[Special] Geschreven door Zapp-x op 2003-11-12 13:36:25

Mario Kart: The Clone Wars

Als een game echt een revolutie is, kun je dat zien aan het aantal keer dat de game ‘gecloned’ is. Mario Kart is enorm veel gecloned, en in deze feature bespreek ik de belangrijkste 14 met je. Natuurlijk weten jullie allemaal wel dat de Mario Kart franchise van Nintendo niet pas bedacht is in de tijd van de Gamecube. Nee, Nintendo had dit prachtige idee al in 1992. Voorheen had je wel kart-achtige games, en je had ook wel racers waar in je op elkaar kon schieten met wapens, maar geen van die games wist dit zo goed te combineren als Super Mario Kart. Super Mario Kart kwam in 1992 uit op de SNES, en vanaf dat jaar begonnen andere publishers hun ogen te openen, ze wouden ook zulke kart games. Ik zal in deze features de belangrijkste clones van Super Mario Kart bespreken. 2 jaar nadat Super Mario Kart het levenslicht zag, hadden 2 publishers het idee om eens een lekker ‘originele’ game te maken. Ze zouden allebei een kart-game gaan maken, en waren van plan hiermee door te borduren op het succes van Super Mario Kart. Naam: Skunny Karts Publisher: CopySoft Platform: PC Jaar: 1994 Skunny Karts is een game die in enorm veel punten overeen komt met Super Mario Kart op de SNES. De game heeft net als Super Mario Kart een gewone circuit mode en een battle mode. In de game kan uit 8 characters worden gekozen, variërend van een inktvis tot een eend. Verder beschikt de game natuurlijk ook over de nodige wapens, waarvan sommige wel erg veel op die uit het broertje op de SNES lijken. Zo heb je in Skunny Karts een paars toverdrankje wat ervoor zorgt dat al je tegenstanders klein worden, en is er een raket die je tegenstander uit de weg zal ruimen. Skunny Karts was in 1994 samen met een andere game de ultieme manier om in contact te komen met het door Nintendo gecreëerde genre.

