[Review] Geschreven door Quint op 2007-12-08 21:09:49

Dewy's Adventure

“Het regent, het regent, de pannetjes worden nat. Er kwamen twee boerinnetjes aan, die vielen op hun gat.” Ik zie mezelf nog zitten in de peuterspeelzaal met een overenthousiaste kinderjuffrouw die liedjes met de gehele klas zong. Dit was er één van. Wij, als onbevangen en onbeminde jeugd, hadden natuurlijk geen flauw idee wat regen nu precies was en hoe het bijvoorbeeld tot stand kwam. Het was water en je werd er nat van; de rest was niet belangrijk. Nu, een aantal jaren verder, weten we wel beter. Regen is niets minder dan een aantal regendruppeltjes met ieder hun eigen leven, waarvan er één in het bijzonder: de ultieme regendruppelheld Dewy. En oh, regen komt natuurlijk van de grote wonderboom. Peuterspeelzaalniveau Want ja, zo begint Dewy’s Adventure voor de Wii. Het verhaal word je voorgeschoteld en al gauw blijkt dit het niveau peuterspeelzaal te hebben. Er is namelijk een volkje genaamd de Eau (wat leuk; l’eau is Frans voor water), welke beschermd wordt door de boom van de zeven kleuren. Op een donkere dag besluit een erg gemeen wezen genaamd Don Hedron de zwarte regen te laten neerdalen op het koninkrijkje en hieronder bezwijkt de eerdergenoemde boom. Echter; voor het zover was, heeft hij nog de ultieme held kunnen creëren: Dewy het regendruppeltje. Het is dan ook aan Dewy om de gevangengenomen Eau te bevrijden, de Don bruut af te slachten en de boom van de zeven kleuren weer tot leven te wekken.

