[Review] Geschreven door Timo op 2007-11-01 23:56:02

MySims

MySims, de succesformule genaamd De Sims komt naar de Wii! Toch? Toen er werd bekendgemaakt dat er een Sims game naar de Wii zou komen, was ik redelijk opgetogen. Het concept van een virtueel leventje kan me namelijk wel bekoren. Ik verheugde me dus al snel weer op een eigen Sim creëren en die zo goed mogelijk op mij of Chuck Norris te laten lijken om zo een leventje te leiden zoals ik dat gewend ben geraakt uit de De Sims games op de PC. Toen het eerste beeldmateriaal werd vrijgegeven en meer details aan het licht kwamen van MySims, kreeg ik echter één grote déjà vu. Animal Crossing meets De Sims? Je kunt er niet om heen, enkel al door een snelle blik te werpen op het beeldmateriaal valt al op te merken dat EA zich deze keer heeft laten inspireren door Animal Crossing van Nintendo. MySims is namelijk geen klassieke Sims game zoals we die kennen van op de PC. De eerste grote verandering is al meteen de toevoeging van een verhaallijn, jawel, een verhaallijn. Daar waar De Sims bekend staat als de meest vrije game ooit waar je letterlijk en figuurlijk een tweede leven kan leiden, word je in MySims grotendeels opgelegd wat je moet doen. Jij bent namelijk een nieuwe Sim in een zo goed als verlaten stadje. Jij bent uitverkoren om de stad her op te bouwen. De game is gebaseerd rondom missies. Iemand nieuw komt naar de stad, wilt een huisje of winkeltje en jij moet dat bouwen. Iemand heeft een meubelstuk nodig, jij bent de man om dat in elkaar te knutselen. Bouwen Hiermee kaart ik al meteen het leukste en interessantste gedeelte van MySims aan, het bouwen. Daar waar Animal Crossing draait rond jou personage in een stad en het kennismaken met nieuwe personages, draait MySims vooral rond het bouwen, het creëren. Eenmaal je je werkplaats betreedt, kan je uren besteden aan het ontwerpen en in elkaar zetten van meubels of andere voorwerpen. Ook huizen bouwen doe je op deze manier. Je hebt een groot aantal basisvormen tot je beschikking waarmee je de meest creatieve huizen, bedden, stoelen, tafels, sculpturen enzovoort in elkaar kunt knutselen. Je kunt bijna alles wat in je opkomt ontwerpen. Een bed heeft bijvoorbeeld wel een basisconstructie waaraan je je moet houden, maar hoe je dit invult of wat je er bijbouwt is volledig naar eigen keuze. Nadat je een vorm hebt geplaatst kan je deze kleuren, ofwel met basiskleuren, ofwel met extracten van voorwerpen zoals appels welke je bijeentrommelt al wandelend door je stadje. Deze bouwmodus is dan ook het focuspunt van de game en wanneer je niet op zoek bent naar extracten, zal je het meest van de tijd doorbrengen in de werkmodus.