Skunny Karts
Naam: Wacky Wheels Publisher: 3drealms Platform: PC Jaar: 1994 Die andere game die in 1994 uitkwam is Wacky Wheels. Ook in deze game heb je de beschikking over een groep dieren in karts. Ook in deze game zitten 8 characters, onder andere een tijger, olifant en een panda. In Wacky Wheels heb je allerlei modes tot je beschikking. Je kan gewoon gaan racen tegen de computer (of splitscreen tegen een vriend) maar je kan ook een battle game beginnen. Wacky Wheels heeft iets mooiere graphics dan Skunny Karts, the characters zijn namelijk meer gedetailleerd. Al met al lijken Skunny Karts en Wacky Wheels natuurlijk enorm veel op hun voorganger, Super Mario Kart, maar we kunnen er van uit gaan dat dit ook de bedoeling van de makers was. Naam: Super Karts Publisher: Virgin Interactive Platform: PC Jaar: 1995 Vlak nadat Wacky Wheels en Skunny Karts op de PC waren uitgekomen, begon een grote developer zich met het kart-genre te bemoeien. Super Karts is gemaakt door Virgin Interactive, die vooral bekend was geworden door geweldige games als: Shinobi en Cannon Fodder. Maar nu vond Virgin dat het tijd was voor een kart game, helaas heeft Virgin niet goed naar haar voorgangers gekeken. De graphics in Super Karts waren voor die tijd fantastisch, ze lopen op een engine die gelijk was aan de grafische top engine van Doom. Maar het bleek dat Super Karts niet veel meer was dan een spel met mooie graphics, de gameplay was namelijk alles behalve van goed, en dat was juist wat Super Mario Kart zo goed maakte. In Super Karts kan worden gekozen uit ‘realistische’ racers, en dus niet meer uit dieren of dikke Italianen. Verder is er ook gekozen voor een iets realistischere setting, geen schildpadden om je tegenstander van de weg te rammen, en geen paddestoel waardoor je sneller kan. Het enige wat je kan krijgen in deze game is: een boost, beter stuur, olie om op de weg te strooien en bommen om tegenstanders uit de weg te ruimen. Super Karts kreeg in 1996 nog wel een opvolger, Manic Karts, maar die game lijkt zo veel op haar voorganger, dat we die niet uitgebreid gaan behandelen.
Super Karts
Tot dusver hebben we eigelijk alleen maar ‘slappe’ clones gezien van het genre, de games waren niet slecht, maar ze boden ook niks nieuws. Was er dan geen enkele publisher met een beetje respect en een paar goede ideeën? Die publisher bleek er dus wel te zijn. Het was een publisher die al vele games voor Nintendo had gemaakt, en ook deze game op een Nintendo console zou launchen, en wel op de N64. Naam: Diddy Kong Racing Publisher: Rareware Platform: N64 Jaar: 1997 In 1997 kwam Diddy Kong Racing uit het niets uit op de N64. De game had een release date die redelijk dicht bij die van Mario Kart 64 lag, en waarschijnlijk daarom werd de game ook minder goed ontvangen dan hij verdiende. Ik durf te zeggen dat Diddy Kong Racing beter is uitgebalanceerd dan Mario Kart 64. Om te beginnen heeft DKR een soort van Adventure mode, samen met een bijbehorende badguy: Wizpig. De game opende nieuwe deuren voor het kart-genre, en voegde zelfs een vliegtuig en een hoovercraft toe als voertuigen. In DKR had je geen cups, maar verschillende soorten werelden. Je kon vanuit een soort ‘main world’ verschillende deuren unlocken, waar je dan weer een aantal nieuwe banen kon spelen. Elke wereld had een eindbaas, en als je die had verslagen kon je de trophy races gaan doen, wat wel een soort grand prix was.
Diddy Kong Racing
Het was zowiezo al revolutionair te noemen dat DKR een kruizing was tussen adventure en karting. Maar verder leek het karten/vliegen/hooveren in DKR (gelukkig) erg veel op dat van Mario Kart 64. Zo kon je in deze game ook boosts pakken, raketten verzamelen om je tegenstanders het leven zuur te maken, en nog veel meer items waren beschikbaar. Iets wat ook weer uniek was aan DKR, was dat je al de items kon upgraden. Als je 1 raket had, en je pakte dan weer een raket, dan kreeg je beschikking over meerdere raketten, deed je dit nog een keer, dan kreeg je beschikking over een dodelijke achtervolgings raket! Diddy Kong Racing zorgde dus eindelijk voor enige vernieuwing in het kart-genre. Naam: Sonic R Publisher: Sega Platform: Saturn/PC Jaar: 1997 Sonic R was eindelijk de game voor vele fans die niet fan waren van Mario, maar wel van de kart-games. Toch is het iets te veel krediet om Sonic R een Mario Kart clone te noemen, er wordt om te beginnen namelijk helemaal niet gekart in de game. Mensen als Sonic en Tails kunnen zelf namelijk al heel hard rennen, en hebben dus geen kart nodig. Maar gelukkig zijn er ook mensen die op de voet niet zo snel zijn, en wel ieder hun eigen voertuig gebruiken, Amy en Robotnik bijvoorbeeld. In deze game heeft Robotnik de plaats van de Chaos Emeralds ontdekt, en probeert deze in zijn macht te krijgen. Natuurlijk willen Sonic en zijn vrienden daar een stokje voor steken.
Sonic R
Geen raketten of andere wapens om je tegenstanders een ‘poepje te laten ruiken’ Nee in Sonic R kan je vrijwel alleen je tegenstander te snel afzijn door een andere weg te kiezen, en er zijn in dit spel véél wegen die je bij de finish brengen. Sonic R is dan ook aan dit rijtje toegevoegd, omdat het een race game is met de tegenpool van Mario in de hoofdrol. Dat is dan ook het enige gekloonde aan deze game. Naam: South Park Rally Publisher: Acclaim Platform: PC, Dreamcast, N64 en Playstation 1 Jaar: 1999 1999 was een vruchtbaar jaar voor Mario Kart clones, er kwamen er namelijk 3 uit in dat jaar. De 1e die ik ga noemen is South Park Rally. De Southpark serie was een groot succes, de games waren echter bedroevend slecht. Zo ook deze game. Het had allemaal zo mooi kunnen zijn voor South Park Rally, ze hadden namelijk redelijk originele gameplay. Zo moest je elkaar hier niet met simpele items bestoken, nee hier had je een Cupido pijl en boog, als je daar iemand mee raakte, had je mensen als Big Gay All achter je aan, en dat willen alleen mensen als onze eigen Richard. Het idee achter South Park Rally was