[Review] Geschreven door Johannes op 2007-12-06 00:00:15

Peking: het podium van SEGA's game

De Olympische Spelen van 2008 mogen zich gelukkig prijzen dat Eurocom Entertainment niet voor de tweede keer op rij de officiële game voor dit grote evenement mogen verzorgen. In 2004 was het een drama op de PC en PlayStation met hun Athens 2004. Vooral op eerstgenoemde platform was het pure bagger. Met de hele wereld kijkend naar Peking in augustus 2008 was het zowel een grote uitdaging als belangrijk om een goed verzorgde game op de markt te brengen om de Spelen onder de aandacht te brengen.

[url=http://www.wiids.nl/files/M&S_AT_OG_Logo.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/M&S_AT_OG_Logo.jpg border=0 height=200 width=303][/img][/url]
SEGA werd uiteindelijk degene die deze taak op zich zou nemen. Dat gebeurde echter niet zonder enige broederlijke hulp van Nintendo. Een verzoening tussen beide mascottes in de virtuele wereld was het gevolg van dit project. Logischerwijs komen Mario & Sonic niet in actie op niet-Nintendo platformen aangezien de rechten van eerstgenoemde character bij het bedrijf uit Kyoto liggen. Een Nintendo DS en Wii versie werden aangekondigd waarvan op dit moment slechts de console versie in de schappen te vinden zal zijn. [URL="http://www.wiids.nl/article.php?id=23483"]In oktober checkten wij al uitgebreid de game bij SEGA zelf.[/URL] We zagen toen al dingen die ons vermaakten, maar ook enkele dingen waar we vraagtekens achter plaatsten. Na de game min of meer te hebben uitgespeeld kan ik je alvast wel één ding verklappen. Het is absoluut beter dan Eurocoms spelletje, maar ook Atari’s poging (Asterix At The Olympic Games) haalt het niet. De game laat je een mooie intro zien van graphics die je ingame niet voorgeschoteld zult krijgen. Dat is een gewoonte bij SEGA, maakt niets uit. Zulke beelden zijn immers simpelweg op dit moment niet in een goede framerate te stoppen in een Wii game. Toch ziet het geheel er bovengemiddeld uit in vergelijking met de huidige selectie Wii-games. Kleurrijke characters in verschillende gebieden vormen het hoofdbeeld met op de achtergrond 2D figuurtjes die uit niet meer dan drie verschillende vage standen bestaan. Op de velden en tribunes zul je dan ook werkelijk iedereen van beide werelden zien opduiken. Toad die scheidsrechter speelt, terwijl een Chao zich op de tribune vermaakt.
[url=http://www.wiids.nl/files/Mario&Sonic_Wii_01.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/Mario&Sonic_Wii_01.jpg border=0 height=378 width=540][/img][/url]
De race om de gouden plak Eenmaal in het menu aangekomen kun je uit verschillende modes kiezen. Een snelle keuze voor de onderdelen apart te spelen, heeft mijn voorkeur. Wat opvalt is dat er in het begin een selectie onderdelen nog ontgrendeld is. Altijd goed! Zo heb je immers iets om voor te gaan. Na het kiezen voor de 100 meter sprint krijg je de mogelijkheid voorgeschoteld om uit maar liefst zestien characters te kiezen. Acht uit het Mario universum tegenover acht uit de snelle Sonic games. Elk character heeft zo zijn/haar voordelen. Vier klassen als snelheid, stamina, skill en kracht zorgen ervoor dat Bowser sloom, maar krachtig is. Verzin het maar en je komt tot logische conclusies die goed bij de overbekende characters passen. Hetgeen jammer bij de characters is, is dat ze allemaal al vanaf het begin speelbaar zijn en geen enkele geheime characters later nog kunnen worden ontgrendeld. Dat ontbreken is vooral te merken bij het spelen in de circuit mode. In deze mode is het namelijk de bedoeling om vooraf bepaalde onderdelen zo goed mogelijk uit te voeren dat na een serie van vier á vijf je de hoogste positie hebt weten binnen te slepen. De tegenstand van de computer is niet erg moeilijk, maar de controls van het spel zelf zorgen er soms voor dat je met enige moeite van de computer wint. Het is een geluk dat bij de ontwikkeling is gekozen om de Nunchuk-controller er bij te betrekken, want met de Wii Remote alleen, kon het spel helemaal afgeschreven worden! Sprinten op de 100 m door de Wii Remote op en neer te zwaaien, of lopen tijdens het onderdeel schermen met de D-Pad, ik word er niet vrolijk van. Dat komt, omdat het spel de beweging minder goed registreert in de snelheid en dientengevolge dat ook logischerwijs zo naar de game vertaalt. Met de Nunchuck-controller aan de Wii Remote te hebben geplugd is het veel beter te doen. Mocht je besluiten om de multiplayer in te duiken en er komt iemand op bezoek die je niet de overwinning gunt, geef hem dan slechts de Wii Remote.

