[Preview] Geschreven door Hans op 2003-11-07 18:57:22

Sword of Mana

Square is ongetwijfeld de koning op het gebied van Role-Playing Games. De Final Fantasy reeks is het meest bekend, maar ook veel andere series worden door menig RPG fan de hemel in geprezen. Een voorbeeld daarvan is de Seiken Densetu serie, in de Westerse wereld beter bekend als de Mana serie. Even terug naar waar het allemaal begon... De GameBoy Classic had met Seiken Densetu een onverwachte topper in handen. De game was een groot succes in het land van de rijzende zon, dus besloot Square de Action RPG ook in Amerika uit te brengen. In die tijd verkochten de Final Fantasy spellen goed in de States. Dit zorgde ervoor dat Square vaak Final Fantasy in de naam van haar games stopte, die eigenlijk weinig met de Japanse reeks te maken hadden. Zo ook Seiken Densetu; bij de release in de VS werd de naam in Final Fantasy Adventure veranderd. In 1993 kwam het vervolg uit op de Super Nintendo. Wat later konden ook de Amerikanen dit spel in hun bezit krijgen, alleen nu onder de naam Secret of Mana. Enkele jaren later was er ook een derde deel in de Japanse winkels te vinden. Deze game is echter nooit uitgebracht in Amerika. Ook dit deel had de SNES als platform. In 2000 kwam het vierde deel uit, dit keer op de PlayStation. De Westerse mensen kennen deze game beter onder de naam Legend of Mana. Hoewel het tijdperk van de 3D games al lang was aangebroken, bewees Legend of Mana dat 2D games nog steeds goed konden zijn. [img]http://www.m-gaming.nl/files/swordmana01.jpg ALIGN=left [/img] Nieuw? Het nieuwste deel uit de Seiken Densetu serie is Sword of Mana. Nou ja, nieuw? Nieuw is het niet echt te noemen. Het is een remake van Final Fantasy Adventure. Maar het is niet een simpele “laten-we-de-graphics-eens-even -oppoetsen” remake. Nee, er is weldegelijk veel veranderd. Fans van het originele FFA zullen zelfs veel nieuwe dingen ontdekken. Er zijn namelijk veel elementen aan het verhaal toegevoegd en het spel heeft zelfs een nieuw vechtsyteem! De legende Het verhaal van een beetje goede RPG hoort moeilijk, ingewikkeld, maar toch ook fantasievol, sfeervol en boeiend te zijn. Als je dit soort verhalen wilt hebben, zit je bij Square-Enix goed. Ook Sword of Mana heeft weer een lekker verhaal. Sword of Mana draait om de bron van al het leven: de godin Mana. Het gaat allemaal goed op de wereld, tot dat een duistere keizer de kracht van de godin probeert te stelen. Met deze kracht zou hij de hele wereld kunnen domineren. In een poging dit plan te stoppen, verandert een vrouw van de Mana tribe zichzelf in een boom. Deze boom zuigt alle duistere krachten op en zet ze om naar goede krachten. [img]http://www.m-gaming.nl/files/swordmanachar.jpg align=right[/img]Maar, hoe kan het ook anders, op een gegeven moment gaat er toch iets mis. Er is inmiddels wéér een duistere kracht ontstaan in de vorm van ene Shadow Knight. Deze Shadow Knight wil ook de macht over de wereld krijgen, zodat het duister het licht domineert. Maar natuurlijk gaat jouw character de kwade plannen van Shadow Knight stoppen. Het gaat hier in dit geval om twee characters: een jonge gladiator en een jonge dame uit de Mana tribe. Voor je het spel begint moet je eerst kiezen met welke character je wilt beginnen. Het zijn twee verschillende avonturen, dus die keuze heeft zeker invloed op het verloop van het spel. Als extraatje heeft SquareEnix een co-op mode toegevoegd. Jij en een vriend kiezen dan allebei een character en strijden samen tegen Shadow Knight. [img]http://www.m-gaming.nl/files/swordmana02.jpg align=left[/img] Gevechtsystemen Ik zei al eerder dat Sword of Mana een nieuw gevechtsysteem heeft. Het origineel maakt namelijk gebruik van een Action RPG gevechtsysteem, maar dat vond Square-Enix niet voldoende. Om het spel wat variërender en tactischer te maken wordt er een nieuw syteem toegevoegd: het Ring Command syteem. Met dit systeem kun je sneller van wapens veranderen en de spreuken kiezen. Dit maakt het spel niet alleen sneller, maar er is zo ook meer tactisch inzicht vereist. Variërend genoeg? Behalve de gevechten zijn er nog vele side-quests in het spel te vinden. Deze side-quest hoeven niet uitgespeeld te worden, de keuze is aan jou. De vijanden bieden voldoende variëteit en ook de eindbazen worden niet eentonig. De screenshots en filmpjes laten genoeg werelden en lokaties zien. Ook zijn er waarschijnlijk meer dan genoeg non-playable characters in de verschillende werelden te vinden. Conclusie Ik verwacht zeer veel van Sword of Mana. Iedere RPG fan moet deze game op zijn verlanglijstje hebben staan. Square-Enix heeft voldoende vernieuwingen toegevoegd, daar twijfel ik niet aan. Ook zal het spel niet te snel saai worden, mede dankzij de vele side-quests. Sword of Mana is inmiddels al uit in Japan, maar over de Europese release is nog niets bekend.

Gekoppelde games

Sword of Mana (Game Boy Advance)