken! De schakeling van perspectief gaat zonder enige moeite en werkt als een trein. Men heeft deze optie goed geëxploiteerd en regelmatig wordt je blij verrast door de slimme spelmechanieken.
[img]files/sppm65.jpg width=480[/img]
De spelfiguren in Super Paper Mario maken graag een praatje. De stereotype karakters komen goed tot uiting in de gevatte teksten. Een nerd en een pratende arcadekast passeren de revue. Daarnaast zijn er de cliché figuren zoals een tovenaar. Mario is echter niet de enige held die je tot je beschikking hebt. Na een aantal gezonde uurtjes speelplezier wordt je blij verrast door de komst van Bowser, Peach en zelfs Luigi. Zoals vanouds kan Peach zweven met haar parasol en Bowser vuur spuwen. Luigi glibbert door de spelwereld maar kan wel hoger springen dan Mario. Het is dan misschien leuk om een keuze te hebben met wie je op avontuur wilt gaan, de uitwerking ervan is niet helemaal goed uit de verf gekomen. Mario is bijvoorbeeld het enige spelfiguur dat in de 3D wereld kan rondlopen. Dat is opmerkelijk, aangezien de andere leden van het reisgezelschap wel de Pixl’s mogen gebruiken. Het rommelige ontwerp komt wel vaker tot uiting in het spel. Er zijn twee identieke menu’s aanwezig en je kunt alleen op een aantal vaste plekken het spel opslaan. Daarnaast is er geen optie om de snelheid van de tekst of het volume aan te passen naar eigen smaak.

Super Paper Mario II

Prullaria De verzamelaars onder ons zullen genoeg te doen hebben in Super Paper Mario. Naast onder andere de ster die Mario in een reusachtig 8-bit figuur verandert en de Mushroom shakes om je leven bij te vullen, kun je kaarten verzamelen. Van iedere vriend of vijand die je tegen komt kun je een kaart vinden. De meeste liggen slim verstopt en sommige zijn alleen maar te krijgen door puur geluk. Het verzamelen van kaartjes geeft je geen speciale beloning. Je bent niet snel geneigd om ieder gebied grondig te doorzoeken, aangezien er een limiet is op het aantal objecten dat je bij je kunt dragen. Naast de kaarten zijn er ook recepten te vinden en kun je arcade spelletjes spelen. Vooral de mini-games vergroten het spelplezier aanzienlijk. Knal op Boo's in een spookhuis en balanceer Mario op een klein eiland. Laagdrempelig De variatie in Super Paper Mario is verbluffend. Het ene moment ren je in een typische Super Mario wereld rond, het andere moment zwem je in een zee van tegeltjes. Tussen de werelden door wordt je aangevallen door eindbazen. Er is eigenlijk totaal geen uitdaging in Super Paper Mario. Wie iedere vijand kennis laat maken met zijn schoenen zal snel een level stijgen. De ervaringspunten worden bijgehouden doormiddel van de score. Een level opnieuw spelen en het verzamelen of kopen van objecten hoort hier ook bij. In het begin van de game heb je tien energiepunten, al snel nadert het aantal vijfentwintig of zelfs veertig. Een gemiddelde tegenstander doet maximaal drie punten schade inclusief de eindbazen. Je begrijpt dat je met de combinatie van voorwerpen om je kracht bij te vullen weinig te vrezen hebt van de slechteriken in het spel.

[img]files/sppm60.jpg width=480[/img]
Super Paper Mario kan soms wel frustrerend of lastig zijn. Bodemloze putten zul niet snel over struikelen. Sommige levels van het spel zijn echter in de hoogte gebouwd. Je kunt zo meters naar beneden vallen of in het begin van het level terecht komen als je net dat ene platform of richeltje mist. Steeds opnieuw dezelfde klim maken waarbij de vijandjes opnieuw verschijnen is vrij irritant en frustrerend. Sommige sprongen zijn haast onmogelijk uit te voeren door de losse besturing. Mario hupst zonder enige moeite de wereld door, echter vergen de sprongen waar techniek bij komt kijken erg veel moeite. Een andere domme ontwerp keuze is het gemis aan een schaduw in de 3D wereld. Tijdens het rondhollen in 3D val je regelmatig naast een platform of object. De D-pad bewijst tevens wederom niet geschikt te zijn voor navigatie in 3D. Het omhoog zwiepen van de Wii afstandsbediening voor wat extra punten na een sprong voelt aan als een gimmick en voegt helemaal niets toe aan de speelervaring. De muziek van het spel is sfeervol en bestaat veelal uit een remix van oude klassieke Mario deuntjes. De geluidseffecten zijn simpel maar effectief. Je weet door een irritant bliepje wanneer je bijna sterft en het applaus na een succesvolle “stylish-move” klinkt zoals het hoort. Het is verstandig van Intelligent Systems om haast geen gebruik te maken van de speaker in de Wii controller. Het maakt de kwaliteit van de geluidseffecten aanzienlijk beter tegenover Zelda en Wii Sports. De presentatie van het spel is op de Paper Mario manier uitgevoerd. Vooral veel tekst en filmpjes waarin Count Bleck zijn duivelse plannen smeed. De tekst is humoristisch maar soms veel te langdradig. De spelfiguren in Super Paper Mario zijn daarnaast lang niet zo herkenbaar als de Mario karakters van welleer.
[img]files/sppm59.jpg[/img]
Conclusie Al met al is Super Paper Mario een unieke speelervaring die hier en daar wat scheuren vertoond. Een aantal onderdelen van het spel is gewoonweg niet leuk en plezier is het belangrijkste voor een game als deze. De controller van de Wii voegt eigenlijk niets toe. Wellicht versterkt het je nostalgische gevoel vanwege de gelijkenis met de NES controller. Super Paper Mario is geen slechte game, echter is het jammer om te zien dat Intelligent Systems afdwaalt naarmate het sneller games uitbrengt. De nieuwe gameplay is verfrissend maar blinkt behalve enkele elementen nergens in uit. Een platform game gebaseerd op het 2D naar 3D trucje was een beter uitgangspunt geweest dan deze mengelmoes van avontuur, RPG en een vleugje platform gameplay. Na bijna een jaar van middelmatige titels moet Nintendo toch echt een verandering in gaan zetten.

N1 Score: 7.5

+

-

Gekoppelde games

Super Paper Mario (Wii)