[Special] Geschreven door Jorg op 2002-10-01 19:48:08

Super Mario, Deel 1

Voor ik begin... Zet even jullie Winamp of ander muziek programma aan en plak deze link in je playlist: ftp.emulationzone.org:26008 [img]"http://gameqube.nl/files_backup/mariofeature1.jpg"[/img] Mario Radio! Om even in de sfeer te komen, terwijl je ondertussen op je gemak dit artikel leest. Introductie Nou, Mario Sunshine komt eraan, en het belooft wat, zoals je elders op de pagina kunt lezen. En welke aanleiding is er nou beter geschikt om ongeloofelijk veel Mario-info aan jullie voor te leggen dan de release van een fonkelende nieuwe game! En wat is er leuker dan een feature tikken over een loodgieter die eigenlijk geen loodgieter is en die eigenlijk geen mario heet! “oh nee, wat klets die gozer!” Lees gerust verder. De blijde geboorte van Mario Ergens in het Nipon van 1980, is een Japanner vrolijk aan het knutselen aan een game waarin POPEYE de hoofdrol speelt, en Olive moet redden van een grote aap. Al dat moois was nodig om Nintendo bekender te maken in Amerika. Deze Shigeru Miyamoto, zoals de japanner bleek te heten, zag het helemaal zitten en knutselde een eind weg. Tijdje later was het hele spel gescript, maar helaas: hij verloor de rechten op Popeye. Een ramp? Miyamoto sloeg aan het ontwerpen, en kwam op de proppen met een gozertje met een blauwe broek en een petje. Het hele spelletje werd omgedoopt tot DONKEY KONG, en het mannetje werd JUMPMAN, die zijn vriendinnetje Pauline ging redden van de aap Donkey Kong. Jumpman? Geen Mario Jorg? Nee, lees verder! De flexe look en hippe naam van Mario. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/mariofeature2.jpg"[/img] Goede ouwe mario met zn snor en pet ziet heeft al deze fraaie attributen meegekregen voor één reden. Niet omdat het zo chique uitzag, maar omdat het anders niet te programmeren was. De Pet: Omdat Jumpman zoveel sprong in het spelletje, en Miyamoto niet genoeg pixels had om mooi bewegend haar te maken, tekende hij er maar een petje op. Een rood petje. De Snor: Ook hier is het eigenlijk het gebrek aan pixels: Men wilde laten zien dat Jumpman een neus had. Daarom hebben ze er een snor aangehangen. De Overallen: Omdat Jumpman’s armen bewogen tijdens het lopen en springen, en je dat ook moest kunnen zien, was het nodig om de armen een andere kleur te geven dan de rest van het lichaam. Daarom kreeg mario in eerste instantie een rode overall en een blauw shirtje. Na Donkey Kong junior is daar een blauwe overall en een rood shirtje van gemaakt. In Mario 1 op de NES heeft hij weer een ander kleurtje, maar voor alle Mario games daarna is de blauwe overall gebruikt, en dat is nooit meer veranderd. Tot nu, want nu heeft mario... blote armen! Op een tropish eiland kun je niet met een trui aan komen lopen. De Naam: Jumpman had dus: een bolle snuit, een snor... en dus een kop die ontzettend leek op die van Mario Segali, de italiaanse baas van Nintendo’s hoofdkantoor in New York! Mario’s achternaam, zo blijkt later, is óók Mario. Anders kunnen het nooit de Mario Bros zijn geweest (de mario broers, in het nederlands). Onder zn bel hangt dus een bordje met “mario mario en luigi mario”. Het enige waarin dat echter ooit is gebruikt, is Mario Bros – The Movie, uit 1993. Dat was de introductie van Mario! Morgen kom je een heleboel te weten over de verschillende games waarin de held heeft meegedaan.