[Review] Geschreven door Marcel op 2007-10-26 21:50:56

Metroid Prime 3: Corruption

De Wii-eigenaren voelden zich de afgelopen maanden een beetje achtergesteld. Na het geweld van Halo 3 op de Xbox 360 en de grote marketingcampagne erachter, komt Nintendo heel stilletjes met een game die -durf ik het te zeggen- wellicht beter is… Achterhaald De Metroidserie werd een jaar of zes geleden door Nintendo uit de ijskast gehaald. De ambitieuze ontwikkelaar Retro Studios kwam na een moeizame ontwikkelperiode met Metroid Prime op de proppen. De sceptici werden de mond gesnoerd en iedereen was verrast dat het de Amerikanen toch gelukt was om Metroid met succes in een 3D jasje te stoppen. Het vervolg werd een stuk minder triomfantelijk onthaald, men beloofde een mooiere spelwereld en nog betere gameplay, maar deed niets aan de tekortkomingen van het eerste deel.

[img]http://www.wiids.nl/files/MP3R6.jpg width=480[/img]
Het grootse knelpunt uit de eerdere spellen was de manier waarop de speler de game voorgeschoteld kreeg. Men legde erg de nadruk op het scannen van muren en computers om opdrachten te verduidelijken en om de wereld verder toe te lichten. Dit zorgde ervoor dat je uren bezig was met het doorspitten van lappen tekst. Een hintsysteem was wel aanwezig, maar behalve een complexe kaart die aangaf waar het volgende doel zich bevond was er weinig houvast. De gamers raakten snel verveeld door de bijna antieke presentatie. Het tempo van de serie liet tevens veel te wensen over. Het ene moment belande je van de ene spannende situatie in de andere, het andere moment zwierf je doelloos door gangen op zoek naar sleutels of artefacten. De eindbazen waren de enige drijfveer om verder te spelen, dat en de graphics, want beide games waren adembenemend mooi! Presentatie Metroid Prime 3: Corruption speelt in op het succes van Half Life, Call of Duty en Halo. De eerste paar uur krijg je vooral veel vette actie voor je kiezen aangedikt met filmmateriaal en spannende plotwendingen. Samus zet na een oproep van Admiraal Dane koers richting het vlaggenschip van de Galactische Federatie. Dit prachtige fregat wordt bijgestaan door een gigantische vloot van ruimtejagers. Samus manoeuvreert haar schip sierlijk rond het kolossale schip van de admiraal en wordt bij aankomst op het landingsplatform onthaald door een marinier. “De admiraal wacht op het dek!”. Wow, dat is vreemd, voice-acting in een Metroid game. Ik voel me niet eenzaam en alleen op een vijandelijke planeet, overal lopen monteurs rond om reparaties uit te voeren en sommige zijn verblijd met de komst van de legendarische bounty hunter Samus Aran. Met de Wii Remote kijk ik eens goed om me heen en spot ik een aantal deuren. Tot grote verbazing van een aantal soldaten worden de jagers in gereedheid gebracht. Ze mompelen wat over een grote oorlog die gaande is en ik vervolg mijn weg richting het dek.
[img]http://www.wiids.nl/files/MP3R2.jpg width=480[/img]
Na een infectie-check mag ik doorlopen en de admiraal heet mij hartelijk welkom op zijn prachtige schip. Hij stelt mij voor aan een aantal bondgenoten. Een groepje markante figuren die net als ik gekomen zijn om de Space Pirates aan te vallen. Nog voor hij zijn strategie kan toelichten duikt iedereen weg voor een lichtflits. Ik snel naar het raam en kijk met open mond toe hoe een schip doormidden gekliefd wordt met een reusachtige laserstraal. Alle alarmen worden actief en de Space Pirate vloot zet de aanval in. De admiraal bewaart zijn kalmte en sommeert me om zo snel mogelijk poolshoogte te nemen op een nabij gelegen planeet. De hel barst los en uit alle hoeken en gaten verschijnen Space Pirates. De Federation troepen doen een poging om de aanval af te slaan maar zonder het trouwe arm kanon van Samus Aran hebben ze geen kans tegen hun belagers. Ik voel me verantwoordelijk voor het leven van de mariniers en richt de Wii remote op het scherm, het is net alsof ik mijn eigen hand door het beeld heen steek. Nog nooit heb ik met zo weinig moeite een gericht schot gelost. De besturing is een tweede natuur en door de snelle reacties van de knoppen en sensoren van de controller, voel je je echt betrokken bij het spel. Je wordt meegezogen door de hectische gevechten en duikt haast weg voor de explosies, die op het beeld plaatsvinden. Ternauwernood weet ik te ontkomen aan rondvliegend puin waar een aantal minder fortuinlijke soldaten ruw aan hun einde komen. Tijd om te rouwen is er niet, een defect schip vormt een prima platform om een hoger gelegen opening te bereiken. Met de B knop maak ik de gewaagde sprong naar veiligheid.

