[Special] Geschreven door RutgerK op 2003-11-13 19:10:15

Verslag Nintendo dag

Het valt mij op dat ik elke keer dat ik voor de site ergens heen ga, ik elke keer voor dag en dauw op moet. Zo ook deze keer. Met een afspraak met Nintendo in Nieuwegein van 10:30 moest ik weer in alle vroegte opstaan, omdat ik weer zonodig in het alles behalve centraal liggende Purmerend moet wonen. Ach ja, het is voor een goed doel. Deze keer verliep alles overigens wel een stuk beter dan de vorige. Ik stond een goede 2 minuten te vroeg bij de bushalte, en had ook geen probleem met het halen van mijn trein. Dat de trein dan de nodige vertraging oploopt(evil bladeren sloegen weer toe) is dan heel vervelend, maar tenminste niet aan mij te wijten. Rond 10:45 kwam ik samen met Paul R, Arnold en Michieles aan bij het toch wat tegenvallende(1 verdieping grote) hoofdkantoor van Nintendo Benelux.

Eenmaal binnen vergat ik in een klap alle slechte gedachten die ik jegens Nintendo Benelux had dankzij de geweldige inrichting. De luxe Nintendo litho’s en de prachtige standee’s maakten het kantoor toch een beetje tot wat ik er van verwachtte. Na ingeleid te zijn door Bianca van Dort werden we naar de kamer van de Nintendo Spellijn gebracht waar Game-expert Michel van Dijk op ons wachtte. Hij liet ons een beetje zien hoe het er aan toe gaat bij de spellijn en liep te pronken met de kast waarin zo ongeveer alle games sinds de GameBoy in lagen minus een aantal NES spellen die Nintendo eerder in een gulle bui aan een ziekenhuis doneerde. Toen we onze kaken weer op elkaar geplaatst hadden na het ervaren van al dat moois, kregen we te zien waarvoor we in de eerste plaats naar Nieuwegein gingen – de LAN mode van Mario Kart: Double Dash! Met de wetenschap van onze komst was Michel zo vrij geweest om de dag ervoor alvast de installatie voor te bereiden, waardoor we meteen aan de slag konden. Het opzetten van een LAN bleek veel makkelijker dan verwacht dus de Howto die we in gedachten hadden werd een stuk kleiner. Toch wist Paul er wat van te maken, en zodoende kan je de details van het opzet proces in de Howto pagina lezen.

Howto: Setup a LAN

Een van de meest spraakmakende nieuwe functies van Mario Kart Double Dash is zonder enige twijfel LAN multiplayer. In totaal kun je met 16 personen tegen elkaar spelen in verschillende modi: - Versus - Balloon battle (battle zoals we het kennen uit Mario Kart voor de N64) - Shine Thief (lijkt op hold the briefcase) Het opzetten van een netwerk is ontzettend simpel. Zelfs als je geen verstand hebt van computers en/of netwerken dan is het uiterst makkelijk te doen. Voor de zekerheid zullen wij in deze feature toch stap voor stap doornemen hoe de verschillende soorten netwerken aan te leggen en een game te starten.