[url=http://www.wiids.nl/files/MySi1.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/MySi1.jpg border=0 width=400][/img][/url]
Schattig Eerlijk gezegd, MySims ziet er uit alsof het op de Gamecube thuishoort, wat zeg ik? Gamecube? Waarschijnlijk is dit nog te gul, want de game lijkt op grafisch vlak wel een Nintendo 64 titel. Alles is letterlijk blokkerig. Zo zijn de huizen zelf al opgebouwd uit niets anders dan basisvormen bestaande uit rechthoeken, vierkanten, cirkels, driehoeken en piramides. De personages zijn daarbij ook nog eens één hoopje blokken. Alles is ofwel vierkant ofwel rond. Het geeft de game wel een bepaalde en unieke sfeer mee, heel simpel en schattig, maar je bent het al snel beu gezien. Hiermee kom ik alweer bij het sleutelwoord van deze game: ‘schattig’. De huisjes zien er schattig uit, alsook de vele personages. De expressies en bewegingen van je Sim en van andere Sims zijn gewoonweg enorm schattig. Vooral de vele stereotypes als de donkere emo-Sims zetten de schattigheidsmeter in het rood. Ook de deuntjes zijn als vanouds weer catchy en geven je een gevoel van blijheid. Taken Waar MySims vooral rond draait zijn taken die je moet uitvoeren zoals het bouwen van huizen, winkels of voorwerpen voor inwoners uit je stad. Zo zal de burgemeester bijvoorbeeld een podium nodig hebben om de stadsleden toe te spreken en laat jou die maar al te graag in elkaar zetten. In vergelijking met eerdere De Sims games is er verder weinig interactie naar andere Sims toe. Je kunt er een praatje mee slaan, gemeen zijn en cadeautjes geven, maar dat is het dan ook. Telkens je iets liefs of gemeens doet resulteert dit wel in verscheidene animaties als knuffelen, bloemen geven, laten schrikken of kan het gesprekje zelfs uitdraaien in een heus gevecht! Het is wel grappig te zien hoe ver je je gesprekspartner kan drijven, maar het voegt verder geen meerwaarde toe aan de game. De besturing met de Wiimote + Nunchuck werkt over het algemeen bevredigend. Er is niet al te vaak gegrepen naar gimmicks, behalve dan misschien wanneer je een boom moet vastgrijpen en schudden met de Wiimote om de extracten uit de boom te doen vallen. Het in elkaar passen van vormen tijdens de constructiemodus werkt zeer goed, al is het mikken van een vorm naar een bepaalde plek op het bouwveld soms letterlijk millimeterwerk. Het aanwijzen, verplaatsen, vergroten, verkleinen enzovoort van vormen is echter doordacht en goed in elkaar gezet. Hier mag dus zeker niet over geklaagd worden.
[url=http://www.wiids.nl/files/MySi2.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/MySi2.jpg border=0 width=400][/img][/url]
Statusbalk? In tegenstelling tot wat je zou verwachten bevat MySims totaal géén statusbalken! Geen één! Je kan de hele game doorspelen zonder te baden, eten of slapen. Er zijn geen jobs, jij bent gedoemd tot een leven als timmerman van de stad. Weg is de diepgang, verwelkom MySims! Bij het bouwen is dit exact hetzelfde. Hoe creatief je ook een huis in elkaar zet met gedurfde vormen, meerdere etages, deuren, ramen enzovoort. Het maakt allemaal niets uit! Eenmaal door de voordeur ziet elk huis er exact hetzelfde uit. Zelfs al geef je het twee etages, het blijft hetzelfde gelijkvloers huisje met drie kamers. Je kunt geen binnenmuren plaatsen of de indeling veranderen. Je kunt het enkel aankleden met meubels en de muren verven. Het gemis van een statusbalk leidt ook tot de irrelevantie van de meubels, eigenlijk zijn deze er gewoon om te staan en mooi te wezen. Je kunt wel gaan liggen op een bed of gaan zitten op een stoel, maar dit heeft werkelijk geen nut. Je zult uiteindelijk meubels enkel gebruiken om de huismeter te laten stijgen, deze meet hoe schattig, sullig, leergierig, eng, lekker of leuk een huis is. Dit doe je door bepaalde extracten te verwerken in wat je bouwt. Sommige Sims houden meer van een bepaald soort extract dan anderen, zo willen de emo-sims liefst een zo eng mogelijk huis. Het bouwen van een huis met een hoog eng-gehalte zal deze Sims dus blij maken, maar meer niet. Eenmaal je de leegstaande en vervallen stad hebt kunnen ombouwen naar een bruisende stad met de meest dwaze huisontwerpen, geeft dit echter wel een gevoel van voldoening. Je hebt dan echt zelf een volledige stad in elkaar geknutseld, evenals de meubels en de volledige inrichting ervan. Dit is dan ook waar MySims rond draait, het is eigenlijk allemaal zeer simpel. Je houdt rekening met de nodigheden van iedere Sim waarvoor je bouwt en als je uiteindelijk doorheen je eigen stadje loopt voel je je gewoon goed, het bouwen heb je met plezier gedaan en de andere Sims uit je stadje zijn blij en daar heb jij voor gezorgd.
[url=http://www.wiids.nl/files/MySi3.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/MySi3.jpg border=0 width=400][/img][/url]
Besluit Al vanaf het moment dat je het doosje bekijkt merk je hoe schattig en kleurrijk de game wel niet is. Laat je echter niet afleiden door het EA logo, welke doet impliceren dat veel opties van eerdere Sims zullen terugkeren. Daar waar de eerdere Sims games voor iedereen toegankelijk waren, zowel jong als oud, als man als vrouw, zal MySims vooral voorbestemd zijn voor je kleine zusje. Al vanaf het begin merk je dat deze game weinig tot geen verband houdt met de Sims games van op de PC. Zo is het enige personage dat je kunt ontwerpen dat van jezelf en heb je weinig tot geen controle over de andere Sims in je stadje. Geen statusbalken, geen geld, geen uitgebreid optiescherm. Alles is enorm gesimplificeerd. De game mist gewoonweg diepgang. Zelfs de voldoening die je krijgt na het bouwen van een spetterend huis wordt al snel aan diggelen geslagen als je merkt dat eens je de voordeur betreedt, het er gewoon weer hetzelfde uitziet. Begrijp me niet verkeerd. MySims is een unieke game met elementen die zelfs de klassieke De Sims games zouden verbeteren, hierbij doel ik dan op het ontwerpen van huishoudelijke objecten, maar het schiet gewoon op té veel vlakken té kort. MySims geeft je dat bijna ziekmakend schattige, warme en tedere gevoel tijdens het spelen. Net dat gevoel waar je kleine zusje zo van houdt. Dat is dan ook meteen de doelgroep van deze game.

N1 Score: 6.5

+

-

Gekoppelde games

MySims (Wii)