Metroid Prime 3: Corruption II

Verslavend Het is gewoonweg onmogelijk om de Wii afstandsbediening naast je neer te leggen en te stoppen met spelen. De controller houdt je geboeid en vormt het portaal naar de spelwereld van MP3. Een luchtsluis openen is een peulenschil, duw de Wii Remote naar voren, draai een kwartslag en haal hem terug. Een hendel overhalen? Geen probleem, simpelweg met je controller een opwaartse beweging maken. Virtuele knopjes drukken was nog nooit zo leuk. De besturing en presentatie zijn niet het enige wat je vastgrijpen. De grafische kant van het spel laat de Wii eindelijk eens zweten. Alle grafische effecten worden uit de kast getrokken en gebruikt in dit spel. De belichting is prachtig en de texturen razendscherp. Geen enkele tegel of muur oogt hetzelfde. De ruime kamers zijn rijk gevuld met gedetailleerde objecten zoals computers en wapentuig. De animaties zijn ronduit geweldig en je wacht elke keer met spanning af hoe de volgende kamer eruit ziet of welke gevaren achter de volgende hoek te vinden zijn.

[img]http://www.wiids.nl/files/MP3R4.jpg width=480[/img]
Net nu je genoeg hebt van het prachtige fregat en klaar bent om het met echte avontuur te beginnen haalt men nog een keer alles uit de kast om het spel te verkopen. Op dit moment sta je met je knieën in het water. Je hersenen laten het aanraken van de power knop van de Wii niet meer toe. Je legt je erbij neer en voegt je bij je strijdmakkers. De eerder geïntroduceerde bondgenoten zijn zeer behulpzaam en gebruiken ieder unieke vaardigheden om je te helpen. Vooral Rundas vond ik zelf een erg tof personage. Zijn ijswapens zijn erg effectief en als een silver surfer roetsjt hij door de spelwereld. De Space Pirates willen koste wat het kost de invasie laten slagen en halen de zware wapens uit de kast. De transportschepen brengen sterkere vijanden ten tonele met schilden. Met de Nunchuck gooit Samus haar elektrische grijphaak op een schild en met een flinke ruk kun je de schilden vervolgens van vijanden aftrekken. Met een luide grom grijpen ze een lichtzwaard, maar voordat de zwaar verzwakte belagers je kunnen bereiken heb je ze allang uitgeschakeld met de net verkregen raketten. Op deze locatie komen eindelijk de puzzelelementen boven rijven. Samus kan zichzelf oprollen in een bal en zo kleine openingen of schachten gebruiken. Daarnaast geeft de Morph-ball haar de mogelijkheid om bommen te leggen. De puzzels zijn meestal gebaseerd op klassieke 2D gameplay, spring wat op en neer door de Wii Remote omhoog te flippen en plaats hier en daar wat bommen om mechanismen aan te zetten. Vooral dit laatste vormt een sleutelelement in het levelontwerp. De op het eerste gezicht saaie gebieden dienen eerst uitgevouwen te worden met dit principe. Tevens is de Morph-ball soms zelfs noodzakelijk om eindbazen mee te verslaan. Zonder al te veel te verklappen kan ik melden dat vooral de fans aangenaam verrast zullen zijn. Metroid Tot zover de intro van het spel. Je bent nu adequaat voorgelicht over alle elementen in de game en het is tijd om het echte avontuur te laten starten. De hoofdopdracht van Samus is een einde te maken aan de corruptie van het universum. De Space Pirates hebben het op een akkoordje gegooid met Dark Samus en helpen haar om met grote meteorieten het Phazon