Benodigden Voor het aanleggen van een netwerk via hub/router/switch - 2 tot 8 GameCubes - Voor elke GameCube een breedband-adapter (56k modem werkt niet!) - Voor elke GameCube een exemplaar van Mario Kart Double Dash - Een 10BASE-T Hub met voldoende aansluitingen om alle Cubes aan te sluiten - Netwerkkabels die werken met de hub. Het spreekt nu eigenlijk allemaal heel erg voor zich. Je plugt elke GameCube in een port van de hub. Daarna zet je alle GameCubes aan, het is hier erg belangrijk dat je allemaal op de zelfde Hz-instelling speelt. Druk vervolgens op start en kies onderaan voor de optie LAN Mode. Antwoord op de vraag de LAN setup te beginnen uiteraard Yes. Vervolgens zal de software zelf gaan zoeken naar andere Cubes in het netwerk, dit kan even duren (een aantal minuten). Het is belangrijk dat je wacht met het beginnen van de LAN-game totdat alle systemen gevonden zijn, anders heb je de mogelijkheid dat er één systeem niet mee doet.
Je komt als het goed is nu in een optiescherm. Eén persoon krijgt hier de mogelijkheid om het spel, de game-mode, de engine size (alleen bij versus in te stellen), het aantal ronden en de track in te stellen. Daarna komen de 2 belangrijkste onderdelen die waarschijnlijk de meeste vragen op gaan roepen. Co-op play en screen dividing. Als je co-op play aanzet speel je met twee personen op één kart. Als dit uit staat bestuurt ieder zijn eigen kart. Na deze keuze is screen dividing essentiëel, deel je scherm namelijk niet op dan kan alleen Player één spelen. Eigenlijk is de screen dividing een moeilijk woord voor het aangeven van het aantal spelers. Om echter te voorkomen dat je met 32 kan spelen (voor de snelle rekenwonders onder ons 8 Cubes maal 4 is 32 spelers), bepaald de software aan de hand van het aantal GameCubes in hoeveel stukken je het scherm op kan delen. Speel je dus met meer dan 2 Cubes dan kan je slechts met 2 personen per Cube spelen.
Mocht dit allemaal gelukt zijn dan krijg je de keuze om de game te starten, nogmaals terug te gaan naar de instellingen of helemaal te stoppen met de LAN. Als je de game start, krijg je niet de mogelijkheid om een karakter te kiezen. Op zich neemt dat een klein stukje taktiek weg, maar het zorgt er wel voor dat je geen geruzie krijgt over wie nou met welk karakter speelt. Slechts twee GameCubes? Mocht je nou niet over meer dan twee Cubes beschikken, dan word het allemaal een stuk makkelijker. Een hub is dan niet meer nodig, alleen een crossed netwerk kabel. Je sluit de Cubes dan rechtstreeks op elkaar aan en volgt hetzelfde proces als wat we hiervoor beschreven. Je kan in het geval van 2 Cubes met tot 8 spelers spelen (4 per Cube).

En de rest

Het bleef echter niet bij Mario Kart. Omdat Michel niet bepaald de kwaadste is, mochten we nadat we alle modes besproken hadden toch nog even blijven om andere games te checken. Met andere woorden: die kast die ik eerder beschreef was even van ons! Uiteraard lieten we deze kans niet aan onze neuzen voorbij gaan en hebben we het ervan genomen. Tot onze verbazing lag er zelfs een Japanse versie van Final Fantasy: Cristal Chronicles! Toen we deze checkten kwamen we er achter dat deze game gewoonweg niet te spelen is als er allemaal an die Japanse tekentjes over het beeld heen schuiven. Wel kunnen we je vertellen dat de graphics er subliem uitzien en het er naar uitziet dat we met een topper te maken hebben, mocht dat nog niet duidelijk zijn. We testten de GBA connectivity ook en het kleine schermpje leek iets van een kaartje te tonen, misschien een soort Tingle Tuner?

Half voldaan(prachtige game) en half teleurgesteld(niet echt kunnen spelen) kregen we nog de kans om wat andere games te checken. Zo kregen we een bespeelbare demo van 1080 voorgeschoteld(die in tegenstelling totwat sommige sceptischi denken NIET blokkerig is) en heb ik Arnold de hoeken van de baan laten zien met Mario Golf. Eigenlijk hebben we de gehele dag voornamelijk Mario Kart gespeeld, die van alle games toch wel het leukste was. De battle modes zijn allemaal flink getest door Paul en mij en werden voornamelijk door mij gewonnen(al zal Paul anders beweren, geloof hem niet) Al met al hebben wij een zeer geslaagde dag gehad in Nieuwgein. De games die we gecheckt hebben zijn over het algemeen goed bevallen en ook de LAN optie van Mario Kart biedt precies wat we ervan verwachtte. We hopen dat de Howto nog handig zal zijn voor eventuele feestjes die je in de toekomst zal geven en dat jullie morgen niet vergeten GameQube.nl te checken voor een volledige review van Mario Kart: Double Dash! Door: Paul Reijnierse en Rutger Kuhr

Gekoppelde games

Mario Kart: Double Dash!! (Nintendo GameCube)