Meer dan slechts single-player!

De single-player modus is dan ook de eerste stap tot de leukere multiplayer. De Beginner’s, Advanced en Master’s Class ontgrendelen en voltooien om zo alle minigames te ontvangen en het plezier in de multiplayer tegen je vrienden kan beginnen. Dat is duidelijk te merken na de gezellige middag bij SEGA met de heren van de crew. Een beetje lachen om elkaars handelingen wat afgewisseld wordt met genadeloze sportieve competitie onder elkaar. De toevoeging van Nintendo’s inmiddels wereldwijd bekende Mii’s zorgen ervoor dat je letterlijk zelf naar een wereldrecord kunt hoog- of verspringen. Om niet alleen met jezelf of lokale vrienden de strijd aan te gaan, maar ook op wereldniveau, kun je je behaalde resultaten vergelijken met mensen uit de hele wereld. Indirect gamen via de Nintendo Wi-Fi Connection. Voor sommigen is dit een hele nieuwe wereld, ik houd het liever bij het rechtstreekse offline plezier. Thuis op de bank met vrienden en de nodige drank en snacks. Mocht je na dit nog niet genoeg hebben, dan is er nog de mogelijkheid om je vaardigheden in de Mission Mode te testen. De meeste mission modes in andere spellen vragen meestal aparte en moeilijkere dingen van je dan je normaal gewend bent. In Mario & Sonic ook, maar op een minder positievere manier. Ik zie de lol er niet van in om expres tweede te worden wat op een haast onmogelijke manier moet worden bewerkstelligd. Zo moest ik in de 400 m zorgen dat ik de makkelijk haalbare gouden plaats afstond om vervolgens telkens van de nummer één positie in een verschil van nog geen twee tienden naar de derde plek te zakken. Onbegrijpelijk dat een dergelijke opdracht moet worden uitgevoerd. Het is moeilijk, maar bovenal irriterend. Andere missies zijn wel oké, maar het doel waarvoor je tijd in deze modus steekt lijkt achteraf slap. Het bepalen van een embleem van een character die je in het museum kunt bekijken. Niets waarde toevoegend…

[url=http://www.wiids.nl/files/Mario&Sonic_Wii_02.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/Mario&Sonic_Wii_02.jpg border=0 height=405 width=540][/img][/url]
Mario & Sonic AT THE Olympic Games Tot slot is het natuurlijk belangrijk om nog enige connectie te houden met de Olympische Spelen van volgend jaar. Dat is slim gedaan door minigames te kaften met informatie over dit wereldevenement. Wack-A-Mole in Mario versie, Memory met Mario & Sonic art, bad guys tellen uit beide universums, balletjes in het goede hok kaatsen, en als laatste ook nog in goede volgorde aanwijzen welke characters hun mond optrokken om er een bliepje uit te gooien. Het voltooien van deze minigames levert gelukkig wel iets leuks op. Muziek van de klassieke Mario spellen, maar natuurlijk ook van Sonic snelle avonturen. Deuntjes die veel meer blijven hangen dan de muziek die in het algemeen in het spel zit. Na meer dan vijftien uur te hebben gespeeld kan ik me eerlijk gezegd moeilijk wat nu exact de muziek in Mario & Sonic was. Weinig indrukwekkend dus. Ondanks de aangebrachte minpunten is het leuk om trampoline te springen om vervolgens een zo goed mogelijke combinatie met je boot bijeen te roeien. Het boogschieten, horde springen, tafeltennis en schermen vergen korte tijd om goed in te worden, maar er zit meer diepgang in dan ik na de test bij SEGA had verwacht. Het kogelstoten is echter het enige onderdeel waarbij ik het idee had dat het volledig om geluk draaide (om nog maar te zwijgen over de mission opdrachten daarvan). Voltooi je alles dan wordt je beloond in de vorm van een Mario Kart-achtige Sonic race versie uit het onderdeel Dream Events. Hier zijn enkele onderdelen met power-ups waardoor in het onderdeel een lichte nieuwe dimensie wordt toegevoegd.
[url=http://www.wiids.nl/files/Mario&Sonic_Wii_03.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/Mario&Sonic_Wii_03.jpg border=0 height=378 width=540][/img][/url]
Conclusie Mario & Sonic hebben hun doel behaald. Een leuke game die eigenlijk voor verschillende leeftijden interessant kan zijn. De single-player is het opwarmertje naar de vermakelijkere multiplayer stand. Een miskoop zul je niet begaan, maar een teleurstelling in de levensduur en opties van de game kunnen je beletten om niet de volle mep voor deze game te betalen. Een spel dat goed in het rijtje van de overige sportieve uitjes van Mario en racende werelden van Sonic past.

N1 Score: 7.1

+

-

Gekoppelde games

Mario & Sonic At The Olympic Games (Wii)