te verspreiden. Tot overmaat van ramp draagt iedere Pirate en Federation soldaat inclusief Samus een Phazon pak of wapen bij zich. Dit zorgt niet alleen voor extra vuurkracht maar kan bij overmatig gebruik nadelige gevolgen met zich meebrengen. Samus kan met de + knop het Phazon door haar aderen laten gieren en een hypermode activeren. De hypermode maakt echter gebruik van je levensenergie, blijf je te lang in de hypermode dan schakelt deze zichzelf uit. De grootste vernieuwing van het spel is echter het schip van Samus en de daarbij behorende Command Visor. Het schip kun je gebruiken om te saven op landingsplateaus. Daarnaast kun je ermee naar andere planeten vliegen. Het allerbelangrijkste zijn echter de upgrades die je later in het spel tot je beschikking krijgt. Het schip kan onder andere muren bombarderen en zware objecten tillen. De Space Pirates hebben echter overal satellietschotels geïnstalleerd om het signaal van jouw Command Visor tegen te houden. Tijdens je pogingen om de schotels uit te schakelen valt op hoe goed de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders in elkaar steekt. Een aantal met jetpack uitgeruste Space Pirates houden je tegen, terwijl een derde vijand de satellieten weer activeert.
[img]http://www.wiids.nl/files/MP3R5.jpg width=480[/img]
De planeten in het spel zijn ontzettend gevarieerd en complex. De werelden hebben ieder een eigen thema, zoals lava, bos of ijs. De grote imposante spelgebieden zijn interactiever dan ooit. Het spel draait niet alleen om het overhalen van hendels of bombarderen van muren. Met je grijphaak kun je kabelbanen gebruiken en ravijnen trotseren. Er staan tevens diverse robots en golems door ieder level verspreid. Een grote stenen robot kan dwars door dikke muren heen beuken en je zo helpen om het volgende gebied te bereiken. Een ander element wat we nog niet eerder zagen in de Metroid Prime serie zijn instortende bruggen en muren. Terwijl je wankel naar de overkant loopt zakt de brug langzaam onder je voeten weg. Ternauwernood weet je te ontkomen en probeer je een alternatieve route te vinden. Meestal dien je de overkant te bereiken met de Morphball en de speciale kanonnen die verspreid staan om de Morphball af te vuren. Uiteraard worden ook de vaardigheden van Samus' bolvorm in de loop van het spel aangepast en uitgebreid. De boostball is niet langer alleen maar bruikbaar voor halfpipes maar kan ook ingezet worden om ratten te laten draaien.

Metroid Prime 3: Corruption III

Vuurwerk Aanpassing is tevens het kernpunt van de wapens. Samus knalt niet meer met vreemde smurrie of blokken ijs. Je kunt de wapens ook niet meer verwisselen, in plaats daarvan stapelen de beams zich op. Heb je aan het begin van het spel nog een simpel kogeltje met oplaadfunctie, krijg je later een Plasma Canon en diverse andere wapens tot je beschikking. Ieder wapen opent nieuwe wegen en de Plasma Canon kan gebruikt worden om steen te laten smelten. Zelfs de raketten moeten eraan geloven en hebben nu een ijslading meegekregen. Hiermee kun je lava stromen bevriezen en deze gebruiken om nieuwe wegen te creëren. Ieder gebied is rijkelijk gevuld met puzzels waarbij alle elementen gecombineerd worden. Je zit constant op het puntje van je stoel en als je dreigt te verdwalen, krijg je een extra tip.