[img]files/DewyDengeki1.jpg[/img]
Overworld? Na het sierlijke filmpje waarin dit zwakke verhaaltje verteld werd, belandde ik op een overworld, zoals we die kennen uit diverse RPG’s. Tenminste, dat dacht ik. Ik was al aan het richten op een boom en een huisje om dat level te kiezen, maar dat werkte niet. Ook het benaderen van deze dingen met Dewy haalde niets uit. Na een hoop geklungel bleek dat dit al het speelveld was en dat ik al meteen op pad moest. Dit kwam op zijn minst vreemd over, want de wereld zag er simpel groen uit, de objecten die op het veld staan zijn opvallend, maar niet bepaald gedetailleerd en je ziet het hele aanzicht aan van schuin boven. Hierdoor ontstaat er een achtergrond en soms het effect dat je door hebt dat je je op een platform bevindt dat hoog in de lucht zweeft. Helaas waren deze achtergronden saai en totaal niet opgevuld met dingen die het oog graag zouden zien. Ze waren kaal en vaak ook nog eens effen. De graphics vielen me dus in de eerste instantie een beetje tegen, maar hier kom ik later op terug. Zwevende stofzuiger Zoals gezegd had ik al meteen de controle over Dewy en hield daarbij mijn Wii Remote horitzontaal. Dit was mij namelijk eerder verteld en ook werd gezegd dat de Nunchuk in de kast mocht blijven liggen. Ik kantelde de Wii Remote naar bepaalde kanten en Dewy gleed zichzelf een ongeluk. Letterlijk, want ik kukelde meteen een afgrond in. De besturing was dan ook een beetje onwennig. We weten immers allemaal dat je een beetje doorglijdt als je opeens wilt stoppen, maar om dit nu in een platformer te stoppen waar het alleen maar gaat om het glijden, is een beetje ongelukkig gekozen. Daarnaast zorgde het continue gevoel van een zwevende stofzuiger ervoor, dat ik vaak achter allerlei obstakels bleef steken. Ook het springen en het tegelijkertijd kantelen van je Wii Remote werkte niet optimaal. De besturing voelde niet goed uitgewerkt en dat was gewoon erg jammer. De game had namelijk echt potentie tot een uniek avontuur, maar bleek uiteindelijk uit te lopen in een klein fiasco. En laat dat nu de hele basis van het spel zijn.
[img]files/DewyDengeki2.jpg[/img]
Echter, de besturing is niet het enige waar de game op leunt. Er zitten namelijk ook een paar elementen in die het allemaal een stuk aangenamer maken om te spelen. Met de D-pad kun je Dewy namelijk van gedaante laten veranderen en door de Wii Remote te schudden kun je ook nog een aardbeving of windvlaag teweeg brengen. Met een druk naar boven op de D-pad laat je de temperatuur stijgen en hierdoor verandert Dewy in een wolkje. Verlaag je de temperatuur, dan wordt hij een ijspegel. Deze vormen brengen allerlei voordelen met zich mee. Zo beïnvloed je hiermee de omgeving, waardoor je ineens wel over die ene waterplas heen kunt. Verder beschikt Dewy dan ook over een nieuw arsenaal aan bewegingen. Zo kan hij als wolkje bliksemschichten afvuren en als ijspegel een driedubbele aanval uitvoeren. Dit is in het begin leuk en vernieuwend, maar naar mate het spel vordert en je over het zoveelste bevroren plasje water heen rijdt, wordt het al snel herhalend en saai. Ook de aanvallen ondergaan dit lot, want ze werken erg simpel en vergen bijna niets van je verstand om er vijanden mee te verslaan. Ik zou ze zelfs eigenlijk een beetje overpowered willen noemen. Zo ben je als wolkje zelfs onkwetsbaar en kun je zo al je vijanden van boven bestoken met je bliksemstralen. De hoofdbazen zitten wel wat complexer in elkaar, maar ook deze zijn erg gemakkelijk overkombaar. Zoveel aanvalskeuze is er immers niet. Overigens zijn de vijanden wel een aparte melding waard. Ik vond ze namelijk persoonlijk nogal saai en ze leken allemaal op elkaar. In een vrolijk wereldje als die van Dewy had ik wel graag wat meer creativiteit en variatie gezien. Pluspunten! Wat wel een enorm pluspunt is, zijn de speciale effecten bij het veranderen van gedaante. De gehele spelwereld verandert echt in een handomdraai in een winteromgeving of in een hittegolfmassa. Ook de aardbevingen en de windvlagen zijn goed in beeld gebracht. Het is echter jammer dat dit het enige moment is waarop je denkt: zo, dat ziet er nog eens goed uit, want vergeleken met andere Wii-titels zijn de graphics behoorlijk ondermaats. Ook het geluid is niet je van het; het klinkt allemaal een beetje simpel en blij. Geen orkestrale hoogstandjes dus.
[img]files/DewyDengeki3.jpg[/img]
Een ander pluspunt is de aanwezige multiplayer. Tot maximaal vier spelers kun je in allerlei levels tegen elkaar strijden door zoveel mogelijk sterren te behalen binnen een bepaalde tijd. Hier komen allerlei obstakels bij kijken zoals vijanden die je belagen of afgronden. Je gezondheidsmeter speelt hierbij dus ook een rol; daalt hij tot nul, dan ben je af. De multiplayer werkt leuk (zoals bijna elke multiplayer) en kampt een stuk minder met de problemen uit de singleplayer wat betreft de besturing. Je kantelt hierbij namelijk niet de ondergrond, maar je bestuurt Dewy zelf. Dit zorgt natuurlijk wel voor het verliezen van het glijdgevoel, maar het werkt wel beter. Overigens zit er nog een erg positieve optie in het spel en dat is de mogelijkheid om je eigen levels te bouwen. Dit verlengt de levensduur aanzienlijk en het feit dat je je zelfgemaakte levels ook nog eens kunt versturen via de WiFi-connectie, is erg tof. Iedereen wil immers zijn prachtige creaties aan zijn vrienden laten zien. Daarnaast levert een beetje creativiteit in het maken van je level enorm veel lol op in de multiplayer.
[img]files/DewyDengeki4.jpg[/img]
Conclusie Al met al is Dewy’s Adventure helaas niet het spel wat ik gehoopt had dat het zou worden. Met de makers van het unieke Eledees leek het een regelrecht succes te gaan worden, maar het mocht niet baten. Het slappe verhaal, de slecht uitgewerkte besturing, de ongeïnspireerde vijanden en de ondermaatse graphics doen het spel de das om. Gelukkig zitten er ook nog leuke kanten aan de game. Zo zijn sommige speciale effecten wél gaaf gedaan, is de optie om je eigen levels te creëren erg goed uitgewerkt én de aanwezige multiplayer is een erg leuke toevoeging. Toch trekken deze zaken de balans niet helemaal recht en hierdoor is Dewy’s Adventure een middelmatig avontuur geworden. Helaas.

N1 Score: 6.5

+

-

Gekoppelde games

Dewy's Adventure (Wii)