wel goed, maar de besturing was enorm slecht. De besturing is niet echt lekker te noemen, en er zitten redelijk veel bugs in de game. Als je op de kop ligt met je kar, dan kom je maar met moeite weer op 4 wielen. Naam: Chochobo Racing Publisher: Squaresoft Platform: Playstation 1 Jaar: 1999 Nu grote publishers zoals: Sega, Virgin en Acclaim al Mario Kart clones hadden gemaakt kon zelfs RPG koning Squaresoft niet meer achterblijven, en maakte de game Chocobo Racing voor de Playstation 1. Chocobo racing lijkt erg veel op Mario Kart (doh zal je denken, anders stond hij niet in deze lijst). Er is alleen 1 groot verschil met Mario Kart, in deze game hebben de characters namelijk ook allemaal hun eigen speciale skills. Het ene character kan boosten het andere character kan een stukje vliegen. Verder heb je ook powerups op de banen, zoals bliksem, vuurballen en boosts. In deze game zit net als in DKR een soort van adventure mode, maar deze is meer bedoeld om je kennis te laten maken met alle characters. Chocobo Racing is voor de Playstation bezitters een goed alternatief voor Mario Kart, maar de game komt verder niet in de buurt bij de perfecte gameplay die Mario Kart ons bied.
Chocobo Racing
Naam: Crash Team Racing Publisher: Sony Platform: Playstation 1 Jaar: 1999 Na Chocobo Racing kreeg de Playstation 1 nog een Mario Kart clone in 1999, en wel een game waarin Sony’s mascotte, Crash Bandicoot, een hoofdrol zou vertolken. De Crash Bandicoot adventure games begonnen minder goed te verkopen, omdat ook kinderen doorhebben als iets een slap aftreksel is van een vorige versie. Dus besloot Sony op dievenpad te gaan, om zo de formule van Mario Kart te rippen, en te gebruiken voor Crash Team Racing. De game heeft net als DKR een goede adventure mode. In deze adventure mode komt er een brutale Alien die (Space Jam Style, alles wordt geript tegenwoordig) wil een race toernooi gaan houden. Als de Alien wint krijgt die de planeet van Crash en zjin vrienden, als Crash wint, mogen ze de planeet houden.
Konami’s Crazy Racers
De Mario Kart clones worden steeds beter, en komen steeds dichter in de buurt bij het grote voorbeeld. Zo ook Konami’s Crazy Racers. Deze game bied uren aan gameplay, en omdat het de 1e echt goede Mario Kart clone op de GBA was deze game de ultieme game om eens lekker te karten op de GBA, tot Mario Kart Super Circuit uitkwam natuurlijk… Naam: Bomberman Kart Publisher: Hudson Platform: PS2 Jaar: 2001 De laatste clone die ons in 2001 mocht ‘verblijden’ was Bomberman Kart op de Playstation 2. Bomberman Kart volgt de Mario Kart series heel goed, en houdt zich ook aan standaard dingen zoals powerups. In deze game vind je powerups als: rode haai-raketten, onzichtbaarheid en natuurlijk bommen. Verder heb je in deze game ook cups, en kan je dingen unlocken. Maar er zijn toch een aantal dingen die deze game iets anders maken dan de Mario Kart serie. De game heeft een multiplayer mode waarin je verschillende minigames kan kiezen. Zo kan je 2 tegen 2 voetbal spelen en waar je vanaf een schans moet springen om zo de verste sprong te maken. Bomberman Kart probeert het race gehalte van de game iets serieuzer te maken dan de vorige clones, en de game bestuurt dan ook meer als een simulatie game dan als een arcade game. Bomberman Kart is een redelijke game, en ook deze game mag zich een succesvolle clone noemen. Maar tot dusver is er nog geen enkele game geweest die Mario Kart echt in alle fronten verslagen heeft.
[img]http://image.com.com/gamespot/images/2003/screen0/537425_20030828_screen001.jpg width=400[/img] Bomberman Kart
Naam: Shrek Swamp Kart Publisher: TDK Platform: GBA Jaar: 2002 Vorig jaar kwam er een nieuwe game op de markt genaamd: Shrek Swamp Kart. Nu zul je denken, Shrek in een kart… dat wordt vast een slap aftreksel, als je dat denkt heb je nog gelijk ook. Shrek Swamp Kart is een game die wat mij betreft de titel: Slechste Mario Kart Clone Allertijden, mag ontvangen. De game is: Lelijk, hij bestuurd slecht, hij is te kort, slechte muziek en geen vette extra’s. Als deze game in 1995 was gereleased had de game misschien wel een goede clone geweest, maar voor deze tijd is het gewoon veel te slecht. Je bestuurd in de game Shrek of 1 van zijn 7 vrienden/vijanden. Je hebt 16 banen en wapens die erg veel op de wapens uit Mario Kart lijken, zoals een pompoen die om je auto draait tot je hem afvuurt. Ik denk dat ik met deze woorden al meer dan genoeg heb gezegd over deze enorm slechte Mario Kart clone, next! Naam: Crash Nitro Kart Publisher: VU Games Platform: GBA, PS2, Xbox, Gamecube Jaar: 2003 Crash Nitro Kart is de nieuwste aanwinst voor de Mario Kart liefhebbers. De game is gister gereleased in Amerika, en zal op 28 november ons land bereiken. Voor de vele Cubers onder ons is dit een domme datum, want we halen natuurlijk allemaal Mario Kart: Double Dash aanstaande vrijdag, en dan hoeven we 2 weken later niet een clone in onze Cube! Crash Nitro Kart is een zuivere clone, maar wordt deze game net zo goed als haar voorganger? Als we naar de mogelijkheden van de game kijken biedt deze game ons minder dan Mario Kart: Double Dash, hoewel de game er toch weer erg veel op lijkt. De wapens bestaan in dit deel weer uit Rocket Launchers en TNT, maar de beste manier om te winnen blijft de boostpads die over de baan versprijd liggen. Eind Oordeel Ik hoop dat er nog lezers bij dit deel van de feature zijn gekomen, dat zou namelijk betekenen dat het niet een grote bak saaie leesstof is geworden. In deze feature zijn veel clones van Mario Kart voorgekomen, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Ik vond deze 14 clones de enigen die het noemen waard waren, maar het geeft maar eens te meer aan hoe erg een idee kan worden uitgemolken. Mario Kart is een revolutionair idee, omdat het zo enorm veel is gecloned. En toch is de game eigelijk nooit echt voorbijgestreeft door 1 van haar clones, petje af voor Nintendo.

Gekoppelde games

Mario Kart: Double Dash!! (Nintendo GameCube)