[img]http://www.wiids.nl/files/MP3R3.jpg width=480[/img]
De game is ten slotte naadloos afgewerkt met geluidseffecten en muziek. De muziek wekt spanning op wanneer je een eindbaas nadert en op ieder detail is gelet. Hier en daar zijn zelfs deuntjes uit eerdere Metroid delen te beluisteren. Na een succesvolle confrontatie met een van de vele eindbazen keert de rust en stilte terug. De perfecte spanningsboog die men neerzet wordt versterkt door de geluiden die je schip en pak maken. Een waarschuwingssignaal wanneer je het loodje legt en S.O.S. berichten zodra het schip in moeilijkheden komt. De voice-acting is nagenoeg perfect en klinkt overtuigend, ondanks dat sommige zinnen vaak herhaald worden. Maar… In tegenstelling tot veel andere Wii games, heeft Metroid Prime 3 geen keerzijde. Tot aan het einde van het spel weten de ontwikkelaars je te verassen en door de verschillende moeilijkheidsgraden is het spel voor iedereen speelbaar. Zelfs het hint systeem kan door de echte hardcore gamers worden uitgeschakeld. Je bent continu aan het rondrennen, springen en schieten en alles wordt perfect afgewisseld. Net wanneer je even geen zin hebt om een leger Space Pirates aan te vallen wordt je op een zoektocht gestuurd. Ondanks dat je nog steeds regelmatig terug moet naar eerder bezochte gebieden, heeft men er alles aan gedaan om dit zo interessant mogelijk te houden. Bijvoorbeeld door andere vijanden in een kamer te plaatsen of om een shortcut toe te voegen waardoor je vrij gemakkelijk tussen de verschillende delen van de wereld kunt reizen. De enige showstopper is de zoektocht naar energiecapsules aan het einde van het spel. Je moet dan alle gebieden nog eens doorzoeken voor speciale objecten om het laatste level te openen.
[img]http://www.wiids.nl/files/MP3R1.jpg width=480[/img]
Nadat je alle opdrachten hebt voltooid en de credits over het scherm ziet rollen, is het tijd om op aarde terug te keren en de beloning voor je harde werk in ontvangst te nemen. Metroid Prime 3 maakt gebruik van WiiConnect 24. Je kunt je de scores van je vrienden vergelijken en punten spenderen in een bonus galerij. Voor iedere eindbaas of speciale uitdaging die je voltooit krijg je credits. Het gros van de bonussen bestaat uit muziekjes en concept tekeningen. Daarnaast zijn er diverse andere extra's zoals stickers voor op je schip en een screenshot mode waarmee je op ieder moment een foto kunt maken in het spel. Het grote aantal verborgen raket- en energiecapsules en de bonus galerij zorgen ervoor dat je het spel meerdere malen uit zult spelen. Perfectie Dit is geen Metroid Prime 3: Corruption, maar Metroid Prime 3: Perfection. Zelden heb ik zo een goed geoliede en afgewerkte game gespeeld. De actie is veelvuldig aanwezig, de puzzels zijn hersenkrakend en de spelgebieden zijn prachtig. Voeg daarbij de epische soundtrack en de vele extraatjes en je hebt alle ingrediënten voor de beste game op de Wii. Dat lees je goed, Metroid Prime 3 is de allerbeste Wii game van dit moment. Er is geen andere titel die zo meeslepend en uniek is en tevens optimaal gebruikt maakt van de nieuwe besturingsmogelijkheden van de Wii controller. See you next mission!

N1 Score: 9.8

+

-

Gekoppelde games

Metroid Prime 3: Corruption (Wii)